Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:41

Nimue die opleiding van Alona ziet er zeker leuk uit!

Gister weer les gehad met de neckrope. Ik ben gewend heel concreet te denken, zo van : die volte was wel of niet mooi rond. Nu is er geen goed of fout, maar gaat het om het samenspel. Hoe meer ik denk, wil, probeer, hoe minder goed het gaat. Als ik me ontspan, ga ik opeens mooi de hoek door. Als ik ECHT WIL dat die hoek mooi meegenomen wordt, lukt het niet. Dan wordt het krampachtig, geforceerd, etc..
Pfff, weg controle, zekerheid en terug naar het voelen. Ik heb nog een lange weg te gaan..

Dagworkshop accupressuur is ook leuk ja! Is dat ook bij Alona?

TurdusMerula

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:54

Volgens mij zit je voor zowel Feldenkrs als accupressuur goed bij Alona... :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:25

Reiziger, ik merk dat ik juist wel erg moet focussen op wat ik wil. Niet krampachtig, maar wel goed erbij blijven, niet gaan zitten dwalen. Ik heb de neiging om als er maar íets gebeurt (paard kijkt opzij ofzo ;)) te verkrampen en rare dingen te gaan doen, en juist dan moet ik dus goed ademen, en weer helder voor de geest halen wat het plan was. Voor mij is het vooral ook belangrijk om op mezelf te vertrouwen op zo'n moment.

Accupressuur is ook bij Alona inderdaad, op vrijdag 9 april. Ik ga me denk ik deze week inschrijven, wil eerst de info nog even goed doorlezen maar het ziet er boeiend uit. Qua Feldenkraiss is er een info-middag en een oefendag met paard, ik wil die denk ik allebei doen.

TurdusMerula, dat geloof ik ook wel. Ik heb er goeie verhalen over gehoord en vind de site er professioneel uit zien. Het is ook nog eens heerlijk in de buurt voor mij, half uurtje rijden, dus da's ideaal!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:23

Nimue schreef:
Reiziger, ik merk dat ik juist wel erg moet focussen op wat ik wil. Niet krampachtig, maar wel goed erbij blijven, niet gaan zitten dwalen. Ik heb de neiging om als er maar íets gebeurt (paard kijkt opzij ofzo ;)) te verkrampen en rare dingen te gaan doen, en juist dan moet ik dus goed ademen, en weer helder voor de geest halen wat het plan was. Voor mij is het vooral ook belangrijk om op mezelf te vertrouwen op zo'n moment.

Mmm ik bedoel zeker ook focussen, maar het krampachtige, stiekum toch af willen dwingen e.d los laten. Zitten dwalen leidt tot niets, het is meer op een ontspannen manier richten op iets.
En zeker, als je zelf schrikt, verkrampt, eerst weer ontspannen en goed ademen. Aarden noemde mijn instructrice het.
Pfft nog lastig om goed op te schrijven :o maar ik denk toch dat wat jij bedoelt en wat ik bedoel niet zo ver van elkaar af ligt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:44

Ken je de harde en zachte ogen van centered riding? Ik denk dat dat het zo'n beetje is ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:27

Ik denk dat we inderdaad hetzelfde bedoelen! Ik vind het grappig om te lezen hoe het per persoon verschillend werkt, ook al zijn de uitgangsprincipes hetzelfde. Dat jij erop moet letten dat je het krampachtige los laat, terwijl ik juist op moet letten dat ik niet met 1000 andere dingen bezig ben.

Harde en zachte ogen ken ik inderdaad ook, ik merk dat als ik mijn ademhaling goed heb mijn ogen meestal ook wel kloppen. Het staat of valt bij mij met het doorademen en centreren, meestal.

Leer jij hiervan ook zo vreselijk veel over jezelf? Dat vind ik het mooie eraan, ik leer dingen waar ik buiten het paardrijden om ook ontzettend veel aan heb, en door de dingen die tijdens het paardrijden aan het licht komen realiseer ik me ook weer bepaalde gedragspatronen die ik in het dagelijks leven ook heb. Ik vind dat zo onwijs boeiend!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:43

Ik wilde net gaan schrijven, volgens mij bedoelen jullie allebei 'zachte ogen'... :D

Ik moet even zoeken straks, kwam op een ander forum een hele treffende omschrijving van 'gronden' tegen en die was erg goed. :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:53

Nimue schreef:
Leer jij hiervan ook zo vreselijk veel over jezelf?

