Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:26

Voor starters is het niet leuk nee...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:30

Het is ook maar net hoe je over komt...Toen ik stopte met rechten studeren zocht ik werk voor ong. 7 maanden.

Ik solliciteerde op een baan, aan diens verwachtingen ik niet voldeed: De baan was bedoeld voor op lange termijn en men moest ervaring hebben...Het ging hier om een baan als gastvrouw in een vrij chique restaurant....

Ik ging daar heen met op dat moment 0% horeca-ervaring en ik wilde niet langer werken dan 7 maanden...Ik had die baan voor mezelf al doorgestreept en was op zoek naar de volgende tot ik gebeld werd: Ik kon de baan krijgen als ik wilde, ook al was het voor 7 maanden, ze vonden me een leuke en vooral indrukwekkende meid en wilden het graag met mij proberen!

Het gaat er dus ook om hoe je je presenteert, je moet echt laten zien dat je het wil en dat je bereid bent er voor te gaan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:34

Ik zou gelijk worden afgewezen als ik nu sollicitatiebrieven zou schrijven. Logisch, als je een ervaren psycholoog zoekt (waar er genoeg van zijn :P) ga je niet al die mensen laten solliciteren die nog nat achter de oren zijn.
(Voor de ongeschoolde banen kun je wel verder mee komen natuurlijk).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:36

breezy302 schreef:
In de zorg, als bezorger, in de agrarische sector zoeken ze heel veel mensen trouwens.

Ja, op mbo niveau... Ik heb nu een agrarische hbo-opleiding en ik vind het echt zonde van mijn eigen capaciteiten om in de varkensstal te gaan staan ofzo.

Ik ben in februari afgestudeerd en heb het geluk gehad dat ik meteen een zwangerschapsverlof op kon vangen, maar ja, dan sta je na 3 maanden wel weer buiten. En dan valt het niet mee... Ik wil gewoon een baan waarbij ik weet waarvoor ik gestudeerd heb, niet iets wat je ook zonder diploma zou kunnen. Maar dat is niet echt te doen op het moment..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:10

klopt hoe je je eigen presenteerd is heel belangrijk

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:12

Suuskipje schreef:
@ Falona:
Zelfs voor die banen willen ze mensen met járen ervaring ;)
Als je dat niet hebt, wordt je snel afgewezen...

Als je al zo een gesrek in gaat wordt het inderdaad lastig.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:25

Na een stuk of 20 sollicitatiebrieven te hebben geschreven, ben ik vandaag benaderd door een bedrijf. Ik mag volgende week op gesprek komen voor een stage (financieel/administratief) met uitzicht op een vaste bijbaan. Dat maakt m'n dag weer een beetje goed :D

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:29

Falona schreef:
Suuskipje schreef:
@ Falona:

Als je al zo een gesrek in gaat wordt het inderdaad lastig.

het punt is dat ik al niet voor een gesprek uitgenodigd wordt, op basis van de ervaring op mijn cv...

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:33

Suuskipje schreef:
het punt is dat ik al niet voor een gesprek uitgenodigd wordt, op basis van de ervaring op mijn cv...

Ik word ook steeds afgewezen op basis van ervaring, vandaar dat ik me meer heb gericht op meeloopstage's. Zo doe je ervaring op en vaak hebben ze plaats voor na de stage.

http://www.stagemotor.nl/studenten/studentenindex.htm

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:36

moet je dan niet een opleiding volgen?

