Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:44

Sodeletuut schreef:
Nee van werken ga je niet dood, maar als zij toch geen behoefte heeft aan extraatjes, en ze heeft genoeg aan geld wat ze van familie krijgt voor haar verjaardag, laat haar dan lekker de hele dag bij de paarden zijn, what's the problem?

Idd!
Heb liever dat me kind dat zou doen dan
met tegenzin naar der werk gaat terwijl ze ook tevreden is met haar zakcentje :)

Iedereen word weer ergens anders gelukkig van het leven draait niet alleen maar om geld
als je met wat minder blij en gelukkig bent is dat geen schande

Nirvana_

Wat ik me afvraag... Wáárom vergelijken mensen de situatie van TS allemaal met hun eigen situatie? Klinkt mij in de oren als 'kijk, ik ben nog veel zieliger, iedereen die het makkelijker heeft dan ik moet niet zeuren'. Sorry, maar TS wordt niet geholpen door te weten dat het nog veel erger kan.

Maar, TS: Je zult aardig wat aan je instelling moeten veranderen. Als je met een boos gezicht naar je werk gaat, omdat je er helemaal geen zin in hebt, wórdt het ook niet leuk. Probeer er zelf iets leuks van te maken! Ik werk op dit moment bij een restaurant en heb het er prima naar mijn zin. Niet omdat het werk zo leuk is, maar ik heb gezellige collega's en daar ook vrienden aan over gehouden. En naast die drie ochtenden per week heb je nog voldoende tijd over voor het paardrijden!

Ik zou je aanraden eerst je instelling te veranderen en het zelf wat gezelliger proberen te maken bij de Appie. Aan het eind van de zomer weet je of dat het geval is. Zo niet kan je alsnog bij je ouders aankloppen dat je toch een ander baantje wilt, en wie weet zijn ze dan wat toegeeflijker :)

eenitraM

patatkraam schreef:
Sodeletuut schreef:
Nee van werken ga je niet dood, maar als zij toch geen behoefte heeft aan extraatjes, en ze heeft genoeg aan geld wat ze van familie krijgt voor haar verjaardag, laat haar dan lekker de hele dag bij de paarden zijn, what's the problem?

Mee eens. :j

Mijn nekharen gaan overeind staan van dingen die 'moeten'. Doordat iets moet is het niet leuk meer. En als je iets doet de hele tijd wat je niet leuk vind, daar word je gewoon niet gelukkiger van.

Maar beginnen met haat?

TS: Dat wordt nog een fijne toekomst voor jou meid :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:45

Lekker blijven werken meid.
Hier doe je goeie ervaring op met hoe je 't niet wilt hebben in de toekomst op de werkvloer en hoe je ermee om moet gaan om 't wel leuker te maken met je collega's en werkgever.
Werken op deze leeftijd vind ik meer dan normaal, dat is toch een stukje onafhankelijkheid van je ouders want je kan nu zelf betalen voor die ene paar schoenen of iets dergelijks. Ook kan je al beginnen met sparen of iets nuttigs doen met 't geld.

Ik kan me btw wel voorstellen dat je ouders niet willen dat je in de horeca gaat werken, dat is ook erg zwaar en wss krijg je dan ook te maken met werktijden die uit kunnen lopen tot in de nacht als 't erg druk is.

Ik zou zeggen doorbijten & zie 't als een wijze les !

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:45

denk niet dat jij iets te klagen hebt?
Ik heb al vanaf mijn 12de 2 kranten wijken waar ik 5 uur in de week mee bezig ben,
ik werk in het weekend en de vakantie's op een stal waar ik paardjes doe poeten en ik doe de stallen.
Dan werk ik wanneer ik ook maar een beetje tijd heb met mijn vriend (hoefsmid)
en we hebben zelf ook nog 8 pony's die allemaal gereden moeten worden,
liefst allemaal 5 keer in de week.
en ja ik zit ook nog op sschool ik doe gemengd en ik verdien gewoon super veel,
en ik heb wel wat meer dan de meeste meisjes van mijn leeftijd.
ik heb dure kleding, mooie spullen etc.
maar niet van mijn ouders hoor, nee nee.
ik heb een paard gekregen (waar nog het nodige mee was dus goedkoop gekocht)
en dat heb ik zelf helemaal opgelost gekregen.
alles wat ik heb is dus helemaal van mij zelf,
en weet je hoe blij ik daar mee ben??
ik denk 10 keer zo blij als dat ik het kreeg, nu heb ik er zelf mijn best voor gedaan,
en iedere keer weer een nieuw doel om voor te sparen,
en ken je dat gevoel na lang sparen dat je dan eindelijk naar de winkel mag om het te gaan kopen??
Nou ikke wel en met alles wat ik koop ben ik reuze blij, en ik ben er heel zuinig op.
Ik merk ook dat ik veel zuiniger ben op een rijbroek die ik zelf gekocht heb of gekregen heb,
want ja als ik 1 rijbroek krijg kijrg ik de volgende ook wel,
anders moet ik er weer voor gaan sparen!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:46

