Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:03

Sjukke schreef:
peelemeisje schreef:
Osiris, leeuwarden toch? Hmm, moet dr eik nog een keertje heen in trant van zusterbezoek Knipoog.

Haha oke! Vork Knipoog Van welke studentenvereniging ben jij lid dan? Haha!

Nji Sri, Wageningen.
Errug klein in vergelijking met Osiris en de Usra Knipoog.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:09

peelemeisje schreef:
Nji Sri, Wageningen.
Errug klein in vergelijking met Osiris en de Usra Knipoog.

Hmmz.. die ken ik niet.. Usra wel Vork Maar Nji Sri niet Knipoog Maar leuk! Dankje voor je antwoord Knipoog

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:11

haha, zal wel Knipoog Wageningen is ook erg ver vanaf Leeuwarden.

Maar geloof dat er laatst wel een paar waren geweest op jullie sportdag. Denk dat je ze wel herkenden omdat ze in pak liepen Clown Geloof dat alleen bestuur en een paar niet-bestuursleden er waren Bloos

Zusterbezoeken zijn leuk Haha! Heb nu die van Usra en van eentje uit Arnhem meegemaakt. Gaat nergens over, maar errug gezellig Bloos

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:13

Mag ook wel via PB Wendy, ben gewoon benieuwd.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:15

peelemeisje schreef:
Zusterbezoeken zijn leuk Haha! Gaat nergens over, maar errug gezellig Bloos

Haha inderdaad!! Het gaat nergens over, maar het is zeeer gezellig! Osiris heeft dit schooljaar tot nu toe 1x een zustervereniging ontvangen, dat ging er aan toe!! Nagelbijten / Gniffelen ROFL Hyper! Gestoord Maar was erg leuk! Haha!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:18

Haha, welke is bij jullie geweest? Usra?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:27

Ik denk t.. Ik was toen maar half aanwezig.. Slapen En de bar verdedigen -jeweetwel- Knipoog Maar s'ochtends 1e uur les, dus ben op tijd naar huis gegaan. Bloos

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:38

haha... was mijn probleem ook met zusterbezoeken, kun je nooit lang blijven Boos!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:23

Wendy schreef:
Tsja, en ik ben dus wel even lid geweest van een studentenvereniging. En nee, ik vond het dus niks.
Was een paar keer meegeweest met een studievriendin en het leek me wel gezellig om lid te worden. Introductiekamp was leuk, maar daarna... dat ontzettende clubjesgedoe stond me enorm tegen. Je moest een jaarclub en liefst ook nog gevraagd worden voor een dispuut. Anders had je namelijk geen leuke avond op de vereniging. Oh ja, je werd sowieso geacht minimaal 1 keer per week te komen.
Mensen gaan enorm lopen slijmen om maar binnen bepaalde clubjes binnen de vereniging te komen, er wordt ontzettend met de ellebogen gewerkt. Beste methode voor een meisje was toch nog wel om gewoon met een populair mannelijk verenigingslid het bed in te duiken eigenlijk.
En dan te bedenken dat dit bekend stond als een relatief vrije vereniging. Nee, ik ben er heel snel weer mee gestopt.

Edit: nu gaan een heleboel mensen natuurlijk zeggen dat dit echt een uitzondering is en dat het bij hen absoluut niet zo gaat. Nou, ik heb bij meerdere verenigingen rond gekeken en laten we zeggen dat die waar ik lid van was echt geen uitzondering was.

