'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: 'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:52

jarco schreef:
maar je moet er ook bij denken dat als je solliciteert je met de eerste indruk ook veel kan doen.
vele mensen die dus hoger zijn opgeleid hebben vaak ook een arrogante look over zich heen en weten alles beter
de meeste bedrijven willen graag harde werkers met de juiste instelling.

Over vooroordelen gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:53

jarco schreef:
dat makkelijker een baan vinden is idd waar, jammer genoeg

Ik zou niet weten waarom. Natuurlijk is het logisch dat je met een afgeronde WO een baan kunt vinden in het verlengde van je studie en dat iemand met een MBO daarop niet eens hoeft te solliciteren, maar er is werk te vinden op ieder niveau, van volledig ongeschoold werk tot aan het hoogste niveau denkbaar.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:55

Nouks schreef:
jarco schreef:

Ik zou niet weten waarom. Natuurlijk is het logisch dat je met een afgeronde WO een baan kunt vinden in het verlengde van je studie en dat iemand met een MBO daarop niet eens hoeft te solliciteren, maar er is werk te vinden op ieder niveau, van volledig ongeschoold werk tot aan het hoogste niveau denkbaar.

mij is altijd gezegt dat je juist op MBO niveau makkelijker een baan vind, omdat daar meer banen voor zijn en er vaak meer vraag naar is.
excuse me if i'm wrong

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:55

jarco schreef:
ik moet zeggen dat tegenwoordig iedereen maar denkt dat als je hoge diploma's hebt ( havo, gymn., univ. ) je het helemaal gaat maken.
je kan makkelijker een baan vinden enz enz.
maar je moet er ook bij denken dat als je solliciteert je met de eerste indruk ook veel kan doen.
vele mensen die dus hoger zijn opgeleid hebben vaak ook een arrogante look over zich heen en weten alles beter
de meeste bedrijven willen graag harde werkers met de juiste instelling.
zorg ervoor dat je je best doet op school en met veel plezier kan terug kijken.
en blijf jezelf !

Volgens mij is het vwo vaak zwaarder dan het vmbo. Dus waarom de vwo'ers aroganter zouden zijn door hun opleiding? Dit ligt volgens mij volkomen in de opvoeding en het karakter. Omdat ik op het vwo zit, hier hard voor werk en zwoeg om elke dag voor mijn paard te zorgen zou ik aroganter overkomen in een solicitatie gesprek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:57

Marian_ schreef:
mij is altijd gezegt dat je juist op MBO niveau makkelijker een baan vind, omdat daar meer banen voor zijn en er vaak meer vraag naar is.
excuse me if i'm wrong

Denk inderdaad dat er genoeg werk te vinden moet zijn, maar op welk vakgebied en niveau meer of minder banen worden aangeboden zal per periode verschillen denk ik Lachen

Feit is wel dat 2/3 van de jongeren en jongvolwassenen op VMBO/MBO-niveau geschoold wordt en dat er voor hen werk zat te vinden is.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:57

Shanty_Muis schreef:
Cyruss_ schreef:
Ik heb zelf vmbo kader gedaan, vervolgens ben ik doorgestroomd naar het MBO niveau 4 hier heb ik ook mn diploma van gehaald en ik zit nu in het eerste jaar van het HBO. Heb er misschien ietsje langer over gedaan, maar ben super blij met alle ervaring van het MBO. Het maakt dus echt niet uit of je Havo/vwo hebt of vmbo of mbo.

Ik ben het dus totaal niet met shanty_muis eens. Een vmbo'er heeft dus echt net zo veel kans als iemand van de havo of vwo.

Kans om een opleiding af te ronden of kans op een goede baan?.. IK ben er van overtuigd dat 9 van de 10 keer een havo/vwo'er en met de baan vandoor gaan tegenover een vmbo'er..

