De stap zetten om.. te stoppen met school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:50

anneliesdj schreef:
Cerilene_ schreef:
Natuurlijk is het zonde om te stoppen met school, maar doorgaan terwijl je er totaal ongelukkig van wordt is ook niks.
Ik ben sinds september gestopt met school (Sociologie aan de universiteit van Amsterdam), een half jaar voordat ik mijn bachelor zou halen. En weet je wat, het is het beste besluit dat ik ooit heb genomen. Ik werk nu met zeer veel plezier als winkelmedewerker en kon het me eindelijk veroorloven op een comfortabele manier uit huis te gaan samen met mijn vriend (Dus niet samen in een studentenkamertje van 3x2 geprakt :P) en een autootje te nemen.

:oo :oo Sorry maar dat vind ik echt ongeloofelijk stom, echt, heb er geen woorden voor. Je hebt dus gewoon minstens 3,5 jaar weggegooid en daarmee minstens een 4000-5000 euro. Echt, 8)7 sorry.

Ze zegt dat ze gelukkig is hoe haar situatie nu is, dus blijkbaar heeft haar keuze goed uitgepakt. Als je maar gelukkig ermee bent. Dat vind ik athans het belangrijkste. (Natuurlijk wel er over nagedacht dat je in de toekomst er ook nog gelukkig mee bent.) Ze heeft ws 2,5 jaar weggegooid en geen 3,5, aangezien ze over een wo bachelor praat. Zonde idd, ben ik met je eens, maar achteraf dus wel een prima keuze. Moet zeggen, mijn keuze was ook doorzetten geweest, ook al zou ik achteraf niets met het diploma hebben gedaan; maar haar doel is bereikt en dat lijkt mij belangrijker dan een diploma waar je toch niets meer mee doet.

Ik heb zelf destijds wel een opleiding afgemaakt, terwijl ik het niet meer leuk vond. Ik heb er geen spijt van dat ik de opleiding heb gedaan en heb afgemaakt, maar ik had mijn tijd efficienter kunnen gebruiken. Voor mij is iets met dat diploma doen geen optie, omdat ik daar niet gelukkig van wordt. In mijn stage kwam ik er namelijk achter dat ik absoluut niet gelukkig van het werk werd/wordt. Dus ik heb wel mooi vast een diploma op zak, maar ik zal er nooit op terugvallen.

En nu ws weer hetzelfde. Ik doe nu een andere opleiding, waar ik toch weer niet zeker over ben. Ik ga de opleiding weer zeker afmaken, maar daarna ga ik, denk ik, toch weer een andere opleiding doen. Tegen die tijd heb ik twee diploma's op zak, ben ik 7 jaar studeren verder en heb ik dus nog niet wat ik wil. Het is zeker geen weggegooide tijd etc. (ook gezien ik steeds een stapje hoger ga in niveau en toch extra ervaring en kennis heb), maarja, met doorgaan en doorzetten bereik je dus ook niet altijd wat je wil.

@TS en andere twjfelaars. Zoals andere al zeggen, ga praten met een decaan. Die zijn daarvoor bedoelt. Denk goed na over wat je dan wel wilt en ga ook actief opzoek naar datgene. Je kan ook denken over een orientatiejaar. Denk vooral goed na over welk beroep je zou willen uitoefenen en zoek daar een studie bij. Niet alleen naar de studie zelf kijken, maar vooral naar wat je ermee kan. Succes!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 00:06

abseque_duboi : Nee je bent zeker niet alleen haha :P
Ik lees dat je gestopt ben met je opleiding, wat doe je nu dan? Werk?

Dankjewel voor jullie reacties allemaal :)

Tierania_

Re: De stap zetten om.. te stoppen met school

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:34

Ik vind mijn opleiding ook niet leuk, vanaf de 1e week al niet. Ik weet niet wat ik anders wil gaan doen dus maak ik de opleiding maar af. :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:16

M_EL_ISSA schreef:
abseque_duboi : Nee je bent zeker niet alleen haha :P
Ik lees dat je gestopt ben met je opleiding, wat doe je nu dan? Werk?

