Salaris verlagen kan dat zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:52

Karl66 schreef:
Russel, waarom is het voor haar anders? Het bedrijf heeft haar 10 euro geboden en dat heeft zij geaccepteerd. Dan hadden ze dat niet moeten bieden. Dat heeft weinig met het soort baan wat je hebt te maken.

Ook bij een demotie kunnen ze je loon niet zomaar verlagen. Afhankelijk van je CAO gaat daar ook een periode overheen.

Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.
Als zij het "teveel" betaalde bedrag mag houden en haar loon wordt bijgesteld naar een loon dat wel bij haar leeftijd past (en dan nóg verdient de TS érg goed voor haar leeftijd) lijkt mij dat heel schappelijk.

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:56

Ik heb toevallig iets vergelijkbaars meegemaakt en heb toen helemaal uitgezocht wat mijn rechten waren (oa contact gehad met de rechtswinkel).

Ze mogen je salaris niet zomaar veranderen als jullie gewoon een contract getekend hebben, elke wijziging in het contract moet door beide partijen goedgekeurd worden. Een eenzijdige wijziging van de werkgever mag alleen bij een overmachtssituatie (bv economische crisis, waardoor de situatie erg veranderd en de werkgever anders failliet gaat).

In principe sta jij dus in je recht, ze mogen niet zomaar opeens gaan bezuinigen. Ik zou het er zeker met je werkgever over hebben, want wat hij doet mag niet. Het is wel de vraag hoe sterk je staat, als je een nul uren contract hebt kunnen ze gewoon zeggen dat je niet meer hoeft te komen en dat wil je natuurlijk ook niet. Beetje tactvol aanpakken dus ;) maar ik zou het er wel over hebben met je baas, niet geschoten is altijd mis.

Bij mij zelf was de situatie overigens wel iets anders omdat ik via een uitzendbureau werkte. Het maakte voor mij daarom niet zoveel uit dat ik 'ruzie' kreeg met mijn officiele baas omdat dat niet degene was waar ik werkte. En degene waarvoor ik werkte maakte het ook niet uit omdat die gewoon vaste afspraken had met het uitzendbureau over wat ze mij moesten betalen. Ik heb uiteindelijk (na meerdere boze gesprekken) een brief geschreven naar het hoofdkantoor en na 2 dagen was het probleem opgelost.. Ze waren opeens erg aardig voor me bij dat uitzendbureau :o

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:01

Nouja ruzie ga ik niet maken hoor;), ben benieuwd wat het brengt.
En ik ben ook niet te arrogant of niet mee willenwerken aan oplossingen hoor zoals sommige mensen mij het idee geven hier :=
Ik vroeg me gewoon af of ik hier nog wat te zeggen had in dit gebeuren...

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:09

En ik vind het wel ál zouden me salaris naar beneden gaan zou ik het erg vervelend vinden aangezien ik wel een vakantie heb geboekt en ik op 40 euro p.w heb gerekend. (tuurlijk kan je er niet 100% op rekenen met een 0 uren contract) maar aangezien ik gewoon een vaste dag heb. En ze me sowieso nodig hebben aangezien als ik er niet ben er dan geen koffie geschonken kan worden en de bejaarden mensen geen avond eten krijgen, en het op de avond dus een groot probleem wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:22

Geldt redelijk en billijk alleen voor ongeschoold werk en niet voor pak hem beet de raden van bestuur van de banken die zich allemaal hebben lopen verrijken?

Redelijkheid en billijkheid is geen juridische grond om een loon op te verlagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:32

russel schreef:
Niemand weet precies wat de fout is, daar is TS niet duidelijk in geweest. Ik denk dat er wel degelijk salarisschalen voor de baan zoals TS heeft en dat er kennelijk een fout in het spel is geweest om dit uurloon zo neer te zetten in het contract.

Overigens kan geen bedrijf dat cao gebonden is zomaar zelf bepalen wat ze voor een functie betalen, dat is wel degelijk in salarisschalen vast gelegd. We kennen toch allemaal wel dat we op een gegeven moment zijn uitgegroeid in onze loonschaal?? Dat je werkgever er niet boven mag gaan zitten zonder je een promotie in funktie aan te bieden?

