cursus/opleiding paarden (sport) massage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:44

ik vind de site van de Bascule niet heel overzichtelijk....komt op mij ook niet heel professioneel over.
Maar dat kan mijn oordeel zijn.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:19

Ik lees ook even mee. Ben mijzelf ook aan het verdiepen in de diverse opleidingen.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:29

Anoniem schreef:
ik vind de site van de Bascule niet heel overzichtelijk....komt op mij ook niet heel professioneel over.
Maar dat kan mijn oordeel zijn.

Mee eens, die tekeningen op die paarden vind ik ook erg amateuristisch. Leuk om een keer wat uit te leggen maar om iedereen zijn paard te laten tekenen. Valt met trouwens op dat meerdere paarden te weinig halswervels getekend hebben. Ik zie er 5 en 6 maar het zijn er toch echt 7 net als bij ons mensen. Dat weet ik zelfs als leek. Slecht dat ze dan niet eens een goede op de foto zetten en de rest weglaten. Kwam ooit ook een site tegen van een fysiotherapeut voor paarden die van dit soort tekeningen had gemaakt op haar paard en toen zaten de halswervels aan de bovenkant van de hals. Echt een verschutting! Waar heb je gezeten dan al die tijd, tijdens je studie.

Zie nu net op het filmpje dat die wel 7 halswervels heeft, gelukkig toch 1

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:22

FMH, dat zullen wss de foto's van tijdens de cursussen zelf zijn. Dan moet je als leerling zelf op de paarden tekenen wat je voelt om te leren hoe het paard inelkaar zit & wat je voelt. Daarom zijn er vaak maar 5 of 6 wervels getekend, de 7e kun je nl nooit voelen. Ik vind het een hele fijne leer methode :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:42

ik heb nu via LOI sportmassage boekje aangevraagd
en denk dat ik gewoon ga beginnen *\o/*

als ik daarmee klaar ben,kijk ik wel waar ik de paarden variant ga doen!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:45

Leuk! Veel succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:45

Anoniem schreef:
ik heb nu via LOI sportmassage boekje aangevraagd
en denk dat ik gewoon ga beginnen *\o/*

als ik daarmee klaar ben,kijk ik wel waar ik de paarden variant ga doen!

LOI is niet up to date.....doe nu een cursus waar 2 oud cursisten sportmassage, onlangs op examen geweest, konden meteen weer gaan omdat ze niet volgens de NGS standaard hun examenprotocollen in orde hadden...

Ga gewoon een reguliere opleiding doen, heb je een stok achter de deur en je hebt echt uitleg nodig, anders is het een bere klus...zorg dat je een NGS aangesloten organisatie hebt en geen ACI, dat is dus een stuk minder en tja.......ga er maar nier verder op in......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:20

LOI zegt wel een NGS diploma te geven..

hmm...
regulier wil ik wel,maar starten pas in september.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:26

Anoniem schreef:
LOI zegt wel een NGS diploma te geven..

hmm...
regulier wil ik wel,maar starten pas in september.

klopt examen is voor iedereen gelijk, maar de opleiding van de lOI is gewoon erg veroudert en persoonlijk zou ik zoiets praktisch als sportmassage liever persoonlijk leren, is toch praktischer, examens zijn overigens op vaste dagen dus als je nu begint moet je toch wachten op het examen in mei volgend jaar, dan kan je beter gewoon in september beginnen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:34

suzanneteje schreef:
Abacab schreef:
De methode van Massage Hippique is vooral heilzaam voor de huid en oppervlakkige spierlagen. Het is heel lekker om je paard mee te verwennen maar niet meer dan dat. Je kunt 'm ook lekker wassen met warm water en onder het solarium zetten, dat heeft ongeveer hetzelfde effect.
Massage Hippique is erg laagdrempelig, je hebt er geen enkel voorkennis voor nodig. Happy Athlete stelt wel stricte eisen aan je vooropleiding: fysiotherapie of een opleiding tot humaan masseur.

Ik vraag me alleen af waar ik de opleiding van de Bascule moet plaatsen? Is dat ook enkel ontspanning of toch meer, valt het juist tussen MH en HA in qua impact en niveau.