Dankjewel voor jullie reacties allemaal :)

Ik heb al een jaar als bijbaantje dat ik enqeteur ben (en nee, ik val geen mensen lastig. Ik bel mensen die hebben aangegeven dat je ze mag bellen, bij ons lid zijn, en het dus leuk vinden dat je belt. :D ) en daar ben ik gewoon wat meer gaan werken. Kan elke week mn rooster aanpassen, dus dat doe ik dan ook.

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:42

Wauw, ik herken mezelf zo in sommige berichten hier!

Studeer ook Communicatie (goh, ligt het soms aan de opleiding? :P), zit in het 2e jaar en heb totaal geen motivatie meer. Ben er ooit aan begonnen omdat het zo lekker breed was maar de vakken intresseren me niet meer en werk daardoor ook zonder plezier aan opdrachten. Sla regelmatig lessen over, iets waar ik op de havo niet eens van had gehoord...

Ik heb inmiddels een bijbaantje dat echt perfect op de opleiding aansluit en waar ze me werk laten doen dat eigenlijk bedoeld is voor afgestudeerden. Maar ook hier ga ik elke week met tegenzin heen (maar met een fake smile op m'n bek :D). Daarentegen ga ik wel elke week met veel plezier naar m'n andere bijbaan (TNT post), waar ik de helft minder verdien :=

Ik weet nu welke richting ik wel op wil en heb hier ook vaak met m'n ouders over. Die snappen het, maar vinden dat ik het gewoon af moet maken omdat ik al op de helft ben (heb m'n P alleen nog niet :\) en omdat het een brede opleiding is. Hierna mag ik dan nog elke opleiding doen die ik wil.

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken. Ergens wil ik doen wat IK wil maar ik wordt ook heel erg beïnvloed door m'n ouders. Ik merk dat ik zelfs langzaam hun mening begin over te nemen.
Als ik jullie verhalen zo lees denk ik echt dat ik ook met een decaan moet gaan praten!

Hé lekker om dit zo van me af te schrijven :P

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:25

Lekker hé, vond ik eigenlijk ook wel, om het even van me af te schrijven :=

Lijkt er wel op, dat het aan de opleidingen communicatie ligt ja, is wel toevallig allemaal :=
Kan me voorstellen dat je je baantje ook niet meer leuk vind, als je je opleiding niet leuk vind.
Aan de andere kant heb je nu wel gezien dat je dit niet leuk vind, en dus is het ook zonde om je afleiding af te maken..

Ik heb het er min of meer een beetje over gehad thuis..
Ik durf nog niet de stap te nemen om ermee te kappen.
Mijn moeder is er een beetje op de hoogte van, teminste, ze weet dat ik met minder plezier naar school ga, zoals ik dat eerst wel deed.

Op school durf ik het ook niet te zeggen, omdat ik het nog niet zeker weet..
Ik weet niet wat ik wél wil.. maar denk dat ik toch maar de stap ga nemen om te praten met die decaan..

Ik heb nog wel een vraag aan jullie..
Wie van jullie is er met een opleiding begonnen, in bijvoorbeeld de sector economie, en is hiermee gestopt.
En uiteindelijk in een hele andere sector terecht gekomen?
Was het moeilijk om aangenomen te worden op die andere sector, omdat je misschien toch bepaalde kennis hebt gemist? Van de vakken die je hebt laten vallen op de middelbare school, zoals bijvoorbeeld biologie.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:27

Als het een korte opleiding is zou ik doorgaan als ik jou was.
Heb je toch nog een diploma in zak:)
Mocht je echt niet meer verder willen zou ik het overleggen op school en thuis.
Je kan dan het beste stoppen aan het einde van het jaar.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:30

Waarom aan het einde van het jaar?
Omdat dat beter op je cv staat? Of is daar andere reden voor?

Ik heb het namelijk al meerdere malen gehoord, maar weet de reden niet :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:31

Nou ik zou aan het eind van het jaar dus gewoon écht niet meer halen, en helemaal niet als je wéét dat je daarna er toch mee stopt. Dus nee, ik ben gewoon al lekker eerder gestopt.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:32

ik doe een opleiding voor jou (comersieel medewerker) en wil dus ook stoppen... ik ga hier in de plaats voor waarschijnelijk iets prakteik gerichts doen dat stil zitten en achter de pc zitten is echt niet normaal... ma weet dus ook niet hoe ik het tegen me ouders moet zeggen..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:32

M_EL_ISSA schreef:
Niwla: Wat voor opleiding ben je nu begonnen?
Nog wel in dezelfde richting?

