een jaar high school.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:37

Anthea schreef:
Ik snap die site van rotary alleen niet zo goed..

Ik zit nu in de 3e (ben blijven zitten) en wil aan het einde van dit jaar naar het buitenland. Waarom zou je het pas doen als je klaar bent met je middelbare school?

Voor mij is het heel simpel: volgend jaar heb ik mijn examenjaar en die zit vol met allemaal speciale dingen voor examenleerlingen. Die dingen wil ik dan ook met mijn huidige vriendengroep doen, die groep is zo geweldig.. Krijg ik een jaar later nooit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:42

myxlea schreef:
Ik wil volgend jaar of ook dit einde van het jaar naar het buitenland, welke redenen heb jij om nu al te gaan? Lachen.

voor mij sowiesow omdat ik na mijn schoolexamen niet mer naar hs mag en dat wel graag wil.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb hier thuis simpelweg niks. Clown En op school al helemaal niet.
Die speciale dingen voor examenleerlingen die Tessa opnoemt zijn voor sommige mensen heel leuk, maar ik vind ze echt niks aan en heb er juist 'n hekel aan. Haha!
En als ik 'n jaar later ga ben ik weer 17, vind dat net iets aan de oude kant.. En mijn engels is zo goed dat ik daar nu al examen in mag doen, dus dat het is probleem ook niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:45

Ja wij gaan bijvoorbeeld een week naar Rome, hebben gala (bij ons speciaal omdat het uitsluitend voor examenleerlingen is), stuntdag, etc. En gewoon het hele feest als bij ons iedereen geslaagd zou zijn.. Dat wil ik echt niet missen hoor. Haha!
Maar Anthea, wat jij zegt, als je thuis en op school simpelweg niks hebt, dan is het voor jou nu inderdaad het juiste moment om lekker weg te gaan.

Eigenlijk zou ik geen HS mogen, in Amerika althans, omdat ik gymnasium doe.. Maar omdat ik een klas heb overgeslagen mag ik waarschijnlijk toch wel. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:52

HS? Bloos

En ja, een week naar Rome is geweldig Ja , maar bij ons gaan de examenleerlingen een dag naar de kerstmarkt.. ROFL

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:56

_Tessaa schreef:
Ja wij gaan bijvoorbeeld een week naar Rome, hebben gala (bij ons speciaal omdat het uitsluitend voor examenleerlingen is), stuntdag, etc. En gewoon het hele feest als bij ons iedereen geslaagd zou zijn.. Dat wil ik echt niet missen hoor. Haha!
Maar Anthea, wat jij zegt, als je thuis en op school simpelweg niks hebt, dan is het voor jou nu inderdaad het juiste moment om lekker weg te gaan.

Eigenlijk zou ik geen HS mogen, in Amerika althans, omdat ik gymnasium doe.. Maar omdat ik een klas heb overgeslagen mag ik waarschijnlijk toch wel. Ja

Hoezo geen high school omdat je gymnasium doet?

In BE zijn alle studierichtingen 6jaar Clown dus is bijna iedereen "te oud" het is maar net een organisatie zoeken die je wél meeneemt als je iets ouder bent (en NL is groot dus dat is zeker wel te vinden Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:58

HS = High School.

In principe word je in Amerika niet toegelaten voor High School als je VWO (dus atheneum of gymnasium) hebt gedaan, omdat je dan al 'teveel' jaar les hebt gehad. Alleen als je een jaar hebt overgeslagen, over voor je examens gaat mag je dus wel.

Okee, een dagje kerstmarkt lijkt me ook niet alles haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:59

Leentje_ schreef:
_Tessaa schreef:

Hoezo geen high school omdat je gymnasium doet?

In BE zijn alle studierichtingen 6jaar Clown dus is bijna iedereen "te oud" het is maar net een organisatie zoeken die je wél meeneemt als je iets ouder bent (en NL is groot dus dat is zeker wel te vinden Clown)

Nou.. Een organisatie heeft daar niet zoveel in te zeggen hoor. Het is gewoon de regelgeving in Amerika waarin ze geen mensen voor HS toelaten die 12 of meer jaar onderwijs hebben gevolgd (en volgens mij rekenen ze dan basisschool als 6 jaar).
Overigens is die regel er net een jaar geloof ik..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:06

_Tessaa schreef:
Nou.. Een organisatie heeft daar niet zoveel in te zeggen hoor. Het is gewoon de regelgeving in Amerika waarin ze geen mensen voor HS toelaten die 12 of meer jaar onderwijs hebben gevolgd (en volgens mij rekenen ze dan basisschool als 6 jaar).
Overigens is die regel er net een jaar geloof ik..

