[Poll] Fries, een taal of dialect?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fries, een taal of dialect?

Poll eindigt op

Taal
125 (58%)
Dialect
87 (40%)
Anders...(geef aan in topic)
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 214

cp112

Re: [Poll] Fries, een taal of dialect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:06

ik vind een dialect, we zijn in nederland en daar spreek je taal

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:07

suleilitha schreef:
MISTRAL94 schreef:
Vooroordelen? Dat waren nieuwsberichten een tijd terug Vork

Gehehehe, dat nieuwsbericht ging ik, dat ging over een aantal scholen die niet deugden en er waren ook een aantal Friese scholen bij. Maar niet om het een of het ander, de gemiddelde Fries spreekt beter en accentlozer ABN dan de gemiddelde Drent, die hebben toch meer een accent, net zoals Groningers. Clown

By the way, ik heb mijn taallesjes ook op Friese scholen genoten.

Nou daar heb ik anders weinig van gemerkt Vork Overigens ben ik een drent en spreek geheel accentloos dus ook wat kortzichtig om zo aanvallend te doen Knipoog Wat niet betekend dat ik geen drents kan praten, ik doe het gewoon niet uit fatsoen naar anderen toe.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:08

Iets meer achtergrondinformatie over het verschil tussen talen en dialecten vind je op de site waarvan ik net de link gaf:

taal.phileon.nl schreef:
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.

Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):

Een variant is een deel van een bepaalde taal, dat zich door een bijzonder kenmerk, anders dan op grond van klanksynoniemen, van een ander deel van die taal onderscheidt. Dit begrip heeft betrekking op de woordvorm (bepaald door de consonanten). Ten oosten van de Panninger Linie wordt bijvoorbeeld de s~ in zekere gevallen als een sj~ uitgesproken (sjtraot, sjmiete), en ten zuiden als een scherpe s~ (straot, smiete).

Een tongval is een lokale uitspraak van hetzelfde woord binnen een bepaalde taal op grond van klanksynoniemen. Dit begrip heeft betrekking op de woordklank (bepaald door de vocalen). Het Limburgse woord voor groot kent bijvoorbeeld karakteristieke streekgebonden klanken: groet, groeët, grwat, enzovoort.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:08

cp112 schreef:
ik vind een dialect, we zijn in nederland en daar spreek je taal

Dat is wel heel kort door de bocht.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:09

Karin, Goed. Dan is Limburgs een taal, toch is het imo weer een ander geval dan fries.

Mistral, Dat vind ik dan jammer voor je. Jij scheert alle friezen over één kam zeg maar? Vork Dan nog zijn het vooroordelen. Slechte ervaringen met friezen, dat kan.. Maar wat heeft dat met het onderwijs & dus de nederlandse taal te maken? En dat over Drents is dan misschien hetzelfde als wat jij zegt over Friezen. Niet iedereen praat met een accent. Ik wel, maar dat vind ik niks met de taal te maken te hebben verder. Niet dat mijn onderwijs dan niet goed genoeg is of iets in die richting. Ik ken toch ook behoorlijk wat Groningers die het moeilijk vinden goed Nederlands te typen.

cp112, toch zijn er meerdere talen in nederland. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:10

Een mening mag je geven toch? Dat is ieder voor zich een ander kan niet bepalen hoe jij het zien moet Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:10

@ suleilitha: serieus, alsof ik een Volendamse tekst aan het lezen ben, op een paar woorden na dan. Ik typ het alleen nooit, vind het echt vreselijk, echt een boerenkooldialect. Er schijnt ook een woordenboek van te zijn, maar ik zie er absoluut de zin niet van in om dat te gaan leren. Nouja zijn jullie (Friezen) er maar trots op dat het als een taal omschreven staat, mensen die zelf echt een dialect spreken zullen volgens mij toch ook echt vínden dat het een dialect is, al is het een taal. Snap eigenlijk niet dat sommige Friezen dat zo erg vinden maar goed...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:12

Rianne_ schreef:
Karin, Goed. Dan is Limburgs een taal, toch is het imo weer een ander geval dan fries.

Natuurlijk, het is een andere taal. En 'dan is Limburgs een taal' - je hoeft mij er niet op aan te kijken, ik heb het niet verzonnen. Don't shoot the messenger. Knipoog

Het Europees Handvest zal er gegronde redenen voor hebben gehad om het Fries, Limburgs en Nedersaksisch de status 'taal' te geven. Dat doen ze niet even zomaar op de vrijdagnamiddag.