Ik vraag me namelijk af, is het mogelijk om nu in een andere richting een opleiding te volgen?
Bijvoorbeeld in de zorg en welzijn? Ik heb in de derde van mijn middelbare school biologie laten vallen, dus zorg en welzijn is waarschijnlijk ook geen mogelijkheid?

Sorry, lees dit nu pas :P

Maar nee, ik ben een hele andere richting opgegaan. Doe nu Officemanagement op Schoevers terwijl ik gewoon C&M met CKV heb gedaan.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:37

Niwla schreef:
M_EL_ISSA schreef:
Niwla: Wat voor opleiding ben je nu begonnen?
Nog wel in dezelfde richting?

Ik vraag me namelijk af, is het mogelijk om nu in een andere richting een opleiding te volgen?
Bijvoorbeeld in de zorg en welzijn? Ik heb in de derde van mijn middelbare school biologie laten vallen, dus zorg en welzijn is waarschijnlijk ook geen mogelijkheid?

Sorry, lees dit nu pas :P

Maar nee, ik ben een hele andere richting opgegaan. Doe nu Officemanagement op Schoevers terwijl ik gewoon C&M met CKV heb gedaan.

Wat houdt C&M met CKV in? :o
Was dat niet moeilijk, om over te stappen naar andere sector? Door bepaalde gemiste vakken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:44

Op de havo was dat Cultuur en Maatschappij, dus met veel talen en makkelijke wiskunde en economie. CKV zijn de kunstvakken.

Voor mij was het niet zo erg moeilijk omdat iedereen bij de opleiding weer bij het makkelijkste begon. Heb niet echt het idee dat ik veel gemist heb o.i.d. Maargoed, ik doe nu HBO en we zitten gemengd met een MBO klas, dus misschien dat het daardoor niet zo moeilijk is.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:48

Oh okee :) ja, dat zou kunnen schelen ja.

HindaFree schreef:
ik doe een opleiding voor jou (comersieel medewerker) en wil dus ook stoppen... ik ga hier in de plaats voor waarschijnelijk iets prakteik gerichts doen dat stil zitten en achter de pc zitten is echt niet normaal... ma weet dus ook niet hoe ik het tegen me ouders moet zeggen..

Ik moet geloof ik aan het einde van dit jaar een keuze maken welke richting ik nou op wil. Commercieel medewerker, Evenementen organisatie medewerker of marketing medewerker.
Dus ik denk dat jij dan dezelfde opleiding als mij doet?

Iets meer gerichters lijkt mij ook wel erg leuk inderdaad, maar dan wil ik wel eerst zeker weten wát.
Anders kan ik beter dit blijven doen, dit is breed..

Pfoe. ik vind het zo'n gedoe :o Ik heb nu vakantie, t is nu dinsdag, en zit al te stressen omdat ik geen zin heb om volgende week naar school te moeten gaan..
Is niet zo goed dus :n

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:12

ik ben ook net (sinds half januari) gestopt met de opleiding die ik deed. Ik deed de opleiding ergotherapie.
De opleiding leek me aan het begin best leuk, ik heb het eerste halve jaar ook leuk meegedaan en het ging allemaal wel. /Vanaf het tweede halve jaar ging het niet meer zo goed. Ik ben nooit goed geweest in nederlands, en bij deze opleiding moest je heel veel werkstukken maken en verslagen schrijven. Het ging gewoon niet.
Ik heb toen het eerste jaar wel gehaald, en had toch besloten me weer helemaal in te zetten om in het twede jaar mijn p te halen en genoeg andere vakken.

