PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:57

Puera schreef:
Je krijgt een creditnota van de crediteur, dus dan krijg je geld terug van die crediteur.
Echter valt dat van origine onder de terug te vragen btw (bij de belastingdienst), dus wordt dat in mindering gebracht op de btw die je mag terug vragen.

Dat is toch wat ik zeg.....je krijgt geld, dus moet je het weer af dragen bij de Belastingdienst.
Of hoe jij dat zegt in mindering brengen (is precies hetzelfde).

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:41

Ik denk dat we 't zelfde bedoelen, maar 't anders zeggen. :j

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:01

ladyroxy schreef:
Omdat het een privewagen betreft, kun je de btw niet verrekenen.
Dus:
Prive....................119
aan Kas........................119.

Leuk topic, ik moet in januari nog examen bedrijfseconomie en periode-afsluiting doen. Hopelijk ben ik dan klaar.
Ben ook al bezig met praktijkdiploma loonadministratie, ben al geslaagd voor arbeidsrecht.
Als ik klaar ben met PDB, ga ik door met MBA. Ik heb de smaak helemaal te pakken.
Komt ook omdat ik bezig ben met een carriere-switch, dus goed gemotiveerd.

Ik doe het via de LOI, inderdaad staan er in de antwoorden van de huiswerkopgaven soms kleine foutjes. :j

Deze heb ik dus zelf ook zo ingevuld.... (omdat het prive is geen BTW) maar de opgave van LOI was weer overduidelijk (maar niet heus)..heb bij het antwoord gezegd dat ze me het maar uit moeten leggen als het fout is.......

Lightielight

Re: PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:02

Ha, het maakt wel heel wat los He? Leuk, dat iedereen zo meedenkt... zijn jullie er nu uit met te vorderen BTW en verschuldigde BTW?

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:26

Lightielight schreef:
Het LOI rommelt nog wel eens met veschuldigde OB en af te dragen/te betalen OB en gebruiken dit nog wel eens doorelkaar (heel onprofessioneel vind ik dat). verschuldigde OB moet je betalen, bij een verkoop, dus wordt in de journaalpost AAN verschuldigde OB.
Bij een creditnota wordt dit dus weer andersom.

Allereerst bedankt voor het meedenken en de antwoorden!

Ik had ook al het idee dat de antwoorden af en toe niet helemaal klopte....Bij bv een grootboekrekening aanmaken van Debiteuren met de gewijzigde staffelvorm. De ene keer open je hem met saldo en dan staat het bedrag onder debet/credit en Saldo, en de andere keer staat het bedrag in de antwoorden alleen in Saldo :?

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:29

Puera schreef:
Enerzijds erg verwarrend, anderzijds, als je de stof goed beheerst hoeft het niet moeilijk te zijn.

Ik ben ook nog maar net met deze stof begonnen en totaal geen ervaring op boekhoudkundig/administratief gebied dus ik moet er wat meer moeite voor doen denk ik :')
Ik krijg het wel onder de knie, duurt misschien alleen wat langer ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:49

Geldt eigenlijk voor alle studies: goed de stof en de opgaven doorlezen. Daar worden heel veel fouten gemaakt. Verder, schrijf zoveel mogelijk op in je eigen woorden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:53

Ik heb de opleiding gedaan en vrijwel afgerond, vragen, stuur maar door.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:29

kensha schreef:

ha, mooizo, zullen we onthouden !

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:37

Ben weer braaf opgave aan het maken (LOI) en ja hoor, daar staan weer van de banketstaaf foutjes: print ouderdomsanalyse uit, peildatum 31-01-10 en wat staat er in de uitwerking? Peildatum per 28-02-10..
Vind dit echt super irritant!!!

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:46

kensha schreef:

Via NTI of LOI of iets anders?
Ben ook pas begonnen en weet niet of er dan veel overeenkomsten zijn of totaal anders.

en hulp is altijd fijn :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:19

Via LOI, had avondopleiding

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:42

Vandaag weer een paar opdrachten gedaan van kortingen en inkopen.

Bij deze tekst viel me ook op dat er wordt gesproken over 'Te betalen ob/verschuldigde ob' terwijl er in de opdrachten altijd verschuldigde ob gebruikt word. Ik vraag me af waarom ze niet gewoon 1 term gebruiken om verwarring te voorkomen. :?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:50

Even denken, Mariska85, je bent nu met Bedrijfsadministratie bezig? Bij Bedrijfseconomie gebruiken ze ook vaak verschillende termen. Als je de theorie goed beheerst, moet het niet zo moeilijk zijn. Er worden in de stof ook wel voorbeelden gebruikt, of niet? Lees die ook goed door, en zo nodig, werk ze zelf uit.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:08

