Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:11

lifaya schreef:
Ik heb alleen ADD en omdat ik niet wéér in het diepe wil vallen zoek ik iets wat dus bij voorbaat al bij mij past en ik dus een dagritme heb en structuur.

Ik zou je aanraden toch de post eens te proberen, nooit geschoten is altijd mis. Waarom ik je dit aanraad is omdat zo'n beetje iedere ADHD-er die ik ken (waaronder ikzelf) de post gedaan heeft, omdat het zo'n lekker vrij in te delen baantje is. Iets waar juist ADHD-ers baat bij hebben, hun eigen tijd in kunnen delen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:12

Maar ADD is iets anders als ADHD toch? :)
ADD is een mindere vorm?
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 27-09-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Post is echt wel structuur en ritme hoor! Als je daar eenmaal werkt, kun je ongetwijfeld meer uren werken want er is altijd wel een wijk die nog gedaan moet worden ivm verlof/ziekte. En iedere dag is hetzelfde: je gaat de straat op om de post in de bus te gooien. Dat lijkt mij toch een behoorlijke structuur! Het komt op mij ook een beetje negatief over... Ik dácht ook: bezorgen, nee dat is niets voor mij. Maar nu ik het een maand of 2 doe, vind ik het steeds leuker worden. Meteen vanaf de 1e dag vond ik het al leuk. Je kunt niet zeggen dat het niets is, als je het niet geprobeerd hebt ;)

Mri

Tis ruk he kruimel -O-
heb je nog wat gehoord van die motivatie van van de week?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:13

Jolliegirl schreef:
ADD is een mindere vorm?

Nee, ADD is ADHD zonder het hyperactieve/impulsieve H'tje :) Verder zijn de dingen waar iemand tegenaan loopt vrij vergelijkbaar :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:14

Heino schreef:
Jolliegirl schreef:
ADD is een mindere vorm?

Nee, ADD is ADHD zonder het hyperactieve/impulsieve H'tje :) Verder zijn de dingen waar iemand tegenaan loopt vrij vergelijkbaar :)

Dacht ik al, add is dus een iets mildere vorm :P
Meisje wat ik lesgeef heeft add, vandaar mijn vraag :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:16

Heino schreef:
Jolliegirl schreef:
ADD is een mindere vorm?

Niet helemaal waar ;) Mijn broertje heeft ADHD en die functioneert prima. Hij doet een universitaire opleiding, werkt daarbij 30 uur en woont op zichzelf. Ik heb gewoon echt structuur nodig. Als ik 3 uurtjes op een dag in de middag werk heb ik alsnog geen ritme. Zit ik nog steeds 19 uur van de dag thuis. Als ik 6 uur werk weer wel ;) Ik wil niet weer in het diepe vallen.

ik heb niet "zomaar" het label ADD gekregen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:17

Nu zit je de hele dag thuis.....nee da's n lekker ritme..
Je blijft hangen in dit cirkeltje!
Iig , ik heb mn ding gezegd tegen jou.
Succes met werk zoeken.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:17

Ik ben het er ook mee eens blijf positief denken anders kom je er niet.. ik heb ook structuur nodig in mijn leven maar veel te willen heb je nu gewoon niet. Ik had de instelling pakken wat je pakken kan en vanuit daar verder kijken.
Ben uiteindelijk aangenomen bij een bedrijf wat me wel structuur kan geven gelukkig maar het had ook zo anders kunnen zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:19

Lifaya : een aantal tips die JG en anderen geven zijn idd erg handig, ookj het stukje motivatie = sollicitatiebrief bijsluiten etc
wat ik wel zie is dat bijvoorbeeld JG aangeeft " in deze tijd van het jaar heb je geen reet te eisen als je werk wilt."
dat werkt misschien bij iemand zonder arbeidshandicap/functie beperking, maar iemand met, zal wel degelijk een aantal zaken in het oog moeten houden.
ik wil ook ander werk, maar zal niet reageren op wisselende diensten/werktijden en weekenduren, ben ik dan verwend, veeleisend? neuh, het heeft gewoon geen zin om daar wel op te solliciteren want ik functioneer niet binnen wisseldiensten , weekend uren etc...dan zit ik over een half jaar overspannen thuis en dat is ook niet fair tov toekomstige werkgever.

iets niet willen omdat je er geen zin in hebt, dan ga ik geheel mee met de stelling dta je geen reet te willen hebt als je aan de bak wil. maar iets niet willen of wel eisen ivm het bewaken van langdurig functioneren binnen een bedrijf door een functiebeperking lijkt me toch wel degelijk iets om rekening mee te houden.