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:49

Bij veel van de (meeloop)stage's die ik heb bekeken was het geen vereiste.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:52

wat me we een beetje tegenstaat is dat de vergoeding vaak maar 250 euro is... ik moet toch een beetje een goed inkomen hebben.. dat ik in ieder geval mijn telefoonrekening kan betalen en mijn zorgverzekering en dan nog wat over houd om te sparen en mijn paardrijlessen te betalen

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:53

niet naar een baan, wel naar een stageplaats voor een half jaar (september-januari)
Helaas ook weinig te vinden hier in de buurt en voor mijn opleiding :n

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

het is idd lastig om nu aan een baan te komen.
Ik ben sinds dit jaar klaar met mijn opleiding, en ben gelukkig bij mijn 1e sollicitatie aangenomen (tandarts assistente, 52 kandidaten) Heb hier overigens geen diploma's voor maar word door de tandarts zelf opgeleid.

je moet maar net mazzel hebben. Als je met een lach op je gezicht binnenkomt is je eerste indruk al goed. Spontaan en open zijn levert ook al heel wat op.

(hoeveel mensen ik van te voren al hoor zeuren, jaah en dan moet ik morgen solliciteren, zucht, met een gezicht die op onweer staat) positief blijven!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

o ja, mensen die nooit uitgenodigt worden voor een gesprek;
laat je brief (dus niet je cv) eens controleren door iemand die er verstand van heeft. Als je een enthousiaste brief hebt die de werkgever nieuwsgierig maakt heb je veel meer kans, ondanks dat je bijna geen ervaring hebt, dan een standaard briefje.

voeg ook een pasfoto toe aan je cv, 1e indruk ;)
wat ook vaak helpt; je brief persoonlijk afgeven, men kan dan je gezicht zien en heeft al een eerste indruk(geeft ook aan dat je er moeite voor wil doen)
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 24-06-09 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

http://www.tactron.nl/ ik vind dit. Weet niet of je dat wat vind? Zou ook niet weten wat het mag inhouden hoor :=
was voor stages aan het kijken

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:59

Ik heb nog een heel goed betalend bijbaantje in Den Bosch voor de liefhebber :).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:27

noortje schreef:
wat ook vaak helpt; je brief persoonlijk afgeven, men kan dan je gezicht zien en heeft al een eerste indruk(geeft ook aan dat je er moeite voor wil doen)

Of bellen met een of andere vraag zodat ze je naam als eens een keer hebben gehoord of gewoon om te vragen of je brief is aangekomen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:33

Sorriso schreef:
Ik heb nog een heel goed betalend bijbaantje in Den Bosch voor de liefhebber :).

haha vertel ?! :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:08

Maartje_M schreef:
breezy302 schreef:
In de zorg, als bezorger, in de agrarische sector zoeken ze heel veel mensen trouwens.

Ja, op mbo niveau... Ik heb nu een agrarische hbo-opleiding en ik vind het echt zonde van mijn eigen capaciteiten om in de varkensstal te gaan staan ofzo.

Ik ben in februari afgestudeerd en heb het geluk gehad dat ik meteen een zwangerschapsverlof op kon vangen, maar ja, dan sta je na 3 maanden wel weer buiten. En dan valt het niet mee... Ik wil gewoon een baan waarbij ik weet waarvoor ik gestudeerd heb, niet iets wat je ook zonder diploma zou kunnen. Maar dat is niet echt te doen op het moment..

ik begrijp wel dat je het zonde vind om met een hbo diploma mbo werk te doen, maar er is wel werk het is alleen niet helemaal wat je wil misschien maja wat is beter geen werk of toch iets?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:16

Als je nog geen ervaring hebt kom je vaak niet aan de bak in een HBO functie, maar wel in een MBO functie. Met de ervaring die je opdoet in die MBO functie kan je weer doorstromen naar een HBO functie. Ik weet dat een MBO functie niet echt aanlokkelijk klinkt "waar heb je anders voor gestudeert", maar als het kiezen is tussen niks of een MBO functie zou ik toch voor die laatste gaan. Temeer omdat je met die ervaring toch weer hogerop kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:19

Suuskipje schreef:
@ Falona:

(Als reactie op bijv. financieel administratief medewerkster)

Maar heb je dan ook volledig geen ervaring met financiële admin bij een stage bijvoorbeeld? Zo ben ik bij mijn huidige bedrijf gekomen, ik had een pietsje ervaring met AccountView van een paar jaar terug een stage, maar bleek schijnbaar de enige te zijn bij het betrokken UZB. Verder had ik bij een andere stage wel ervaring met wat financiële administratie, maar met een compleet ander boekhoudprogramma. En toch was het voldoende voor een gesprek.

