Nieuwe wet, 2de studie gaat je geld kosten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:04

sporter schreef:
Kom kom we hebben het hier over een 2e studie! Allemaal leuk en aardig maar een 2e studie is extra je hebt namelijk al een studie afgerond. Ik vind dat de mensen die dat graag willlen daar best wat meer voor mogen betalen. bovendien voorkom je op deze manier ook dat mensen zomaar aan een 2e studie beginnen zodat ze niet hoeven te werken.
Verder de opmerking over de top van het bedrijfsleven die mannen zitten daar echt niet omdat ze een 2e studie hebben afgerond, daar komt namelijk wel wat meer bij kijken. Zoals niet zeuren en kei hard werken!

Mensen die aan een tweede studie beginnen, moeten sowieso extra betalen. Je krijgt immers niet nog eens drie jaar studiefinanciering voor een tweede studie, dus het is al dubbel zo duur. En mensen die aan een tweede studie beginnen zodat ze niet hoeven te werken?! Degenen die tien jaar doen over een studie, die zijn zeker wel heel erg gemotiveerd om snel te arbeidsmarkt op te kunnen? Ik zie er hier zoveel met allerlei nevenactiviteiten, die doen vanalles om maar niet te hoeven studeren. Nou, binnen de tien jaar die zij over een studie doen, kan ik er drie afronden. Dat zou eerder gestimuleerd moeten worden dan! :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:05

Ja maar een wet voor jou speciaal maken wordt een beetje lastig
Bovendien is stufi uitwonend 250E in de maand als ik me niet vergis dat zijn ook de kosten niet lijkt me.

Narya

Re: Nieuwe wet, 2de studie gaat je geld kosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:09

Voor mij alleen hoeven ze geen wet te maken, het gaat mij om een heleboel gemotiveerde studenten. Ik hoef alleen maar om mij heen te kijken, dan zie ik ze bij bosjes, de gemotiveerde studenten met een dubbele studie. Het gaat niet om mij, maar om het grotere geheel. Die student waarover we het hier hebben, hoef je niet met een vergrootglas te zoeken hoor.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:10

Dit was dacht ik al op het mbo.. :\ je mag niet 2 keer 4 jaar doen.. vind het best jammer trouwens

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:13

Narya schreef:
Voor mij alleen hoeven ze geen wet te maken, het gaat mij om een heleboel gemotiveerde studenten. Ik hoef alleen maar om mij heen te kijken, dan zie ik ze bij bosjes, de gemotiveerde studenten met een dubbele studie. Het gaat niet om mij, maar om het grotere geheel. Die student waarover we het hier hebben, hoef je niet met een vergrootglas te zoeken hoor.

Het gaat erom hoeveel van die studenten die 2e studie nodig hebben gehad voor de baan die ze nu hebben. Nee niet met een vergrootglas te zoeken maar het is ook zeker niet het meerendeel van de studenten. Verder is studeren in Nederland niet heel duur dus kan ik het best begrijpen dat mensen die een 2e studie doen en daarvoor zelf kiezen meer moeten betalen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:15

NonaWen schreef:
Dit was dacht ik al op het mbo.. :\ je mag niet 2 keer 4 jaar doen.. vind het best jammer trouwens

Nee wat had je dan gedacht het blijft geen feest. Vergeet niet dat als je al 4 jaar stufi op het mbo hebt getrokken je ook nog eens 4 jaar stufi krijgt als je naar het hbo gaat.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:21

'Duur' is natuurlijk een relatief begrip, maar persoonlijk vind ik 3x6000 euro al duur genoeg voor een tweede studie. Dan praten we toch over 18.000 euro en voor de gemiddelde student is dit al een fikse hoop geld. Als je dat ervoor over hebt, dan ben je flink gemotiveerd bezig, toch? :Y)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:39

stufi voor een tweede studie hoeft voor mij ook niet (alhoewel, ik heb voor mijn eerste studie alleen een ov gehad, ik mag vast nu niet die basisbeurs opmaken :+ ), maar de collegegelden zo hoog maken dat niemand een tweede keer kan studeren vind ik wel heel heftig. Ach, ik ga gewoon beginnen en kijk wel wat het lot (en de overheid) me brengt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:48

Ik wist al een tijdje dat het eraan zat te komen, maar het lijkt erop dat de wet nu echt door gaat. Ik baal wel een beetje, maar hoop dan maar dat ik dit jaar mijn tweede bachelor af kan ronden.
Het te betalen bedrag hangt wel heel erg af van de instelling waar je studeerd, geloof dat amsterdam rond de 7000 euro zit.