Dat is niet de regel hoor..
als je bij ons je 6e middelbaar afmaakt ben je vaak maar nét 18 kan zijn dat we hier vroeger naar school gaan Knipoog
en je mag ten laatste vertrekken in het jaar dat je 18 wordt..
maar omdat ik 3maanden te vroeg geboren ben word ik 19 volgend jaar en daarom kan ik geen HS gaan doen..
6jaar basisschool + 6jaar middelbaar onderwijs mag dus gewoon wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:12

Jawel, die regel stond namelijk ergens. Zal hem even opzoeken straks.
In Amerika zijn ze bang dat anders teveel mensen komen voor een 'fun year' omdat het niveau van HS te laag voor ze is. Maar ik zoek het nog wel even uit anders..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:21

Sammie schreef:
De amerikaanse middelbare school is op één niveau.

Niet helemaal: de scholen bieden soms wel verschillende niveau's van een vak aan (bv de Advanced Placement vakken.)

Ik heb er trouwens inderdaad echt een funjaar van gemaakt: naast de verplichte vakken Engels en Government (Staatsinrichting) heb ik theaterkunsten, fotografie, handvaardigheid, Driver's Ed (rijbewijs) en Spaans (tweede leerjaar) gedaan. Niets dat te maken had met mijn schoolvakken of mijn vervolgopleiding. Het was erg leuk :j

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:39

_Tessaa schreef:
Jawel, die regel stond namelijk ergens. Zal hem even opzoeken straks.
In Amerika zijn ze bang dat anders teveel mensen komen voor een 'fun year' omdat het niveau van HS te laag voor ze is. Maar ik zoek het nog wel even uit anders..

Hmm
dat is met de organisatie waar ik mee ga dan toch niet de regel..

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
De amerikaanse middelbare school is op één niveau.

Niet helemaal: de scholen bieden soms wel verschillende niveau's van een vak aan (bv de Advanced Placement vakken.)

Ik heb er trouwens inderdaad echt een funjaar van gemaakt: naast de verplichte vakken Engels en Government (Staatsinrichting) heb ik theaterkunsten, fotografie, handvaardigheid, Driver's Ed (rijbewijs) en Spaans (tweede leerjaar) gedaan. Niets dat te maken had met mijn schoolvakken of mijn vervolgopleiding. Het was erg leuk Ja

Ik ga dat ook doen dan wel op College niveau Ja
maar heb oa massage therapy gekozen enzo Bloos Haha!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:33

je kunt je huidige school een verklaring laten tekenen dat je nog verder kunt op de middelbare school. (bijvoorbeeld een ander profiel). dan hoeft het geen probleem te zijn dat je gymnasium hebt gedaan!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:06

Ik weet het, dit is niet een héél jong topic meer :)

Ik heb een paar vraagjes voor de mensen die het al gedaan hebben. Hoe is het jullie nu, achteraf gezien bevallen? Heb je er veel van geleerd? Kom je echt als een "ander" (ontwikkeld?) persoon terug? Was de taal geen barrière, of ging dat steeds beter? Ze prijzen overal aan dat je helemaal vloeiend in de taal wordt, maar ik weet niet hoeveel je daarvan moet geloven. En was het niet heel moeilijk om alles achter te laten, om daar nieuwe vrienden te maken?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:25

Ik heb ook een vraagje, ik doe nu 4 HAVO, dus ik moet nog 1,5 jaar, maar na mijn diploma gekregen te hebben, zou ik graag een half jaar, of jaar naar Amerika (VS) willen.
Weet iemand of het mogelijk is daar naar een toneelschool te gaan?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:26