Wat ik er vooral van leer is een soort oervertrouwen te hebben dat het allemaal wel goed komt. Op mijn werk heb ik dat ook nodig, dat gevoel dat je wat er ook gebeurt cool kan blijven en controle houdt. Ik schrik niet, wordt niet onzeker, vlucht niet, etc..
En daardoor gebeuren er ook geen gekke dingen, want wat er ook gebeurt ik kan het aan. Dat gevoel bedoel ik met oervertrouwen. Het is oké.
Zo'n soort gevoel leer ik nu ook te hebben als ik op mijn fries rijdt met alleen een neckrope.

En voor ons is dat heel leerzaam, maar ook heel confronterend. Met mijn Andalusier heb ik dat oervertrouwen. Dat zit gewoon goed. Ik vertrouw haar voor 200%. Ze is perfect voor me.
Mijn Fries vertrouw ik niet. En dat klinkt misschien gek, want het is mijn eigen paard, al 17 jaar. (Ik heb haar sinds haar geboorte). En toch heb ik niet met haar wat ik met Boa wel heb. Door met een neckrope te gaan rijden geef ik me over en leer ik met haar samen te werken. Ze is grillig, en dat ben ik ook. Soms wordt ik knettergek van d'r. Maar ze is ook zo verweven met me, omdat ze er al zolang is en ik haar haar hele leven heb. Het is een soort afstoten-aantrekken.
Wat bij Boa (Andalusier) vanzelf gaat, daaraan moet ik werken bij de Fries. En tegelijk ken ik haar als mijn broekzak. We zitten soms op grote hoogten, en soms in diepe dalen samen.

De Andalusier is mijn alles, maar van de Fries leer ik meer.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:57

Mooi om te lezen zeg, hoe jij dat ervaart! Ik herken wat je beschrijft, en hoewel ik het láng nog niet altijd kan toepassen, merk ik wel verschil en vooruitgang. Het is inderdaad een stukje vertrouwen, een gevoel van de zaken onder controle hebben en problemen die mogelijk opduiken dán wel oplossen.

Dat het confronterend kan zijn, dat herken ik ook. Voor mij is het erg fijn dat ik met mijn eigen pony flink wat basis-vertrouwen heb. Ik merk dat ik hierin echt nog in de kinderschoenen sta, dus is het heerlijk met mijn pony te kunnen werken en bevestiging te kunnen krijgen. Op les rijd ik met paarden waar ik er meer voor moet doen, dus dat is weer leuk voor de uitdaging. Ik denk dat ik over een tijdje ga proberen meer verschillende paarden te rijden om me hier meer in te ontwikkelen, maar voor nu zijn de succes-ervaringen met mijn eigen pony echt geweldig.

Dat neckrope rijden klinkt toch wel super hoor! Zodra onze bak weer droog is, ga ik het eens proberen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:30

Nimue schreef:
Op les rijd ik met paarden waar ik er meer voor moet doen, dus dat is weer leuk voor de uitdaging. Ik denk dat ik over een tijdje ga proberen meer verschillende paarden te rijden om me hier meer in te ontwikkelen, maar voor nu zijn de succes-ervaringen met mijn eigen pony echt geweldig.

Rijd jij naast je eigen pony ook nog op een manege ofzo? Ik zou ook best weer eens op andere paarden willen rijden, en ook wat meer dressuurmatig aan de gang willen. Van het neckrope rijden leer ik heel veel, wat ik daar in mee zou kunnen nemen.

Helaas helaas heeft mijn Andalusier hoefkatrol 4, een oude peesblessure, (die ik nu aardig onder controle heb) en een 3 op de sesambeentjes. Allemaal in één been. Ze gaat nu met rust en af en toe stapritjes goed en dat wil ik graag zo houden. Geen bakwerk meer dus met haar.
En de fries, die doet het met de neckrope goed, en daar leer ik veel van, dat is ons stukje en dat blijft het ook. Maar die wordt ook ouder.

