wat vind je van barneveld en/of deurne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Re: wat vind je van barneveld en/of deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:30

Daar ben ik het wel mee eens.. De selectie zou gewoon weer strenger moeten worden maarja

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:34

El_vis schreef:
Ik ben niet in barneveld geweest, hoewel ik daar wel alleen maar positieve verhalen over heb gehoord.
Ik ben vorig jaar echter wel in Deurne op bezoek geweest, maar ik was niet onder de indruk.
In eerste instantie natuurlijk wel; wat een prachtige stal, zo mooi schoon en alles zo luxe maar toen de details naar voren kwamen begon het wat af te doen voor mij.
Mijn duidelijke afknapper was het feit dat ze geen weide hebben.... al die luxe maar dan nog niet eens een stukje natuurlijke leefomgeving voor het paard. Naar mijn idee weet iedere goede ruiter dat een paard de kans moet krijgen zich lekker uit te leven, en zijn kudde-gedrag te ontwikkelen.
Maargoed daarnaast kwam het bij mij erg over als een kostschool; heel mooi, luxe, goede reputatie in de sportwereld maar érg strak en absoluut niet open voor nieuwe ideeen.
Dit laatste heb ik ook van verschillende vrienden gehoord die de opleiding hebben gedaan (of hebben geprobeerd).
Ik heb gehoord van iemand die eerst verschrikkelijk werd uitgescholden door een instructeur en daarna de les is uitgestuurd omdat ze haar Deurne-blouse niet aanhad (zat in de was).
Iemand die van de intake is weggestuurd omdat ze een te hoge sprong niet nam (ze sprong met een jong paard, en wilde het niet meteen verzieken).
En als je aankomt met een paard dat niet aan hun 'perfecte' eisen voldoet (goede papieren, juist uiterlijk, juiste lengte etc.) word je ronduit uitgelachen.
Nou bedankt, maar toch maar niet Knipoog
Maarja goed, aan de andere kant, als je de echte sportkant op wilt; de sportwereld is nou eenmaal hard, en dan heb ik zoiets van tja wen er maar aan.
Kijk voor mij was dat iets anders, want ik wilde niet de sportrichting in, ik wil management en verzoring doen etc (ga uiteindelijk een HBO doen hoor maargoed) en ik had het idee dat die richtingen op Deurne gewoon secundair zijn, het draait om de sportrichting. Verder niks mis mee, maar niet voor mij bestemd.
Trouwens, dit is niet bedoeld om Deurne de grond in te stampen Clown misschien een beetje lomp verwoord,.. mijn excuses daarvoor.
Maar in ieder geval, was dit mijn impressie van het hele gebeuren.
Succes met je keuze Knipoog

bij de intake deurne hoef je alleen maar kippensprongetjes te maken, die elk paard kan maken,,
Zelfs ik ben er toen die tijd doorgekomen, en ik had nog maar 5 springlessen gehad in mn leven want ik ben een echte dressuurprikker.. Bloos

Je hebt gewoon je kleding die je in de les aan moet hebben, dan moet je het toch maar beter regelen, dat zijn toch gewoon regels!?

en wat betreft de weide, dat is idd jammer, maar het is in het verleden voorgekomen dat mensen hun paarden bij elkaar in gooide, en er klapperij kwam,, en tsjah wie toen voor die dure kosten moest opdraaien.......
verder heb je wel tijd om je paard te longreen, of er mee rond te lopen..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:35

Ik heb geen hele directe ervaringen, zeg ik er direct even bij.
Maar kan me wel voorstellen wat er over Deurne gezegd word.
'Vroeger was het beter.'

Citaat:
de hele Deurne opleiding is niet een kwart meer van wat het ooit was........