Een CAO is een minimale richtlijn, ik heb ook bij 2 bazen een hoger salaris (dan CAO vastgesteld) bedongen en gekregen.
Je mag altijd meer betaald krijgen nooit minder!!
Mijn man zit ook boven zijn salaris schaal (heeft ook meer vakantiedagen, bonus en een duurdere auto dan CAOrichtlijn) en kreeg gewoon nog (een weliswaar kleine) loonsverhoging voor dit jaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:35

Karl66 schreef:
Geldt redelijk en billijk alleen voor ongeschoold werk en niet voor pak hem beet de raden van bestuur van de banken die zich allemaal hebben lopen verrijken?

Redelijkheid en billijkheid is geen juridische grond om een loon op te verlagen.

In dit geval denk ik dat de hele samenwerking tussen de TS erop gebaseerd is.
De werkgever kan er nl gewoon voor kiezen om de TS te "lozen" als ze het een beetje fatsoenlijk aanpakken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:45

Aniekje, het hangt er ook vanaf wat in jouw contract staat. Hoe is de functiebenaming, zit je in de verkeerde FWG-schaal of alleen in de verkeerde trede? Wat is precies in jouw contract vastgelegd?
Is ORT meegerekend? (vanaf 20.00 uur ontvang je ORT en zaterdag vanaf 12.00 en zondag ook.)
Ik werk in de V&V sector, weet vanuit mijn vak (o.a. beheerder dienstroosterpakket en adviseur roosteren) alles van jouw CAO (VV&T) dus als je vragen hebt, mag je me ook wel pb'en.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:51

Ze kunnen je niks maken, en ook het 0 uren contract kun je aanvechten, 'officieel' mag het 0 uren contract niet meer omdat het je niet de ruimte geeft om ook nog ergens anders te werken omdat je altijd beschikbaar zou moeten zijn.

aniekje

Re: Salaris verlagen kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:54

@beantsje bedankt, ik krijg iedergeval na 20:00 extra betaald.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:33

Liezel1 schreef:
Karl66 schreef:
Russel, waarom is het voor haar anders? Het bedrijf heeft haar 10 euro geboden en dat heeft zij geaccepteerd. Dan hadden ze dat niet moeten bieden. Dat heeft weinig met het soort baan wat je hebt te maken.

Ook bij een demotie kunnen ze je loon niet zomaar verlagen. Afhankelijk van je CAO gaat daar ook een periode overheen.

Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.
Als zij het "teveel" betaalde bedrag mag houden en haar loon wordt bijgesteld naar een loon dat wel bij haar leeftijd past (en dan nóg verdient de TS érg goed voor haar leeftijd) lijkt mij dat heel schappelijk.

Ik word hier zo moe van.
Als je jong bent en iets goed doet, mag je niet veel verdienen (c.q. je leven al goed voor elkaar hebben). Jaloers??

TS heeft bij de 'contractonderhandelingen' een mooi bedrag per uur gekregen, waar beide partijen voor hebben getekend.
Verder is het nu in haar voordeel dat ze al drie maanden 4u per week heeft gewerkt ofwel, het nul-urencontract is nu een 4-urencontract (per week).

Ik vind dat TS zich zeer netjes opstelt, ze informeert naar wat haar rechten en plichten zijn en gaat daarna gewoon op een nette manier het gesprek aan (althans zo stelt ze zich in dit topic wel op).
En nogmaals TS, ga gewoon het gesprek in. Hoor alles aan en doe geen toezeggingen in het gesprek. Je wilt er even over nadenken. Dat is heel normaal en daar zullen ze ook begrip voor (moeten) hebben.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:26

Voor diegene die geinteresseerd zijn hoe het afgelopen is:

Gesprek gehad, en tot de conclusie gekomen dat die er nu niet veel meer aan kon veranderen dit jaar en mijn contract met dit salaris tot september doorgaat. En dat ik volgend jaar een nieuw contract aangeboden krijg. wat ik een prima deal vind aangezien ik volgend jaar september naar een andere stad ga..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:27

Gefeliciteerd :D

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:36

Dankje :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:02

Dat is mooi :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:13

Heb je mazzel! :D

Ik las ergens een opmerking "jaloers?". Waarom zou iemand jaloers zijn, wij hebben toch een fulltime baan? Ik zou mijn werkweek met omgerekend 30 euro per uur niet willen ruilen voor een 4 uurs baantje voor 40 eurootjes per week hoor! ;)

Ik vind dat TS mazzel heeft dat ze zo'n luizenbaantje (sorry, vind het nog steeds geen echte "baan") heeft waarmee ze rijkelijk verdiend. Beter als bij de buren oppassen! 8-)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:09

Arnyek schreef:
Ik word hier zo moe van.
Als je jong bent en iets goed doet, mag je niet veel verdienen (c.q. je leven al goed voor elkaar hebben). Jaloers??

