"zieke"collega...of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:31

Als ik zeker zou weten dat die persoon zich ziek heeft gemeld terwijl die eigenlijk helemaal niet ziek is, zou ik wel anders tegen die persoon aankijken. Dan zakken ze echt wel in waardering.
Maar kun je het niet gewoon aan die persoon vragen? Goh, ik hoorde dat je je ziek hebt gemeld, wat heb je dan onder de leden? Gewoon interesse tonen, dan zal die persoon het ook niet aanvallend zien als die echt ziek is. Het is gewoon een vorm van belangstelling en kun je het ook 'controleren'.

Wat een heftige reacties trouwens weer op bokt. Maarja, daar zijn de bokkers goed in :P.

Snoevie

Re: "zieke"collega...of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:32

het is denk ik moeilijk om het echt 'zeker te weten'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:34

Anoniem schreef:
wat zouden jullie doen??
je collega aanspreken op dit gedrag,zoja,hoe dan??

Ik zou het niet mijn zaak vinden, maar als het me zo dwars zou zitten zou ik ernaar vragen.

Zelf zou ik het ook vervelend vinden: ik heb net een nieuwe baan, heb ivm ischias een week bedrust voorgeschreven gekregen en lig nu plat op de bank met de laptop. Voel me al schuldig en zou me enorm rot voelen als mijn collega's nu over me zouden zitten roddelen!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:37

Urielle schreef:
Anoniem schreef:
wat zouden jullie doen??
je collega aanspreken op dit gedrag,zoja,hoe dan??

Ik zou het niet mijn zaak vinden, maar als het me zo dwars zou zitten zou ik ernaar vragen.

Zelf zou ik het ook vervelend vinden: ik heb net een nieuwe baan, heb ivm ischias een week bedrust voorgeschreven gekregen en lig nu plat op de bank met de laptop. Voel me al schuldig en zou me enorm rot voelen als mijn collega's nu over me zouden zitten roddelen!

Ja, maar daarom zou het toch alleen maar goed zijn als je collega's het rechtstreeks aan je vragen. Het is ook gewoon belangstelling, ik zou dat positief vinden. Ik zou het juist erg vinden als ik wist dat mijn collega's samen zaten te roddelen waarom ik ziek was dan dat ze het aan me vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:43

Dat staat ook in mijn eerste regel :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:44

Urielle schreef:
Dat staat ook in mijn eerste regel :j

oh sorry, ik zit weer half te lezen :o .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:47

no prob ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:08

ALs je alles zou lezen Urielle,zou je zien dat het me niet om internetten gaat...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:17

Doe ff niet zo touchy zeg >;)

IK zit thuis en op internet, je weet toch niet waarom je collega zich heeft ziekgemeld?
De enige manier om te weten wat er is, is het gewoon rechtstreeks vragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:20

Ik zou het niet gepast vinden als een collega mijn gangen zo na zou gaan,iedereen let tegenwoordig al veel te veel op elkaar.Wat bereik je er mee als ze het toe zou geven, als er iets valt toe te geven?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:22

Als je twijfels hebt zou ik dit bij je leidinggevende neerleggen. Bij elk bedrijf zijn er wel medewerkers die zich makkelijker ziekmelden. Vaak weet het bedrijf heel goed wie dit zijn. Het is aan hun om er beleid op te zetten. Je weet niet zo goed wat er met haar aan de hand is, dus haar ziekmelding kan best wel geïndiceerd zijn in haar geval. Je ziet bijvoorbeeld bij vrouwen die bezig zijn met IVF dat er regelmatig een ziekmelding van 1 dag is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:25

Anoniem schreef:
ALs je alles zou lezen Urielle,zou je zien dat het me niet om internetten gaat...

Maar om de afspraken? Nou dan kun je nog best ziek zijn... Vriendin die ff langs komt of jij ff bij een vriendin langs kan best lijkt me. Kost misschien wel veel kracht, maar dan kun je daarna weer in bed uitrusten. Je collega heeft verantwoordelijk werk, dus als het echt niet meer gaat kan ze toch ook niet onder werktijd even een paar uurtjes in bed gaan liggen? Lijkt me niet verstandig met jullie soort werk. Nu wordt ze vervangen (lijkt me ook niet dat ze dat z'on leuk idee vind), maar dan wel door iemand die het werk in ieder geval goed aan kan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:48

Ik ben weer erg blij dat ik op batminton zit in plaats van op hyves.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:54

ik begrijp de TS heel goed en ik zelf zou me eigenlijk goed in de maling genomen worden.