Draai ik hem even om: wat als je wél karakter en doorzettingsvermogen hebt, en motivatie, wat raad je dan aan?
Een goede opleiding volgen met een goede baan, en dan altijd nog iets kunnen doen in de paarden, uiteraard. Maar verder?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:35

KiWiKo schreef:
daarom vallen er ook zoveel af Luxket.........

er zijn er maar weinig die echt de hele opleiding afmaken............ Lachen

en dat ligt niet aan het werk hoor, want het werken met paarden is super Lachen

.

hier kan ik je ook geen ongelijk in geven, wij zijn met 32 begonnen en er zijn er nu 15 over na 4 jaar.. Maar de mensen bij mij in de klas hebben zeker wel discipline.. over de rest geef ik geen oordeel werk ik te weinig mee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:39

als je al het 4de jaar hebt bereikt dan heb je het wel in je om straks in de paarden te gaan werken............. maar realiseer je, dat je in de huidige prof maatschappij, in hun ogen, nog een groentje bent......... en dat je na deze studie....... op een stal gewoon het zwaar voor je kiezen krijgt, en dat je jezelf echt moet gaan bewijzen...........

vroeger was alleen het papiertje genoeg............ nu niet meer Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:44

TurdusMerula schreef:
Draai ik hem even om: wat als je wél karakter en doorzettingsvermogen hebt, en motivatie, wat raad je dan aan?
Een goede opleiding volgen met een goede baan, en dan altijd nog iets kunnen doen in de paarden, uiteraard. Maar verder?

wat moet er verder zijn dan als je een goede baan hebt buiten de paarden en je uitgebreid kunt hobby-en?
als je echt voor een paardenopleiding wil gaan denk ik dat je het beste af bent bij deurne omdat ze je daar tenminste nog wat leren en dicipline proberen mee te geven. mocht je al een toekomstbeeld hebben en bijv echt voor het rijden willen gaan zou ik eerder bij een ruiter in de leer gaan... (maar dan moet je natuurlijk wel een beetje talent hebben...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:47

TurdusMerula schreef:

dan heb je geen Deurne nodig Lachen Lachen dan ga je bij een handelsstal werken en dan kom je er vanzelf Lachen

wat ik je wel aanraad is gewoon een goede basisopleiding doen zodat je in de "gewone" wereld ook nog altijd je geld kan verdienen.......... want het is niet goed voor je lijf Lachen

Ik ben nu 40, en mijn lijf is kapot Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:49

Laat ik vanuit mezelf spreken: je moet goed nadenken voor je een opleiding gaat beginnen. Vaak is een opleiding anders dan je verwacht, maar juist over een opleiding als Deurne kun je veel indrukken alvast vinden, en weet je relatief veel over wat je te wachten staat.
Als je er niet tegen kan dat je je moet kleden volgens een bepaalde code, dan had je daar niet naar school moeten gaan. Ik kan me wel voorstellen dat je het onzin vind, maar dat je moet je dan slikken...
Discipline kan nooit kwaad. Lachen

Edit: zie nu de reacties, kan me er helemaal in vinden hoor. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:55

heel veel mensen veromantiseren het werken met paarden...........

maar het is gewoon brommerend hard werken, van vroeg in de ochtend tot laat in de avond......... en als je pech hebt nog de nacht door............. het is stro en hooi versjouwen (al dan niet schoon) het is vegen.......... het is voor je sodemieter geskupt worden door een onwillige....... het is in het hek liggen omdat een paard nou net nog effe niet zat te wachten op een ruiter....... het is in je vrije tijd nog nadenken over wat er nou waar verkeerd ging.......... het is eigenwijze mensen proberen over te halen het beste voor hun paard te doen.......

het is stallen uitmesten, vegen tot treurens aan toe......... dekens op, dekens af.......... zeiknatte voeten hebben omdat je in december een paard moet wassen voor de keuring........

het is een NAADJE baan.......... voor de mensen die niet het mooie kunnen voelen van het werken met paarden........... en daar zijn er niet zoveel van

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:06

Citaat:
het is een NAADJE baan.......... voor de mensen die niet het mooie kunnen voelen van het werken met paarden........... en daar zijn er niet zoveel van

En toch lijkt het veel mensen super. Knipoog
Ik kan me dat voorstellen:
Stal is een van de plekken waar ik me vrij en intens gelukkig voel.
Maar ik vind mezelf ook geschikt, maar ook verstandig. Ben een opleiding aan het volgen en heb niet direct de ambitie de paarden in te gaan, maar wel om op mijn eigen manier te genieten van de paarden. Lachen Hoe ik daar later mogelijk een draai aan kan geven zie ik dan, niet direct in elk geval. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 06:48

