Wie is er psycholoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soda

Re: Wie is er psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:40

Wil je niet promoveren Vientje, als je onderzoek doen zo leuk vindt?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:46

Ik zou heel graag promoveren Lachen Maar voor een eerste baan is dat voor mij nu niet een must, kan ook eerst even een jaar of wat verder ervaring opdoen buiten promotieonderzoek. Promotieplekken op wat ik wil (en dingen wat daarop lijken) zijn helaas vrij dun gezaaid.

Maar uiteindelijk is mijn plan om te promoveren op een aanverwant onderwerp Ja

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:03

Waarom wil je nu al promoveren? Omdat je je niet vast wil leggen of omdat je te weinig ervaring hebt? Ik heb met nauwelijks onderzoekservaring (afgezien van afstudeeronderzoek) een promotieplek gevonden. Vooral op volharding en motivatie is het me na een tijd solliciteren gelukt. Is er geen prof met wie je onderzoeksvoorstel kan schrijven? En als overbrugging een baan als onderzoekassistent vinden ofzo? En bestaat er de mogelijkheid om een artikel te schrijven over je afstudeeronderzoek? Ik roep ook maar wat hoor Lachen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:09

Het is niet zozeer dat ik nu direct al wil/moet promoveren hoor Haha! Laatst wel op dé ideale promotieplek voor mij gesolliciteerd, heel eind gekomen in de sollicitatieprocedure maar helaas ben ik het nèt niet geworden. Anders was ik al aan het promoveren geweest Haha! Ik heb ook heel wat meer ervaring dan de gemiddelde net-afgestudeerde, da's het probleem niet.

Nee, het is echt dat ik vrij specifiek ben in welke richting ik onderzoek wil gaan doen en dat je sollicitatiemogelijkheden sowieso al erg beperkt. Daarom houd ik de optie voorlopig nog niet promoveren wel open, té veeleisend moet je voor een eerste baan nou ook weer niet zijn Lachen En alles is tussentijds beter dan het baantje wat ik nu doe Clown

Ik ben trouwens met bijna al je voorstellen al bezig, maar toch thanks voor het meedenken! Onderzoeksvoorstel schrijven met prof had ik nog niet als optie, hmmmm...eens kijken wat daaraan te regelen valt Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:17

Ik ben licentiate Arbeidspsychologie en Personeelsbeleid.

Heb jaartje gewerkt als selectieconsultant van bedienden, bleek na een half jaar niet mijn ding. Ik werk nu als afdelingsmanager in een sportketen met mijn eigen afdeling dus en 4 verkopers onder me, héél leuk, boeiend en afwisselend! Mijn opleiding helpt me nog elke dag en ik ben er erg blij mee Ja Ook al ben ik niet in een echte HR-job terecht gekomen nu, ik vind dat mijn opleiding me veel inzichten geeft Ja

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:18

Maar met een promotie-onderzoek mag je ook best kritisch zijn. Ik denk juist dat het heel goed is dat je precies weet wat je wilt. Niks lijkt me erger dan vier jaar lang bikkelen in een onderwerp wat je eigenlijk niet boeit. Promoveren is best afzien (als je op vrijdagavond nog zit te werken bijvoorbeeld Nors opkijken ) maar juist als je hart er ligt, kom je die dipjes ook weer te boven.

Als je zelf een voorstel schrijft, dan weet je in ieder geval dat het onderwerp echt helemaal bij je past. Nadeel is wel dat het veel tijd kost en er lang overheen kan gaan voordat je wat terug hoort. Maar praten met een prof in jouw vakgebied kan nooit kwaad natuurlijk Knipoog

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:17

Ik doe nu mijn eerste jaar psychologie aan de unief Lachen.
Ik heb het eigenlijk gekozen omdat ik naar de klinische kant op wou. Ondertussen denk ik toch dat ik de arbeidskant of de experimentele op wil. Maar het lijkt me eigenlijk allemaal intressant, maar ik denk dat er bij de klinische minder werkgelegenheid is.
Ah, Moet toch pas in het derde beslissen wat ik nu echt wil.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:09

wat veel onderzoekers hier Clown das dus echt niets voor mij,
ik doe nu 3e jaars kinder en jeugd psychologie en vind eigenlijk de 3e jaars vakken het leukst, en hoop dat zo ook in master is.
ik wil straks het liefst in een praktijk werken (individuele begeleiding)
nog meer kinder en jeugd psychologen hier?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:33

Ik zit nu in 4 HAVO en ben aan het kijken naar vervolgopleidingen. Lachen Psychologie lijkt mij op zich best leuk, maar hoe denken jullie over de HBO opleiding toegepaste psychologie ? Is daar een evt. master aansluiting op? of is het verstandiger eerst mijn VWO te halen en dan een WO opleiding psychologie te doen ?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:47

lees het topic even door zou ik zeggen Knipoog Je kan na je propedeuse wel naar de universiteit, ik weet niet of je na de hele HBO ook direct naar de master kan..

