Verpleegkundige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: Verpleegkundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:04

Volg je de opleiding in Nederland?
Bij ons gaat het meer over modellen en psychologie/spiritualiteit.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:09

Wij kregen ook zo'n 4 uur per week anatomie en fysiologie, echt geneeskunde...

Ik mag een half jaar, dus tot de zomervakantie!! heb er ook erg veel zin in, ik voel me daat helemaal op mijn plek *D Erg leuk team ook, iedereen neemt de tijd om dingen ana me uit te leggen, op een hele rustige manier ook, echt heel leuk.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:25

In Nederland ja. :)

Gaaf zeg! Heerlijk om zo aan een stage te beginnen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:48

Nou ik ben net naar de openavond geweest van de Avans en nu is de knoop doorgehaklt *\o/*

Ik ga HBO-verpleegkunde doen, eerste jaar voltijd en dan kan ik altijd nog beslissen voor de duale vorm :j

wat een lekkere sfeer hing daar en wat een leuke vrolijke mensen allemaal !!
Top geregelt ! :j

ik ben blij :):)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:09

Ik moet nog tot volgende maand wachten of zelfs in april vooraleer ik naar een opendag kan of een dagje mee kan lopen :=
Frustrerend!

Voor zij die de opleiding gaan starten: hebben jullie niet het gevoel dat jullie zsm van school willen? Ik wel, ben het beu op het middelbare :o

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:18

ik ben het al een dik jaar beu, ik wil weg :=

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:21

Wij kregen 3 uur anatomie, per twee weken. Niet tijdens de stages uiteraard.
En ook alleen in de eerste twee jaar. Dus vrees maar wat je later aan je bed krijgt, zeg ik altijd maar ;)

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:47

ik heb iedere week 2 uren anatomo fysologie. maar ook niet meer. loop nu ook in de 3e week van mijn stage, en erg naar mijn zin. leuke collega's leuke cliënten. heerlijk hoor dat het zo moet. ik ben daar nog tot eind JUNI dus heb nog even hha

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:53

Ik heb even een vraagje aan jullie:

Ik moet nog kiezen tussen 2 scholen maar weet het echt niet!

De eerste school:
*Is gewoon hogeschool met al stage in het 1e jaar
*Bevalt me zeer goed(gister 2 lessen gaan volgen)
*Dichtbij station én op 15min treinen van huis
*MAAR! Heeft maar 2 periodes: dus examens in januari en juni.

De 2e school:
*Is ook gewoon hogeschool maar met een oriënteringsstage in het 1e jaar(ze vinden direct stage in het 1e semester onnuttig omdat je nog niet veel kan buiten bedden opmaken en pannen legen)
*Is 30-45min treinen en dan nog eens 2km te voet/per fiets
*De lesprogramma's spreken me minder aan dan de 1e school, is ook iets minder duidelijk over wat het precies gaat MAAR ben nog geen lessen gaan volgen, pas volgend maand of april geloof ik
*MAAR!! heeft 4 periodes: dus 8weken les,1 week voorbereidend en dan 1week examens.

Ik ga toch meer voor school 1 maar school 2 lijkt me ook interessant ivm zijn periodes.

Wat zouden jullie doen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:11

De eerste school. Aan je manier van omschrijven krijg ik ook het idee dat jij al stiekem voor de eerste gekozen hebt? :D

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:50

Stiekem wel ja :D Ik denk ook aan bij de 2e school dat je meer kansen heb met je examens maar ik denk toch dat ik voor de eerste ga :) Heb er een beter gevoel bij en het is dichterbij :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:05

Dit topic ga ik even volgen :j
ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil.
Ik zou, als ik deze opleiding kan/ga doen op het MBO niveau studeren.

En, ik wil het liefst met gehandicpaten doen, is het dan ook mogelijk na de opleiding dan zoiets te kunnen doen, in het ziekenhuis? :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:29

@ marije.. er werken veel verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg hoor.. volgens mij kun je daar prima aan de slag..

WIj kregen onze anatomie in onze preklinische periode.. 16 uur per week.. bij ons was dat de hele donderdag en vrijdag.. nou mij kon je opvegen na die lessen.. heel heftig..

