uitkering 22 jarige

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Re: uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:48

Ik snap je probleem niet echt?
Je zegt ook dat je stufi krijgt als je weer met een opleiding begint, waar wacht je dan nog op?
Ik werk bij een callcenter (weliswaar als bijbaan, maar er zijn genoeg mensen die er fulltime werken) voor 9 euro per uur. En door het hele land zijn er callcenters te vinden die voor dat uurloon (sommige zelfs nog meer!) mensen zoeken.
Misschien niet het leukste werk, maar het verdiend goed.
Bij mij op werk zijn er bijv. wat oudere dames (rond de 50/60) die elke dag van 9 tot 5 werken. Het is niet echt leuk werk, maar ze doen het wel, en ik heb vooral voor die mensen respect omdat ze dus niet op hun luie reet gaan zitten, maar werken voor hun geld!
9 x 8 = 72 euro per dag. Is 360 eur per week = 1440 per maand!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:11

bedankt voor de fijnere reacties van mensen die me wel begrijpen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:13

je wilt alleen maar dingen horen die in jouw voordeel werken. Beetje jammer dat je de rest niet serieus neemt of er niets mee doet. Je zou toch denken dat iemand van 22 meer verstand heeft

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:24

ja hoor ninja brengt het maar zo.

in jullie ogen heb ik een plaat voor me kop en ben ik een lui persoon die lekker van jullie belastingcenten wil leven.
niks van dit alle is waar. maar ach ga me hoofd er niet over breken wat jullie van mij denken.

ik volg mijn hart en gebruik zeker wel mijn verstand wat zeker goed werkt. als jullie mij zouden kennen zouden jullie ook echt wel anders naar mij kijken.

heb dan misschien wel geen dodelijke ziekte maar dat maakt mijn leven op het moment echt niet makkelijker. ik ga niet hier mijn levenssituatie neer zetten maar het verbreken van een vaste relatie na bijna 6 jaar is 1 van de dingen die het nu niet makkelijk maakt voor mij.

maar ook des te meer reden om er wat van te gaan maken en een vastere baan te vinden. ben nu ook bezig met au-pair werk in het buitenland wat hoogstwaarschijnlijk door gaat.

dus schilder mij niet af als een lomp lui mens want dat ben ik totaal niet

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:30

Niemand zegt dat je dom bent dat maak je er zelf van alleen de mensen hebben wat moeite mee dat je zo veeleisend bent als het om een baan gaat. Je hebt zoveel wensen en je wilt zoveel niet dat er idd weing over blijft maar om dat op hardwerkende mensen zijn belastingcenten te gaan teren valt bij veel mensen in het verkeerde keelgat. zo ook bij mij. En iedereen heeft wel problemen of gehad. Verbroken relatie,s is ook niet iets waar je niet over heen kunt komen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:30

Heb niet het hele topic doot gelezen ...

Máár als 22 jarige kan je wel een uitkering krijgen.
Ik heb nadat ik mijn ontslag kreeg ook een uitkering gehad, wel voor een maandje, aangezien ik gelijk weer op zoek was naar nieuw werk. Wat je kan verwachten qua geld hangt van je bij je vorige werk aan uren werkte.
Uiteraard zou ik zelf wel door blijven zoeken naar werk. Via werk.nl kan je kijken wat het CWI voor je in de aanbieding heeft. Uiteraard verwachten ze wel van je dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat en desnoods ook een baan aanneemt die lager is dan waarvoor je gaat.

Succes!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:32

ja je kan idd een ww uitkering hebben maar dan moet je zoveel weken aan een gesloten hebben gewerkt enz. En je krijgt het alleen als je ontslagen bent(ook niet als je op staande voet ontslagen bent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:38

juline schreef:
heb een jaar in de winkel gestaan en verdiende daar ernstig weinig dat ik 40 uur moest werken om net de rekeingen te betalen.

Welcome to the real world honey Knipoog

Misschien is het handig om eens een overzicht van de problemen te maken. Verdien je te weinig? Of werk je te weinig? Of heb je teveel uitgaven? Of heb je misschien een beetje teveel noten op je zang voor dit moment?

Je hebt een schuld, wil (wéér) een studie opstarten, wil je rijbewijs gaan halen, én een goed betaalde baan hebben ondanks geen opleiding.

Misschien handig om prioriteiten te stellen.
Eerst aan de slag, en nu écht fulltime. Gewoon 40 uur. Desnoods iets met ploegendiensten, dan pak je daar wat toeslagen op.
Dan je schulden afbetalen.
Daarna een spaarpotje opbouwen. Daarvan je rijbewijs halen, zodat je meer werkmogelijkheden krijgt.
Na het halen van je rijbewijs wederom spaarpotje opbouwen, dan misschien ietsjes minder uren maken, en erbij gaan studeren.
En DAN heb je inderdaad meer kans op een 'leuke' baan, mits je je opleiding afmaakt.

Dat realiseer je niet ff in een jaartje tijd.
Get used to it. Het is de kunst van investeren...

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:42

goeroe schreef:
Er zijn twee soorten uitkeringen, dat waar jij het over hebt is een WW-uitkering en daar heb je inderdaad alleen recht op als je lang genoeg hebt gewerkt. Iedereen die werkt betaalt daar premie voor. Het is dus een soort verzekering voor als je zonder werk komt te zitten. Daarnaast heb je nog een bijstandsuitkering, dat moet je niet zien als een verzekering maar een sociaal vangnet. Als je zo'n uitkering aanvraagt wordt er getoetst of het wel echt nodig is. Er wordt dan bijvoorbeeld ook gekeken of je eigen vermogen hebt of huisgenoten die wél inkomen hebben. De meeste gemeenten hebben regelingen waarbij jongeren meteen aan een baantje of een opleiding geholpen worden. De kans is dus groot dat een uitkering er voor jou niet in zit. Je kunt natuurlijk altijd naar het CWI voor meer informatie, maar bedenk van tevoren goed of het je wel waard is. Ze willen dan namelijk echt alles van je weten, en waarschijnlijk zadelen ze je dan alsnog binnen de kortste keren op met een baantje dat je niet wilt hebben, maar toch moet nemen omdat je anders geen uitkering meer krijgt. Knipoog

WW premie betalen,is ook niet meer!
Uitkering moet je minimaal 27 jaar zijn,als je nog bij ouders woon krijg je ook minder.
Thuiszorg betaald inderdaad niet zo slecht hoor! tussen 10 en 12 euro.
Succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:43

Een vriendin van mij is 21 en krijgt al een half jaar een uitkering, terwijl er NIKS mis is met haar, ze is alleen STIKLUI. En wil niks. Geen báán staat haar aan.

Ik snap écht niet hoe ze het voor elkaar krijgt elke maand maar weer zoveel geld van de staat op haar rekening te krijgen. En ze woont verdorie ook nog eens bij haar vriend die een volledige baan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:43

palominotje schreef:
Uitkering moet je minimaal 27 jaar zijn

Klopt dus niet, zie mijn post hierboven.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:47

dat is zeker niet waar. ik heb ook een uitkering gehad (heel even maar en noodgedwongen...)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:57

Ook mijn zus heeft een uitkering (23 jaar) is ook te lui om te werken.Ze woond bij haar vriend die ook een uitkering heeft( hij is wel afgeschreven).Ze krijgt elke maand €300 maar dan is het bedrag wat ze elke maand moet betalen voor haar schuld eraf.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:58

WW kan je idd wel eerder krijgen. Ik zou het ook krijgen toen ik 22 was, echter had ik toen binnen een week weer een baan, simpel data entry voor iets boven het minimum Knipoog

Je moet in de voorafgaande 36 weken er 26 gewerkt hebben (geloof ik), aantal uren maakt niet uit want je krijgt je uitkering ook naar verhouding.

Volgens mij kan je met een beetje googlen wel meer info vinden erover. Tjah, en over werk vinden. Als je wil werken moet dat volgens mij lukken, het ligt er maar aan hoeveel eisen je zelf stelt. Heb je geld nodig, dan kan je imo weinig eisen stellen. Imo moet je er zelf wat van zien te maken, en met de juiste instelling kom je er wel Lachen

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:03

Hai Juline, was je vandaag nog naar dat horeca uitzendburo geweest en de andere buro's waar je al ingeschreven bent? Bij die laatste zou je doorgeven dat je eventueel ook de productie inwilde.

Vertel eens over dat au-pair gebeuren, is wel ineens iets héél anders. Wel leuk naar het buitenland, nu je niet meer vastzit in een relatie!

@ ander mensen:
Ze is niet te lui om te werken, al komt de opening van dit topic wel zo over, ze heeft even een dip, schuld, relatie over, afwijzing na afwijzing als ze solliciteert. Ze heeft dus geld nodig vandaar de vraag over de uitkering.

We kunnen haar beter aanmoedigen en ff door de dip helpen dan afkraken, daar is niemand mee geholpen en misschien kan TS haar opening ietwat veranderen, want niet iedereen leest een heel topic door en gaat dan van het openingsbericht uit!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:14

Geluidstechnicus zijn is hard, hard werk.
Je bent er als eerste voordat ook maar iemand verder de zaal betreedt, en je gaat als allerlaatste weg.
Je moet veel sjouwen, erg veel sjouwen, staat constant in de herrie en draait onregelmatige en zeer lange uren.
Daarbij kom je niet zomaar aan de bak bij een gerenommeerd geluidsbedrijf.... en alleen de echte toppers freelancen.
Ik wil je niet ontmoedigen, in tegendeel.... maar als jij werken in een winkel al zwaar vind t.o.v. de beloning die daarvoor staat, dan staat je nog heel wat te wachten.
Ik zit zelf id muziek.... en er zijn weinig banen die zoveel van je vragen, en waarbij het risico zo groot is dat er niets terug komt.... de beloning is echter ook vrijwel nergens groter!
Ga alvast ervaring op doen (op grotere schaal dan je nu doet), loop met ervaren mensen mee... leer het vak kennen, laat je inspireren... doe positieve energie op!

Een eenvoudige baan waarbij je niet 'overvraagt' wordt is een baan bij uitstek voor iemand die niet goed zijn/ haar vel zit.
Er treedt nooit, maar dan ook nooit verbetering op wanneer je steeds passiever wordt.
Wanneer je echt zwaar overspannen bent, moet je wel een korte periode volledige rust inlassen. Maar snel daarna JUIST aan de gang, bezig zijn op een ontspannen manier die niet teveel van je vraagt is erg heilzaam.
Ik heb 2 HBO opleidingen, maar heb vaak gekozen om ver beneden mijn niveau te werken... dat gaf me financiële zekerheid, en toch nog voldoende ruimte om met mijn toekomst bezig te zijn.

Laat die uitkering lekker zitten! Ga aan de slag.
Te lang blijven hangen in een uitkering is slecht voor je zelfvertrouwen en maakt dat je alleen nog maar langer uitstelt iets van je leven te gaan maken!
Stap voor stap.... eerst maar eens een baan, en dan maar eens verder kijken... je wilt teveel tegelijk, en dat is niet haalbaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:23

Je kan onder de 27 inderdaad een uitkering krijgen.
Mijn vriend en ik hebben vanwege omstandigheden nu een uitkering.
Mijn vriend had een baan bij een bedrijf wat vanuit het niets besloot te sluiten dat werd de dag na de laatste dag even leuk verteld.
Vanwege mijn achtergrond (sociale fobie/faalangst) kan ik nog niet heel veel maar ik werkte al een paar maanden bij de post voor een paar uur per week.
Samen met de WW die mijn vriend kreeg lang niet genoeg om rond te komen.
Nu hebben we een uitkering en zijn we met het CWI aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst qua werken of leren.
Soms kan je gewoon niet anders en wij hadden 3 jaar geleden al een uitkering aan kunnen vragen (toen zaten we al onder het sociaal minimum) maar dat wilde ik toen niet.
Nu hebben we gewoon geen andere keus tot dat we iets gevonden hebben.

Succes met het vinden van een baan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:26

Als daar een uitkering voor was, had ik hem vandaag nog aangevraagd. Ik loop 32 uur stage (eindstage) en verdien ook niks, moet het dus verder ook hebben van bijbaantjes, zorgtoeslag en lieve ouders Ja Zolang je thuis woont is dat prima te doen hoor, weet niet wat voor rekeningen jij allemaal krijgt?
En waarom niet werken? Bijbaantjes liggen voor het oprapen. Tijdens mn opleiding had ik 3 baantjes tegelijk. poedersuiker weliswaar. Schoonmaken (half7 beginnen ja Scheve mond uur of 8 savonds klaar), serveerster, kinderen vermaken bij landal. Vertel mij niet dat het onmogelijk is.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:26

ik ben 18 en werk ook 40 uur in de week.
hoe het zin met uitkeringen zou ik echt niet weten tenzij je iets mankeert ofzo zoals ernstige rugklachten dan kun je volgens mij wel een uitkering krijgen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:39

goed idee zeg au pair!
Het lijkt erop dat je even op een keerpunt staat in je leven. Goede optie misschien om er even helemaal uit te stappen en in een andere omgeving inspiratie en werkervaring op te doen!
ik zou zeggen: zoek het uit en gaan met die banaan!

Ik ben heel blij nu ik dit allemaal zo lees dat ik gewoon ben gaan studeren, de kracht heb gehad dit af te ronden en al 5,5 jaar werk als docent in het vmbo. Veel zekerheid en gewoon een baan met veel vrijheid waarmee ik niet slecht verdien. ik vind mijn baan zwaar, maar wel heel leuk.

ik wens je succes, onderneem vooral actie! Wees assertief, loop die kroegen in die je leuk vind, zorg dat je er representatief uitziet en zeg dat je daar graag zou willen werken. uitzendbureaus werken lang niet altijd.
in de vakanties werk ik ook in een cafe en daar verdien ik 10 euro wit netto. Daar kom ik mijn bed wel voor uit. Daar ben ik zo ingerold en ik vind het heel leuk om te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:43

rakni schreef:
Ik ben heel blij nu ik dit allemaal zo lees dat ik gewoon ben gaan studeren, de kracht heb gehad dit af te ronden en al 5,5 jaar werk als docent in het vmbo. Veel zekerheid en gewoon een baan met veel vrijheid waarmee ik niet slecht verdien. ik vind mijn baan zwaar, maar wel heel leuk.

Een studie is niet heilig... maar als autodidact en/of zelfstandige moet je bereid zijn erg hard te werken....
Voordeel is dan wel dat je eigen baas bent en dat niemand in je nek hijgt Haha! Knipoog

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:58

@ TS ik begrijp je volkomen meid. Jij wilt het liefst ook gewoon werken alleen dan het werk wat jou helemaal ligt en niet een of ander flut baantje waar ze je je maar een paar euro bij wijze van voor uitbetalen! Kijk tis wel zo alle beetjes blijven helpen en daarbij ook dus de kleinere beetjes, maar goed ik begrijp ook wel hoe jij je voelt..Jij doet er tenminste nog wat aan! Dat kan ik van mijn schoonzusje TOTAAL niet inzien dat ze er druk mee bezig is, of het is zo dan werkt ze net ergens een week hooguit 2 weken en dan begint het gezeik al van voor af aan bij der van ´´ooh heb zo pijn heb zo´n last daar en daar ooh wat ben ik zielig´´, zo doet ze altijd en is nog geen eind aan gekomen!

En nu ze zwanger is hebt ze haar schoonmaak baantje ook de deur gewezen (ze was nog maar net paar wkn zwanger en hups mevrouw kon ineens niet meer werken, ze had als excuus ´´moet aan mn kindje denken en daarbij zogenaamd klagen van de pijn pfffffffff´´ Boos!

Ze heeft bij diverse instanties al vele geld opgetrommeld en voor mekaar gekregen (jaja mensen daar gaan al onze keihard gewerkte belastingcenten)...Immers weet ze ook dat als ze nu bijv toch weer een uitkering aanvraagt ze een groot deel terug moet betalen, ivm ze in een jaar gewoon volle pot uitkering heeft ontvangen daarbij ze in dat jaar gewoon werk had gehad!!

@ TS, je mag me altijd pb´n meid Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:12

Ninx schreef:
rakni schreef:

Een studie is niet heilig... maar als autodidact en/of zelfstandige moet je bereid zijn erg hard te werken....
Voordeel is dan wel dat je eigen baas bent en dat niemand in je nek hijgt Haha! Knipoog

dat ben ik met je eens, maar ik zie weer even voor me dat het een makkelijke weg is geweest door een diploma op zak te hebben. (alhoewel dat niet zo makkelijk was, die studie, maar toch) Je staat dan wel op de arbeidsmarkt in plaats van net erbuiten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:14

Als ik jou was zou ik ieder baantje aannemen.. Ik zou liever voor 5 euro per uur werken en dan gewoon 36 uur in de week. Dan dat ik nu een uitkering heb, omdat ik te ziek ben om te kunnen werken.
Niet iedereen kan immers goud verdienen hoor. Wees blij dat je dan tenminste kan werken ipv gaan zeuren dat je te weinig verdient.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:35

Ik heb na 21 jaar relatie(waarvan 16 jaar getrouwd) ook mijn relatie verbroken.
Ik krijg de zorg over onze 2 kinderen en had geen baan.
Ik heb deze beslissing in oktober genomen en ben 5 januarie begonnen met mijn baan in de thuiszorg.
Ik heb zelfs 2 contracten, 1 voor door de weeks en 1 voor eens per 2 weken in de weekenden(als de kinderen bij hun vader zijn).
geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een uitkering aan te vragen.
Het zal niet altijd makkelijk worden maar ik ben gezond dus ik kan werken voor mijn geld.
WAAR EEN WIL IS IS EEN WEG!!!!!