TurdusMerula schreef:
.
Als je er niet tegen kan dat je je moet kleden volgens een bepaalde code, dan had je daar niet naar school moeten gaan. Ik kan me wel voorstellen dat je het onzin vind, maar dat je moet je dan slikken...
Discipline kan nooit kwaad. Lachen

Edit: zie nu de reacties, kan me er helemaal in vinden hoor. Lachen

En zelfs dat stukje discipline is weg, ze mogen hedendaags met alle kleuren van de regenboog rijden Clown

Vroegah was het veel meer discipline, veel vaker straf als je stal niet schoon was etc.
En in de vrieskou in je apenpakkie in de bak lesgeven. Dat hoorde erbij en dat had ook wel wat.
Ik schrok me kapot toen ik er een tijd terug was en iedereen in alle kleuren van de regenboog zag rijden.
Van het oude les geven is ook niks over. Als ik zie wie er nu op de bankjes zitten... zijn dat mensen die bij mij op de cursus zaten en toen al niet uitblonken ...
Waar zijn de cor loeffens en bierenbroodspotjes ?
Ver te zoeken.
Oh ja er zit er een die meeeent dat ze er een is Huilen van het lachen Zat ook bij mij op de cursus en heeft haar eigen naam veranderd in een knaagdier.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 06:56

als je toch van plan bent om een paardensport opleiding te volgen,
waar je intern moet, zou ik zeker gaan voor
de paardensport opleiding in pesse.
het is A: Goedkoper als deurne
B: veel gemoedelijker als deurne
c: staat beter aangeschreven bij de onderwijs inspectie.
D: het theoretische gedeelte vind ik goed,
en ik heb havo gedaan maar heb niet het idee ineens enorm terug gezakt te zijn qua niveau.

je mag me alles vragen over deze opleiding als je er meer over wilt weten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:48

Overigens, niet alleen bij Deurne zijn uitvallers... In het eerste jaar Barneveld, hadden we 2 overvolle klassen. Aan het begin van het 3e jaar zijn onze klassen bij elkaar gezet, omdat er niets meer van over was, er is na 4 jaar uiteindleijk maar een heel klein groepje geweest dat daadwerkelijk het diploma heeft gehaald. Werken met paarden is lichamelijk gewoon zwaar en je moet discipline hebben, welke opleiding je ook doet, anders kom je er gewoon niet!

Meer aan het begin van het topic las ik ook een stukje over moeilijk buiten de paardenbranche aan het werk komen, als je een diploma paardenhouderij oid hebt en ik moet zeggen dat ik altijd de baan heb gekregen waarop ik gesolliciteerd heb, maar dat er altijd heel stom werd gekeken naar mijn diploma. Ik moet mezelf altijd extra bewijzen want ik ben een paardenmeisje en mensen weten niet hoe hard dat werken is en je moet ook altijd toelichten wat voor soort vakken je dan precies hebt gedaan. Mensen lezen namelijk altijd paardenhouderij en MANEGEment (niet dat dat wat is) ipv MANAGEment.

Ik wil nogmaals tegen TS zeggen: Denk gewoon goed na over wat je precies wilt. Deurne & Barneveld zijn beiden goede opleidingen, maar in een hele verschillende stijl en een hele verschillende kant op, ga je verdiepen in de opleidingen, kijk wat het beste bij jou past en waar jij je het prettigste bij voelt, neem je ouders mee (die zien vaak weer andere dingen dan jou) en dan komt het wel goed.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:37

