Laugaupeejdie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:47

Merlynlover schreef:
:wave:
Wat leuk een logopedie topic! Ik ben dit jaar gestopt met mijn opleiding, en nu lijkt Logopedie mijn wel leuk!
Heb nog wel een aantal vraagjes als 't mag :) Die sceeningtest, wat moet je daar precies doen, en waar letten ze op? Ik las ook dat je moest zingen, waarvoor is dat? Wat voor vakken heb je precies? Zijn jullie voor bezig met projecten en samenwerken of zijn er gewoon lessen en toetsen? Kan je zo'n stemtest ook al eerder afnemen, zonder dat je nog zeker weet of dit wel de juiste opleiding is? En ik woon in noord holland, in utrecht heb je toch ook een opleiding logopedie?
Zo wat een vragen haha. Volgens de HZO test heb je de compententies sociaal artistiek en ondernemend nodig. Klopt dit een beetje? En hoe zijn jullie op deze opleiding gekomen?

Bedankt alvast :o

Heej wat leuk!! De screening vond ik reuze meevallen! Je moest jezelf voorstellen, waarom je deze keuze hebt gemaakt en waar je intresses liggen. Dan een stukje voorlezen, waarbij ze wat testjes doen. Dan o.a. roepen (willem telefoon!!!!), hoog en laag met je stem, hard en zacht (doen ze eerst voor en dan doe je het na) stukje zingen (hoeft echt geen aria te zijn, en je zit niet bij Idols) en dat was het! Daarna ging ik met twee studentes mee en werd er een fonogram (?) gemaakt van je stem met een microfoon en moest je allemaal stemtestjes doen, hoog, en zacht, hoog en hard, laag en hard en laag en zacht en zo naar boven en naar onderen met je stem.

Ik ben net drie dagen begonnen, ik vind het hardstikke leuk en intressant. Wij (Windesheim) hebben een groepsopdracht, die heb je elke periode, maar uiteraard ook dingen die je individueel doet.

Ik vind het leuk om mensen die door bijvoorbeeld een beroerte of een andere spierziekte te revalideren of te helpen om zo goed en verstaanbaar mogelijk te blijven tijdens hun ziekte (denk aan MS, ALS, of Parkinson) Ik heb o.a. in een tandartspraktijk gewerkt en daar kwamen patiënten met een lichamelijke en verstandelijke beperking. Communicatie bestaat voor het overgrote deel (ik geloof 93%) uit non verbale communicatie, maar 7 procent is spraak. Maar als de spraak wegvalt door die handicap en non-verbaal valt er ook weinig uit op te maken is die hele 100% verwaarloosbaar. Toen ging er een lichtje bij me branden en ben ik op logopedie uitgekomen.

Hiervoor heb ik viool gestudeerd aan het conservatorium dus ik ben niet helemaal vreemd met zingen en stemgebruik.

Hoop dat je er wat aan hebt!! En vraag gerust als je nog iets wilt weten, hoewel de andere al wat langer studeren kunnen die je vast meer vertellen!

Merlynlover

Re: Laugaupeejdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:55

Bedankt voor je reactie, leuk dat je zo enthousiast ben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:54

Blok 2 gehaald met een 7.2 :D :)

60% had het niet gehaald :oo

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:43

Ik vond destijds de screening ook best eng, maar kwam er glansrijk doorheen. Inmiddels in het derde jaar, en heb in al deze jaren maar 1x een misser hoeven te herkansen. Elk blok van 10 weken hadden wij in het onderwijs van 7 vakken ongeveer 3 mogelijke toetsen, waarvan je er 3 kreeg (soort roulette)

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:09

Sceening viel eigenlijk ook wel mee :j Vind het toch best moeilijk hoor! Ik moet een paper schrijven over de invloed van roken op de stem, lukt niet echt := Kan niet wachen om stage te lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:16

Ik ben nu halverwege het tweede jaar, heb tot nu toe geen toets hoeven herkansen en hoop dat dat zo blijft! :D Ik vind het wel veel, heel veel. Ben elke dag zowat van 7.00 tot 22.00 met de studie bezig.

Volgend jaar op stage. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:20

Ohjee je maakt me bang :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:22

Ga je volgend jaar beginnen?

Misschien ben jij wel minder lang bezig hoor, maar ik ben een perfectionist en heb gigantische faalangst, dus daarom duurt het ook langer. :D

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:34

Ik ben dit jaar begonnen :) En ik ben nog niet zo veel aan me studie bezig als jij gelukkig, heb nog wel genoeg tijd om paard af en toe te rijden. Zwaar dat is zeker, zolang het intressant blijft moet het lukken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:43

Het scheelt ook een heleboel als je een leuke tutor enzo hebt. Zoals vorig jaar, was echt geweldig. :D :D :D Dit jaar heb ik het helaas niet getroffen. -O-

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:48

Zit jij in Groningen? Ik heb alleen een slber, en dat heb ik ook niet zo goed getroffen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:52

Merlynlover schreef:
Zit jij in Groningen?

