Accountancy studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Accountancy studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:52

Roxxie: Welk jaar Nijenrode zit je nu dan? En naar welk jaar op het HBO ga je overstappen?

Je maakt nu ook de overstap RA naar AA dan toch? Want ja, dat is nogal een verschil lijkt me.

Ik ben ondertussen begonnen met de postHBO AA opleiding. Pas 2 dagen les gehad. Maar tot nu toe wel leuk. Heb de vakken Leer accountantscontrole A en belastingrecht 3.

De eerst is vooral erg pittig ;) Nu druk aan het huiswerken eigenlijk.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:02

2e jaar Nyenrode en stroom nu ook 2e jaar HBO in.
Nee, ik maak niet de overstap van RA naar AA, ik moet sowieso nog m'n bachelor halen en daarna ga ik weer verder op de uni ( Groningen) dus voor m'n RA.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:11

Is de uni wel voltijd of ook deeltijd? Ik ga ook hierna mijn RA halen waarschijnlijk :P, dan ga ik gewoon weer terug naar Nyenrode :P.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 23:46

Nou ik heb weer weekend na een drukke week met enkele te domme aanvaringen met mijn manager (soort van tenminste). Hij en ik kunnen niet zo goed samen door één deur; ik irriteer me enorm aan heb, en hij moet me altijd hebben voor allerlei niet relevante dingen waar hij dan 1 uur over doorzaagt, en vervolgens om half 6 zegt dat ik langer moet blijven omdat ik 1 uur indirect intern overleg heb gehad _-:(. Dat noem ik geen intern overleg! GRRRRRRRRRR!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:06

De uni in Groningen? Die kan voltijd maar ook deeltijd, in het geval van mij zal dat dus deeltijd worden.
Pff gister een hele discussie gehad met die vent van studentenzaken bij Nyenrode, wat een balletje..

Maare, Manon.. Gewoon als ie dat weer "tussendoor" doet. Eeeuh, je stoort! Ik heb nu even geen tijd voor internoverleg. IK BEN AAN HET WERK.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:52

roxiie schreef:
De uni in Groningen? Die kan voltijd maar ook deeltijd, in het geval van mij zal dat dus deeltijd worden.
Pff gister een hele discussie gehad met die vent van studentenzaken bij Nyenrode, wat een balletje..
Tjaaaa dat heb je op Nyenrode :P.

roxiie schreef:
Maare, Manon.. Gewoon als ie dat weer "tussendoor" doet. Eeeuh, je stoort! Ik heb nu even geen tijd voor internoverleg. IK BEN AAN HET WERK.
Hij is m'n manager :')

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:36

Vanaf deze week ga ik op woensdagavond en donderdagmiddag naar school en dan in plaats van maandag tm donderdag werken maandag tm woensdag en vrijdag. Vind het zelf totaal niet fijn, maar het kan niet anders met school. Binnenkort komt de planning voor voorjaar 2010 online en ik hoop dat ik dan op vrijdag naar school kan!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:33

En hoe gaat het bij jullie met studie/werk?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:48

Oei dat is niete cht fijn Manon.
Wat betreft dat met je manager: manager of niet, hij houdt jou van t werk af, dus dat ie dat maar op een ander moment :=

Nyenrode is nu uitgeschreven, maar nieuwe inschrijving is niet echt vlekkeloos. Hoop dat ik vrijdag kan beginnen :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:43

Euhm liever dat ie helemaal niet mij lastigvalt. Klant bijna aaaaffff :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:47

Hoe gaat het hier met iedereen? Druk aan de studie allemaal? :P

Ik ben begin sept 3 weken op vakantie geweest, heb dus 4 collegeweken gemist :+ Werd me niet heel erg in dank afgenomen en menig leraar is er nu van overtuigd dat ik de OAT niet ga halen :+ Nou ja, deze maand dus flink aan de bak, dan november de 1e tentamens.. Na die tentamens gaan ze kijken of ik mag beginnen met afstuderen in februari, dus even goed mijn best doen! Heb al een leuke afstudeerplek gezien! :)

Wat voor afstudeeropdracht hebben jullie btw gedaan?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 09:16

Als ik ooooit ga afstuderen doe ik dat gewoon waar ik door de week ook werk...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:21

Aangezien deze opleiding op mijn lijstje staat voor volgend jaar(zit nu examen havo), zit ik eme te leze :=
is de studie zwaar? hoor van mijn decaan en veel mensen van wel :j
wil hem dan trouwens sowieso op de HHS gaan doen, hbo :)
En hoe zit het met bedrijfseconomie(kwam daar ook wat vant egen?) verschild het veelvan elkaar? :=

al;vast bedankt voor het de info :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:34

ManonR_ schreef:
Als ik ooooit ga afstuderen doe ik dat gewoon waar ik door de week ook werk...