Eerder wordt er aangegeven, weet niet meer wie, dat je via B'veld de orun kan doen en dat je er ook rijd. Maar.... vergeet niet dat dit wel de basis opleiding orun is, dus je kan daarna manege lessen geven. Iemand voor de sport of voor l/m laat staan z niveau kan je niet begeleiden. Op Deurne wordt je opgeleid tot een veel hoger niveau. Ook dit geld voor het rijden, ik ken het ptc, de paarden, en het niveau is erg laag. De meeste paarden zijn eigen fok en nooit goed aangereden, de meeste kunnen niet eens fatsoenlijk nageeflijk lopen. De paarden die aangekocht zijn waren goedkoop om een hele goede reden...
Ook het lesgeven daar is van een zeer laag niveau, lees goede manege les..
Helemaal niks mis mee als je paarden wil gaan verzorgen, maar nogmaals als je een serieuze instructeur cq ruiter wil worden is B'veld mischien niet de juiste keuze.
Overigens is het ptc nu bijna failliet dus in hoeverre dat concequenties heeft voor de opleidingen weet ik niet.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:20

KiWiKo schreef:
als je al het 4de jaar hebt bereikt dan heb je het wel in je om straks in de paarden te gaan werken............. maar realiseer je, dat je in de huidige prof maatschappij, in hun ogen, nog een groentje bent......... en dat je na deze studie....... op een stal gewoon het zwaar voor je kiezen krijgt, en dat je jezelf echt moet gaan bewijzen...........

vroeger was alleen het papiertje genoeg............ nu niet meer Lachen

ben ik wederom met je eens... je moet het op school echt van je stage's hebben, naam opbouwen en bewijzen dat je wilt werken.. Nu heb ik fijne stage plekken gehad bij bekende mensen dus dat scheelt enorm.. Met een positieve uitslag ook nog Haha! Tis hard werken om wat te bereiken maar als je hart daar ligt dan zal dat geen probleem zijn..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:24

crossmonster schreef:
En zelfs dat stukje discipline is weg, ze mogen hedendaags met alle kleuren van de regenboog rijden Clown

Vroegah was het veel meer discipline, veel vaker straf als je stal niet schoon was etc.
En in de vrieskou in je apenpakkie in de bak lesgeven. Dat hoorde erbij en dat had ook wel wat.
Ik schrok me kapot toen ik er een tijd terug was en iedereen in alle kleuren van de regenboog zag rijden.
Van het oude les geven is ook niks over. Als ik zie wie er nu op de bankjes zitten... zijn dat mensen die bij mij op de cursus zaten en toen al niet uitblonken ...
Waar zijn de cor loeffens en bierenbroodspotjes ?
Ver te zoeken.
Oh ja er zit er een die meeeent dat ze er een is Huilen van het lachen Zat ook bij mij op de cursus en heeft haar eigen naam veranderd in een knaagdier.

Tegenwoordig worden echt niet alle kleuren geaccepteerd, je wordt rustig de les uitgezet dit jaar al aantal keer gebeurt.. Nog steeds in je tenue in de winter in de bak les geven.. Bij vieze box extra weekenddienst.. Dit is wel de laatste 2 jaar weer strenger geworden dus weet niet hoelang jij terug daar bent geweest..

Loeffen is er nog steeds Haha! mijn coach momenteel.. Bij wie heb jij in de cursus gezeten, 1 weet ik nu al Lachen

Niet aanvallend beschouwen dit is wat ik mee maak als ik op school ben

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:03

Bij B'veld kun je Orun basis volgen, maar ook hoger. Dat mag je helemaal zelf kiezen! De meeste mensen bij mijn opleiding hebben voor de Allround gekozen, ik kon daar helaas niet aan meedoen, ivm de winstpunten en het paard waar je over moet beschikken... Ik geef nu veel priveles bij mensen aan huis. Je ziet tegenwoordig dat veel mensen een paard kopen, voor de heb en om af en toe in het bos te rijden, maar dat ze eigenlijk niet weten wat ze ermee moeten en daar krijg je problemen van.... Dat soort mensen kun je prima opweg helpen met hun dressuur basis en dat is voor die mensen ook genoeg. K geef les aan kids en werk in de zondagsdienst van Stichting De Paardenkamp, allemaal leuke afwisseling naast mijn fulltime baan buiten de paarden!