Ik zit dus ook wel eens te denken op wat voor manier ik ook eens op andere paarden kan rijden, zonder dat het me teveel verplichtingen geeft, want mijn eigen paarden gaan wat betreft tijd en zorg natuurlijk voor alles.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:42

Alona doet wel echt leuke dingen hé. Van Den Bosch naar Roosendaal is 52 minuten met de trein..Is te doen. Ik ga deze week ook hard nadenken over die dag acupressuur op 9 April.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:50

ik lees al ene tijdje mee met het topic, meer omdat ik ook opzoek ben naar 'zoiets', wat precies wordt langzaamaan steeds duidelijker. Maar telkens als het duidelijker wordt komt er weer iets bij wat de keuze dan weer zo breed maakt haha :D

Nadeel is dat alles duur is, uit de buurt ligt, of niet binnen mijn tijdsschema past (hele drukke studie), dus ik heb besloten te doen wat ik kan en wat komt op dit moment, en de rest een beetje warm te houden en me op te storten zodra er daar tijd (en geld) voor is. Inderdaad met zachten ogen op dingen focussen, hoe meer ik dat doe, hoe meer er bij komt wat ik kan gaan doen en hoe sommige dingen dan toch weer afvallen.

Goed om te lezen hoe anderen dat ook ervaren dus :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:05

reiziger schreef:
Rijd jij naast je eigen pony ook nog op een manege ofzo? Ik zou ook best weer eens op andere paarden willen rijden, en ook wat meer dressuurmatig aan de gang willen. Van het neckrope rijden leer ik heel veel, wat ik daar in mee zou kunnen nemen.

Ja, ik heb les op een stal hier in de buurt, en ik rijd daar op haar paarden. Zij heeft er een aantal, en ik rijd niet elke keer op dezelfde.
Verder rijd ik heeeeeeeeel soms op een ander paard op stal, of op paarden van vrienden, maar dat is het wel zo'n beetje. Het mag wel wat meer zijn van mij, het is zo leerzaam! Net als jij heb ik echter het probleem dat ik niet teveel verantwoordelijkheden kan aannemen, dus ik kan er geen vast bijrijdpaard o.i.d. bij nemen.

Wat jammer van je Anadalusiër, maar wel super dat je zoveel rekening houdt met wat hij kan! Dat zouden meer mensen moeten doen.
Den Bosch-Roosendaal is niet zo ver. Als je naar die workshop komt en ik ga ook, kom ik je wel op het station halen anders, dan hoef je niet meer met de bus daar. Ik weet nog niet zeker of ik ga, maar ga proberen binnenkort de knoop door te hakken. Ook over de Feldenkraiss-workshops, die lijken me ook heel boeiend.

KDS, er is gewoon té veel hé? ;) En allemaal zo interessant! Ik vind zoveel boeiend, maar kom juist daardoor er vaak niet aan toe om echt iets te gaan dóen. Eén van mijn goede voornemens voor dit jaar is om eens wat meer knopen door te hakken en vaker gewoon eens iets uit te proberen.
Het is inderdaad erg prijzig allemaal, en veel is ver weg. Gelukkig is er hier in de buurt wel het een en ander te vinden, daar ben ik erg blij mee!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:08

Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar als je kennis wel maken met centered riding en NH zou ik een cursus via http://www.2moons.nl aanraden!

Heb er veel geleerd over het gedrag van paarden, mensen en mezelf! Theoretisch, en ook heel veel in de praktijk.

Ik heb een 5 daagse cursus gedaan met eigen paard en ben er super tevreden vandaan gekomen, helaas kon ik niet verder met dit paard ivm een blessure, maar als ik een nieuw paard krijg zou ik graag weer deze, of een vervolg cursus doen.

Heb er ook mee rinzicht gekregen in mijzelf en in mijn toenmalige relatie....kwam tot de ontdekking dat ik mezelf voor de gek aan het houden was en heb eigenlijk daar besloten mijn relatie te beeindigen.

Petra (van 2moons) is een ontzettend inspirerend persoon, kortom ik kan het helemaal aanraden. Ze geeft ook theorie avonden en andere cursussen, dus wie weet is het wat voor jou!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:13

Kijk, weer een leuke link erbij voor mijn favorieten-mapje. :j Zit zij in Rotterdam? Dat is wel te doen voor mij.

Ik loop er wel tegenaan dat je voor veel dingen zelf een paard mee moet nemen, bijv. ook voor Feldenkraiss bij Alona. Die gaat voor mij dus niet door, want ik heb die mogelijkheid niet. Gelukkig kan ik voorlopig zonder paard ook nog wel even vooruit, er is zoveel! Maar er valt wel veel af op deze manier.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:32

De meerdaagse cursus van Petra vind plaats in Dongen, op stal Roosenheuvel. Hier staan ook manegepaarden (waaronder een ZZ-L fries :D ) Bij ons in de cursus is ook gebruik gemaakt van hun manage paarden, dus wellicht dat je zo deel kan nemen!