Na 2 weken in het tweede jaar werd ik ziek, ik had pfeiffer... Daar ben ik nog steeds niet van genezen.
Omdat ik de opleiding toch best moeilijk vond en hij me toch niet helemaal lag+ dat ik het gewoon niet ging redden met mijn ziekte, heb ik besloten te gaan stoppen..
Nu ben ik me aan het orienteren , en mijn aandacht gaat dan vooral uit naar de opleiding laboratoiumtechniek.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:24

melissa, weet je zeker dat het alleen aan je school ligt of zit je misschien om andere redenen ook niet lekker in je vel ?
Het kan zijn dat je het projecteerd op je schoolkeuze.
Je zit in een lastige situatie, iets doen wat je eigenlijk niet wilt, maar wat wil je dan wel ?
Als ik jou was dan zou ik dit jaar afmaken en overstappen op dat wat ik wel wil, je hebt nu nog de tijdom uit te zoeken wat er kan en mogelijk is voor je. (rondje loopbaanadviseur etc.)
Weet je dat niet, blijf studeren... !!!!!!!!!!! Dan heb je namelijk altijd iets waar op je terug kan vallen en op je cv staat het een stuk beter als je dingen hebt afgerond dan dingen half bakke. Mensen die niets afmaken neem ik niet aan.
Het geld klinkt nu misschien aanlokkelijk om daarom te gaan werken , als.... je nu een baan vind. en dan zal het loon ook geen vetpot zijn. Met de crisis waarin we nu zitten, investeer in jezelf, ga studeren, daar pluk je later de vruchten van en voor nu, even dippen prima..... maar blijf er niet in hangen.
Sterkte en succes natuurlijk, blijf praten met je ouders, jullie komen er dan vast wel uit, kan je meteen je communicatie toepassen.. :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:27

Juul schreef:
M_EL_ISSA schreef:
Oh okee :) Ja ik weet dat het op de IB groep site staat, maar hoor ook graag ervaringen. :)
Waarom moet je je melden bij de leerplichtamtenaar? Omdat ik 18 ben, en dus niet echt meer leerplichtig toch?

Tot je een startkwalificatie hebt moet je je melden zodat ze je in de gaten kunnen houden. Dat is een havo of vwo of mbo diploma. :)

wel een mbo op niv 2 minimaal ;)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:48

garny95 schreef:
melissa, weet je zeker dat het alleen aan je school ligt of zit je misschien om andere redenen ook niet lekker in je vel ?
Het kan zijn dat je het projecteerd op je schoolkeuze.
Je zit in een lastige situatie, iets doen wat je eigenlijk niet wilt, maar wat wil je dan wel ?
Als ik jou was dan zou ik dit jaar afmaken en overstappen op dat wat ik wel wil, je hebt nu nog de tijdom uit te zoeken wat er kan en mogelijk is voor je. (rondje loopbaanadviseur etc.)
Weet je dat niet, blijf studeren... !!!!!!!!!!! Dan heb je namelijk altijd iets waar op je terug kan vallen en op je cv staat het een stuk beter als je dingen hebt afgerond dan dingen half bakke. Mensen die niets afmaken neem ik niet aan.
Het geld klinkt nu misschien aanlokkelijk om daarom te gaan werken , als.... je nu een baan vind. en dan zal het loon ook geen vetpot zijn. Met de crisis waarin we nu zitten, investeer in jezelf, ga studeren, daar pluk je later de vruchten van en voor nu, even dippen prima..... maar blijf er niet in hangen.
Sterkte en succes natuurlijk, blijf praten met je ouders, jullie komen er dan vast wel uit, kan je meteen je communicatie toepassen.. :D

Ja hebt helemaal gelijk ja :j
Er zijn geen problemen waardoor ik niet lekker in me vel zit, dus dat probleem heb ik eigenlijk niet echt, gelukkig maar :)
Ik ben het volledig met je eens, en ik zie zelf ook in dat ik liever blijf studeren, ik weet van mezelf dat als ik ga nu ga werken, blijf werken..

Ik heb het er thuis weer een beetje over gehad, mijn moeder zei dat zij wilt ( of nouja, wilt is misschien beetje raar uitgedrukt, als ik het echt niet meer wil, en ik 'depressiever' ga worden, dan is het natuurlijk uitgesloten dat ik dit blijf doen.) dat ik deze opleiding blijf volhouden. Dit is een opleiding waar je best wel ver mee kan komen, en ook op verschillende soorten bedrijven kan werken.
Hierna mag ik doen wat ik wil, werken of andere soort opleiding op HBO niveau.