Overigens heb ik ook een HAS opleiding achter de rug, en werk nu ook gewoon op HBO-niveau hoor, en ook nog in de agrarische en exportsector. Ik ben zelfs nog niet eens officieel afgestudeerd (in principe in augustus / september). En werk hier al sinds oktober vorig jaar.

Suuskipje schreef:
wat me we een beetje tegenstaat is dat de vergoeding vaak maar 250 euro is... ik moet toch een beetje een goed inkomen hebben.. dat ik in ieder geval mijn telefoonrekening kan betalen en mijn zorgverzekering en dan nog wat over houd om te sparen en mijn paardrijlessen te betalen

Ook hier denk ik : je zult ergens moeten beginnen. Mijn loon is verre om naar huis te schrijven toen ik hier begon, verdiende nauwelijks meer dan wat ze hierboven in de sorteer en verpakploeg doen. Maar ik heb me gaandeweg opgewerkt, krijg nog steeds geen vet salaris, maar het is voldoende, en ik doe hartstikke leuk werk :) De telefoon en de paardrijlessen zijn bijv. al zaken waar je tijdelijk op kunt besparen.

Even bellen naderhand, of mailen als je dat liever doet : ook een pré. Of anders een open sollicitatie? En kijk ook naar je brief en CV, is dat schools of anders? Je ziet er een duidelijk verschil tussen die zéér bepalend kan zijn...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:21

@ Falona: Het enige probleem wat je daarbij wel krijgt, als je te lang in die MBO-functie blijft hangen in elk geval, is dat je bij solliciteren naar een functie op HBO-niveau vervolgens niet aangenomen wordt omdat je "zo lang op MBO-niveau hebt gewerkt en daar dus maar beter kunt blijven". Ik vind het een rare redenering, maar je hoort het regelmatig...

Maar tijdens het doorzoeken naar een beter passende functie is iets inderdaad beter dan niets :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:31

_Nann_ schreef:
Sorriso schreef:

haha vertel ?! :D

Nou niks doen en 10 en 16 euro per uur verdienen vind ik wel wat. Helaas is het voor mijzelf niet te doen.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:17

{/quote}(hoeveel mensen ik van te voren al hoor zeuren, jaah en dan moet ik morgen solliciteren, zucht, met een gezicht die op onweer staat) positief blijven![/quote]

Ik besef heel goed dat ik hier 1 zin uit een heel verhaal haal, maar moest hier toch even op reageren.
Ik zelf zit op het moment nu al 8 maanden thuis omdat me contract niet verlengd is, bij mij gaan er gemiddeld 5 brieven per week de deur uit (ook naar functies die me niks lijken of voor veel minder uur/salaris of waar ik een lange reistijd bij heb) maar je wordt er toch écht gewoon moedeloos van als je nergens wordt aangenomen.
heb nu al zoveel gesprekken gevoerd en was altijd enthousiast en spontaan en toch wordt ik nergens aangenomen vanwege de weinig ervaring die ik heb.
Mensen zeggen dan dat je positief moet blijven en dat probeer ik dan ook echt wel, maar dat is gewoon echt heel erg moeilijk als het maar niet wil lukken!
De afwijzing die je krijgt is nooit leuk of je hem nu 1x of 100x hoort, dat zal nooit wennen.
Dus begrijp me goed, ik weet wat de sleutel woorden zijn: positief, ambitieus, spontaan, ervaring.... maar soms (nooit in een gesprek) kan je dat gewoon even niet opbrengen.
En ik weet niet of "noortje" zelf werkloos is op het moment, maar misschien begrijpt ze het een beetje, al denk ik niet dat de opmerking kwetsend bedoelt was, wou hem gewoon even wat meer uitleggen vanuit mijn kant gezien.