Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:37

__Marije__ schreef:
Ik doe inderdaad via Capabel (Leeuwarden) en doe het dus in een jaar. Ben heel tevreden! Ik moet 600 uren stage lopen :) Ik doe net als Mistral hierboven noemt 2 dagen in de week stage. Het is pittig en hard werken, maar wel erg leuk! Tot nu toe erg hoge cijfers (9,2 op anatomie en 9,7 op management) en natuurlijk heb ik wel goed geblokt maar de lessen worden ook goed gegeven, vooral anatomie!

Dat vind ik ook, ik heb alleen nog toets gehad van Anatomie ook een hoog cijfer 9,5 goed geleerd maar ook dankzij de fijne lessen. Ik doe de opleiding via ROC in Nijmegen 1 dag in de week (en sommige blokken 1 avond erbij) naar school, best veel huiswerk en 1150 stage, de (verkorte) opleiding duurt 2 (school) jaar.
@ Sassieja je zou kunnen informeren want kan goed zijn dat je voor sommige vakken vrijstelling kan krijgen

__Marije__

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:58

Vandaag mijn praktijk lab gehad en geslaagd :D dinsdag hoor ik mijn cijfer maar sowieso geslaagd :D

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:03

Zo ik meldt me ook even :)
Ik ben in september begonnen met de opleiding doktersassistente, nu begin ik het leuk te vinden maar de eerst weken was behoorlijk wennen.
Hiervoor heb ik paraveterinair gedaan (dierenartsassistente) en gehaald, maar door gebrek aan werk, ben ik doktersassistente gaan doen.
Morgen mijn 1e praktijktoets (sediment) en volgende week toetsen van medische kennis enz.
Ik doe trouwens de deeltijd bol opleiding, en hier wordt 2 jaar voor uitgetrokken in het normale tempo.
Ga dus ook 2 dgn per week naar school.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:10

Hoef je voor je praktijk alleen maar sediment te doen? Het wordt gewoon allemaal verdeeld zegmaar?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:14

Ja klopt alleen het sediment. Iedere tien weken hebben we een praktijk toets, dit keer dus het sediment. Iedere keer weer wat anders.
Ook hebben we de vingerprik en de venapunctie moeten oefenen maar dit wordt nog niet afgetoetst.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:16

Oke! Dat is wel lekker opzich, kun je echt je aandacht daarop vestigen! Wij hadden vandaag dus de labtoets, dus daarin zit het sediment, hb met de hemocue, hb met de spencermeter, cholesteroltest, glucosetest en urine met de stick. We kregen daarvan een casus met 3 opdrachten daarbij (ik had de spencermeter, choltest en urinestick) en daarvoor had je dan een half uur :) We gaan nu verder met MTH en daarbij hebben we straks ook een examen en daarin worden dus vingerprik en venapunctie gedaan etc

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:22

Wij krijgen morgen eerst van een paar hoofdstukken MTH de theorievragen toets en dan over een paar weken van dezelfde stof de praktijk toets

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:27

Oke, wat apart eigenlijk om te zien dat het allemaal zo verschillend gaat op de scholen.
Bij ons wordt de MTH theorie en MK enzo in 1 toets afgenomen op de computer. Dan krijg je geloof ik 60 meerkeuze vragen, en aan het eind krijg je je resultaten te zien.
Helemaal weet ik het nog niet aangezien dit mijn 1e toetsen zijn.

Wat ook apart is, iedere 10 wkn komen er 4 of 5 nieuwe leerlingen in de klas en verdwijnen er ook weer 4 of 5. Omdat we in blokken werken zit iedereen bij elkaar dus ook de mensen die nu in het laatste blok zitten en examen moeten doen, en de 'beginners' zoals mij..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:30

Dat hebben wij ook inderdaad van die blokken:) Uniekhorse ik zal er wel overheen lezen maar jij doet hem 2jaar bol maar waar?

Labtoets hebben we dus ook de theorie apart gehad en we krijgen straks de MTHtoets theorie en praktijk ook :) Maar lab hebben we nu 6 weken gehad dus dat is nu al getoetst

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:33

Nee hoor je leest er niet overheen, maar ik doe de opleiding op het Alfa College in Hoogeveen.
Hoe lang moet jij nog ?

Ik neem aan dat je aan het einde ook een examen af moet leggen ?
Je werkt niet meer met deelkwalificaties toch ?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:36

Jaa ik zag Onna dus ik denk dat moet in de buurt zijn!
Wij werken wel met deelkwalificaties dus ik heb gewoon na ieder blok 2 examens (plus evt praktijk!)

Ik moet nog tot juni en loop stage in Oosterwolde!

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:44

Ja klopt ! Wolvega is idd niet zo ver weg, hadden makkelijk bij elkaar op school kunnen zitten :D

Bevalt de stage goed ? Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat, de triage vind ik namelijk ook erg lastig, en dat is wel handig als dat wat lukt..
Als het goed is ga ik in april op stage :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:52

Wij werken ook met zulke blokken, we doen dan in iedere blok toetsen daarvoor moet je een voldoende halen om door te mogen naar het volgend blok, net zo lang tot je eindexamen. @ Uniekhorse Ik vind Zelfstandig af te handelen hulpvragen een heel handig boek voor Triage ! (op marktplaats en bol te koop)

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:57

Is dat niet een soort zelfde boek als de NHG telefoonwijzer ?