En trouwens: ja ze zit in Rotterdam!

In mijn cursus kwamen de volgende zaken aan bod: loswerken (longeren zonder lijnen :D), grondwerk (leiden), trailerladen, schriktraining, theorie, en iedere dag centered riding.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:47

Nimue schreef:
Kijk, weer een leuke link erbij voor mijn favorieten-mapje. :j Zit zij in Rotterdam? Dat is wel te doen voor mij.

Ik loop er wel tegenaan dat je voor veel dingen zelf een paard mee moet nemen, bijv. ook voor Feldenkraiss bij Alona. Die gaat voor mij dus niet door, want ik heb die mogelijkheid niet. Gelukkig kan ik voorlopig zonder paard ook nog wel even vooruit, er is zoveel! Maar er valt wel veel af op deze manier.

Kun je niet een paard van iemand lenen voor een cursus?

(ik kom hier net binnenvallen, leuk onderwerp en ga het zeker in de gaten houden ;) )

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:43

Nimue schreef:

Ja dat probleem heb ik ook. Ik wilde ook graag instructrice paardrijden gehandicapten doen, maar dat gaat om die reden ook niet door.
Ik heb niet eens een rijbewijs :o

Die dagcursus acupressuur lijkt me echt nog steeds heel tof! 2 Moons had ik wel van gehoord, zij (Petra) schijnt heel goed te zijn, vooral ook met "moeilijkere" paarden. Ik dacht dat zij ook een tijd bij Hempfling geweest is.
Ik zoek het echter meer in de hoek van masseren, acupressuur en centered riding, niet zozeer grondwerk, trailerladen, schriktraining e.d

Maar ik let nu wel een beetje op de centjes ook, want mijn Andalusier wordt binnenkort weer gescand, en omdat ze HKO 4 heeft en een peesblessure, moet ik rekening houden met mogelijk hoge rekeningen in de toekomst zoals dierenarts e.d, en ik houd toch ook rekening met het ergste..Dat ze er een keer niet meer is, en wil ik haar dan laten cremeren, een nieuw paard..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:38

mmouse schreef:
Kun je niet een paard van iemand lenen voor een cursus?

Ik ken eigenlijk niemand goed genoeg om te vragen of ik hun paard 2 dagen mee mag nemen. Het zou misschien wel mogen bij sommige mensen, maar ik vind het nogal wat om te vragen. :o

Daarnaast heb ik geen trailer en geen trailerrijbewijs, dus ik moet dan ook een trailer + chauffeur regelen. Het is niet onmogelijk, maar ik vind het eigenlijk teveel gedoe, dus ik kies voorlopig nog even de dagen waar ik zonder paard aan mee kan doen.

Wat een vervelende dingen om over na te moeten denken Reiziger, maar wel goed dat je er toch al een beetje rekening mee houdt. Ik hoop dat het allemaal goed meevalt bij de scan!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:02

Wat een verademing om jullie zo te lezen, heerlijk gewoon.