Ikzelf ben het hier ook wel mee eens.. en dit is natuurlijk ook wel de 'goeie' manier..
Maar of ik dit volhou? Dat weet ik dus nog niet echt.. word volgende week denk ik toch maar gesprekje met decaan :o

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:50

Super, span die decaan maar voor je karretje en laat hem maar meedenken, succes he !

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:01

Hoe lang duurt je opleiding ook al weer?

Ik vind het persoonlijk heel zonde om geld 'weg te gooien' aan een opleiding waar je uiteindelijk toch niks mee wil doen. Wel zou ik zeker een diploma op zak willen hebben, maar een jaartje later maakt dan ook niet meer uit.

Ik heb zelf een studie Social Work gedaan: 1 woord: verschrikkelijk! Vond er echt he-le-maal niks aan. Na 2 maanden had ik ook al geen zin en heb 'gewoon' tegen mijn ouders gezegd dat ik mijn opleiding niet leuk vond. Mijn ouders zeiden gelijk dat ik dan maar gelijk moest stoppen, op twee voorwaarden:

1) je gaat wel een jaar (of wat er van over is) werken en niet thuis zitten. Hier heb ik mijn pony van gekocht en alle spulletjes
2) je gaat wel een nieuwe opleiding volgend (zit nu in het derde jaar universiteit Culturele Antropologie)

Ik ben niet naar de decaan geweest vantevoren. Ik had al besloten dat ik ermee wilde stoppen en daar heeft de decaan maar mee te leven. Ik kan echt mijn eigen plan wel trekken. Overigens moest ik voordat ik me kon uitschrijven van school wel met de decaan praten en van hem kreeg ik zelfs huiswerk mee (heel werkboek) en moest ik later terugkomen. Hij ging me wel even helpen met mijn nieuwe keuze.......... juist... werd hem dus niet, zijn altijd dezelfde vragen (wat zijn je intresses en blablabla). Ik ben daar niet gevoelig voor, ik weet zelf wat ik leuk vindt of niet :).

Overigens wist ik niet wat ik wilde, alleen dat ik filosofie wel leuk vond. Ik ben gewoon gaan kijken wat de universiteiten allemaal aanboden en heb daar een keuze (vrij aparte, niet alledaagse) gemaakt en ben helemaal happy :)

Mijn advies: stoppen en je energie steken in een goede studiekeuze, waarmee je wel tevreden bent. Tenzij je door deze opleiding af te maken hogerop kan komen...maar dan moet je dat natuurlijk wel willen :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:09

Als ik goed heb gelezen begrijp ik dat je in het eerste jaar zit en nog 3 jaar moet hierna?
Gelijk stoppen en wat anders zoeken! Dat kan nu nog makkelijk. En als je het zonde vindt van dit half jaar. Dan even je P halen.
Beter iets dan niets. En dan kun je na de zomervakantie met wat nieuws beginnen :)

Ik zit nu in het 2e jaar journalistiek en ik vind er niks aan :n
Heb mijn P net gehaald. Maar ik ben nu al redelijk ver met mijn opleiding dat ik niet meer ga stoppen en maar gewoon vol houdt.
Wel weet ik dat ik geen journaliste ga worden :D
Doe het dus puur voor het hbo-diploma.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:20

Citaat:
Ik ben niet naar de decaan geweest vantevoren. Ik had al besloten dat ik ermee wilde stoppen en daar heeft de decaan maar mee te leven. Ik kan echt mijn eigen plan wel trekken.

Bij mij ook. Had al besloten om te stoppen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:24

Sjit zeg wel zeer sjit dat je de opleiding niet gaaf vind. Want uiteindelijk begin je iets omdat het je aanspreekt en je er later iets mee wil doen.

Als je nu al echt ZEKER, 200% weet dat dit hem niet wordt, waarom zou je jezelf nog pijnigen?! Ik zou wel overwegen om 1 jaar af te maken zodat je je P haalt.
Anders stoppen en gaan werken. Weet wel dat ALS je eenmaal werkt, het vaak moeilijk is om aan een nieuwe opleiding te beginnen. Dus als je dit laatste kiest zorg dat je je er wel op focussed om in het nieuwe jaar wel een andere opleiding te kiezen. Ga je echt orrienteren op wat je wel gaaf zou vinden en verdiep je erin.