eenitraM schreef:
patatkraam schreef:
Mee eens. :j

Mijn nekharen gaan overeind staan van dingen die 'moeten'. Doordat iets moet is het niet leuk meer. En als je iets doet de hele tijd wat je niet leuk vind, daar word je gewoon niet gelukkiger van.

Maar beginnen met haat?

TS: Dat wordt nog een fijne toekomst voor jou meid :)

God het is een puber. :') Die overdrijven nog wel eens.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:47

Het is denk ik niet om te laten zien wie er nog zieliger is. Ik heb ook even mijn werk leven tot nu toe gepresenteerd. Dat is niet omdat ik zieliger was....Ik koos er zelf voor. En TS kiest niet voor werken. Maar ik persoonlijk wilde ermee laten zien dat ze niet de enige is die op haar leeftijd werkt. En dat er heel veel in het zelfde schuitje hebben gezeten / zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:49

raar verhaal hoor.

3 ochtendjes in de week met een andere instelling erheen gaan zal helpen!
Ik kan ook goed begrijpen dat je ouders je niet langs een gevaarlijke weg laten fietsen in het donker.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:51

Maar als tip! Als jij graag bij een hotel of iets wil werken. Dan stel je aan je ouders voor om daar te solliciteren, en als je daar eenmaal aan het werk bent, dan werk je op dat moment wel even meer als drie ochtenden. Dan laat je zien dat je graag wil en dan kun je daarna nog altijd in overleg met je ouders of je één van de twee mag laten vallen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:51

Ik vind het juist héél goed als je ouders je verplichten te werken. Ik ken iemand die op haar 19e nog nooit had gewerkt en alles maar van haar vader kreeg. Het is gewoon een stuk ontwikkeling er ervaring die je opdoet.

Ik zou mijn kinderen later ook zeker "verplichten" om te gaan werken in het weekend/vakanties. :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:52

Gerda20 schreef:
Het is denk ik niet om te laten zien wie er nog zieliger is. Ik heb ook even mijn werk leven tot nu toe gepresenteerd. Dat is niet omdat ik zieliger was....Ik koos er zelf voor. En TS kiest niet voor werken. Maar ik persoonlijk wilde ermee laten zien dat ze niet de enige is die op haar leeftijd werkt. En dat er heel veel in het zelfde schuitje hebben gezeten / zitten.

daarom heb ik het ook gedaan,
niet om zielig te lijken want ik doe veel van mijn werk wel met plezier,
natuurlijk niet altijd en ieder klusje maarja!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:52

Ik vind dat sommige bokkers hier niet erg aardig op reageren.

Ze geeft zelf al aan dat ze eerst met een goede instelling naar het werk ging, maar dat ze gewoon merkte dat ze het niet leuk vond.
Ik snap dat je moet werken van je ouders, maar met tegenzin naar je werk gaan omdat je het niet leuk vind is ook niks. Waarom hebben je ouders liever niet dat je bij het restaurant gaat werken?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:53

Ikwashier schreef:
Ik vind dat sommige bokkers hier niet erg aardig op reageren.

Ze geeft zelf al aan dat ze eerst met een goede instelling naar het werk ging, maar dat ze gewoon merkte dat ze het niet leuk vond.
Ik snap dat je moet werken van je ouders, maar met tegenzin naar je werk gaan omdat je het niet leuk vind is ook niks. Waarom hebben je ouders liever niet dat je bij het restaurant gaat werken?

Omdat het vaak savonds is en omdat ze dan over een donker fietspad moet fietsen, waar vaak 'enge mensen' zijn. Wat ik me goed van de ouders kan voorstellen, maar ook ben ik van mening dat een goed gesprek misschien wel wonderen kan verichten voor zowel TS als ouders.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:54

patatkraam schreef:
Ach ik vind dat je op je 16e nog niet hoeft te werken als je echt niet wil. Heb je alleen wel minder te besteden. Vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bekijken en anderen niet gelijk zo beoordelen als ze dan misschien wat later met werken zijn.