Zo zal het ook overal ongeveer wel werken, ook bij de niet traditionele verenigingen, daar ben je dan misschien wel niet verplicht, maar moet je zeker in het begin wel geregeld komen om het leuk te hebben. De eerstejaars moeten in een korte tijd (week of 6) de vereniging leren kennen en mensen binnen die vereniging waar ze het goed mee kunnen vinden, zodat ze 'vrienden' hebben om mee naar de activiteiten te gaan. Ze kunnen moeilijk het hele jaar door mentoren regelen, en allerlei activiteiten waardoor je leuke dingen doet. Na een tijdje moet je het zelf regelen. Dus als je van de eerste 6-8 weken maar 2 avonden gaat, dan leer je niet zoveel mensen kennen waardoor je vereniging een stuk minder aantrekkelijk is om na die periode nog naar toe te gaan. Kom je wel vaak, en vind je een leuk 'clubje' wat bij jou past binnen de vereniging, kun je een ontzettend leuke tijd hebben. De meeste niet traditionele verenigingen zijn onstaan vanuit hetzelfde idee wat jij nu hebt, en na een tijdje kwamen er toch disputen, jaarclubs, genootschappen en commissies ed. omdat het zonder al die 'clubjes' gewoon heel moeilijk is een vereniging met een paar 100 man draaiende te houden.
Dat met een populair mannelijk verenigingslid in bed duiken, of ellebogen werk zou helpen met het vinden van een jaarclub/dispuut herken ik overigens niet. Dat is allemaal maar net hoe je er mee omgaat.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:57

Elke studentenvereniging is weer anders. Zoals Wendy er één omschrijft is echt niet zoals het er aan toe gaat bij álle studentenverenigingen... Gelukkig Tong uitsteken
Osiris, bijvoorbeeld, is ook een traditionele studentenvereniging en daar is niks hetzelfde zoals beschreven in Wendy's bericht. Er is bijv. o.a. absoluut geen clubjesgedoe.
Fleurtje100 schreef:
Zo zal het ook overal ongeveer wel werken, ook bij de niet traditionele verenigingen, daar ben je dan misschien wel niet verplicht, maar moet je zeker in het begin wel geregeld komen om het leuk te hebben. De eerstejaars moeten in een korte tijd (week of 6) de vereniging leren kennen en mensen binnen die vereniging waar ze het goed mee kunnen vinden, zodat ze 'vrienden' hebben om mee naar de activiteiten te gaan.
Om het leuk te hebben tijdens een activiteit, georganiseerd door de studentenvereniging, moet je, is wel handig, de mensen kennen die actief zijn binnen de studentenvereniging, anders is de kans groot dat een avond bij zo'n activiteit nogal saai is..
(En dan ga ik ervan uit dat je helemaal nieuw bent in de stad waar je studeert en open staat voor vrienden om naast je school wat tijd mee door te brengen.. want daar zijn de studentenverenigingen toch voor: contacten en leuke activiteiten).
En om deze mensen te leren kennen zou je toch idd eerst bij de studentenvereniging langs moeten gaan. Maar dit is toch helemaal aan je zelf? En dit moeten eerstejaars toch niet om vrienden te hebben om mee naar activiteiten te gaan? Die vind je -als het goed is- zelf wel. Dit moet niet..

Fleurtje100 schreef:
Ze kunnen moeilijk het hele jaar door mentoren regelen, en allerlei activiteiten waardoor je leuke dingen doet. Na een tijdje moet je het zelf regelen. Dus als je van de eerste 6-8 weken maar 2 avonden gaat, dan leer je niet zoveel mensen kennen waardoor je vereniging een stuk minder aantrekkelijk is om na die periode nog naar toe te gaan. Kom je wel vaak, en vind je een leuk 'clubje' wat bij jou past binnen de vereniging, kun je een ontzettend leuke tijd hebben. De meeste niet traditionele verenigingen zijn onstaan vanuit hetzelfde idee wat jij nu hebt, en na een tijdje kwamen er toch disputen, jaarclubs, genootschappen en commissies ed. omdat het zonder al die 'clubjes' gewoon heel moeilijk is een vereniging met een paar 100 man draaiende te houden.
Dat met een populair mannelijk verenigingslid in bed duiken, of ellebogen werk zou helpen met het vinden van een jaarclub/dispuut herken ik overigens niet. Dat is allemaal maar net hoe je er mee omgaat.