ladypaard, ik heb ook getwijfeld over kinder en jeugd maar toch uiteindelijk voor onderzoek gegaan. Iets meer zekerheid en ook iets meer uitdaging (in de studie iig, hier doen ze bij KJ hun bachelor onderzoek nog in groepjes Huilen van het lachen )

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:16

haha grappig, ik vind praktijk veel meer uitdaging hebben,
we hebben nu casussen en dan moeten we stoornissen (of niet) erbij zoeken, vind dat echt machtig mooi, om dan alle nodige info binnen te halen. Haha!

i.v.m. ziekte doe ik een jaar extra dus bachelor doe ik volgend jaar, hoe triest ook, ik heb me nog neit eens in verdiept hoe het hier gaat (als ik het maar haal).

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:17

Ik ben nog bezig met mijn opleiding, doe klinische-gezondheidspsychologie aan de uni. Ik zit er een beetje over na te denken om de forensische / tbs kant op te gaan. Ben al beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar het is wel lastig volgens mij! Iemand ervaring in die richting?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:54

Praktijk zit ook absoluut wel uitdaging in hoor! Ik heb vorig jaar alleen ook een aantal ontwikkelingsvakken gevolgd en daar vond ik dus echt niet veel aan.. weinig extra verdieping imo.. maar dat zal ook wel weer per universiteit verschillen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:07

Wetenschap en praktijk zijn allebei uitdagend, maar allebei op een verschillende manier. De praktijk vraag vooral heel veel van je sociale vermogens, je empathie, het zorgen dat mensen je vertrouwen, de informatie krijgen die je nodig hebt, dit goed over kunnen brengen, de goede dingen op de goede momenten zeggen. Wetenschap is veel meer een intellectuele uitdaging: kennis vergaren, problemen oplossen, dingen analyseren en interpreteren. Bovendien is het een soort strijd die je met jezelf aangaat; over vier jaar is dit proefschrift gewoon af. Ik vind wetenschap meer doorbijten en stuk doorgaan, terwijl praktijk meer flexibiliteit en inlevingsvermogen vereist. Allebei ontzettend moeilijk maar ook vreselijke leuk en bevredigend!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:50

Hier ook een psycholoog in spe, met een beetje geluk kan ik volgend jaar aan mijn master beginnen maar ik twijfel nog zo tussen de arbeids/organisatie kant en de klinische kant. In het begin wist ik zeker dat het klinisch zou worden. Echter ik heb nu een baantje bij de uni als student assistent ( = practicum geven aan eerste en tweedejaars ) en dat heeft me toch aan het twijfelen gebracht

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:14

Een vraagje, als ik een beschrijving van proefpersoon moet geven moet er toch geen gemiddelde bij?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:33

Wat is een beschrijving van proefpersoon en waarvan een gemiddelde?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:26

katiavl schreef:
Een vraagje, als ik een beschrijving van proefpersoon moet geven moet er toch geen gemiddelde bij?

Hangt er vanaf waarvan Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:30

Hermelijn schreef:
katiavl schreef:

Hangt er vanaf waarvan Tong uitsteken

Dat dacht ik dus ook Haha! Zonder dan zit toch aan mijn limiet.

Beschrijving is gewoon hoe jou groep proefpersonen eruit ziet, geslacht, leeftijd enz
En gemiddelde is het gemiddelde van dat Tong uitsteken

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:21

Van geslacht kun je geen gemiddelde geven natuurlijk Tong uitsteken Gemiddelde leeftijd + SD is wel erg gebruikelijk of op zijn minst de spreiding. Ik weet niet voor welke demografische kenmerken je nog meer je afvraagt of er een gemiddelde bij moet? Maar ik vind een populatie beschijven zonder dat ik weet wat de kenmerken zijn toch wat onhandig. Hoe kun je dan iets zeggen over de generaliseerbaarheid?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:52

Idd, gemiddelde leeftijd is sowieso gebruikelijk. Meestal geef je dan wel een range, en dan gemiddelde + SD tussen haakjes erachter.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:25

is er hier ook iemand die in nijmegen op de radboud universiteit psychologie zit?

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:23

Ik werk in een academisch ziekenhuis als secretaresse voor de afdeling psychologie/psychiatrie. Erg leuke afdeling, maar om zelf psycholoog te worden zie ik toch niet zo zitten, dan eerder psychologisch diagnostisch medewerker en dat kun je halen met het toegepaste psychologie?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:54

Sorlede schreef:
Ik werk in een academisch ziekenhuis als secretaresse voor de afdeling psychologie/psychiatrie. Erg leuke afdeling, maar om zelf psycholoog te worden zie ik toch niet zo zitten, dan eerder psychologisch diagnostisch medewerker en dat kun je halen met het toegepaste psychologie?

<nieuwschierig> waarom zie je dat niet zo zitten?? Bloos