Ik ben het hier helemaal mee eens :) Je moet toch zelf kunnen beslissen of je dat extra geld wil of die extra vrije tijd?

Ik (17) heb ook geen baantje.. Ik vind mijn tijd meer waard dan dat minimumloon dat je voor je uren krijgt. Dat heeft niks te maken met verwend zijn, maar vooral met genoegen nemen met wat je hebt. Voor mijn gevoel dus het tegenovergestelde: als niet werken betekent dat ik minder te besteden heb dan mijn leeftijdgenoten die wel werken, dan zal ik daar echt niet over zeuren. Er zijn dus echt wel goede redenen te bedenken om niet meteen vanaf je 16e te gaan werken.

Ik vind dat iedereen de ts hier een beetje loopt af te branden. Het gaat er niet om dat jullie dat wel hebben gedaan, het gaat er om dat de ts zich gewoon niet prettig voelt op haar werk en niet de mogelijkheid krijgt om ergens anders te gaan verdienen. Ik vraag me alleen wel af wat ze nu met dit topic wil. En verder: ik zou vooral verder blijven zoeken naar een andere werkplek, waarmee je ouders wel instemmen, want ik kan hun kant van het verhaal ook goed begrijpen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:55

Niet om rot te doen hoor ts, maar heb je enig idee hoe groot de kans is dat je vaker in zo'n situatie verzandt? Dat je er maar het beste van moet maken?

Ik heb aan mijn ouders een super voorbeeld... Toen mn moeder zwanger was van mij verloor mijn vader zn baan als directeur bij een grote oliemaatschappij. Weg elke dag uit eten, dure merkkleding, bontjassen.. En weg mogelijkheid om thuismoeder te worden. Paps kwam niet zo makkelijk aan een nieuwe baan, dus mams gaan werken. Ze kwam elke dag huilend thuis omdat ze daar als een vod behandeld werd, maar ze ging. Omdat ze een kind te voeden had. Mn vader heeft, met al zn mooie diploma's en referenties, gewerkt als koffersjouwer op Schiphol. Hij heeft onkruid tussen de tegels vandaan staan plukken op de Zwarte Markt hier vlakbij. Hij deed wat ie moest doen om voor voldoende geld te zorgen!

Intussen heeft mn moeder al 13 jaar een leuke baan (alleen gaat het nu even heel slecht daar en is ze een en al stress) en mn vader gaat binnenkort met pensioen na de afgelopen jaren koffieautomaten te hebben geplaatst, onderhouden en bijgevuld. Paps is zo iemand die overal het beste van maakt, gaat altijd fluitend naar zn werk. Is ook dikke vriendjes met het halve ziekenhuis waar ie nu de automaten doet :=

Knok jij nou maar even door die 3 ochtendjes in de week. Goed voor je arbeidsethos en je weet nooit waar het ooit nog goed voor is. Ennuh, als je het geld niet nodig hebt, waarom dan geen vrijwilligerswerk? Denk dat je ouders daar miss best wel mee akkoord zullen gaan en je haalt er denk ik een hoop voldoening uit :j Zelf zou ik dat heel graag doen, bij een asiel ofzo werken, maar ik heb mn centen gewoon keihard nodig..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:58

Hoi meid,

Eerlijk gezegd vind ik 16 uur werken per week nog weinig als je vakantie hebt en dus 7 dagen per week vrij bent. Je geeft aan dat je van niks naar 16 uur werken bent gegaan, maar dat vind ik niet veel. Toen ik 16 jaar was werkte ik 4 of 5 volle dagen per week (32-40 uur). Natuurlijk is het leuker om de hele dag bij de paarden te zijn, maar werken hoort er ook gewoon bij vind ik. Daar wordt niemand slechter van hoor! En het voordeel is dat je in relatief korte tijd lekker wat geld verdient en dit mooi kunt gaan sparen.

Ik heb twee dochters die nog te jong zijn om te gaan werken (7 maanden en 3,5 jaar) ;). Maar als ze 15/16 jaar zijn vind ik toch ook dat ze moeten gaan werken. Ik vind het belangrijk dat ze weten dat geld niet aan de boom groeit en je er hard voor moet werken. Maar in je reactie na je openingspost lees ik ook terug dat je weet dat je zult moeten werken voor geld.

Dat je onzeker bent en het moeilijk vind om ineens in een vreemde groep te moeten gaan werken kan ik me voorstellen! Het klinkt hard, maar daar moet je even doorheen. Werken is ook goed voor je sociale vaardigheden. Vroeg of laat moet je toch echt aan de bak en dan kun je je daar nu beter overheen zetten dan dat je straks na je opleiding full-time wilt gaan werken, maar dat niet durft omdat je dit altijd uigesteld hebt.