Maar in de praktijk heb je dat inzicht echt wel nodig..
Bij mij heeft onze excursie naar de snijzaal in leiden (echt een aanrader) veel inzicht geboden..
je kunt het wel uit een boek leren, maar daar kun je precies zien hoe en waar alles ligt in het lichaam..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:33

Bedankt :)

Maar kan je dan ook buiten het ziekenhuis werken (woonvorm etc) of moet je daar specifieke opleiding voor volgen? :)

En ben je voro deze opleiding ook echt wiskunde nodig? (ivb vakkenpakket)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:35

Tja.. je moet wel een beetje kunnen rekenen.. om verdunningen en oplossingen en zo te berekenen..

Ik ken 2 verpleegkundigen die allebei in een woonvorm werken.. het vak zorg voor mensen met een verstandelijke beperking zit ook gewoon in de opleiding..
Mijn ervaring is wel dat als je een BBL opleiding doet in een ziekenhuis je bar weinig ervaring opdoet in die hoek, maar als je de BOL doet kun je ook gewoon stage lopen in de gehandicaptenzorg..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:36

Als niveau vijf, dus hbo, verpleegkundige kun je niet zo snel in de gehandicaptenzorg aan de slag. Niveau vier denk ik wel :)
Al is mijn ervaring dat er meer verzorgende werken.

Niveau 5 kun je overgens ook wel aan de slag komen, maar dan wel tegen een lager loon en niet het werk waarvoor je orgineel bent opgeleid. Al zullen er altijd wel een paar banen per instelling niveau vijf zijn. Dus echt niveau 5 gericht is de gehandicaptenzorg niet.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:56

Eh, kun jij mij dan uitleggen wat een niveau 5 vpk precies meer mag dan een niveau 4? :+ Op het management gedeelte na dan, want volgens mij is dat het grote verschil namelijk.

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:14

Sjapaz schreef:
Ik ben deze week begonnen op de NEO hier in Enschede, en ik vind het echt zooooo gaaf! De diensten vliegen echt voorbij, voorj e het weet is het al half 4... vanalles te doen al, en ik vind het oo kzo leuk werk. echt helemaal top, ik ben er zo blij mee! hopen dat het zo blijft, maar ik denk dat dat wel goed komt! :D

Ja, de neon is natuurlijk de allerleukste afdeling die er bestaat!!!!! (werk er zelf als PA'er)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:31

Tenshi schreef:
Eh, kun jij mij dan uitleggen wat een niveau 5 vpk precies meer mag dan een niveau 4? :+ Op het management gedeelte na dan, want volgens mij is dat het grote verschil namelijk.

Er word vanuit gegaan dat we meer overzicht kunnen houden, oplossings en competentie gericht zijn, management, begeleiding en dat we de boel natuurlijk kunnen aansturen. Dat we wetenschappelijke onderzoeken gaan uitvoeren en dat we eigenlijk meer overstijgende functies nemen dan aan het bed gaan werken.
Er is niet voor niks een aparte opleiding :\ Maar iedereen die niveau 5 onderschat nodig ik van harte uit om ook de opleiding te komen doen :D
(word er een beetje moe van dat er vaak zo laagdunkend word gedaan over niveau 5. Echt de vooroordelen die je overal tegen komt. En vooral dat we verwaand en bevooroordeeld zouden zijn, en dat krijg je dan te horen van mensen die van te voren al een mening over je hechten :D ).

Overgens kun je ook werkzaamheden doen van verzorgende of niveau 4. Maar mijn punt is; ik heb niet voor niks niveau 5 gedaan. En natuurlijk wil ik ook werk doen wat ik leuk vind. Maar ik ga niet zeggen dat geld niks uitmaakt :)

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:44

Ik heb ook nog een vraagje voor de verpleegkundigen hier.

Hadden jullie Wiskunde A of B op school gekozen? en heb je er nu hier profijt van of niet?

Wat was jullie vakkenpaket ?
Want ik kies N&G , Wiskunde B, natuurkunde en Natuur leven en Technologie, is dat verstandig ?

Doet iemand van jullie een duale route ?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:51

Ik had wiskunde B op de Havo. Ik zelf zit nu in het 1e jaar van 't HBO verpleegkunde.

Op 't moment hebben wij een rekentoets moeten afleggen. Dus ik heb er persoonlijk toch wel profijt van gehad ja :)