ik begrijp dat de TS in de welzijnssector werkt.
goed, ik de jeugdzorg, bijna hetzelfde, waarschijnlijk werkt de TS ook in een team.

dat betekent, dat als iemand zich ziekmeld, een andere collega de dienst moet overnemen.
ik ben al niet dol op invallen, maargoed, ziekte is niets aan te doen, rot voor het hele team en je ondersteunt elkaar.
maar kom ik erachter dat iemand rustig terrasjes aan het pakken is, zou ik echt wel naar de teamleider/manager stappen en zeggen dat die eens op hyves moet gaan kijken.

kom nou, ik vind het echt niet sociaal en collegeaal. je wéét dat iemand anders jouw dienst moet opvangen, ik kan daar niet bij met mijn hoofd.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:57

milo schreef:
ik begrijp de TS heel goed en ik zelf zou me eigenlijk goed in de maling genomen worden.

ik begrijp dat de TS in de welzijnssector werkt.
goed, ik de jeugdzorg, bijna hetzelfde, waarschijnlijk werkt de TS ook in een team.

dat betekent, dat als iemand zich ziekmeld, een andere collega de dienst moet overnemen.
ik ben al niet dol op invallen, maargoed, ziekte is niets aan te doen, rot voor het hele team en je ondersteunt elkaar.
maar kom ik erachter dat iemand rustig terrasjes aan het pakken is, zou ik echt wel naar de teamleider/manager stappen en zeggen dat die eens op hyves moet gaan kijken.

kom nou, ik vind het echt niet sociaal en collegeaal. je wéét dat iemand anders jouw dienst moet opvangen, ik kan daar niet bij met mijn hoofd.

Tja, jammer genoeg kan niet iedereen dat inzien. Ik zou het ook asociaal vinden, maar anderen zijn daar heel makkelijk in. Ik denk dat diegene dan wel erop kan wachten dat de sfeer tussen de mede collega's er minder op word. Dus uiteindelijk is hij/zij degene die eronder lijdt ;). Het spreekwoord is niet voor niets 'boontje komt om zijn loontje'.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:02

inderdaad.

en begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je naar je lichaam moet luisteren en ook voor jezelf moet zorgen. dus als je ziek bent, gewoon niet werken.
maar dan kan je niet gezellig gaan afspreken op terrasjes. als je ziek bent, ben je ook echt ziek.

En dat is ook het gevoel als team: je ondersteunt elkaar, en ziekte is belastend voor het team maar je lost het samen op.
ik zou me echt in de maling genomen voelen als ik achter zoiets zou komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:14

Niet iedereen is lichamelijk ziek, Bovendien als ik last van mijn rug heb kan ik me nog wel concentreren op de computer. Maar als ik een baan heb waarbij ik veel moet lopen,staan en tillen dan kan je dan misschien niet.
IK kon laats met een gekneusde pols mijn werk ook niet doen. maar ik kan wel met een had typen. dus ik kon nog wel op hyves als ik had gewild.

hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor werk je doet. Als je een kantoorbaan hebt kan het natuurlijk niet zo zij dat je thuis wel even de administratie bijwerkt. maar als je verpleegster bent ofzo kan ik me er nog best iets bij voorstellken dat je je al eerder ziek meld. voor dat soort werk heb je immers je hele lichaam nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:24

Ik kan mij wel vinden in een hoop reakties, griep is een makkelijk verzamelnaampje voor "iets", misschien loopt je collega op haar laatste loodjes, kan ze het even niet meer aan, misschien heeft ze priveproblemen en wil ze even bijpraten en moed krijgen door met die persoon af te spreken, kan een spreekbuis/huilschouder zijn. Maar misschien is je collega idd wel ziek en net niet opgewassen tegen de werkdruk maar ook weer niet met 42 graden in bed. Het is overigens heerlijk weer en even rustig in het zonnetje zitten kan wonderen doen met een ziek/vermoeid lijf...