Ben het wel eens met het de opmerking over hoe de paarden zijn aangereden op PTC, dat is niet echt super inderdaad... En qua lesgeven, het ligt eraan van wie je les hebt, sommige leraren vond ik idd niet super, maar van andere leraren hebben we razend veel geleerd. Ook de mensen die al hoger in de sport reden. B'veld is idd niet de school waar je moet zijn voor de sport, maar deze opleiding bereid je wel heel goed voor op het runnen van een eigen bedrijf. Je gaat ook regelmatig op excursie om verschillende bedrijven te bezoeken, ja, ook langs het slachthuis. Maar misschien gebeurt dat op Deurne ook wel! En Barneveld is goedkoper, haha.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:04

ik heb eeen paard nu bijna 4 heeft wel is een sprongetje gedaan maar miss net 40 cm en dresuur zijn we nog niet gestart maar met me pony wel en met me andere paard ga ik aankomend jaar in de L1of L2 starten maar moet je paard kunnen springen ?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:48

voor deurne is de eis bij aanvang: Min 5 jaar en moet kunnen springen.. veel ervaring hoeft niet meer maar moet aan einde van jaar parcourtje van 80 cm kunnen lopen.. verder is het voor je zelf en voorje paard wel fijner als het al wat ervaring heeft

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:49

in AOC paardensport meppel / pesse is het momenteel zo dat je af kan studeren in het L-springen en M of Z dressuur. je mag het helemaal zelf kiezen, als jij denkt dat je aan het eind van het 4e jaar een M parcours kan springen, mag je dat ook doen.

het eerste jaar moet een caprilie proef rijden, met losse hindernissen en 1 dubbel. ongeveer een meter. maar caprilli staat voor dressuur proefje met af en toe een hindernis.

je moet ook op andere paarden kunnen en willen rijden van andere leerlingen. maar het eerste jaar word erg rustig aan gedaan.

en straf heb ik nog niet mee gemaakt, alleen als je een werkstuk niet af hebt, dan moet je bijv op school blijven tot je hem wel af hebt, dikwijls is het je eigen schuld dat die niet af is, want je hebt zeeën van tijd. en geen huiswerk omdat je tot 4 uur op school zit.

wat je je ook moet realiseren is dat er weekend diensten zijn, en wedstrijden van de school, dan ben je vrijdag tot laat aanwezig, en zaterdags tot een uur of 4.

ik vind het persoonlijk lichamelijk niet zwaar, gewoon lekker bezig zijn, maar kwa uren die je maakt, daar moet je tegen kunnen.

ik hou het goed vol, omdat ik niet ná school of stage ook nog eens 4 paarden moet rijden ofzo.

en ik heb hiervoor 2x een HBO opleiding geprobeerd, maar ik miste gewoon de tijd voor mijn paard.. die werd een beetje verwaardloosd naast school, daarom ben ik dit gaan doen
en het bevalt me zo onwijs goed.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:10

oke ja ik zou na school dan nog 2 paarden moeten doen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:29

als je intern zit is er de mogelijkheid om meerdere paarden te stallen op school, dan kun je na school nog rijden. zeker als je intern zit is dat fijn, en als je een paard hebt voor dressuur en of springen ook.
ik kan natuurlijk niet in jullie portomonnee kijken.

maar als je naar deurne gaat moet je ook verplicht intern, dan kun je doordeweeks ook niet die andere 2 rijden neem ik aan?

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:44

nee idd ik zit echt nu zo erg na te denken want ik heb der volgend jaaar 2 in de wedstrijden lopen en miss in julie er nog 1 bij dus ik weeet nu niet wat ik moet gaan doen maar bij deurne heb je tog ook opleidingen dat je maar 1 dag naar school moet?
want dan kan ik wel gewoon me paarden blijven doen en me wedstrijden blijven rijden want ik heb er met 1 maar 2 jaar dat ik wedtrijden kan rijden en dat ik in de Z mee kan wil komen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:52

ook naar deurne kan je meerdere paarden mee nemen als je er 2 of 3 hebt.. je kan deze ook gewoon rijden, hebt tot half 8 savonds de mogelijkheid en tussendoor ook genoeg tijd

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:07

oke maar je heb bij deunre tog ook opleidingen wwaar je niet intern zit?