Algemeen: Bij welke studentenvereniging heb jij deze ervaringen opgedaan Fleurtje?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:07

Ik ben het wel deels eens met Fleurtjes verhaal. Bij veel verenigingen gaat het er écht zo aan toe. Maar nogmaals, het is hoe je daar mee om gaat, want het hoeft echt niet negatief te zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:59

Noem er eens een paar dan: Grotere studentenverenigingen, die geen jaren, disputen, huizen, genootschappen etc. structuur hebben maar die wel echt actief zijn (dus dat er wel minimaal wekelijks iets te doen is voor de leden). Want een dergelijke structuur is volgens mij wel het 'clubjesgedoe' waar Wendy op doelt.
Ik vind trouwens mijn eigen verhaal helemaal niet negatief, ik vind het leuk en heb het prima naar mijn zin. Ik heb het trouwens over een niet traditionele vereniging zonder ontgroening, en waar je dus ook niet verplicht bent wekelijks naar de activiteiten te komen (eigenlijk ben je helemaal niks verplicht). Het is inderdaad helemaal aan je zelf.
Maar.... als je niet langs komt en niet actief bent kun je ook niet verwachten dat je ergens een superleuke tijd beleefd. Dus een bepaalde sociale druk kan wel voelbaar zijn, er zullen best ouderejaars zijn die zeggen, als je hier een leuke tijd wil hebben moet je geregeld je gezicht laten zien, en eens een praatje maken met iemand. Wil je dat niet ook prima, maar dan mis je wel een boel, want het kan heel leuk zijn.
Het komt niet allemaal van één kant, een vereniging draait op vrijwilligers die zich inzetten dingen te organiseren, en die om dingen voor elkaar te krijgen afspraken maken en zo ook verplichtingen aan gaan. Er zal toch iemand achter die bar moeten staan, het pand moeten schoonmaken, zorgen dat de bar is aangevuld, zorgen dat er sponsoren zijn, dat er communicatie naar de leden toe is etc.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:06

Citaat:
En om deze mensen te leren kennen zou je toch idd eerst bij de studentenvereniging langs moeten gaan. Maar dit is toch helemaal aan je zelf? En dit moeten eerstejaars toch niet om vrienden te hebben om mee naar activiteiten te gaan? Die vind je -als het goed is- zelf wel. Dit moet niet..

Komt toch allemaal op hetzelfde neer? Als jij ergens lid wordt en er nooit heen gaat, dan vind je die vrienden binnen de vereniging niet. Natuurlijk vind je die zelf, maar alleen als je aanwezig bent, dus wil je het leuk hebben en mensen leren kennen, moet je toch geregeld komen. Er van uitgaande dat dat je nieuw bent en nog (bijna) niemand kent.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:36

Ik ben ook lid van een studentenvereniging in Utrecht. Inmiddels helaas ouderejaars en bijna afgestudeerd, maar ik heb echt de tijd van mijn leven gehad met al mijn geforceerd-gemaakte vrienden. Clown

Er wordt hier weer zo enorm generaliserend gereageerd en ik ga dan ook helemaal mee met Soda (e.a.). Mensen die zulke enorme negatieve vooroordelen hebben, kun je nooit positief krijgen dus dat moet je dan ook gewoon niet proberen is mijn ervaring.

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je gaat reageren in een topic waarin gevraagd wordt waar iedereen lid is en naar de ervaringen ervan, als je daarin vervolgens zegt dat je het 'uit principe niet doet'. Prima, maar wat is het doel om dat in een topic te plaatsen waarin huidige leden, die dus al lid zijn en het dan ook ongetwijfeld als positief ervaren anders waren ze niet meer lid, vertellen over hun vereniging?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:47

Fleurtje100 schreef:
Noem er eens een paar dan: Grotere studentenverenigingen, die geen jaren, disputen, huizen, genootschappen etc. structuur hebben maar die wel echt actief zijn (dus dat er wel minimaal wekelijks iets te doen is voor de leden). Want een dergelijke structuur is volgens mij wel het 'clubjesgedoe' waar Wendy op doelt.
Ik ben geen lid (of lid geweest) bij een grote studentenvereniging die geen jaren, disputen, huizen, genootschappen - structuur hebben maar die wel actief zijn. Zo'n structuur ken ik niet.. Zodoende ken ik het clubjesgedoe ook niet.
Ik wijs er alleen op dat elke vereniging anders is en het er écht niet bij alle traditionele of grotere studentenverenigingen zo aan toe gaat als omschreven in bijv. Wendy's bericht.