Ik neem aan dat je je collega van een werksituatie kent. Als die al een indruk maakt dat ze loopjes neemt, zou ik haar persoonlijk aan spreken, meerdere collega's hebben dan ook wel een dubbel gevoel en mijn ervaring is dat eerlijkheid het langst duurt....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:34

sja. verhelderen is altijd nog de beste manier :)

ook al is het soms moelijk om naar degene toe te stappen, het ruimt vaak heel veel uit de weg. als je met anderen erover gaat praten wordt het groot en beladen.

ik zou óf naar de collega toestappen, en daarbij ook je eigen gevoel aangeven. ( dan weet ze hoe die hyves-dingen overkomt op anderen, en dat het dus niet echt handig is ;) )
óf naar je manager stappen. die kan er dan wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:40

dankje Milo.
Ik werk ook in jeugdzorg,overigens.

edit: ik heb haar een beterschapswens gestuurd. en voordat ik te horen krijg dat ik dit wel uit bemoeienis doe, ik doe het omdat ik haar als ze echt ziek is,beterschap wil wensen. Mocht ze niet ziek zijn,dan is het aan haar om dat wel,of niet, te melden.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:41

Ik denk dat iedereen hier het ermee eens is dat als ze zich ziekmeldt omdat het gewoon lekker is met dit weer, dat je haar er best over mag aanspreken en dat dat eigenlijk ook de enige oplossing is. Ga je dan naar je leidinggevende, dan wordt het al gauw klikken en daar is niemand mee gebaat.
Waar hier de felle reacties op komen is het feit dat ze het griepje als excuus gebruikt zou kunnen hebben, terwijl ze bv even helemaal niet lekker in d'r vel kan zitten en dat niet kan of wil vertellen. Dan kan ik het ook heel goed begrijpen dat ze met iemand afspreekt om lekker te gaan shoppen, of een terrasje te pikken. Dat kan, wat iemand eerder ook al aangaf, zelfs een langdurige afwezigheid voorkomen!
Verder denk ik dat je juist in de zorg (werk zelf niet direct in de zorg) moet voorkomen dat je niet helemaal fit gaat werken. Je hebt tenslotte toch een hele verantwoordelijke baan waarbij je je niet veel fouten (of helemaal geen) kunt veroorloven. Dat het dan heel vervelend is dat iemand anders op dat moment moet overnemen dat klopt, maar daar kies je imo ook wel een beetje voor. Als je daar niet tegen kan moet je denk ik ander werk gaan zoeken. Ik wil hiermee overigens niemand aanvallen. Ik heb zeer veel respect voor mensen in de zorg, ik zou het niet kunnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:54

ellen82 schreef:
terwijl ze bv even helemaal niet lekker in d'r vel kan zitten en dat niet kan of wil vertellen. Dan kan ik het ook heel goed begrijpen dat ze met iemand afspreekt om lekker te gaan shoppen, of een terrasje te pikken. Dat kan, wat iemand eerder ook al aangaf, zelfs een langdurige afwezigheid voorkomen!
Verder denk ik dat je juist in de zorg (werk zelf niet direct in de zorg) moet voorkomen dat je niet helemaal fit gaat werken. Je hebt tenslotte toch een hele verantwoordelijke baan waarbij je je niet veel fouten (of helemaal geen) kunt veroorloven. Dat het dan heel vervelend is dat iemand anders op dat moment moet overnemen dat klopt, maar daar kies je imo ook wel een beetje voor. Als je daar niet tegen kan moet je denk ik ander werk gaan zoeken. Ik wil hiermee overigens niemand aanvallen. Ik heb zeer veel respect voor mensen in de zorg, ik zou het niet kunnen.

De vraag is alleen of dit valt onder ziekte....... Mijns inziens niet. Als je wat minder goed in je vel steekt, bespreek dit dan met je leidinggevende om je wat meer uit de wind te houden. Ga kijken naar een oplossing. Neem een week vrij. Er zijn legio mogelijkheden buiten ziekmelden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 05:36

ja ook daar valt wat voor te zeggen.

ach iedere situatie is ook weer anders en moet ook apart bekeken worden.

als je zelf in zo'n situatie zit,is het denk ik wel slim om het met je leidinggevende/baas te bespreken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:09

In mijn ogen valt 'op een terras zitten omdat de zon een mens zo goed kan doen' ook niet onder 'ziek zijn'. Bespreek dan met je leidinggevende dat je even een dag off wilt en lever een vakantiedag in. Ik spring ook niet elke dag hyper en over enthouasiast uit bed omdat ik weer mág werken ( :# ), maar zit er wel elke dag om half 9, hoe mooi de zon ook straalt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:13

Als je ziek bent ga je toch thuis in de zon zitten? (ook als je even in je hoofd het niet aan kan) Om de een of andere reden zou ik dan op een terrasje niet rustig zitten. En ik kan me voorstellen dat dit heel gek valt bij de collega's. Ook ik heb werk wat perse ingevallen moet worden, niet kan wachten tot de dag er op, dus ik snap het gevoel van TS erg goed.