Ik vind de maatregel niet heel verstandig, op deze manier demotiveer je de ambitieuze studenten behoorlijk, zo'n smak geld opbrengen is niet eenvoudig. Tuurlijk kun je eerst werken, maar nu ben ik jong en nog niet bezig met eigen huis etc. over een paar jaar wel en de kans is dan toch minder groot dat ik verder ga studeren.
Zonder stufi is het financieel al krap, maar met hoog collegegeld helemaal niet te doen (extra stufi vind ik overigens niet nodig hoor).

Bovendien ben ik het met Narya eens dat het raar is dat je wel kan blijven studeren voor een laag collegegeld zolang je, je diploma maar niet haalt.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:57

Ik schrik nogal van deze nieuwe regel... Ik heb een afgeronde HBO opleiding, en ben na 7 jaar werken aan een deeltijd universitaire studie begonnen, naast mijn fulltime baan. Deze opleiding gaat als alles volgens plan loopt 7 jaar duren, waarvan ik er al 1 op heb zitten.
Ik vraag me af of deze regel ook gaat gelden voor mensen die al bezig zijn met hun tweede opleiding, of dat het alleen voor de mensen geldt die in 2010 en later gaan beginnen. Ik hoop echt het laatste, anders gaat het mij heeeel veel geld kosten...

En ik ben het heel erg eens met de mensen die zeggen dat er maar eens gekeken moet worden naar de mensen die 10 jaar over een 4-jarige studie doen, dat kost ook veel geld, meer dan iemand die twee keer een 4 jarige studie doet...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:04

Ik ben toevallig vanochtend naar de studieadviseur geweest om te praten over het eventueel volgen van een tweede studie. Ik heb dit jaar mijn P gehaald en wil nu misschien aan Economics beginnen.
Belachelijke regel naar mijn mening, degenen die een 2de studie aankunnen zijn juist heel gemotiveerd en vaak beter dan de rest, waardoor je met deze regel de beste studenten juist tegenwerkt. En hoeveel levert het nou op voor de begroting? Er zijn maar weinig studerenden, laat staan mensen die een 2de studie doen. Als ze alle uitkeringen met 50 cent verlagen levert dit meer op :P
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, maar áls ik dit jaar begin kan ik de studie toch afmaken zonder het instellingsgeld te betalen? Het geldt toch niet voor lopende studies lijkt me? Of moet ik dan vanaf 2010 ook instellingsgeld betalen?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:05

Daar ben ik inderdaad ook heel benieuwd naar LETS, of het alleen geldt voor mensen die vanaf 2010 gaan beginnen, dan zou ik er gelukkig buiten vallen...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:08

Op de link op de eerste pagina stond dat het om alle studies ging, dus ook voor degenen die al begonnen zijn voor 2010. Dus vanaf 2010 betaal je dan ook het hogere collegegeld.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:09

martinev schreef:
Daar ben ik inderdaad ook heel benieuwd naar LETS, of het alleen geldt voor mensen die vanaf 2010 gaan beginnen, dan zou ik er gelukkig buiten vallen...