Bij ons mag je wel gewoon door naar het volgende blok als je een onvoldoende hebt gehaald. Dan moet je hem over 4 wkn weer overdoen, heb je dan weer een onvoldoende krijg je dat blok het jaar erna weer :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:07

Jaa wij mogen ook gewoon door na een blok inderdaad! Het zijn echt losse delen, en als je het niet haalt doe je een her maar je gaat ondertussen wel gewoon door!

Dat boek ken ik niet! Maar wie weet ga ik nog eventjes kijken of ik die kan bestellen. Heb de telefoonwijzer wel en ook het NHG boek voor doktersassistenten, denk eigenlijk dat daar alles ook wel in staat

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:54

Hoi,

Leuk zo'n topic.

Ik volg momenteel de opleiding aan de ASOP in Amsterdam
Heel pittig aangezien het een 1 jarige opleiding is, maar het is wel erg leuk om te doen.

Stageplek was gelukkig zo gevonden!

Wat het vakkenpakket betreft, Anatomie, Pathalogie, LAB, medische terminologie, ehbo, preventie en voorlichting, assistent en maatschappij, een stuk management, engels, nederlands, en nog het 1 en ander maar dat moet ik even opzoeken ;-)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:20

Kom ook even binnenvallen :o , maar heb wel wel interesse in de opleiding dus vandaar deze vraag;
Als je de opleiding van 1 jaar in Leeuwarden volgt, krijg je dan studiefinanciering? Of is dat een BBL opleiding?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:42

Dan krijg je geen stufi is een bol deeltijd opleiding.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:45

Oke, dankje! Dus dan moet je daarnaast gewoon blijven werken om toch wat te verdienen? Of krijg je stagevergoeding?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:53

Stagevergoeding wordt zover ik weet bijna nooit gegeven, er is een tekort aan stageplekken dus je mag blij zijn als je er een hebt.
Bij een opleiding die 1 dag in de week of in de avonduren is werkt (bijna) iedereen er ook nog bij.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:37

Lipstick: Ik heb de opleiding in leeuwarden gevolgd in 1jr bij Capabel Onderwijs Groep. De opleiding wordt gezien als BOL voltijd (ondanks dat je maar 1 dag per week naar school gaat). Ze tellen namelijk de 600 uur stagetijd ook mee voor dat jaar. Ik heb dus ook gewoon studiefinanciering gehad hoor. Ben je ook echt wel nodig voor die opleiding.

Ik kreeg zelfs ook nog stagevergoeding...*mazzel* ;)

Leuk iedereen die hier met de opleiding bezig is, ik werk momenteel met veel plezier op een Huisartsenpost als doktersassistente.

Zijn er hier ook nog mensen die door gaan leren?

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:12

marjoleintje schreef:
Lipstick: Ik heb de opleiding in leeuwarden gevolgd in 1jr bij Capabel Onderwijs Groep. De opleiding wordt gezien als BOL voltijd (ondanks dat je maar 1 dag per week naar school gaat). Ze tellen namelijk de 600 uur stagetijd ook mee voor dat jaar. Ik heb dus ook gewoon studiefinanciering gehad hoor. Ben je ook echt wel nodig voor die opleiding.

Ik kreeg zelfs ook nog stagevergoeding...*mazzel* ;)

Leuk iedereen die hier met de opleiding bezig is, ik werk momenteel met veel plezier op een Huisartsenpost als doktersassistente.

Zijn er hier ook nog mensen die door gaan leren?

Bedankt! De anderen ook trouwens.
Ik zit nog een beetje in twijfel.. of 1 jarige opleiding of die van 3 jaar. En die van 1 jaar klinkt toch wel aantrekkelijk..
Stagevergoeding hoeft ook niet persé, wel altijd welkom natuurlijk, maar het is wel handig om te weten of ik stufi krijg of erbij moet blijven werken enzo.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:55

Charaz schreef:
Dan krijg je geen stufi is een bol deeltijd opleiding.

Dat krijg je dus wel...

Lipstick: Denk dat je er iig naast moet blijven werken. Studiefinanciering is niet gek veel en de opleiding is ook niet heel goedkoop.
Scheelt natuurlijk wel als je het in 1 jaar doen kunt ipv 3. Dan ben je tegen die tijd al 2 jaar werkzaam.

Stagevergoeding zou ik niet te hard op rekenen idd zeker bij huisartsen die zitten toch over het algemeen redelijk op de centen. Als je het wel krijgt mag je echt in je handjes knijpen :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:58

Hoe krijgen ze dat geregeld dan 1 dag naar school en volledige stufi krijgen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:00

Geen idee maar je krijgt het wel, ze voldoen dus wel aan de eisen om studiefinanciering te krijgen.