Ontslag door crisis... wie nog meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoriienRN

Re: Ontslag door crisis... wie nog meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:16

Ik vind het erg moeilijk, om nu werk te vinden.. baal wel want je moet gemiddelt 2 x per week soliciteren :(

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:53

Heb er vandaag ook weer 2 de deur uit gestuurd...

Mijn bedrijfsleider is vanmorgen bij mij thuis geweest...
Hij kwam een bloemetje brengen omdat het secretaresse dag is :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:56

Citaat:
Citaat:
Ben per direct naar huis gestuurt en is nu afwachten op een oproep van het uwv....

Ik vind het echt heel erg rot dat je je baan kwijt bent. Maar afwachten op een oproep van het UWV vind ik wel heel makkelijk...
Misschien je CV een update geven en naar elk bedrijf dat je kent een open sollicitatie doen?

Een baan vinden is op dit moment niet makkelijk, maar onmogelijk is het ook niet.

Dit vind ik nou een opmerking die nergens op slaat!!!
Mensen die hard werken èn premie's af dragen hebben na ontslag recht op een uitkering! Daar hebben ze namelijk al jaren voor betaald.......
Natuurlijk moet je wel proberen een andere baan te vinden, maar om de TS over de vingers te tikken omdat ze een oproep van het uwv afwacht??

:oo mag ik jou dan op je vingers tikken want dit is niet netjes je kunt het ook zo zien ik moet weer betalen al jaren omdat anderen vinden dat ze recht hebben op dat geld

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:00

ja ja, en dat doe ik voor me lol zeker...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:01

ik vind het niet netjes als men niet gelijk wilt solliciteren en aangeven bij CWi omdat men vind dat ie het recht heeft op geld want daar heeft ie JAREN (ja staat er ik denk dat het in dit geval minder dan 10 jaar is := ) voor betaald.

Maar goed wie ben ik he, een simpele ziel die gelukkig nog haar baan heeft en ook nog eens 42% belasting mag betalen.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:06

Ik BEN druk aan het solliciteren, maar kan nog nergens anders beginnen omdat ik nu nog niet weet tot wanneer ik onder contract sta...
Dus ik moet het collectieve intake gesprek afwachten...
Ik ben niet iemand die nu lui gaat zitten, ow mooi ik kan een uitkering gaan trekken want daar heb ik bijna 12 jaar fulltime voor gewerkt...
Maar als het zover komt dat ik ondanks alle pogingen niks kan vinden, Tja, dan ben ik toch blij dat ik recht heb op die uitkering..
Moet toch iemand mijn hypotheek betalen....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:07

tita schreef:
Maar goed wie ben ik he, een simpele ziel die gelukkig nog haar baan heeft en ook nog eens 42% belasting mag betalen.

:(:) arme jij... jij bent vast de enige...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:09

Voor wat betreft de opmerking 'Ik heb een vast contract dus ik kan er niet zomaar uitgegooid worden':

Van de 12 collega's die er bij mij op het werk 'uitgegooid' zijn door de crisis had het meerendeel een vast contract.
Dus die opmerking gaat absoluut niet op! In dit soort tijden mogen werkgevers iedereen eruit gooien die ze willen. Uiteraard alleen als het echt slecht gaat met het bedrijf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:15

Ook voor mij houdt het per 1 juni op bij mijn huidige werkgever..
Ik ben nu werkzaam als receptioniste/telefoniste in de autobranche.. Hier zitten we al voor 50 % in de werktijdverkorting.. per 1 juni zou ik in principe een vast contract moeten krijgen want mijn contract is al 3 keer verlengt geweest..maar omdat ze al in de WTV zitten worden er natuurlijk geen vaste contracten weggeven..helaas pindakaas... Langzaam aan ben ik op zoek naar iets anders.. mijn huidige werkgeven heeft contact met een ander bedrijf en ze proberen om mij daarheen te krijgen..dus ben erg benieuwd..

het is heel erg lastig..zeker in de autobranche.. sommige mensen weten gewoon niet dat de crisis hier echt alles mee te maken heeft.. het gaat zo enorm slecht in deze branche...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:16

Autobranche is inderdaad ook zwaar de klos!
Ik zit/zat in de staalbranche... ook mega terugloop op orders...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:19

Ja DenK4ever het sloeg ook niet op jou maar iemand anders die vond dat je verlopig nog niet hoefde te solliciteren, kijk als het niet lukt, kun je er niks aan doen je doet iig goed je best

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:20

DenK4ever schreef:

:j wij zijn lab van een staalbrance hebben het nog wel druk door concentraten en kolen maar de ferro's is gehalveerd gelukkig nog druk zat maar niet wat het ooit was (gelukkig niet :P moest toen hard werken )

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:21

tita schreef:
Ja DenK4ever het sloeg ook niet op jou maar iemand anders die vond dat je verlopig nog niet hoefde te solliciteren, kijk als het niet lukt, kun je er niks aan doen je doet iig goed je best

Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht namelijk wel dat het op mij sloeg :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:23

Maflinger schreef:
In dit soort tijden mogen werkgevers iedereen eruit gooien die ze willen. Uiteraard alleen als het echt slecht gaat met het bedrijf.

Dat is niet waar. Vast contract is idd niet belangrijk, maar wel hoe lang mensen er werken. Mensen die al lang bij het bedrijf werken worden beschermd door de rechter, ongeacht of dat in het belang van het bedrijf is of niet.