Anoniem

Citaat:
Ik heb helaas zeer slechte ervaringen met friezen, dus het zijn geen vooroordelen Knipoog

Dus het komt hier op neer, je hebt slechte ervaringen met Friezen, dus je stelt aan de hand daarvan dat Fries geen taal is, maar een soort eh... spraakgebrek? En als je volgende week een aanvaring krijgt met een Spanjaard, dan is Spaans ook een dialect?

MISTRAL94

Rianne_ schreef:

Mistral, Dat vind ik dan jammer voor je. Jij scheert alle friezen over één kam zeg maar? Vork Dan nog zijn het vooroordelen. Slechte ervaringen met friezen, dat kan.. Maar wat heeft dat met het onderwijs & dus de nederlandse taal te maken? En dat over Drents is dan misschien hetzelfde als wat jij zegt over Friezen. Niet iedereen praat met een accent. Ik wel, maar dat vind ik niks met de taal te maken te hebben verder. Niet dat mijn onderwijs dan niet goed genoeg is of iets in die richting. Ik ken toch ook behoorlijk wat Groningers die het moeilijk vinden goed Nederlands te typen.

cp112, toch zijn er meerdere talen in nederland. Knipoog

Nee hoor ik ken ook friezen die wel het fatsoen hebben om zich aan te passen zodra er mensen bij staan die het niet verstaan. Maar het merendeel die ik ken doen het helaas niet. Zelf op de school waar ik zat niet terwijl dat allemaal mensen waren die van buitenaf kwamen. Vind ik nou eenmaal een zeer slechte zaak en ook niet nodig. Dat iemand fries wil praten moeten ze zelf weten daar heb ik gene problemen mee. Maar stug fries blijven praten ook al weet men dat je het niet verstaat vind ik gewoon ronduit onbeschoft. Zeker als je het meerdere malen aangegeven hebt het niet te verstaan.

HinkevdW

als we het toch over de friese 'achterstands' Knipoog scholen hebben,
jammer dat er zo weinig fryske les wordt gegeven..

Mistral94, zulke slechte ervaringen met friese mensen?
Je komt op mij namelijk erg negatief over, net alsof alle friese mensen dom en achterlijk zijn.

Fries praat ik thuis op school en werk tegen iedereen die ook fries kan (verstaan)
Ik kan niet Nederlands praten tegen een Fries..
Draai het eens om, een buitenlandse stagiaire op de werkvloer, gaat iedereen in de koffiepauze dan engels tegen elkaar spreken?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:13

Mistral94, Tuurlijk mag jij een mening geven. Maar toch vind ik het jammer dat je alle friezen over één kam scheert. Dat jij een paar slechte ervaringen hebt met friezen, dat kan. Maar is dan elke fries zo? Ik heb geleerd, op jawel: een friese school! dat zoiets generalisatie is. En dat is echt zónde Knipoog Dan zou ook elke buitenlander 'vervelend' zijn, omdat ik daar bijv. eens een slechte ervaring mee heb gehad.

Karin, dat snap ik wel. Knipoog Al heb ik van Nedersaksisch nog helemaal nooit gehoord.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:13

suleilitha schreef:
Citaat:
Ik heb helaas zeer slechte ervaringen met friezen, dus het zijn geen vooroordelen Knipoog

Dus het komt hier op neer, je hebt slechte ervaringen met Friezen, dus je stelt aan de hand daarvan dat Fries geen taal is, maar een soort eh... spraakgebrek? En als je volgende week een aanvaring krijgt met een Spanjaard, dan is Spaans ook een dialect?

Er werd gevraagd wat vind jij van fries is dat een taal of dialect. Wie ben jij om mijn mening niet te accepteren? Lees ook het bovenstaande stukje even voor het gemak.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:15

miscza schreef:

Je komt op mij namelijk erg negatief over, net alsof alle friese mensen dom en achterlijk zijn.

Fries praat ik thuis op school en werk tegen iedereen die ook fries kan (verstaan)
Draai het eens om, een buitenlandse stagiaire op de werkvloer, gaat iedereen in de koffiepauze dan engels tegen elkaar spreken?