Hihi, same here :P

@ Celiien, ik vind de combinatie van werken en leren best zwaar.
Als ik opnieuw zou mogen kiezen en ik wist wat ik nu weet, weet ik niet 100% zeker of ik de zelfde keuze had gemaakt.
Maar aangezien je HBO gaat doen, neem ik aan dat je gewoon fulltime gaat studeren?
Ik denk dat dat wel te doen is :)
Ik ben nu van Nyenrode ( uni) naar 't HBO gegaan, en dat bevalt me stukken beter. Jaa simpel is anders, maar is dat niet met elke studie zo? ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:45

nee das waar :=
ja ik wil fulltime gaan doen, deeltijd nu zie ik nog niet zitten en duaal is dacht ik niet mogelijk :=
ik zit nogal te twijfelen namelijk, nu tussen HBO Rechten(maar dat is echt heel pittig en moet je dus ok echt heel erg leuk vinden := ), bedrijfseconomie en dus accountancy :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:04

Vanaf de havo zou ik gewoon lekker voltijd gaan doen. Lekker genieten van het studentenleven en de vrije tijd :P Als je de havo goed kan doen, dan moet accountancy geen probleem zijn.. Zo heel moeilijk is het niet als ik kijk hoe weinig ik er voor doe.. Maar het moet je wel liggen uiteraard..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:21

Dat vind ik nog al stellig relaxed, je moet altijd even je draai vinden in je studie. Denk niet dat die regel voor alles en iedereen zomaar opgaat.
Als je VWO met 2 vingers in je neus haalt, wil dat niet zeggen dat je ook meteen door de universitaire opleiding heen vliegt :)
Hangt ook van je inzet etc en misschien zelfs wel van de klas ( motivatie..) af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:31

Roxiie, daarom ook mijn toevoeging dat het je wel moet liggen :) Maar dat weet je wel (denk ik) als je al een profiel in die richting hebt gekozen..
Bij mij in het 1e jaar is de halve klas afgehaakt, maar volgens mij was er geeneen bij die het niet kón.. Het lag bij allemaal aan de instelling, waren de echte flierefluiters ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:17

ja ik zit dus te twijfelen. Ik heb het idee dat het me best makkelijk afgaat: voor M7o een 8 en voor Eco een 8.3 laatst nog gehaald, met een halfuurtje oefenen :=

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:28

Tsja, lastig te beoordelen.
Ik heb m'n M&O examen gehaald met een 9 economie met een 7.
De doe/begrijp vakken, zoals financiële rekenkunde, management accounting etc. heb ik totaal geen moeite mee, de droge vakken zoals recht heb ik dan wel weer "moeite" mee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:33

krijg je er ook recht bij dan?
das wel errug gafa

ik weet het gewoon echt niet, accountancy is echt een mogelijkheid, maar moet er goed over nadenken :)
op de HHS is die trouwens aan te bevelen of zouden jullie zeggen Rotterdam(of id)is beter?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:03

Ja, algemeenrecht en belastingrecht.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:36

Celiien: Voor ik aan accountancy begon heb ik ook getwijfeld en naar info dagen geweest voor HBO recht. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ze me vertelde dat NL wel erg belangrijk is en je met een 6je beter niet deze richting kan kiezen. Talen (ook NL) zijn bij mij niet sterk dus ik heb er om deze rede vanaf gezien.

Ik sprak later een meisje die de opleiding deed, en zij zei dat het echt onzin was, tuurlijk kom je met de nederlandse taal in aanraking maar dat je met een 6je voor NL er prima terecht kon.
Wat ik tot nu toe van ervaringen van mensen gehoord heb is de studie accountancy de moeilijkste economische studie op HBO niveau. Voor de meeste mensen waarschijnlijk ook moeilijker dan recht, maar dit is denk ik ook net wat je ligt.

Keuze bedrijfseconomie/accountancy was voor mij eenvoudig: een accountant kan het werk van een bedrijfseconoom vrij eenvoudig overnemen. Andersom niet.

Het verschil in studie ligt hem vooral in de OAT vakken:
- administratieve organisatie
- controlebeginselen
- externe verslaggeving

Ik vond in de opleiding juist de vakken als recht, belastngrecht erg leuk en deze haalde ik ook iedere keer in 1 x :P. De OAT vakken had ik een stuk meer moeite mee, nu boeien deze mij ook minder. En nu ja toch weer verder gegaan met post-HBO voor AA. Heb nu: Leer accountscontrole & belastingrecht. KOmt nog strategische management bij.

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:57

ManonR_ schreef:
Ik ben benieuwd wie er hier allemaal accountancy studeren. Ik heb ruim een jaar accountancy gestudeerd op NIVRA-Nyenrode (universitair), maar dit bleek in verband met mijn thuissituatie iets teveel van het goede. Ik ben vervolgens bij een kleiner kantoor gaan werken (zat bij een van de big four) en ga in september beginnen op Markus Verbeek Praehep in het tweede jaar. Mijn eerste vakken zijn communicatie en financiële rapportage & analyse. Als ik deze haal heb ik mijn P!

Ik ga binnenkort beginnen met de deeltijdstudie Accountancy aan Markus Verbeek.
Ik hoor graag wat je ervaring is tot nu toe!!

Heeft iemand anders ook nog ervaring?
Ik hoor het graag!!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:20

@ Yvonne, de nodige ervaringen met de studie accountancy staan in het topic :)