Absoluut niet jaloers, ik studeer nog en heb een bijbaan waarvoor ik niet van mn plek af hoef te komen en €13,50 netto per uur verdien ;)
Tuurlijk mag TS van mij veel verdienen... Maar als de baas daarna ziet dat er een fout is gemaakt, dan hád je dat kunnen weten.
Net zo goed als dat je geen plasma tv kunt kopen voor €99,-. Dan wéét je dat er cijfertje voor mist.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:30

ja, maar dan komen ze niet als je de plasma tv al 3 maanden hebt om het bedrag bij te vragen... beetje rare vergelijking

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:11

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:32

Arnyek schreef:
ninja2 schreef:
ik heb z,n idee dat sommige een ander niets gunnen. Want als ze bij jullie ineens 2 euro ofzo per uur van je uurloon halen sta je ook niet van joh je gaat je gang maar ik ben daar super blij mee....

En ik ben bang dat je hier helemaal gelijk in hebt.
Helaas werkt de "Grote-Mensen-Wereld" zo... Kom ik ook steeds meer achter ;(.

Dit meisje heeft het gewoon goed gedaan, in die zin, het tehuis heeft een mooi aanbod gedaan in oktober en zij heeft ja gezegd. Prima toch?
En omdat iemand bij HR daar heeft lopen slapen, moet zij maar genoegen nemen met minder salaris. Ehm, NEE. In de "Grote-Mensen-Wereld" werkt het niet zo ;).

Nou, inderdaad zeg!! Als mijn directeur nu ineens zou aankomen met verlaging van loon:

- Allereerst zou ik het een pure, zware belediging zijn. En ik zou er zo door beledigd zijn, dat dit een reden zou zijn tot het zoeken van een andere baan.
- Ik denk dat ik in eerste instantie zou denken dat hij een grap maakt, en daarna gewoon nijdig zou worden.
- Advocaat onder speeddail _O-
- Zij heeft zelf de fout niet gemaakt. Als een bedrijf mij een contract zou bieden van 1000 euro teveel en het van 2 kanten getekend zou worden, sorry, hun fout :+

ik vind ook: Wat je afspreekt moet je nakomen.. :D

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:27

GamblersCup schreef:
Heb je mazzel! :D

Ik las ergens een opmerking "jaloers?". Waarom zou iemand jaloers zijn, wij hebben toch een fulltime baan? Ik zou mijn werkweek met omgerekend 30 euro per uur niet willen ruilen voor een 4 uurs baantje voor 40 eurootjes per week hoor! ;)

Ik vind dat TS mazzel heeft dat ze zo'n luizenbaantje (sorry, vind het nog steeds geen echte "baan") heeft waarmee ze rijkelijk verdiend. Beter als bij de buren oppassen! 8-)

Waarom zou dit geen baan zijn? En de eerste de beste die zonder slag of stoot akkoord gaat met een salarisverlaging moet nog komen.. Jeetje, dan kom je er wel hoor op de arbeidsmarkt.

Lijkt me een hartstikke mooie deal, zeker als je weggaat :Y) . En ik hoor wel vaker mensen die voor dit bedrag werken op die leeftijd dus zo gek vind ik het niet. Voor mij is er niet zoiets als 'teveel betaald krijgen' :).

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:56

aniekje schreef:
Voor diegene die geinteresseerd zijn hoe het afgelopen is:

Gesprek gehad, en tot de conclusie gekomen dat die er nu niet veel meer aan kon veranderen dit jaar en mijn contract met dit salaris tot september doorgaat. En dat ik volgend jaar een nieuw contract aangeboden krijg. wat ik een prima deal vind aangezien ik volgend jaar september naar een andere stad ga..

Fijn dat het zo netjes opgelost is. :)

Ik verdien als net 18 jarige ook 9,89 per uur. Brutto... :) Ik doe ongeveer hetzelfde werk , namelijk roomservice in een ziekenhuis.
Mijn tweelingzusje verdiend echter maar 4.50 in het uur , ik zit in een hele andere schaal dan haar ingedeeld.. Terwijl we beide werkzaam zijn voor hetzelfde ziekenhuis.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:47

Mooie oplossing van hun kant!