Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:19

heb je op de willem de koning een goede fotografie opleiding? En iemand uit mijn omgeving (Oegstgeest, bollenstreek) die naar de open dag gaat zaterdag?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:53

lifaya schreef:
heb je op de willem de koning een goede fotografie opleiding? En iemand uit mijn omgeving (Oegstgeest, bollenstreek) die naar de open dag gaat zaterdag?

Ik heb geen ervaring met de fotografie richting zelf. Ik heb wel in de fotografiewerkplaats les gehad een halfjaar en dat is me erg goed bevallen. Maar de echte studie weet ik niet of die goed is in vergelijking met andere academies. Ik ga volgend jaar wel de minor digitale fotografie volgen en daar hoor ik erg goede berichten over :j
Ik denk niet dat ik zelf aanwezig ben op de open dag (kom wel uit de bollenstreek vandaar), anders had ik je wel even een kleine tour willen geven ;)

xNavatu schreef:
Waar zeg ik dat ze geen jonge mensen aannemen/laten studeren? Ik zeg alleen dat ze daar ook wat over leeftijd hebben.

Je zegt dat de WDKA moeilijk doet over leeftijd. Ik zeg dat ik dat kort door de bocht vind op basis van 1 ervaring. Ik heb 3 mensen in mijn klas die begonnen toen ze jonger dan 18 waren en waar de docenten gewoon heel normaal tegen doen en het prima naar hun zin hebben. En in andere klassen hetzelfde verhaal. Dus wat jij zegt is niet helemaal waar, en komt best negatief over, en dat vind ik jammer want er zijn genoeg jonge mensen op de WDKA die daar prima op hun plek zitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:00

Oke bedankt! Er is dus wel een richting HBO fotografie op de WDKA toch? ik zag wel digitale fotografie maar dat is dus een minor? (kan het nu niet nazoeken want de site laad opeens niet meer := )
Jammer haha :P ik wou maar 1 of 2 uurtjes gaan, moet om 12 uur weer bij de paarden zijn :') dus met het OV is het dan heel lastig om op tijd te zijn :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:36

Je hebt een HBO opleiding voor digitale fotografie op de WDKA :j

Zoals de naam al zegt bestaat 90% van je opleiding uit digitaal. Wel krijg je een introductie in de werkplaats (doka) en leer je ook met analoog omgaan. Je kunt in het 3e jaar een minor kiezen. Omdat ik zelf Illustratie doe maar me toch ook heel graag wil verbeteren in fotografie ga ik dus de minor digitale fotografie doen. Maar er is dus ook gewoon een 4 jarige opleiding van.

_Denise_

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:40

Ik ga dit jaar meedoen met de toelatingsronde voor grafisch ontwerp op de KABK. Ben nog keihard bezig met m'n portfolio en ik hoop dat ik 't red.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:39

Succes Denise! Als je je portfolio klaar hebt kun je het gerust een keer hier posten!
miss kunnen we nog wel wat tips geven :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 12:29

Het lijkt me ook een goed plan om hier portfolio's te posten, en elkaar een beetje te beoordelen! :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:00

Een ding: gewoon voor ieder die zijn portfolio aan het voorbereiden is, omdat het altijd gezegd wordt.

Vergeet absoluut niet ook of juist je schetsen mee te nemen, je hoeft ze niet groot en in het oog neer te leggen maar bij beoordelingen kijken ze er meestal toch graag even naar en zien zij hele andere dingen dan jijzelf ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:09

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:12

oohja andere goede tip is = maak het speciaal voor de school / klant.
Al is het maar een voorblad met ook hun naam er op, geeft net dat beetje extra.

Ik had bij mijn portfolio gekozen voor het thema I'M om dat de cursus afgekort IM (Identity Master) hete.
Kreeg er meteen complimenten over en was de enige die dat zo had gedaan.. terwijl ik het zelf eigelijk beetje open deur vond :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:46

Dankje voor de goede tips. Die houd ik bij me! :D Je hebt ook wel een erg mooi portfolio :oo

Ik heb zelf een beetje moeite met dat schetsen. Want ik mag maar 20 werken inleveren. Misschien dat ik toch maar wat meer op 1 blad doe inderdaad. Ik vin dhet trouwens heel lastig dat ik er bij de vorige beoordeling niet bij was, dus ik heb geen idee in hoeverre in ben afgekeurd :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:55

Vergeet niet dat die 20 meestal een richtgetal is. En daarbij zien ze dan alsnog vaak liever een paar werken waar je het proces laat zien en voor een deel beschrijft. Dan zit je met 1 werk in totaal mss op 5 vellen, maar dan zien ze wel hoe je denkproces werkt en waarom je bepaalde keuzes maakt. Als je bijv. voor een werk eerst een heel ander ontwerp had, stop dat er dan ook bij! Dan zien ze dat je een proces door hebt gemaakt, en dat vinden ze meestal vele malen interessanter dan 20 gelikte werkstukken die tot in de puntjes af zijn.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:00

Ik weet wel dat het bij die academie echt nadrukkelijk MAXIMAAL 20 werken is. Dus ik ga me er wel aan houden. :D