wat betreft post, dat is een! structuur en ritme, probleem is nog wle eens dat je dit geheel zelf moet vorm geven binnen een gestelde tijd (tussen 10 's morgens en 6 's avonds) en dit kan voor een ADD-er best lastig zijn ja.

wel zaak om hetgeen waar je op reageert zo positief mogelijk te benaderen(sollicitaties in schrijven en anders vormen van.)
maar wel wijs om niet op dingen te solliciteren waarvan je weet dat het mis gaat
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-09-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:19

lifaya schreef:
Heino schreef:

Niet helemaal waar ;) Mijn broertje heeft ADHD en die functioneert prima. Hij doet een universitaire opleiding, werkt daarbij 30 uur en woont op zichzelf. Ik heb gewoon echt structuur nodig. Als ik 3 uurtjes op een dag in de middag werk heb ik alsnog geen ritme. Zit ik nog steeds 19 uur van de dag thuis. Als ik 6 uur werk weer wel ;) Ik wil niet weer in het diepe vallen.

Er sit een verschil tussen ritme en ritme
Je kan een prima ritme/stuctuur hebben als je elke middag 3 uurtjes werkt. Het is alleen net hoe je het zelf in deelt en hoe graag je zelf wil.
En nu ben je 24 uur per dag thuis? dan is 19 uur per dag thuis toch al een "verbetering"? of zie ik dat verkeerd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:20

Jolliegirl schreef:
Heino schreef:

Dacht ik al, add is dus een iets mildere vorm :P
Meisje wat ik lesgeef heeft add, vandaar mijn vraag :j

nee, het is niet!! een lichtere vorm, het kan in principe hetzelfde zijn, alleen zonder het Hyper aspect. voor de rest zegt de Term met of zonder de H niets!! over de zwaarte van.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:21

Mri, nog niks weer gehoord van die motivatie.... Maar was ook wel een beetje vreemd vrouwtje van het uzb wat daar toen over belde O:)
De ene leuke vacature waar ik echt op hoopte en waar ik de goede opleiding voor heb daar kreeg ik van de week bericht van, een afwijzing....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:21

Dank je Sonja :j ik wil gewoon optimaal kunnen functioneren, niet weer in de problemen met mijzelf komen

Ik zal sowieso nu gewoon brieven schrijven, met die tip kan ik wel wat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:23

Mri schreef:
Je kan een prima ritme/stuctuur hebben als je elke middag 3 uurtjes werkt. Het is alleen net hoe je het zelf in deelt en hoe graag je zelf wil.
En nu ben je 24 uur per dag thuis? dan is 19 uur per dag thuis toch al een "verbetering"? of zie ik dat verkeerd?

nee, ik doe gewoon hier de boodschappen, houd het huis opgeruimd en ik ga straks ook kijken of ik langs de randstad kan, dus nee, ben niet 24/7 thuis. Absoluut niet. En als ik een shoot heb ben ik ook de gehele dag gewoon weg.

en even nog iets betreft post bezorgen. Als het hier in de ochtend kon had ik het aangenomen ;) maar dat is dus niet het geval. Post moet worden opgehaald en bezorgd tussen 12 en 5 uur
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 27-09-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:25

lifaya schreef:

En ik ben niet zó maar voor 35-45% afgekeurd! Ondanks mijn fysieke beperkingen ben ik toch bij de post gaan werken. Kijk naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden!!!! Sta wat positiever tegenover een baan ipv dit en dat wil ik niet, kan ik niet, doe ik niet. Ik heb ook genoeg ellende meegemaakt maar maak er wel het beste van. Dankzij die fysieke beperkingen heb ik echt slechte dagen maar ik weiger mij er bij neer te leggen! Ik heb nog mogelijkheden en die benut ik. Beter iets dan helemaal niets, zeker in het huidige werkklimaat!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:29

lifaya schreef:
Mri schreef:

nee, ik doe gewoon hier de boodschappen, houd het huis opgeruimd en ik ga straks ook kijken of ik langs de randstad kan, dus nee, ben niet 24/7 thuis. Absoluut niet. En als ik een shoot heb ben ik ook de gehele dag gewoon weg.

en even nog iets betreft post bezorgen. Als het hier in de ochtend kon had ik het aangenomen ;) maar dat is dus niet het geval. Post moet worden opgehaald en bezorgd tussen 12 en 5 uur

En ook DAT kan je indelen.
Waarom zou je die dingen niet meer blijven doen als je smiddags 3 uurtjes werkt? waarom zou je dan wel ineens 19 uur per dag thuis zijn?
Als ik een fulltime baan heb dan moet ik naast mn fulltime baan ook het huishouden draaiend houden, de boodschappen doen en de huisdieren verzorgen. Ja, dat wordt erg vermoeiend savonds als ik straks ca 1,5 uur reistijd heen heb en ca 2 uur terug (ivm files, zonder file een uur). Maar toch moet het gebeuren. En ja, dat is ook een structuur.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:30

patpen schreef:
lifaya schreef:

En ik ben niet zó maar voor 35-45% afgekeurd! Ondanks mijn fysieke beperkingen ben ik toch bij de post gaan werken. Kijk naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden!!!! Sta wat positiever tegenover een baan ipv dit en dat wil ik niet, kan ik niet, doe ik niet. Ik heb ook genoeg ellende meegemaakt maar maak er wel het beste van. Dankzij die fysieke beperkingen heb ik echt slechte dagen maar ik weiger mij er bij neer te leggen! Ik heb nog mogelijkheden en die benut ik. Beter iets dan helemaal niets, zeker in het huidige werkklimaat!

Mensen kinderen, jullie kennen elkaars prive situatie niet..

Dat jij doorwerkt, dikke pluim.. Heb ik respect voor!
Ik heb die instelling ook, wil ondanks mijn fysieke beperkingen niet thuis zitten.

En knok daar keihard voor, het nadeel daaraan is wel dat mijn prive situatie daar onder lijdt.
Dat ik uitgeput op de bank of op bed lig, dat ik in het weekend mijn laatste beetje energie bij elkaar moet pakken om de deur uit te kunnen en op zondag voor dood op de bank lig.

Dat is mijn keus, maar een ander verklaard me voor gek dat ik mezelf zo afbeul...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:32

Mri, juist dat indelen is moeilijk ;) vandaar dus dat ik volle dagen wil werken. Hoeft niet fulltime te zijn, maar iig 3 volle dagen per week zou gewoon al een hoop helpen. Ook vind ik het belangrijk om sociaal bezig te zijn, ik heb altijd in leuke werksferen gewerkt en hoop dat gewoon weer te hebben gezien ik mezelf gewoon nu afzonder. Ook dat is een reden waarom de post feitelijk niet het beste is.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:33

lifaya schreef:
Mri, juist dat indelen is moeilijk ;) vandaar dus dat ik volle dagen wil werken. Hoeft niet fulltime te zijn, maar iig 3 volle dagen per week zou gewoon al een hoop helpen. Ook vind ik het belangrijk om sociaal bezig te zijn, ik heb altijd in leuke werksferen gewerkt en hoop dat gewoon weer te hebben gezien ik mezelf gewoon nu afzonder. Ook dat is een reden waarom de post feitelijk niet het beste is.

Maar het sociale komt nadat je gewerkt hebt...

Tenminste, ik zie ze aankomen neee neee dan wil ik niet werken heb afspraken met mijn vriendinnen...

Rennie89

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:35

dat is het juist, dat heb ik niet. :) Ik hoop juist weer gezellig in contact te komen met mensen tijdens werk. Dat vind ik ook belangrijk. Gewoon de communicatie alleen al helpt. met post bezorgen doe je alles alleen. Afspraken met vrienden heb ik zelden gezien de meeste gewoon niet in de buurt wonen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:38

Lifaya, ik lees in jouw berichten heel vaak terug 'ik heb ADD', begrijp mij niet verkeerd maar dat hoef je toch niet hier telkens te melden? Dat moet je ook niet doen bij een sollicitatie. Je bent immers meer dan je stempel ;) en ja daar houdt je rekening mee met functies waarop je solliciteert maar wat is de meerwaarde van het continu vermelden? :)
Dan kom je weer uit bij 'ik kan niet' en waak er wel voor dat je ADD niet als een excuus gaat gebruiken.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:39

Ik lees ook mee! :)
Ik ben voor de zomervakantie afgestudeerd als Communication & Multimedia Designer. Ik ben op zoek naar een baan op 't gebied van marketing/communicatie/webdesign/webdeveloper/seo etc. :j :) Ben op zoek naar een fulltime baan, bij voorkeur maximaal 45 minuten met de auto vanaf Leiden/Alphen aan den Rijn. :)

Jenkins

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:40

Succes Ier :P Ik heb nog niets gevonden haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:41

Ier schreef:
Ik lees ook mee! :)
Ik ben voor de zomervakantie afgestudeerd als Communication & Multimedia Designer. Ik ben op zoek naar een baan op 't gebied van marketing/communicatie/webdesign/webdeveloper/seo etc. :j :) Ben op zoek naar een fulltime baan, bij voorkeur maximaal 45 minuten met de auto vanaf Leiden/Alphen aan den Rijn. :)

Succes! Lastige sector om werk te vinden. Zijn er überhaupt regelmatig vacatures in te vinden?