Fleurtje100 schreef:
Ik vind trouwens mijn eigen verhaal helemaal niet negatief, ik vind het leuk en heb het prima naar mijn zin. Ik heb het trouwens over een niet traditionele vereniging zonder ontgroening, en waar je dus ook niet verplicht bent wekelijks naar de activiteiten te komen (eigenlijk ben je helemaal niks verplicht). Het is inderdaad helemaal aan je zelf.
Maar.... als je niet langs komt en niet actief bent kun je ook niet verwachten dat je ergens een superleuke tijd beleefd. Dus een bepaalde sociale druk kan wel voelbaar zijn, er zullen best ouderejaars zijn die zeggen, als je hier een leuke tijd wil hebben moet je geregeld je gezicht laten zien, en eens een praatje maken met iemand. Wil je dat niet ook prima, maar dan mis je wel een boel, want het kan heel leuk zijn.
Het komt niet allemaal van één kant, een vereniging draait op vrijwilligers die zich inzetten dingen te organiseren, en die om dingen voor elkaar te krijgen afspraken maken en zo ook verplichtingen aan gaan. Er zal toch iemand achter die bar moeten staan, het pand moeten schoonmaken, zorgen dat de bar is aangevuld, zorgen dat er sponsoren zijn, dat er communicatie naar de leden toe is etc.

Nu schrijven we hetzelfde Knipoog Zoals jij de vereniging waar je lid van bent hier omschrijft, komt het overeen met Osiris, waar ik lid ben. Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:39

Dorée schreef:
Ik ben ook lid van een studentenvereniging in Utrecht. Inmiddels helaas ouderejaars en bijna afgestudeerd, maar ik heb echt de tijd van mijn leven gehad met al mijn geforceerd-gemaakte vrienden. Clown

Er wordt hier weer zo enorm generaliserend gereageerd en ik ga dan ook helemaal mee met Soda (e.a.). Mensen die zulke enorme negatieve vooroordelen hebben, kun je nooit positief krijgen dus dat moet je dan ook gewoon niet proberen is mijn ervaring.

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je gaat reageren in een topic waarin gevraagd wordt waar iedereen lid is en naar de ervaringen ervan, als je daarin vervolgens zegt dat je het 'uit principe niet doet'. Prima, maar wat is het doel om dat in een topic te plaatsen waarin huidige leden, die dus al lid zijn en het dan ook ongetwijfeld als positief ervaren anders waren ze niet meer lid, vertellen over hun vereniging?

Ik ben het helemaal met je eens Ja En ik probeer ook ook niet om mensen hun mening over verenigingen te laten hierzien. Zoveel mensen, zoveel meningen, prima toch. Maar ik word wel behoorlijk gallisch van het feit dat men het nodig vindt om een waardeoordeel te vellen over mijn vriendschappen (en die van anderen net zo goed) en veilig van achter hun beeldschermpje te schreeuwen dat het allemaal geforceerd is en dat het een illusie is dat mijn vrienden echt iets voor me betekenen, het enige wat we delen is immers de ontgroening? Daar begrijp ik echt helemaal niets van
Ik zeg zulke dingen toch ook niet over de vrienden van anderen? Dat het toch maar oppervlakkig en geforceerd is omdat jullie elkaar nota bene op je ópleiding hebben leren kennen?! Het idee!

Skibberdeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:40

Lid bij Biomedica in Antwerpen.
Ondanks het feit dat dat totaal mijn richting niet is, zelfs een compleet andere campus dan waar ik ga Cool

Heb me dit jaar dan ook laten dopen, ook al liep ik daar al 2 jaar rond zonder gedoopt te zijn en dus een relatief zwaardere doop heb gehad Knipoog . Maar ik blijf erbij dat je als student toch minstens het eens moet geprobeerd hebben om je aan te sluiten. Ligt het je niet, ok, maar op voorhand al oordelen dat dat niets voor jou is ...

