Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MilleniumK schreef:Op de opendagen van het groenhorst is mij ook verteld dat we eerst een 10 dagen stage moeten lopen op een bedrijf. Zodat je weet wat je moet doen en niet voor verassingen komt te staan
joyce2 schreef:@Millenium, dat klopt inderdaad! Je moet een schriftelijke bevestiging hebben dat je 2 weken op een paardenbedrijf gewerkt hebt en je krijgt een intake gesprek om erachter te komen wat je motivatie en je ervaring is en aan de hand daarvan krijg je advies of de opleiding wel of niet geschikt voor je is.
@MissMalfoy: Na 6 weken een opleiding te hebben gevolgd kun je er nog helemaal niets over zeggen... De eerste maanden op Barneveld leerde ik ook geen super nieuwe dingen, want ze moeten er op school voor zorgen dat ook mensen die nog niets kunnen, straks mee kunnen komen op een hoger nivo. En iedereen moet dezelfde basis leren, dusja, daar ontkom je niet aan!
joyce2 schreef:@Millenium, dat klopt inderdaad! Je moet een schriftelijke bevestiging hebben dat je 2 weken op een paardenbedrijf gewerkt hebt en je krijgt een intake gesprek om erachter te komen wat je motivatie en je ervaring is en aan de hand daarvan krijg je advies of de opleiding wel of niet geschikt voor je is.
nacho_lein schreef:Ik denk dat er een steeds grotere scheiding komt tussen mensen met paarden en de paardenmensen. Dit omdat het niveau van de opleidingen keldert, veel mensen een paard hebben gekocht omdat ze het konden en de uurtjes op de manege beneden stand waren...
M_D_H schreef:nacho_lein,
weetje wat ik nou zo grappig vind?
dat jij vind dat de hbo opleidingen moeite doen om het gat tussen de paarden mensen en mensen met paard ter dichten en de mbo opleidingen niet...
terwijl elke hbo opleiding paardenhouderij waar ik ben geweest zeggen dat ze nooit aan het niveau paardenhouderij komen van het mbo...
dat is veels te hoog voor ze...
Bunga schreef:Ik zag vandaag een foldertje van STOAS hogeschool tussen onze folders op school staan.
Ik ben op zoek naar een HBO opleiding, en dat had je ook in paardenhouderij.. Het lijkt me geweldig, de hele dag met paarden werken.
Maar eigenlijk, als ik mijn ogen opendoe, zie ik zelf ook wel dat dat zonde van mijn opleiding is. Omdat er weinig werk in te vinden is.
Ik ga nu toegepaste biologie doen op de HAS.
caroline_max schreef:als je puur kijkt naar het vakinhoudelijke deel (de paardevakken dus) denk ik dat je op MBO meer praktijk hebt en meer kennis krijgt over het paard. Hbo gaat daar dieper op in (trouwens ook weer afhankelijk van je stages!), maar is minder praktijkgericht. Al heb je op de STOAS nog redelijk wat praktijkdagen, maar dan moet je je daar wel voor opgeven. Hbo heeft voor mij wel wat toegevoegd op kennisgebied, en sloot aardig aan op mijn MBO opleiding
esmolove schreef:niet echt als je het mij vraagt.
je leert meer op stage dan op school
ben daarom ook overgestapt op bbl ipv bol, kan nu werken en hoef 1 dag naar school![]()
een beetje vegen,mesten enzo hoef je niet op school te leren
M_D_H schreef:ze kunnen niet aan het paardenniveau van het mbo komen...
ja dat is krom, maar ergens toch ook wel logisch?
mbo is alleen paardenhouderij...
de hbo scholen zijn allemaal gericht op een odnerdeel b,v, bedrijfskunde en doen als bijzaak paardenhouderij erbij
maar zoals het woord al zegt... erbijen niet als hoofdzaak
dus wordt mbo breder en ook dieper onder legt...
je kunt het er mischien niet mee eens zijn, maar het is een feit en feiten liegen niet
en al helemaal niet als die feiten zelf worden aangegeven door de hbo scholen zijn