Ik had bij mijn vorige portfolio van 1 schilderij het hele proces erbij gedaan. Het allerliefst pleurde ik gewoon al mijn schetsen en weet ik wat erbij, Maar dat word lastig.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:51

Red_Savage schreef:
Dankje voor de goede tips. Die houd ik bij me! :D Je hebt ook wel een erg mooi portfolio :oo

Dankje! :)

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:54

Even een vraag naar diegenen die naar de kunstacademie zijn geweest of er heen gaan..
Ik mag er niet heen als vervolgopleiding van mijn ouders, omdat zij denken dat je er verder niets mee kan bereiken.
dus nu de vraag naar jullie toe :D :

Wat kun je er allemaal mee worden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:59

Ik ga misschien ook bij het Rietveld kijken :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:55

_Bitje_ schreef:
Even een vraag naar diegenen die naar de kunstacademie zijn geweest of er heen gaan..
Ik mag er niet heen als vervolgopleiding van mijn ouders, omdat zij denken dat je er verder niets mee kan bereiken.

tja je kunt er nogal veel mee worden ;) Hebben je ouders zich er wel een beetje in verdiept? Heb je voorbeelden van studierichtingen laten zien? Wat zou je zelf graag willen doen? Ik kan je vertellen, het is tegenwoordig net zo moeilijk om dokter of piloot te worden als grafisch ontwerper om maar iets te noemen. Dus wat dat betreft heb je nergens een veiliggestelde toekomst als je gaat studeren :) Ik denk dat jouw ouders een beetje het beeld van de autonome zweverige kunstenaar voor zich hebben, die leeft op een kunstsubsidie en ergens op een zolder schilderijen aan het maken is. (is geen grapje dit is een vrij veelvoorkomend beeld dat mensen hebben van kunstacademie studenten). Ik doe de richting Illustratie, nou dan leer je gewoon een vak hoor! En als ik straks klaar ben dan kan ik dat beroep uit gaan oefenen, en er mn boterham mee gaan verdienen. Je moet er mss meer zelf voor doen maar reken maar dat je er iets mee kunt berekeiken

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:58

En vergeet niet dat je ook de docenten richting uit kunt! :)

Ik begin trouwens altijd erg huiverig te worden als ik hoor over de slechte toekomst van de autonome kunstenaar. := Ben zelf gericht op autonoom.

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:16

Eliine schreef:
_Bitje_ schreef:

tja je kunt er nogal veel mee worden ;) Hebben je ouders zich er wel een beetje in verdiept? Heb je voorbeelden van studierichtingen laten zien? Wat zou je zelf graag willen doen? Ik kan je vertellen, het is tegenwoordig net zo moeilijk om dokter of piloot te worden als grafisch ontwerper om maar iets te noemen. Dus wat dat betreft heb je nergens een veiliggestelde toekomst als je gaat studeren :) Ik denk dat jouw ouders een beetje het beeld van de autonome zweverige kunstenaar voor zich hebben, die leeft op een kunstsubsidie en ergens op een zolder schilderijen aan het maken is. (is geen grapje dit is een vrij veelvoorkomend beeld dat mensen hebben van kunstacademie studenten). Ik doe de richting Illustratie, nou dan leer je gewoon een vak hoor! En als ik straks klaar ben dan kan ik dat beroep uit gaan oefenen, en er mn boterham mee gaan verdienen. Je moet er mss meer zelf voor doen maar reken maar dat je er iets mee kunt berekeiken

Mijn ouders hebben zich er niet in verdiept , en willen dat geloof ik ook niet.
Ze willen niet dat ik naar mijn 'droom' ga, tekenen doe ik heel graag en verdien er nu al wat aan. Maarja, ik weet zelf ook nog
niet wat ik precies wil. En mijn ouders maken me het er niet makkelijker op en willen dat ik een saaie kantoorbaan ga zoeken later...
ik baal daar gewoon zo van :\

daarom vroeg ik aan jullie wat voor beroepen je ermee kan worden?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:19

Bitje, probeer het eens met de docentenopleiding. Geen ouder die daarvan gaat beweren dat dat een slechte baan is. :D

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:36

Red_Savage schreef:
Bitje, probeer het eens met de docentenopleiding. Geen ouder die daarvan gaat beweren dat dat een slechte baan is. :D

wat houd dat precies in ? :D
en heeft iedere academy dat?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:43

Ik weet niet of elke academie het heeft. Ik weet wel dat Maastricht die opleiding heeft. Dan word je dus opgeleid tot kunstdocent. :)

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:45

Red_Savage schreef:
Ik weet niet of elke academie het heeft. Ik weet wel dat Maastricht die opleiding heeft. Dan word je dus opgeleid tot kunstdocent. :)

haha, nou maastricht is toch iets te ver :P
ik zou dan naar Leeuwarden kunnen gaan, maar weet niet wat voor opleidingen leeuwarden tot de beschikking heeft.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:45

Dan zou ik daar even gaan informeren. En vooral even kijken of je daar open dagen hebt o.id. :)

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:46

maarja, dat heeft weinig nut als ik mijn ouders niet kan overhalen :)
Maar gelukkig heb ik nog 4 jaar om dat te proberen :D
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 21-01-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt