Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:18

:o Ik beken, ik heb mn 2 kids nu 9 en 12 ooit eens een tik gegeven, en deze was vooral uit onmacht, mn dochter toen ze 4 was en mijn zoontje toen ie 3 was.. Ik heb er echt spijt van, slaan, pedagogisch of niet hoort niet vind ik!

Mn dochter was 4 toen ze heisa maakt in de super, kunnen jullie nog die reclame herinneren van die moeder die over haar kind stapt? Nou dat deed ik 5 jaar geleden ook al.. Gewoon laten liggen en krijsen maar }> ze stopte vanzelf en kwam me gelijk zoeken.. Over en uit die stunts in een winkel, trouwens, zeuren, miepen en huilen om iets te krijgen werkt niet bij mij, Neen is neen en dat weten ze donders goed., van zielige snoetjes en betraande oogjes raak ik niet onder de indruk.

Een keer heb ik ze een taart laten opeten, ik had ze al 2 maal gewaarschuwd toen ze er stiekem van snoepte, na de 3e maal heb ik ze de complete taart laten opeten.. geloof maar ze pakken nu nooit zomaar snoep of iets anders zonder te vragen :D :Y)
Laatst bijgewerkt door sorrell op 12-05-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:18

Jeetje wat zijn er hier veel mensen voor het geven van een (pedagogische) tik .... Verbaast me eigenlijk een beetje.

Ik ben absoluut tegen. Ik ben van mening dat een tik geven een teken van zwakte is. Mensen die niet weten hoe ze iets moeten oplossen (verbaal) geven maar een tik omdat het kind dan maar moet voelen.
Consequent zijn, duidelijk zijn, dat is veel belangrijker, hoef je nooit een tik uit te delen....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:22

Tja, ik geef les aan 25 kleuters, het zou wat zijn als ik ze een 'pedagogische tik' zou geven.. dan wil ik niet en het mag ook niet. Ik zie dat het op school niet nodig is, dus ik neem aan dat het tijdens het opvoeden thuis ook niet nodig zal zijn...
Ik ben er tegen dus, gewoon de tijd nemen om je kind op te voeden, dan is het zeker niet nodig.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:24

katiavl schreef:
De enige pedagogische tik die pedagogisch verantwoordelijk is een tik op de dikke pamper van baby's bij gefrustreerde ouders. Omdat het een preventie is voor schudden.
In welk opzicht is het dan pedagogisch verantwoord? Voor de ouders? Want de baby leert hier in ieder geval niks van...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:28

e_horse schreef:
Tja, ik geef les aan 25 kleuters, het zou wat zijn als ik ze een 'pedagogische tik' zou geven.. dan wil ik niet en het mag ook niet. Ik zie dat het op school niet nodig is, dus ik neem aan dat het tijdens het opvoeden thuis ook niet nodig zal zijn...
Ik ben er tegen dus, gewoon de tijd nemen om je kind op te voeden, dan is het zeker niet nodig.

Ik vind het ook zeker niet Ok als er op een pedagogische tik wordt uitgdeeld.
Daar hebben onderwijzers niks over te zeggen.
Ouders moeten hun kinderen opvoeden. Niet de scholen....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:29

Ik ben tegen. Het is al eerder genoemd, slaan is ook in mijn ogen een teken van onmacht.
En als ouder heb je toch een voorbeeldfunctie, als jij mag slaan (tik geven), dan lijkt het me vrij logisch dat je kind die stap ook neemt. Niet echt de bedoeling lijkt me.
Je kunt beter tot tien tellen en dan een goede straf bedenken. Maar positief benaderen werkt waarschijnlijk nog beter 'ik vind het niet leuk als je dit en dat doet, ik heb liever dat je dit doet'. Iets in die geest. Nu ben ik ook gezegend met een hele lieve dochter waar we niet vaak boos op hoeven te zijn (ze is vijf).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:31

Raja schreef:
e_horse schreef:

Ik vind het ook zeker niet Ok als er op een pedagogische tik wordt uitgdeeld.
Daar hebben onderwijzers niks over te zeggen.
Ouders moeten hun kinderen opvoeden. Niet de scholen....

Scholen hebben wel degelijk een opvoedkundige taak.. en daar hoort slaan in mijn ogen niet bij.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:32

e_horse schreef:

Maar jij bent een leerkracht en hoort ook niet de kinderen manieren bij te brengen en zeker niet te slaan. Daarbij, en dat weet ik zelfs na een half jaar opleiding leerkracht, dat kinderen zich thuis heel anders kunnen gedragen dan op school. Dus om gedrag in de klas door te trekken naar de thuissituatie is niet helemaal correct in mijn ogen.

@ e-horse: scholen hebben voor mij meer een educatieve dan een opvoedkundige taak. De basisopvoeding moet thuis gebeuren zoals niet storen als volwassenen spreken, niet zeuren,... School kan daar wel een inbreng op hebben maar mag niet de hele opvoeding overnemen, jammergenoeg wordt dat hedendaags wel verwacht
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 12-05-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:33

ze hebben miss wel een deel opvoedkundige taak, maar het overgrote deel ligt bij de ouders, vind ik.
En idd, slaan hoort daar voor een school niet bij nee.

Hoewel dat vroeger ook weer wel heel normaal werd gevonden...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:33

e_horse schreef:
katiavl schreef:
De enige pedagogische tik die pedagogisch verantwoordelijk is een tik op de dikke pamper van baby's bij gefrustreerde ouders. Omdat het een preventie is voor schudden.
In welk opzicht is het dan pedagogisch verantwoord? Voor de ouders? Want de baby leert hier in ieder geval niks van...

Staat inderdaad in verkeerde context :=

Bedoelde meer dat het de enige tik is die verantwoord is

Raja iedereen die langere tijd te maken heeft met het kind en die betrokken is in het welzijn van het kind is een opvoeder. Dus de scholen zijn zeker betrokken bij de opvoeding van de kinderen. :j
Zou wat zijn als de leerkrachten een pedagogische tik zouden geven, er is ook een reden waarom zij deze techniek niet meer gebruiken

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:35

katiavl schreef:
Raja iedereen die langere tijd te maken heeft met het kind en die betrokken is in het welzijn van het kind is een opvoeder. Dus de scholen zijn zeker betrokken bij de opvoeding van de kinderen. :j

Fijn dat je het even verduidelijkt, Katiavl :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:37

Raja schreef:
ze hebben miss wel een deel opvoedkundige taak, maar het overgrote deel ligt bij de ouders, vind ik.
En idd, slaan hoort daar voor een school niet bij nee.

Hoewel dat vroeger ook weer wel heel normaal werd gevonden...

je bedoeld in de tijd dat er nog u gezegd werd tegen een politieagent, leeraar, docter....................??????

en dat deze mensen niet voor rotte vis uitgemaakt werden, of erger nog tijdens het uitoefenen van hun beroep soms in levensgevaarlijke situaties verkeren..... soms zelfs met dodelijke afloop??? die tijd...........? :) :)

KiWiKo

Re: Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:37

Ik vind een school ook zeker heel belangrijk in de opvoeding.......... kind brengt meer tijd op school door dan thuis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:40

Ik ben nog opgevoed met U. Dus zo lang is dat niet geleden zelfs op mijn 22ste is dat nog een verplichting thuis. Is dus iets dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:42

School heeft een belangrijke rol in de opvoeding van een kind, maar ouders blijven eindverantwoordelijk. Eigenlijk bedoel ik dat ouders de school niet verantwoordelijk kunnen stellen voor de opvoeding van hun kind (c.q. het op de school afschuiven)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:42

Ik sluit me daarbij aan Kiwiko.
De school heeft wel degelijk ene opvoedende taak, misschien nog wel meer dan de ouders inderdaad.

Ik werk in het onderwijs, vmbo, en ben de hele dag bezig met de opvoedende taak. Als ik ze alleen mijn vak zou leren en ze in sociaal opzicht niets zou bijbrengen komen ze alsnog nergens in de maatschappij.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:44

Is het dan niet jammer dat je je in het onderwijs ook met dat soort dingen bezig moet houden? Dat gaat toch ten koste van de tijd die je aan de lesstof kunt besteden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:44

Alet74 schreef:
School heeft een belangrijke rol in de opvoeding van een kind, maar ouders blijven eindverantwoordelijk. Eigenlijk bedoel ik dat ouders de school niet verantwoordelijk kunnen stellen voor de opvoeding van hun kind (c.q. het op de school afschuiven)

dat is absoluut zo, de kerntaak ligt thuis :D :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:45

Nee, de lesstof red je prima in de tijd die je hebt en zoals ik al zeg; ik wil ze voorbereiden op het dagelijkse leven in de maatschappij waarin ze terecht gaan komen en dan is het sociale aspect even belangrijk, zo niet belangrijker voor ze.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:49

Alet74 schreef:
Ik ben tegen. Het is al eerder genoemd, slaan is ook in mijn ogen een teken van onmacht.
En als ouder heb je toch een voorbeeldfunctie, als jij mag slaan (tik geven), dan lijkt het me vrij logisch dat je kind die stap ook neemt. Niet echt de bedoeling lijkt me.
Je kunt beter tot tien tellen en dan een goede straf bedenken. Maar positief benaderen werkt waarschijnlijk nog beter 'ik vind het niet leuk als je dit en dat doet, ik heb liever dat je dit doet'. Iets in die geest. Nu ben ik ook gezegend met een hele lieve dochter waar we niet vaak boos op hoeven te zijn (ze is vijf).

toen ik 6 was, en mijn mams tegen mij zei, "ik vind het niet leuk dat je met je eten speelt, ik zie liever dat je het opeet" dan had ik alleeen maar moeten lachen.
Ik heb zeker wel eens die corrigerende tik gehad (na 6000x waarschuwen, en op de gang zetten hielp ook niet)
en ik ben er blij om, ben keurig opgevoed, respect voor mijn medemens, en zeg U in alle tijden.
en ben er zelf absoluut niet agressief of wat dan ook van geworden.
zelfde geld voor mijn broer die de zelfde opvoeding heeft gehad, inmiddels is hij 27 en heeft zself een kindje, ik hoop dat hij die ook zo netje opvoed.

dus ja, ik ben voor een corrigerende tik, mits dit op de juiste momenten wordt gedaan (zelfde als opvoeding van paarden en honden)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:52

Helaas moet ik toch een fijne discussie op slot zetten. De TS moet zelf met argumenten en cijfers komen voor haar discussie en het is niet de bedoeling dat bokt daarmee komt.

Voor deze discussie mag er ander topic geopend op het juiste forum.

Hier een slotje.