Ik doe MBA. Heb afgelopen juni Bedrijfsadministratie gehaald met een 8 en Bedrijfseconomie met een 6. Nu ben ik bezig met Financiële rapportage, statistiek en Belastingwetgeving. (hier ga ik in Januari examen voor doen)
De eerste 2 vakken waren redelijk pittig, zeker omdat ik er al zo'n 10 jaar uit lig qua studeren en ik zeeeer weinig administratieve achtergrond heb. Ook doe ik er op m'n werk niks mee. (Zat in de ww toen ik begon, ondertussen 2x half jaar contract gehad bij totaal andere branches, niks met administratie) en nu zit ik weer in de ww. Ergens ben ik daar wel blij om want FRA en Bel zijn nog pittiger en meer werk als de eerste 2 vakken. Vooral Belastingwetgeving is zo 'ongrijpbaar' en onleesbare taal.
Heb in het begin van de docent BA een map van BKB gehad en die helemaal doorgewerkt zelf, en zodoende snapte ik wel veel beter wat ik aan het doen was bij BA.

Al met al stop ik er heel veel tijd in, en of ik er ooit wat mee ga doen is een tweede. Gelukkig is wel het grootste deel door het UWV betaald, want het is wel een smak geld wat ze ervoor vragen!!
Ik ga overigens 1 avond per week naar school (2x 1,5 uur) en dat is wel een hele goede stok achter de deur.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:41

Lightielight schreef:
Het LOI rommelt nog wel eens met veschuldigde OB en af te dragen/te betalen OB en gebruiken dit nog wel eens doorelkaar (heel onprofessioneel vind ik dat). verschuldigde OB moet je betalen, bij een verkoop, dus wordt in de journaalpost AAN verschuldigde OB.
Bij een creditnota wordt dit dus weer andersom.

Ik doelde meer hierop Puera met mijn opmerking ;) Maar ik moet zeggen ik heb hem nu aardig door hoor :j

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:48

Ik ga volgende week beginnen aan PDB via de NHA, ik heb er zin in.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:31

Heb ik weer, wil ik net weer verder gaan met een opdracht, is de licentie van Accountvieuw verlopen zegt ie :? In het bericht wat ik toen had gehad van loi om hem te activeren staat ook dat het tot dec 2012 geldig is. Ik ga ze morgen maar even telefonisch lastigvallen :D Meer mensen geweest met dit probleem?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:30

Ikke, even gebeld en toen was het verholpen..
Mag ik vragen wanneer en hoe lang jullie studeren; ik probeer altijd 's ochtends te gaan leren (ben ochtend mens) en dan daarn naar het werk,(eigen bedrijf), maar er komt zo vaak wat tussen......'s avonds leren is voor mij eigenlijk geen optie....na 20.00 uur ben ik uitgeteld......Probeer meestal 2 a 2,5 uur per dag te leren (wat dus niet lukt..)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 09:00

Wanneer? Tsja aangezien ik 40 uur werk en maandagavond 3 uur op school zit en de rest van de werkweek-avonden nog 3 paarden per dag moet doen.. komt alles aan op het weekend. Hoelang uhm 6 uur zeker wel per week.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:35

:wave: Komt zich ook aanmelden in dit topic :D

Ben twee weken geleden begonnen met PDB :Y)

Doe een thuisstudie via studieplan.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:44

Hoe kan ik dit nog netjes zeggen???
Ik wil van PDB inzendopgave 3 gaan maken, dit is een proefexamen en gaat volgens mijn opgave over de boekhouding van Campercentrum Boomsma BV, gegevens staan in de bijlage...haha niet dus...niet te vinden....dus maar teleoontje gepleegd met de LOI. Ik zal 's middags teruggebeld worden...dat doen ze wel snel want na twee uur wordt er gebeld......foutje... het gaat niet over het Campercentrum, maar over recreatiecentrum Duindam..!!! En die staat wel in de bijlage (er staan overigens vijf bedrijven met gegevens in de bijlage dus ik wist echt niet welke ik moest hebben).
Maar dit is toch dom... het is een inzendopgave... daar moeten ze toch ik weet niet hoeveel telefoontjes over gehad hebben?? Inmiddels is hierdoor dus weer een paar uur studie verloren gegaan (en de tijd is al zo kostbaar).....GRRRRRRRRRRRRRRRRRR

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:01

Ik ben nu bezig met de laatste loodjes van pdb periodeafsluiting.
Het valt nog niet mee om met de thuisstudie van NHA de oefenexamens op de site van de associatie te maken. Wordt nog een zware week en veel tijd erin stoppen denk ik... Zijn er meer mensen die het zwaar hebben momenteel, voor de januari examens?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:20

Heb mijn studie even een maandje gestopt.....wordt me even wat te veel..... werk (2 banen), gezin, paarden, met de kerst en oud en nieuw extra werken bij vrienden in het restaurant.....het loopt me een beetje over........wil half jan de studie weer oppakken.......

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:58

Lightielight: Dat is idd erg veel bij elkaar.. kan je probleem wel snappen. Neem lekker pauze zodat je weer fris aan de slag kan :)