Dat zijn jou woorden niet die van mij Knipoog

Rianne: Het zijn niet een paar ervaringen maar heel wat meer. Overigens heb ik ook friezen in mijn vriendenkring dus nee ik scheer ze zeker niet over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:15

Ik heb niet gezegd dat ik je "mening" niet accepteer, wel vind ik dat je enorm oordeelt over Fries en Friezen.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:16

MISTRAL94 schreef:
Overigens vind ik het ook een zeer slechte zaak dat er in friesland schijnbaar weinig aan de nederlandse taal gedaan wordt? Het nederlands schrijven onder de jeugd is al dramatisch slecht maar in friesland schijnt het helemaal bar en boos te zijn.

Hmmm daar weet ik niets van. Mijn basisschool was in een klein boerengat (900 inwoners, 3000 koeien) waar alles zo Fries was als het maar kan maar de voertaal op school was gewoon Nederlands en daar werd ook gewoon in onderwezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit op elke school zo is geweest natuurlijk, maar ook tijdens mijn stage (PABO) heb ik lesgegeven aan dergelijke basisscholen en daar was Nederlands ook de voertaal ondanks dat iedereen Fries was...

Ik hou zelf niet zo van het Nederlands met Fries accent (al kom je van de Friese tongval nooit af) en dat heb ik mezelf gelukkig al vroeg afgeleerd. Niemand kan ooit raden waar ik weg (eigenlijk "vandaan" maar ja die Friesismes zitten er nog in) kom. Vork

Het maakt voor mij overigens niet uit wat nou een dialect en wat nou een taal is in Nederland. Ik vind dat mensen zich bewust moeten zijn van hun eigen streektaal en dat in ere moeten houden en daar gerust trots op mogen zijn, ik vind die kleine culturele verschillen in zo'n piepklein landje als Nederland juist mooi.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:17

Zonder twijfel een taal.

Bestond trouwens al eerder dan het Nederlands...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:17

MISTRAL94 schreef:
miscza schreef:

Dat zijn jou woorden niet die van mij Knipoog

Rianne: Het zijn niet een paar ervaringen maar heel wat meer. Overigens heb ik ook friezen in mijn vriendenkring dus nee ik scheer ze zeker niet over 1 kam.

Toch vind ik het wel zo overkomen dan.. En dat over het onderwijs heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Er zijn vast scholen die slecht zijn, maar is dat niet in alle provincies zo? Ik kan toch wel zeggen dat ik foutloos Nederlands kan, en ook foutloze Nederlandse brieven kan schrijven.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:18

Een spraakgebrek Ja Knipoog

Nee hoor, ik vind het een grappig taaltje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:18

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:20

Absoluut een taal.

Het bestond eerder dan het Nederlands toch? Eigenlijk zouden we allemaal Fries moeten praten *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:22

Rawr schreef:
Het maakt voor mij overigens niet uit wat nou een dialect en wat nou een taal is in Nederland. Ik vind dat mensen zich bewust moeten zijn van hun eigen streektaal en dat in ere moeten houden en daar gerust trots op mogen zijn, ik vind die kleine culturele verschillen in zo'n piepklein landje als Nederland juist mooi.

Persoonlijk ben ik het daar volledig mee eens, met het hele stuk.

Het gaat me alleen te ver wanneer mensen gaan ontkennen dat bepaalde streektalen die officieel als zodanig erkend zijn een taal zijn. 'Het is een dialect omdat ik dat vind' of 'omdat je het niet op school krijgt'. Het is vastgelegd in het Europees Handvest, dat is niet genoeg?
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-11-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:24

Rianne_ schreef:
Toch vind ik het wel zo overkomen dan.. En dat over het onderwijs heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Er zijn vast scholen die slecht zijn, maar is dat niet in alle provincies zo? Ik kan toch wel zeggen dat ik foutloos Nederlands kan, en ook foutloze Nederlandse brieven kan schrijven.

Dat is dan jou probleem niet die van mij Knipoog en dat over die scholen is in het nieuws geweest daar kan ik ook niets aan doen Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:24

Karin schreef:
Rawr schreef:

Persoonlijk ben ik het daar volledig mee eens, met het hele stuk.

Het gaat me alleen te ver wanneer mensen gaan ontkennen dat bepaalde streektalen die officieel als zodanig erkend zijn geen taal zijn. 'Het is een dialect omdat ik dat vind' of 'omdat je het niet op school krijgt'. Het is vastgelegd in het Europees Handvest, dat is niet genoeg?

Daar ging het hier toch niet over? De vraag was wat vind jij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:26

De feiten zeggen iets anders en de argumenten tegen die hier over het algemeen gegeven worden snijden IMO geen hout.

Dan had de vraag anders gesteld moeten worden: 'Ben jij het ermee eens dat het Fries als taal erkend is?'