Ik zal even bij m'n begin beginnen, das wel zo makkelijk. Eind '89 mocht ik eindelijk paardrijlessen gaan nemen en uiteindelijk heb ik 16 jaar met plezier op die manege gereden. Veel verschillende paarden gereden, dressuur, caroussel en in de zomers veel naar strand/bos/duin. Maar toch was ik dat niet, ik vond geen uitdaging meer in de lessen en elke week hetzelfde rondje buitenrijden werd ook vervelend.
Via een collega/vriendin kwam ik op de stal terecht waar ik nu alweer 4 jaar voor 2 paarden zorg. En dan met name m'n merrie heeft voor de grote ommekeer gezorgd. Zij kwam tegelijk op stal met een andere schimmelruin en ik ben beide gaan verzorgen. Uiteindelijk heb ik een keuze moeten maken en gekozen voor m'n merrie....waarom weet ik nog steeds niet, maar het was 1 van de beste beslissingen in m'n leven. Ze kwam daar als getraumatiseerd paard, bang voor alles en iedereen, behalve als ze voor de koets stond. Dan was niks te gek of te eng, ze kon de hele wereld aan. Maar in de dagelijkse omgang was het een drama. Ze wilde alleen maar op stal staan, de wasplaats was eng, de route naar de bak was eng, andere paarden mochten niet in de buurt komen, hoeven krabben ging niet, wassen kon niet...you name it, ik denk dat jullie wel een idee hebben wat ik bedoel.
Met veel geduld en vooral een 'open mind' is ze nu een heel ander paard. Ik merkte al heel snel dat mijn manier van doen niet werkte bij haar en ben uit gaan zoeken wat voor haar dus wel werkte. Op die manier heb ik haar 'opgevoed' om het zo maar te noemen. Ze is nu het meest geweldige paard ooit, ongelofelijk wat voor gevoel ze me geeft. De meeste mensen op stal verklaarde me voor gek, want zo hoorde het niet. Het maakte me niet uit of het wel zo hoorde, het werkte voor ons en dat was het belangrijkste. Door veel te lezen en op te zoeken, kwam ik er achter dat ik niet de enige was die op die manier met paarden omgaat, dat heet gewoon NH. En nu wil ik er geen echt NH-label op plakken, maar ik kijk naar veel verschillende richtingen en haal daar de delen uit die bij ons passen.

Merrie is niet te rijden en dat heb ik geaccepteerd, rijden is voor mij niet het belangrijkste...er is meer. Ik wil alles leren over dat 'meer'. Maar zoals jullie ook al zeggen, aan dat 'meer' hangt vaak een hoog prijskaartje. En dat is het lastige, ik moet hard werken voor m'n centjes en heb niet de luxe om een dure opleiding of workshop te doen.
Ik ben wel bij een theorie-avond van Petra van 2Moons geweest in Rotterdam en dat kan ik iedereen aanraden :j Ook heb ik een 2-daagse cursus paardenmassage gevolgd, ook heel interessant. Maar er zijn zoveel interessante richtingen, ik heb m'n koetsiersbewijs gehaald 2 jaar geleden en dat vind ik ook een hele leuke richting. De MSFC-opleiding kwam hier al eens voorbij, die was ik ook al tegengekomen en lijkt me rete-interessant, maar is enorm prijzig.
Als klein meise zei ik al dat ik later met paarden zou gaan werken en dat wil ik nog steeds. Maar welke richting...dat weet ik nog niet. Er zijn teveel leuke kanten aan de paardenwereld, het mooiste zou zijn om de bewustwording, het gedrag, de fysieke conditie en passend material te kunnen combineren en daar je werk van maken. Maar ik denk dat dat altijd bij dromen blijft...wat niet wegneemt dat ik stukje bij beetje toch wel met kleine stapjes die droom wil vervullen door af en toe es een cursus te doen. Ik heb me deze week opgegeven voor FNRS-jury, de meeste mensen beginnen toch op een manege als ze gaan leren rijden en daar moet je ook beginnen met de bewustwording en goeie manier van rijden leren.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:17

Wat super om te lezen, Nadiaaa! Heel bijzonder hoe jij voor je paard hebt gekozen, en ook hoe je nu nog met haar om gaat. Fijn hé, als je erachter komt dat er meer mensen zo denken als jij? :D

Werken met paarden is denk ik voor veel mensen een droom, maar het hoeft niet of wel of niet te zijn natuurlijk. Je kunt ook een parttime baan hebben en er dan nog iets in de paarden naast doen, zodat je toch ermee bezig bent zonder jezelf de blubber te moeten werken voor een habbekrats.

Ik denk dat je gelijk hebt dat je op de manege zou moeten beginnen met bewustwording. Ik denk dat ik dat zelf een té groot gevecht zou vinden, als ik zie hoe het er op veel maneges aan toe gaat word ik eigenlijk alleen maar ongelukkig. Ik word dan eerder gefrustreerd door wat er niet anders kan, dan blij van wat er wel anders kan, denk ik. ;) Maar als je daar geen last van hebt, is het zeker mooi om daar iets mee te doen!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:21

Nimue, ik weet niet of ik voor haar heb gekozen of zij voor mij...ik weet wel dat zij m'n liefde is en dat wij bij elkaar horen. Ik heb dat nog nooit met een paard gehad, ze is voor mij zo speciaal...hoe moeilijk ze ook was, hoeveel ze gesloopt heeft (oa m'n schouder)...ze zal altijd m'n mooie meis zijn :+:

En het was zeker een openbaring toen ik las over NH :=
Ik zeg niet dat er 1 goeie methode is, dat is voor iedereen anders. Ik kan me absoluut meer vinden in Parelli dan in Monty Roberts bijv. ook doordat dat beter bij merrie past. Ik heb in de laatste 4 jaar met haar meer geleerd dat op de manege :j
Bewustwording kan je niet bij iedereen brengen, maar ik vind het het wel waard om te proberen de mensen te bereiken waar ik jureer straks. Ook al zijn het er maar een paar, dat zijn er toch weer en paar. En mensen onderling leren elkaar ook, dus wie weet ;)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:37

Nimue schreef:
.... Werken met paarden is denk ik voor veel mensen een droom, maar het hoeft niet of wel of niet te zijn natuurlijk. Je kunt ook een parttime baan hebben en er dan nog iets in de paarden naast doen, zodat je toch ermee bezig bent zonder jezelf de blubber te moeten werken voor een habbekrats....

Helemaal mee eens :) Dat is ook de manier waarop mijn leven nu is ingericht en het bevalt me erg goed. Met de paarden (en in mijn geval iets ruimer... dieren in het algemeen) verdien ik niet mijn brood (maar het beleg ;)) Een groot bijkomend voordeel daarvan vind ik dat ik hierdoor ook mensen kan helpen die het wat minder breed hebben. Daarnaast voelt het op deze manier ook nog steeds als een hobby en niet als werk; het hoeft niet het mag 8-)

Ik heb erg veel respect voor degenen die wel met paarden hun brood verdienen, een uitzondering daargelaten, is het hard werken en weinig verdienen. Maar zou het zelf niet willen. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik een hele leuke baan ernaast heb ;)

Maar af en toe kriebelt ook bij mij het cursusspook... een mens is tenslotte nooit uitgeleerd :) en daarom vind ik het ook erg leuk om te zien dat hier een topic voor is. Heerlijk om ideeën op te doen en ervaringen te delen/lezen. Maar nu ga ik slapen, morgenochtend willen de paardjes tenslotte ook weer eten.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:25

Nog een leuke site, www.paardenfluisteraar.com In elk geval het boekje wat zij geschreven heeft is echt super! Simpel, duidelijk, echt geweldig. Voor 14,95 krijg je er een hoop wijsheid bij.

Ik las in de Bit dat de KNHS z'n instructeursopleidingen wil herorganiseren. Vroeger als kind heb ik echt een geweldige manege tijd gehad. Als ze nou eens een leuke instructeurs opleiding zouden ontwikkelen met wat centered riding erin, voor op een manege, dan zou ik daar best interesse in hebben..Veel mensen beginnen daar met rijden, dus als je ze daar nou een goede basis mee kan geven, dat zou toch super zijn?

Leuk trouwens, wat nieuwe mensen in dit topic!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:58

Nadiaaa, er zijn inderdaad veel methodes. Ik vind het wel fijn dat die keuze er is, en dat je zo kunt kiezen wat voor jou (en je paard natuurlijk!) lekker werkt. Ik heb zelf weer veel minder met Parelli, maar dat is juist het fijne: als iedereen iets kan kiezen dat hem/haar ligt, hoeft niemand tegen zijn zin allerlei dingen te gaan doen.

mmouse schreef:
Ik heb erg veel respect voor degenen die wel met paarden hun brood verdienen, een uitzondering daargelaten, is het hard werken en weinig verdienen. Maar zou het zelf niet willen. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik een hele leuke baan ernaast heb ;)

Ik zou het ook niet willen, maar dat komt omdat ik een beetje een angsthaas ben op dit gebied. Hoe mooi de droom ook is om met paarden mijn geld te verdienen, de nachtmerrie dat het mis gaat en dat ik mijn paardjes dan moet weg doen is toch net iets groter. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten hoe zwaar die mogelijkheid op mij zou rusten, dus ik wil mezelf niet in die positie zetten. Hoe mooi ik het verder ook allemaal vind. Misschien word ik ooit nog dapperder dan ik nu ben, maar dat zien we dan wel weer. ;)

Wat doe jou er zoal bij Mmouse?

Reiziger, dat boekje klinkt erg leuk! Ik zet het op mijn lijst van wat ik nog wil lezen.