Is er nog iemand die hier meer over weet?
Is de massagemethode van de bascule echt een opervlakkige ontspanningsmassage of gaat deze ook iets dieper op de spieren in (als de methode die gebruikt wordt bij happy-athlete)?

ik heb een tijdje terug de dagcursus bij massage hippique gevolgd. Ik had reeds een gediplomeerde paardenfysiotherapeute met enige regelmaat aan het werk gezien, en moet eerlijk zeggen dat de cursus mij tegenviel :o tuurlijk, paard stond er ontspannen bij na afloop, en je leert wat oppervlakkige massagetechnieken, maar mijn algemene indruk was zoals hierboven ook omschreven, dat ik mijn paard net zo'n plezier deed met een hardhandige borstelbeurt waarbij je de oppervlakkige spieren ook in beweging brengt.

wil je echt als masseur aan de slag, dan zou ik je adviseren om naast een dag met een masseur, ook een dag of een aantal dagen met een fysiotherapeut mee te lopen indien mogelijk, dan heb je vantevoren denk ik iets meer inzicht in wat je wel en niet gaat leren en er uiteindelijk ook mee gaat kunnen doen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:07

Dit topic past in deze vorm beter op STW, daarom verplaats ik het daarheen vanaf BEH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:28

Weet ik een hele goede opleiding, is wel in Brabant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:49

welke was dat ook alweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:20

Nuenen....Atria, zij is super....

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:35

Over de humane sportmassage, ik ben in januari gestart en doe in november praktijk examen. daarvoor Moet ik wel de theorie examens en stage hebben gedaan. Ows in huijbergen biedt een verkorte variant waarbij je elk moment kan instromen. Verkorte variant is wel alleen voor mensen met medische achtergrond en/of hbo studie hebben afgerond. Veel zelfstudie met 20 praktijkavonden, ipv 36 praktijkavonden.
Dit doe ik naast de sportmassage voor paarden bij cursuscentrum barneveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:40

ik heb helaas geen medische achtergrond en geen hbo,dus dat wordt niet iets...
allerliefste zou ik wel humaan en paarden tegelijk doen,maar da's meer omdat ik een tikje ongeduldig ben haha.

LOI wordt dan denk ik niks...die hebben wel 17 praktijkdagten maar denk dat dat misschien ook wat weinig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:41

Beiden doen zou best kunnen, maar dan heb je een grote zak met geld nodig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:48

ik wil ze sowieso beiden doen....of ná elkaar,of tegelijk..

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:18

Ik lees ook even meee.. ben eind van 2012 klaar met mijn opleiding paraveterinair en wil me hierna graag gaan verdiepen in massage voor paarden.
Heb nu 2 adresse opgeschreven dat is Debascule en massage hippique. Ik kan er alleen niet echt wijs uit maken wat nou beter is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:42

Open dagen aflopen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:58

fliam schreef:
Over de humane sportmassage, ik ben in januari gestart en doe in november praktijk examen. daarvoor Moet ik wel de theorie examens en stage hebben gedaan. Ows in huijbergen biedt een verkorte variant waarbij je elk moment kan instromen. Verkorte variant is wel alleen voor mensen met medische achtergrond en/of hbo studie hebben afgerond. Veel zelfstudie met 20 praktijkavonden, ipv 36 praktijkavonden.

is dit wel via de NGS dan het examen? Wel super dat je beide tegelijk kunt doen. :j

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:47

Miepie77 schreef:
fliam schreef:

is dit wel via de NGS dan het examen? Wel super dat je beide tegelijk kunt doen. :j

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:04

Succes ermee! leuke opleiding he?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:19

ik volg de opleiding bij De Bascule en ik ben zeer tevreden over de informatie die ik krijg en wat ik allemaal leer. Je krijgt de tijd om dingen te oefenen en de casussen in te brengen wanneer je ergens tegen aan loopt. Alles is zeer goed verzorgt.

Edit: nog even over dat tekenen op paarden: op die manier ga je goed kijken wat je nou allemaal voelt en of dat klopt met de werkelijkheid. Het gaat dus niet zo zeer om het tekenen, maar wel om het feit dat je je bewust bent hoe het paard in elkaar zit.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:57

russel schreef:
Succes ermee! leuke opleiding he?

Zeker weten! Moet wel zeggen dat het naast de 2 opleidingen, 32 uur onregelmatige diensten, een paard, vriend en huis weinig tijd overblijft.... Maar dat is maar korte pijn. Per 1 november start mn eigen bedrijfje en heb ik alle diploma's op zak :)