Bij een bedrijf wat ik ken moesten ook een heel aantal mensen er uit. De werkgever wilde van de gelegenheid gebruik maken om ook van iemand af te komen die er weliswaar al lang werkte, maar niet goed functioneerde. Dat mocht niet... eerst moest hij iedereen die er korter werkte ontslaan.

Dus ja, een vast contract zegt niet alles... maar ze mogen niet zomaar iedereen ontslaan.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:23

Ook hier een slachtoffer van de crisis. Mijn contract werd ook niet verlengd.

Ik solliciteer me een ongeluk, maar krijg maar weinig reactie. :n

Heb ook al mijn auto verkocht om kosten te besparen aangezien we net voor mijn ontslag een huisje gekocht hadden. Erg jammer... Maar we houden moed :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:25

DenK4ever schreef:

M'n vriend is automonteur en godzijdank heeft hij z'n baan nog... De monteurs zelf zitten nog wel save ( mensen kopen geen nieuwe auto meer, maar blijven in de huidige door rijden, dus meer onderhoud..) maar bij de verkoop zijn er 5 uitgegooid en bij de administratie ook 3...

Ik ben zelf accountant, bij ons is er nog niemand uit maar er is wel een aanname stop...
Ook moeten we verplicht 13 extra vakantie dagen bij kopen..( Wordt ingehouden op 't vakantie geld, dus dat krijgen we amper tot niet..) en onze lease contracten zijn van 48 maanden naar 60 maanden gegaan...

Maar ik heb niks te klagen, ik heb tenminste m'n baan nog..
Succes aan iedereen die op straat staat :(:)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:29

Succes allemaal zeg!

Als ik het zo lees heb ik héel erg mazzel gehad.. In maart 1 sollicitatie, en gelijk aangenomen, 3 dagen later al aan het werk.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:30

ik ben zelf weg gegaan en per 1 april een nieuwe baan gelijk gelukkig :)

MonAmieC

Het bedrijf waar mijn vriend werkte is ook failliet.
Kwam echt heel onverwachts voor hun.
Maar voordat mijn vriend echt op straat stond kwamen de banen hem echt aanwaaien en hij heeft dus ook geen dag thuis gezeten. De baan die hij nu heeft betaald beter dan de vorige en het is ook beter geregeld met overuren e.d.
Dus voor mijn vriend is het geen ramp geweest, voor een hoop collega's en zijn oude leidinggevende wel. Dat is een vriend van hem en voor hem is het erg moeilijk om weer een soortgelijke baan te krijgen.

Dani_

Heeeel veel sterkte en succes aan iedereen die slachtoffer is van de crisis ...

Hier rommelt het ook, vooralsnog niet bang om mijn baan kwijt te raken, maar je weet het nooit ...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:33

ik ben ook ontslagen gaat echt slecht met de maatschappij. en dan heb je nog je vaste lasten
gelukkig heb ik vandaag een sollicitatie gesprek waarvan ik hoop dat ik daar kan werken.
iedereen verder veel sucses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:34

Hallo, ik heb ook mijn baantje verloren bij Corus maar omdat ik een van de eerste was had ik binnen een week weer een nieuwe baan.

Succes voor diegene die er moeite mee hebben!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:38

Wendy schreef:
Maflinger schreef:
In dit soort tijden mogen werkgevers iedereen eruit gooien die ze willen. Uiteraard alleen als het echt slecht gaat met het bedrijf.

Dat is niet waar. Vast contract is idd niet belangrijk, maar wel hoe lang mensen er werken. Mensen die al lang bij het bedrijf werken worden beschermd door de rechter, ongeacht of dat in het belang van het bedrijf is of niet.

Bij een bedrijf wat ik ken moesten ook een heel aantal mensen er uit. De werkgever wilde van de gelegenheid gebruik maken om ook van iemand af te komen die er weliswaar al lang werkte, maar niet goed functioneerde. Dat mocht niet... eerst moest hij iedereen die er korter werkte ontslaan.

Dus ja, een vast contract zegt niet alles... maar ze mogen niet zomaar iedereen ontslaan.

Last in First out, wordt door de rechter niet meer geaccepteerd. Tegenwoordig moet je een afspiegeling maken van je werknemers. Dus je deelt ze in groepen en van daaruit wordt pas de LaFo toegepast. Natuurlijk gaan de contracten voor bepaalde tijd er eerst uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:41

Marjolein schreef:
Last in First out, wordt door de rechter niet meer geaccepteerd. Tegenwoordig moet je een afspiegeling maken van je werknemers. Dus je deelt ze in groepen en van daaruit wordt pas de LaFo toegepast. Natuurlijk gaan de contracten voor bepaalde tijd er eerst uit.

En dat was dus het probleem. Meerdere werknemers in dezelfde groep, maar met verschillend functioneren.
Het ging mij er om om aan te geven dat een werkgever echt niet zomaar kan kiezen wie hij ontslaat en wie niet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:49

Ik ben op een andere manier slachtoffer geweest van de crisis.

Ik werkte bij een particuliere afkickkliniek hier in de omgeving die door de crisis moest inkorten en dus terug ging naar hun andere pand in centrum amsterdam.
Gezien ik het met reistijden, 3 pony's en een huishouden het niet redde heb ik ontslag moeten nemen. Ik was na 2 maanden weer aan de slag (heb geen uwv aangevraagd oid, heb vrijwillig ontslag genomen en vond het niet nodig) en heb ondertussen alweer een vast contract.
Toch vond ik het een erg leuk baantje en zeker erg jammer dat het zo moest gaan.

Dit speelde echt helemaal aan het begin van de crisis. Pak en beet een week later werd het bekend dat de crisis een opmars maakte.