Over het algemeen willen ze dan liever een MBOer hebben, inplaats een iemand die vmbo/havo/vwo doet of heeft gehaald. Aangezien een mbo'er praktijk ervaring heeft. Ik zou als ik jou was dus niet te snel oordelen. En tegenwoordig kijken ze niet naar je achtergrond of cijfers. Maar gewoon of je een HBO opleiding hebt of niet.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:11

En wat kun je het beste doen als je een eigen manege wil beginnen? Grote uitdaging natuurlijk maar wellicht altijd mogelijk als je er in gelooft..

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:17

ook kijken ze vaak naar de persoon zelf.

maar Shanty_Muis, iedereen zwoegt ervoor om hun diploma te halen.
maar wat mij opvalt is dat de mensen met een hogere opleiding vinden dat vmbo iets voor ongeschoold werk is.
wat dus heel vaak wordt gezegd in dit topic ( vind ik )
en dat komt bij mij arrogant over, sorry karin.

ik vind het jammer want mbo'ers zijn vaak hele gemotiveerde mensen die maar al te graag in dat bedrijf willen werken en het niet erg vinden om de mouwen op te stropen en de handen vuil te maken.
zorg voor opleidingen binnen het bedrijf zodat deze mensen kunnen groeien, dat geld voor iedereen hoor.

zorg dat je het naar je zin hebt en jezelf blijft onwikkelen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:42

Nouks schreef:
Iedereen heeft 't nu wel leuk over doorleren, MBO, Havo, HBO en zelfs WO, maar het lijkt me dat met de stelling in de titel meer wordt bedoeld dat je niet moet verwachten met ENKEL een VMBO-diploma écht ergens te komen. Natuurlijk kun je een vak leren op het MBO of zelfs doorleren op hoger niveau, maar met alleen een VMBO-diploma zal vrijwel iedereen alleen ongeschoold werk kunnen doen.

Tuurlijk, maar ik vind het zelfsprekend dat je doorleert na het vmbo. Net zoals dat ik het vanzelfsprekend vind dat je doorleert na je havo of vwo.

Shanty_Muis schreef:
Volgens mij weet iedereen wel dat je met een VMBO Diploma gewoon minder kans maakt dan met een Havo of Vwo diploma.. Kan je het ze kwalijk nemen? Nee. Zelfs als je niet goed kan stampen (ik dus.) en niet goed kan plannen (ik dus.) kan je het vwo halen als je de capaciteiten hebt.
Een vmbo'er die naar het WO gaat vind ik zelf een beetje onzin. Vmbo'ers maken toch altijd minder kans dan havo/vwo'ers.

Waarom is dat onzin? Er zit natuurlijk wel een weg tussen die je moet afleggen als vmbo'er. Je gaat niet van vmbo naar wo (uitzonderingen daar gelaten).
Op wat maakt een vmbo'er dan minder kans t.o.v. een havo/vwo'er? (Als je er van uitgaat dat ze alledrie uiteindelijk een master halen.) Of bedoel je dat het minder aannemelijk is dat vmbo'ers uiteindelijk een master halen? Dan is het nog geen onzin voor degene die het wel redden....Verward

Shanty_Muis schreef:
Kans om een opleiding af te ronden of kans op een goede baan?.. IK ben er van overtuigd dat 9 van de 10 keer een havo/vwo'er en met de baan vandoor gaan tegenover een vmbo'er..

Ja, tuurlijk. Maar het is ook de bedoeling dat je doorleert na de middelbare school. En dan ligt het eraan wat voor een baan je wilt. Als je voor een mbo functie wil solliciteren, heb je meer aan mbo diploma dan aan een wo diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:47

Met VMBO kun je wel wat worden hoor, maar met Havo/VWO kun je gewoon meer beroepen. Maar dat betekent niet dat je met VMBO niets kunt doen Knipoog .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:57

Na mijn VMBO heb ik mijn HAVO gehaald, omdat ik niet wist wat ik wilde worden. Ik heb beiden dus gedaan. Heb daarna een HBO opleiding gedaan, waar ik mee gestopt ben door omstandigheden.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding, heb zowel VMBO als HAVO op zak, en ik heb geen flauw idee wat ik wil doen ermee.
Dus in dat opzicht maar het ook helemaal niet uit of je nou VMBO of HAVO hebt, als je niet weet wat je wilt ben je nergens.

Net zoals de krantenjongen die miljonair is geworden. Als je iets wilt, en als je er voor gaat, kom je er wel. Daar kan geen diploma tegenop. Clown

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:28

Roane schreef:
Na mijn VMBO heb ik mijn HAVO gehaald, omdat ik niet wist wat ik wilde worden. Ik heb beiden dus gedaan. Heb daarna een HBO opleiding gedaan, waar ik mee gestopt ben door omstandigheden.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding, heb zowel VMBO als HAVO op zak, en ik heb geen flauw idee wat ik wil doen ermee.
Dus in dat opzicht maar het ook helemaal niet uit of je nou VMBO of HAVO hebt, als je niet weet wat je wilt ben je nergens.

Net zoals de krantenjongen die miljonair is geworden. Als je iets wilt, en als je er voor gaat, kom je er wel. Daar kan geen diploma tegenop. Clown

Hoe is ie miljonair geworden dan? Lotto zeker? Clown Wil ik namelijk wel eens weten Tong uitsteken Je moet eens testjes doen op internet om te weten wat je leuk vind Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:32

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:00

Dat is zo'n American Legend. Een jongetje die kranten verkocht, keihard doorwerkte en van elke kwartje een dollar maakte. Is vast wewat op te vinden op internet. Clown

En hou op over die testjes. Huilen van het lachen die zijn óf zo makkelijk te manipuleren (dat je toch weer op 'je zou eens in de paardensector moeten kijken') óf zo'n testje zegt; je moet de creatieve kant op.
En dan heb je nóg een hele hoop keuzes. Dus testjes; Haha! bah, breek me de bek niet open! Clown

Neuh, ik vind wel wat. Ik ga alleen niet mezelf in een opleiding storten omdat ik íets moet Knipoog dat heb ik gedaan, werkte niet, dus nu neem ik de tijd gewoon.

Ik zit te snuffelen rond de opleiding goudsmid. MBO, (dus dat zou zonde zijn van mjn havo.') maar dát lijkt me nou eens een opleiding die wat voor mij zou zijn, dus zodra ik terug en in Nederland ga ik daar eens voor kijken. Haha!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:08

Ro, Het staat teminste wel goed op je cv

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:16

Precies, mooi meeenomen, toch? Lachen

Hoef ik allen nog maar die ellelage lijst van baantjes van een paar maanden uit te leggen elke keer als ik m'n cv laat zien Schijnheilig

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:29

Ik val ff binnen.. Bloos Heb niet het hele Topic doorgelezen....

Wil alleen maar ff kwijt dat als er geen "lager" opgeleiden zouden zijn, bijna half nederland plat lag..

Vakmensen zijn nodig om de samenleving draaiende te houden...

Een goede Timmerman, Lasser elektricien verdient goud.. ze hebben een goed inkomen.. Meer dan een gemiddelde kantoorbaan / ambtenaar...

Verzorgende, winkelpersoneel en andere "lagere" opleidingen voor vrouwen zijn ook nodig.. en het werk is ook leuk zolang je er maar plezier in hebt Haha! Haha!

Vaak kun je nog "opklimmen" op de werkvloer door cursussen en opleidingen binnen het bedrijf..

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:30

Met VMBO kan je niet veel nee. Maar als je nou eens door studeert heb je er havo bij en dan kan je een heleboel meer Haha!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:45

Shanty_Muis schreef:
Omdat ik op het vwo zit, hier hard voor werk en zwoeg om elke dag voor mijn paard te zorgen.

Om dit soort reacties kan ik heel erg boos worden, jij wordt getoetst op het niveau dat bij jou past. Als jij voor jou gevoel extreem moet zwoegen kan je ook een niveau lager gaan. Iemand op het VMBO kan het net zo zwaar hebben als dat jij het volgens jou op het vwo hebt.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:58

Shanty_Muis schreef:
Volgens mij is het vwo vaak zwaarder dan het vmbo. Dus waarom de vwo'ers aroganter zouden zijn door hun opleiding? Dit ligt volgens mij volkomen in de opvoeding en het karakter. Omdat ik op het vwo zit, hier hard voor werk en zwoeg om elke dag voor mijn paard te zorgen zou ik aroganter overkomen in een solicitatie gesprek?

Dit vindt ik beetje rare opmerking. Ik denk dat iemand met echt een leer probleem net zoveel moeite moet doen voor hun VMBO dan jij voor je VWO.

Ik heb zelf ook VMBO gedaan, en als ik het zou kunnen had ik ook HAVO / VWO willen doen. Maar ik heb daar de hersens niet voor..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:03

siena1 schreef:
Verzorgende, winkelpersoneel en andere "lagere" opleidingen voor vrouwen zijn ook nodig.. en het werk is ook leuk zolang je er maar plezier in hebt Haha! Haha!

Hoezo voor vrouwen? Tong uitsteken

xGaab schreef:
Met VMBO kan je niet veel nee. Maar als je nou eens door studeert heb je er havo bij en dan kan je een heleboel meer Haha!

Met alleen havo heb je helemaal niet heel veel meer. Je hebt wel meer mogelijkheden voor vervolgopleidingen. Doorleren voor een beroep...daar heb je wat aan.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:13

Waar een wil is is een weg, en waar geen wil is is altijd wel een omweg . Maar als je wilt studeren kom je een heel eind, en je moet natuurlijk ook geluk hebben in deze wereld. Mijn kinderen zijn van VMBO, MBO, naar HBO gegaan en hebben een mooie baan.Nu moet ik erwel bij schrijven dat een van mijn kinderen iets heel anders is gaan doen als waar hij voor heeft gestudeerd heeft ,maar dat maakt niet uit hij heeft nu een pracht bedrijf opgebouwd,natuurlijk is zijn studie niet voor niks geweest.Studeren is nooit voor niks,dus ik zou zeggen studeer maar goed ,dan komt ook alles goed met je.Succes in de toekomst.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:07

Knoffer schreef:
siena1 schreef:

Hoezo voor vrouwen? Tong uitsteken

xGaab schreef:

Met alleen havo heb je helemaal niet heel veel meer. Je hebt wel meer mogelijkheden voor vervolgopleidingen. Doorleren voor een beroep...daar heb je wat aan.

Haha omdat ik in het begin alleen maar "mannen"' beroepen opschreef.. Die wat ook prima door vrouwen gedaan kunnen worden Haha!

mijn Man heeft het VWO ( Atheneum) gedaan, daarna Geschiedenis en aardrijkskunde gestudeerd...
In totaal 11 jaar studie. Hij heeft niets met zijn opleiding gedaan en is in de bouw gaan werken, hij wilde liever met zijn handen werken.. Hij werkt nu als Loodgieter / CV Monteur en Lasser.. zo andersom kan het dus ook..

Hij was doodongelukkig geworden als hij BV leeraar was geworden of achter een buro had moeten zitten.. Nu werkt hij op verschillende plaatsen en geniet van zijn werk..

Al kijken zijn collega's wel raar op als hij in de pauze de national geographic zit te lezen Haha!

Ikzelf ben wel omhoog geklommen, van het oude LBO, naar het MBO en daarna HBO..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:17

Het is ook maar net wat je leuk vindt. Haha!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:53

Nog een prangende vraag: Zijn alle MBO opleidingen (als ik 16 ben dus) algemeen dus net als de school waar ik nu op zit, of is het al specifiek een richting op?