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:45

Topic weer even uit de diepte opgevist, geen tijd gehad om te reageren... Clown

Soda: ik kan me je gevoel wel voorstellen, maar heel eerlijk gezegd kunnen die meningen me echt gestolen worden (en dat zou voor jou ook moeten gelden Haha!). De mensen die zoiets zeggen hebben altijd verhalen 'van horen zeggen' en willen nooit het argument horen 'dat je er niet over kunt oordelen als je er niet bij bent geweest', terwijl dat juist in mijn ogen de essentie is.
Ik vind het dus nogal triest om op zo'n manier over iets te oordelen en vind dat dat behoorlijk veel over een persoon zegt. Ik denk dan altijd maar dat ik blij ben dat ik het wél ervaren heb en vind het jammer voor degenen die dat hebben moeten missen. Cool

Er blijven gewoon altijd voor- en tegenstanders, en dat is helemaal prima, maar zolang je ergens niet voor open staat zul je ook nooit zien en ervaren hoe het écht is. Dat geldt niet alleen hier voor, dat geldt voor alles. En dat hoeft op zich ook helemaal niet, maar dan moet men er dus ook niet zo negatief over oordelen. Haha!

Ik had vanavond weer een geweldige avond met mijn vriendinnen, al ruim 6 jaar lang en a.s. vrijdag heb ik een huisdiner in mijn oude studentenhuis. Oude tijden herleven, helemaal zin in! Haha! Go jij! Go jij!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:55

Dorée schreef:
Ik had vanavond weer een geweldige avond met mijn vriendinnen, al ruim 6 jaar lang en a.s. vrijdag heb ik een huisdiner in mijn oude studentenhuis. Oude tijden herleven, helemaal zin in! Haha! Go jij! Go jij!

Leukk!! Haha! Go jij! Go jij! Haha.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:24

Vind t ook altijd mooi wanneer je tijdje weg bent geweest of na een vakantie iedereen weer te zien Lachen
Bijpraten, wat drinken, geweldig Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:51

Ik ben inmiddels ... eeeeuuuhh .... 13e jaars (geloof ik), en als ik kerstdiner heb met mijn dispuutsgenoten, dan is het weer net als vroeger. Wed zien elkaar echt niet allemaal meer elke week, maar het is altijd leuk om weer bij elkaar te zijn.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:04

13e jaars, wow, bij welke studie?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:09

Nee, ik studeer al lang niet meer, maar mijn studentenvereniging telt eigenlijk wel gewoon door. Dus mijn dispuut zijn nu allemaal al ouwe mutsen die één keer in de zoveel tijd nog gezellig met elkaar gaan eten/drinken.

Dus het lijkt mij dat het wel meevalt met al die gedwongen vriendschappen die toch nooit blijven bestaan. Wij doen het al jaren prima met elkaar! Niet iedereen is elkaars beste vriendin, maar er is genoeg band tussen ons om elkaar nog regelmatig te zien.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:12

Ok, dan had ik t verkeerd begrepen Knipoog.
Haha, ouwe mutsen zijn jouw woorden. Maar dat is idd leuk als je elkaar dan nog regelmatig ziet en dingen doet Ja.
Bij ons stop je met lid zijn als je afgestudeerd bent.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:10

peelemeisje schreef:
Bij ons stop je met lid zijn als je afgestudeerd bent.

Bij mijn vereniging blijf je lid, als ouderejaars ben je alleen 'reunist'. Dit betekent dat je dus nog wel een verenigingslid bent (dit blijf je gewoon altijd, tenzij je er definitief mee stopt en je uitschrijft etc., betalen hiervoor mag maar hoeft niet), maar je kunt/krijgt niet meer alles wat je als 'gewoon' lid (1e-5ejaars) wel kunt/krijgt, zoals bijvoorbeeld naar het jaarlijkse gala en het ontvangen van de almanak en het studentenblad. Dit is expres omdat de organisatie anders gewoon te veel is en er anders bijv. oneindig veel mensen naar een feest kunnen. Dit kan niet qua capaciteit en locatie en op deze manier kunnen de jonge, actieve leden sowieso kaarten krijgen, anders zouden zij bijvoorbeeld niet naar een feest kunnen ivm te weinig plek.

De contacten (vriendengroepen/jaarclubs/disputen/genootschappen/etc.) blijven dus gewoon wel en er worden ook tal van activiteiten voor en door de ouderejaars georganiseerd, al dan niet met de jonge leden erbij.