Heeeeeeeeeeeeeel veel suc6 met je keuze. Wil je je frustratie kwijt mag altijd bij de KB'tjes :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:31

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt! Ik zat in het 2e jaar van m'n mbo opleiding en ik zat al ontzettend lang te twijfelen.. Vond de opleiding niks aan en zag er weinig toekomstperspectief in.. Zag er ook enorm tegenop om dat aan m'n ouders te vertellen! Uiteindelijk heb ik ze allebei uitgenodigt (m'n ouders zijn gescheiden) en het er gewoon in één keer uitgegooid. :) Ze begrepen het gelukkig wel!

Wat ik heb gedaan is eerst 8 maanden werken. (heb eerst via een uitzendbureau gewerkt en daarna bij een callcenter)

En ik augustus ben ik een nieuwe opleiding gestart. :)

Gewoon vertellen meid, hoe langer je hiermee loopt hoe moeilijker het wordt om het te vertellen!

Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:37

ik ben al twee keer gestopt met een opleiding voordat ik iets waar ik helemaal achter stond.

Ik zou echter wel heel goed bedenken, Wat kan je later met deze opleiding, en zou ik dat werk willen?
als je dat werk wél leuk vind, en daar kom je achter doormiddel van stage's... dan zou ik je toch aanraden om door de zure appel heen te bijten en gewoon je opleiding af te ronden.

als je er achter bent dat je echt niks wilt doen met deze opleiding is het misschien verstandig om je eerste jaar af te ronden, dan kun je evt op een vervolg opleiding een jaar korter doen.

Ik raad het af om te gaan werken, absoluut, wat je zegt... dat kan altijd nog.
en als je eenmaal je eigen geld gaat verdienen is het zo moeilijk om nog aan de studie te gaan.
je hebt tegenwoordig ook prachtige opleiding waarin je als het ware werkt, maar tegelijkertijd je diploma haalt dus dat is dan eerder een optie.
+je zit met studie financiering, dat moet je allemaal terug betalen als je stopt. maar het word een gift als je je diploma hebt gehaald.

Ik wist toen ik stopte niet wat ik Wél wilde... alleen dat ik (in het eerste geval) dit écht niet wou.
ik was na school doodop, ik had nergens puf meer voor, en ik was vaak down.
toen ik de te horen kreeg dat ik het eerste jaar zoieso over moest doen of de hele zomer vakantie door moest werken, en het feit dat in mijn ogen de beste leerling die ook continue opgehemeld werd...in de werkbespreking helemaal omlaag gehaald werd heb ik heel makkelijk de knoop doorgehakt. Hij een onvoldoende... ik loop te ver achter en heb er geen energie meer voor. Ik stop ermee.

ineens was ik weer vrolijk, er was letterlijk 10 kilo van mijn schouders gevallen voor mijn gevoel.

de tweede keer had ik een hele eerlijke leuke gave opleiding getroffen.
maar ik was er zelf niet klaar voor, en had het gekozen omdat ik dan als basisonderwijs leerkracht veel vakanties zou hebben, waardoor ik meer tijd voor mijn paard zou hebben. Dat is natuurlijk niet de goede reden om een opleiding te starten en ook af te kunnen maken.

vanaf die tijd, waarin ik overginds wel enorm veel geleerd heb wist ik gewoon zeker dat ik een opleiding in de paarden wou, het werd me zo afgeraden aan alle kanten, dus ik deed het niet maar bloed kruipt waar het niet gaan kan... en inmiddels ben ik enorm happy op mijn opleiding paardensport.

tja.. ik wist het eerder ook niet wat ik nou precies wou.
en nu weet ik het nog niet. want echt fulltime op een stal werken lijkt me nog niet zo wat :/
en ik doe nu een MBO opleiding terwijl ik HBO mag doen. Dus ik kijk nog rustig rond terwijl ik deze opleiding afmaak.

ik ben er in elk geval van overtuigd dat elke opleiding zijn nare kanten heeft. lang niet alle vakken zijn leuk, en vaak is het eerste jaar zo breed dat het nog nie tleuk is, maar als je het de kans hebt gegeven, en je opleiding zuigt je leeg in plaats van dat je er met plezier of in elk geval weinig tegenzin heengaat is dat wel een verkeerd teken.

succes met je keuze. en overleg het wel met je ouders.