Merlynlover schreef:
Wat leuk een logopedie topic! Ik ben dit jaar gestopt met mijn opleiding, en nu lijkt Logopedie mijn wel leuk!
Heb nog wel een aantal vraagjes als 't magDie sceeningtest, wat moet je daar precies doen, en waar letten ze op? Ik las ook dat je moest zingen, waarvoor is dat? Wat voor vakken heb je precies? Zijn jullie voor bezig met projecten en samenwerken of zijn er gewoon lessen en toetsen? Kan je zo'n stemtest ook al eerder afnemen, zonder dat je nog zeker weet of dit wel de juiste opleiding is? En ik woon in noord holland, in utrecht heb je toch ook een opleiding logopedie?
Zo wat een vragen haha. Volgens de HZO test heb je de compententies sociaal artistiek en ondernemend nodig. Klopt dit een beetje? En hoe zijn jullie op deze opleiding gekomen?
Bedankt alvast
Heej wat leuk!! De screening vond ik reuze meevallen! Je moest jezelf voorstellen, waarom je deze keuze hebt gemaakt en waar je intresses liggen. Dan een stukje voorlezen, waarbij ze wat testjes doen. Dan o.a. roepen (willem telefoon!!!!), hoog en laag met je stem, hard en zacht (doen ze eerst voor en dan doe je het na) stukje zingen (hoeft echt geen aria te zijn, en je zit niet bij Idols) en dat was het! Daarna ging ik met twee studentes mee en werd er een fonogram (?) gemaakt van je stem met een microfoon en moest je allemaal stemtestjes doen, hoog, en zacht, hoog en hard, laag en hard en laag en zacht en zo naar boven en naar onderen met je stem.
Ik ben net drie dagen begonnen, ik vind het hardstikke leuk en intressant. Wij (Windesheim) hebben een groepsopdracht, die heb je elke periode, maar uiteraard ook dingen die je individueel doet.
Ik vind het leuk om mensen die door bijvoorbeeld een beroerte of een andere spierziekte te revalideren of te helpen om zo goed en verstaanbaar mogelijk te blijven tijdens hun ziekte (denk aan MS, ALS, of Parkinson) Ik heb o.a. in een tandartspraktijk gewerkt en daar kwamen patiënten met een lichamelijke en verstandelijke beperking. Communicatie bestaat voor het overgrote deel (ik geloof 93%) uit non verbale communicatie, maar 7 procent is spraak. Maar als de spraak wegvalt door die handicap en non-verbaal valt er ook weinig uit op te maken is die hele 100% verwaarloosbaar. Toen ging er een lichtje bij me branden en ben ik op logopedie uitgekomen.
Hiervoor heb ik viool gestudeerd aan het conservatorium dus ik ben niet helemaal vreemd met zingen en stemgebruik.
Hoop dat je er wat aan hebt!! En vraag gerust als je nog iets wilt weten, hoewel de andere al wat langer studeren kunnen die je vast meer vertellen!

Die sceeningtest, wat moet je daar precies doen, en waar letten ze op? Ik las ook dat je moest zingen, waarvoor is dat? Wat voor vakken heb je precies? Zijn jullie voor bezig met projecten en samenwerken of zijn er gewoon lessen en toetsen? Kan je zo'n stemtest ook al eerder afnemen, zonder dat je nog zeker weet of dit wel de juiste opleiding is? En ik woon in noord holland, in utrecht heb je toch ook een opleiding logopedie? 
Kan niet wachen om stage te lopen
Ik moest destijds alleen de uitwerking van de spontane taal herkansen. Maar hoe is de toets nu? Bij mij was het film&scoreformulier en de spontane taal.