@Djoni: Het is mij zeer goed bevallen! Je leert heel veel van en over een ander land. Of je als een 'ander' persoon terug komt is lastig wat te zeggen. De een wordt veel meer beinvloed door een ander land dan een ander, maar ontwikkelen doe je je zeker! De taal was zeker geen barriere, ik ging naar de VS en je hebt toch al een aardig basiskennis. De eerste 2 weken was ik een beetje aan het aftasten maar toen bedacht ik dat als ik toch graag wou praten (wat ik doorgaans erg graag doe) dat het dan toch echt in het engels moest, dus de knop om en gewoon proberen. Je pikt in een jaar ontzettend veel op en kunt dan ook nagenoeg vloeiend een gewoon gesprek volgen. HEt wordt natuurlijk nooit je moedertaal, dus je leert nog alle specifieke woorden, maar in spreektaal kom je een heel eind!
Het is lastig om afscheid te nemen, maar je weet dat je na een jaar terug komt en je dus (hopelijk) iedereen weer ziet. Daar weg gaan was eigenlijk veel lastiger omdat je niet weet wanneer je de mensen daar weer zult zien. Vrienden maken is niet zo moeilijk, gewoon iets gaan doen aan buitenschoolse activiteiten en open staan voor alles en iedereen, dan komt het helemaal goed!

Hoop dat ik zo je vragen een beetje beantwoord heb!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:27

Ik hoop volgend jaar een jaartje naar Amerika te gaan, met STS www.stshighschool.nl
Heb er veel goede ervaringen over gehoord dus. :j
Deze zaterdag infodag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:28

Heb ervoor gekozen om er vanaf te zien.
Wegens het niveau..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:57

Jammer zeg Nueve! Het is toch een hele leerzame ervaring. Je zou ook kunnen overwegen om naar bijvoorbeeld een Aziatisch of Zuid-Amerikaans land te gaan, dan heb je een extra uitdaging: de taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:49

Ja ik weet ook wel dat er behalve educatief leerzaam, wel zat andere leerzame dingen zijn.. Maar om daar nou 10.000 euro aan uit te geven, nee. Dan ga ik wel op stage naar het buitenland oid.
Het liefst zou ik na mijn examens voor een jaar naar Australië gaan, maar dan ben ik 17 en mag ik dus niet werken ed. Dus ga maar gewoon naar de uni en dan hopelijk een stage roggelen. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:28

Die 10000 euro ligt natuurlijk maar net aan met wat voor organisatie je weg gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:38

Met die 10.000 euro bedoel ik niet enkel de programmakosten, maar ook onderhoudskosten ed als je daar al bent. Dan klopt 't wel aardig. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:43

Het is niet zo dat je thuis niets kost. Moet je dat voor de lol eens uitrekenen. ;)

Mijn 7 maanden Australië hebben mij destijds 10.000 gulden gekost, maar als ik thuis was gebleven had ik dat in diezelfde periode ook uitgegeven aan huur, eten en misschien een vakantie. ;)

Waarmee ik bedoel dat 10.000 euro misschien veel lijkt in één keer, maar uitgesmeerd over een heel school- of studiejaar is het een x-bedrag per maand. Ik snap trouwens wel dat je er dan ook daadwerkelijk iets voor wilt krijgen waar je iets aan hebt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:24

Ik weet ook wel dat thuis het onderhoud ook flink wat kost, maar het zal toch wat lager liggen gemiddeld gezien..
Het geld an sich is geen probleem. Als ik ervoor een jaar college oid zou kunnen doen, had ik het zo gedaan!
Dan is de verhouding tussen wat je ervoor uitgeeft en weer terugkrijgt wat beter (dus echt qua leren ed).. :j

Pff. Door dit topic krijg ik weer zooo'n zin om naar Australië te gaan. Maar mijn leeftijd is echt een barrière.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:32

Ligt er ook aan wat je daar moet betalen. Ik ben in totaal echt geen 10000 euro kwijt geweest voor een jaar weg:

1100 vliegticket, ca. 600 euro kosten vooraf (selectieweekend, visum, blazer), uiteraar moeten er cadeautjes etc mee, zeg 100 euro en that's it. Ik kreeg van mijn ouders 100 euro per maand, had zelf nog 1100 euro gespaard (is op gegaan) en kreeg van de plaatselijke rotaryclub 100 dollar per maand om te spenderen aan geen idee...
Dan ben je dus 3400 euro kwijt voor een heel jaar en kreeg ik dus ook nog 1100 dollar zakgeld van de rotaryclub. Best netjes toch? :)