En dat je niet naar de andere baantje mag, heb je daar ook eens rustig met je ouders over gepraat? Hoe lang werk je nu bij de AH? Is dat nog maar 2 maanden of al langer? Want anders snap ik best dat je ouders vinden dat je het nog even aan moet kijken en niet zo maar je baantje op moet zeggen.

Je vriendin geeft aan dat je bij haar in dat restaurant kunt komen werken. Heb je dit al nagevraagd aan haar baas? Want je vriendin kan dit wel zeggen, maar je zult wel eerst aangenomen moeten worden!!! Er zal werk moeten zijn voor je en ze zullen je ook geschikt moeten vinden voor de baan.
Ook al mag het van je ouders, dan nog zou ik eerst solliciteren en pas als je kunt komen werken dan je baantje bij de AH opzeggen (op je nieuwe werk wel even aangeven of er een opzegtermijn is bij je huidige baan).

En vraag jezelf af of dat werk wel geschikt is voor je! Je geeft aan dat je onzeker bent. Wat houd het werk daar in? Puur alleen in de spoelkeuken of moet je ook klanten naar hun tafel wijzen en bedienen??? En je vriendin vindt de groep waarin ze werkt erg leuk en zegt dat ze iedereen makkelijk opnemen, maar staar je daar niet blind op! Het ligt vaak ook aan hoe je jezelf opstelt en overkomt op andere.

Misschien kun je eens navragen of er meiden/jongens werken die bij je in de buurt wonen. Stel dat je daar vaak samen diensten mee draait kun je daar mee naar huis rijden. Dan hoeft je moeder misschien maar een enkele keer te rijden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:58

God wat een moraalridders hier zeg.

CaileyS

Re: Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:00

als jullie nou ook even de andere posts van TS lezen weten jullie ook dat ze nu al beseft dat ze verwend overkomt. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:01

patatkraam schreef:
God wat een moraalridders hier zeg.

Wat verwacht je dan, paarden zijn een dure hobby dus de meeste mensen hier werken zich de plumpes om hun paarden te kunnen houden. En vervolgens komt er een meisje die zegt dat ze werken haat en ze wel 3 hele ochtenden in de week moet werken in d'r vakantie :+

edit

ik bedoel het niet zo zeer rottig tegen de TS, maar 3 ochtenden in de week is gewoon echt niet veel ;) Maar goed dat je realiseerd dat het een beetje verwend en gemakzuchtig overkomt.
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 10-07-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:01

Ze heeft niet eens een eigen paard?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:03

sja....werken is nou eenmaal niet altijd leuk maar.......

Ik moet zeggen....na het lezen van alle reactie inmiddels.....
Daar zitten niet al te vriendelijke bij >;)

Moet ik even kwijt dat TS, als ze al reactie geeft, daarin wel erg netjes blijft.. :j
En daar is ook wat voor te zeggen toch?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:04

@ quartel, mijn reactie was ook niet super vriendelijk, maar zeker complimenten voor TS dat ze netjes blijft ;).

Vayo

Ik weet niet of die 2 reacties op mij doelen? Maar ik zeg nergens dat ze verwend overkomt. Ik heb er ook bij vermeld dat ik gelezen hebt dat ze snapt dat ze voor d'r geld zal moeten werken.

En moraalridders hier? Graag even een korte toelichting en op wie doel je nu precies?

Mastrootje

Dat zeg ik ook niet.

Maar daarom zijn hier zoveel 'moraalridders' zoals jij dat noemt. ;) Omdat deze mensen gewoon veel geld moeten verdienen om hun hobby aan te kunnen houden.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:05

Jeetje wat een overdreven reacties. :')
Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende verlangens.

De een wil in een supermarkt werken, de ander wil niet werken, andere wil weer in de horeca.
De een wil bankdirecteur worden, de ander schrijver, de ander wil alleen maar reizen of kok worden.
Waarom een ander neerhalen als die een ander leven voor ogen heeft dan jij?

@ TS: wat ik altijd doe is niet vragen, maar doen. :+ niet dat je daar nu wat aan heb
Lijkt me dat je oud genoeg ben om zelf te beslissen wat voor werk je doet, het is niet dat je wil werken als prutsmuts, dus zie er niks verkeerds in.
Misschien nog een keer goed praten met je ouders en van te voren evt voor jezelf op papier zetten waarom je van baan wil ruilen.