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:54

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:29

Jusi schreef:
He nieuw leven in dit topic! Ik doe dit jaar lekker rustig aan met logopedie omdat ik het combineer met Taalwetenschap. Zit nu in mijn derde jaar maar ik doe de eerste twee blokken niet inhoudelijk blok 9 en 10 maar alleen de interne stage en intervisie. moet woensdag voor de vierde keer (schaamschaam) mijn stemtoetsen messa di voce en glijtonen doen, als ik die haal mag ik in februari op stage: moet dus lukken! Heb al een stageplaats in een praktijk. Heb er echt zin in!

Wat apart, die hadden wij in blok 1 van van jaar 1, en in blok 5 kon je ze evt nog herkansen. Ons werd verteld dat als je ze dan niet gehaald had, je moest stoppen met de opleiding.

Ik ken ook iemand die vorig jaar het monoloog niet gehaald heeft vanwege stemproblemen, als ze hem dit jaar in blok 8 niet haalt moet ze ook stoppen met de opleiding, en is ze 2 jaar voor niets naar school geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:10

A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:39

Ohja, is ook zo, met ATW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:14

A

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:48

Jusi schreef:
He nieuw leven in dit topic! Ik doe dit jaar lekker rustig aan met logopedie omdat ik het combineer met Taalwetenschap. Zit nu in mijn derde jaar maar ik doe de eerste twee blokken niet inhoudelijk blok 9 en 10 maar alleen de interne stage en intervisie. moet woensdag voor de vierde keer (schaamschaam) mijn stemtoetsen messa di voce en glijtonen doen, als ik die haal mag ik in februari op stage: moet dus lukken! Heb al een stageplaats in een praktijk. Heb er echt zin in!

Ik heb de stemtoetsen ook vier keer gedaan en geloof me: dat zegt niets over je kwaliteit als logopedist zijnde :D. Top dat je ze gehaald hebt!
Waar ga je stage lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:59

Ik ben echt ZO kwaad op mijn school. Had bij de AAT DRIE WOORDEN VERGETEN. 'Mevrouw heeft afasie. Moet ik de HELE AAT OVERDOEN.

DE HELE AAT. -:(- -:(- -:(- En we kwamen er pas vandaag achter terwijl de deadline overmorgen al is om 12.00 ik kon wel janken

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:01

Wuis schreef:
Ik ken ook iemand die vorig jaar het monoloog niet gehaald heeft vanwege stemproblemen, als ze hem dit jaar in blok 8 niet haalt moet ze ook stoppen met de opleiding, en is ze 2 jaar voor niets naar school geweest...

Ik ben in juli afgestudeerd, maar heb inderdaad hetzelfde gehad. Halverwege het 1e jaar kreeg ik tijdens de toets monoloog van stem te horen dat mijn eigen stem niet helder genoeg was. Toen heb ik een KNO onderzoek gehad en daaropvolgend een jaar lang logopedie gehad. En eind 2e jaar heb ik het pas kunnen herkansen. Toen was het ook óf halen, óf van school.. en dan twee jaar verknoeid hebben. Gelukkig zag de docente toen ook wel dat ik heel hard gewerkt had en goed verbeterd was.. pfoe wat een opluchting _/-\o_

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:23

Wuis schreef:
Ik ben echt ZO kwaad op mijn school. Had bij de AAT DRIE WOORDEN VERGETEN. 'Mevrouw heeft afasie. Moet ik de HELE AAT OVERDOEN.

DE HELE AAT. -:(- -:(- -:(- En we kwamen er pas vandaag achter terwijl de deadline overmorgen al is om 12.00 ik kon wel janken

Echt? Dat is echt vernaggeld zeg! Jemig. Maar die drie woorden ben je vergeten in het verslag? Was de filmopname wel goed dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:35

Ja film was meteen goed, alleen de conclusie van drie woorden waren we vergeten :( :( :( :( :(

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:36

En dan moet de hele film opnieuw? :\ Ik moest destijds alleen de uitwerking van de spontane taal herkansen. Maar hoe is de toets nu? Bij mij was het film&scoreformulier en de spontane taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:41

Nee de film hoef ik niet herkansen. Maar wel een hele nieuwe cliënt waarvan we de score moeten analyseren. Terwijl we dat al foutloos HADDEN.

Spontane taal moesten we ook opnieuw analyseren van een andere client, omdat we 3 van de 5 cijfers niet goed hadden. Maar wij dachten dat we ALLEEN dát hoefden te doen, en dat we bij het scoreformulier gewoon de conclusie er nog bij mochten zetten (mevrouw heeft afasie), maar we moeten nu dus ineens het hele scoreformulier opnieuw analyseren. :( |(

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:43

Pff, dat is wel zuur.

Ik heb zowaar een meevaller, mijn superstrenge projectdocent (sdc) heeft ons zowaar een complimentje gegeven voor het projectverslag. Zelfs aan de resultaten, conclusie en discussie hoeft erg weinig veranderd te worden, terwijl het de eerste keer was dat we die onderdelen inleverden. Hele opluchting na een halfjaar bikkelen!