Ik hoop ook voor je dat dat zo is, maar ik ben er bang voor, aangezien je je elk jaar opnieuw in moet schrijven voor je studie. Ik denk dus dat je er gewoon aan moet geloven zodra je je weer inschrijft ;(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:10

Nijn schreef:
Ik begrijp niet zo zeer wat het probleem is, moet dan werkelijk waar alles voor studenten betaald worden?
Ja studeren is duur, maar ik vind zelf 1 studie die mee betaald wordt eigenlijk al meer dan voldoende, pak je die kans niet of wil je verder gaan is het verder jouw pakkie aan :)

Ik ben het hier wel mee eens. Iedereen zeurt om het betuttelende van NL tegenwoordig, maar als er eens iets niet betaald wordt is het ook weer klagen... NL is uberhaupt al bekant het enige land in europa wat het onderwijs grotendeels betaalt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:10

Dan kan je je dus het beste aan een uni inschrijven voor een studie en dan alle vakken van de andere studie (aan dezelfde uni) als bijvakken volgen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:12

Het gaat er niet om of iets niet betaald wordt. De tweede studie wordt immers nu óók niet betaald door de overheid. De overheid betaalt 0,0 mee aan je tweede studie, dat doe je helemaal zelf. Je krijgt immers maar drie jaar studiefinanciering, voor een bachelor dus, en niet twee, drie, vier, vijf of hoeveel je er maar wilt volgen. Vanaf de tweede is dat gewoon volledig voor eigen rekening.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:13

Misser schreef:
Dan kan je je dus het beste aan een uni inschrijven voor een studie en dan alle vakken van de andere studie (aan dezelfde uni) als bijvakken volgen?

Ik vraag mij af of je daarvoor dan wel een papiertje krijgt van je tweede studie :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:15

Narya schreef:
Het gaat er niet om of iets niet betaald wordt. De tweede studie wordt immers nu óók niet betaald door de overheid. De overheid betaalt 0,0 mee aan je tweede studie, dat doe je helemaal zelf. Je krijgt immers maar drie jaar studiefinanciering, voor een bachelor dus, en niet twee, drie, vier, vijf of hoeveel je er maar wilt volgen. Vanaf de tweede is dat gewoon volledig voor eigen rekening.

Heb jij enig idee waar het lage collegegeld vandaan komt := €1500 eus collegegeld per jaar is echt een schijntje hoor, vergeleken met het particulier onderwijs en de rest van europa ;) Ik heb particulier gestudeerd en dat was toch ong. het 5voudige wat je dan betaald, puur omdat daar geen subsidie van de overheid in zit.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:17

Eigenlijk vind ik dat we al mazzel hebben dat een 1e studie voor zo'n groot deel vergoed wordt! Zo hebben heel veel mensen de kans om te studeren, dat is echt niet overal zo! En de belastingbetaler betaalt ;)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:19

verootjoo schreef:
Narya schreef:

Heb jij enig idee waar het lage collegegeld vandaan komt := €1500 eus collegegeld per jaar is echt een schijntje hoor, vergeleken met het particulier onderwijs en de rest van europa ;) Ik heb particulier gestudeerd en dat was toch ong. het 5voudige wat je dan betaald, puur omdat daar geen subsidie van de overheid in zit.

Vijfvoudig? :wow:
Goedemorgen zeg. Oké, ik zal mijn woorden een beetje moeten verzwakken :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:21

Narya schreef:
verootjoo schreef:

Vijfvoudig? :wow:
Goedemorgen zeg. Oké, ik zal mijn woorden een beetje moeten verzwakken :=

Kun je nagaan hoeveel de overheid betaalt voor onze studies ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:22

Dat klopt, het is heel goed geregeld. Maar ik snap de bezuiniging niet zo.. Uiteindelijk heeft een land juist profijt van hooggeschoolden, en zoveel geld scheelt het nu niet op die enorme overheidsbegroting. Domme maatregel als je het mij vraagt, ik kan wel andere dingen bedenken om op te bezuinigen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:24

Nou het geld dat ze hiermee besparen mag wat mij betreft de zorg wel in. Loop mn voeten onder mn lijf vandaan omdat er gewoonweg geen geld is voor meer personeel :\

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:24

Klopt ook, ik heb een bijbaan in de zorg haha. Zat ook niet aan de zorg te denken qua bezuinigingen hoor, maar dat is een ander onderwerp ;)