Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:06

@Amanda: bedankt voor je uitgebreide antwoorden, het klinkt wel echt fijn qua leersfeer en veel rust, daar hunker ik wel naar ik het werk!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:51

Bjarni schreef:
Geen idee of ik al eerder in dit topic gereageerd heb, of alleen al tijden een trouwe meelezer ben :+ maar ik heb een vraag. Zijn er hier mensen werkzaam in het MBO? Ik overweeg de overstap vanuit het PO (als docent rekenen) en ben benieuwd naar ervaringen.

Een ietwat late reactie, maar ik werk in het MBO! Ik heb afgelopen januari de overstap gemaakt en ik ben er zo blij mee. Ik vind het oprecht veel leuker, de band met je leerlingen is heel anders en het werk is veel afwisselender dan in het VO. Ook ben je als docent veel vrijer en (bij ons iig) word je veel minder op de vingers gekeken. Ik werd in het VO horendol van al die lesbezoeken waar je voortdurend van iemand die jouw vak nooit gegeven had en überhaupt al jaren niet voor de klas had gestaan, allerlei commentaar en nutteloze "tips" kreeg. Ik geef trouwens Engels!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:31

Flying-angel, klinkt goed. Ik houd van kleinere scholen, veel plezier!
Mooi stuk Amanda. Ik had inderdaad dezelfde punten, maar die heb ik al eens benoemd. Ik zie dat jullie formatief werken, dat doen wij ook. Niet meer domweg toetsen om het toetsen. Wij hebben 2 toetsmomenten per jaar.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:39

Op wat voor wijze toetsen jullie formatief? Echt als toetsjes, of meer gewoon ingebouwde 'check'momentjes?

En de toetsen die jullie dan wel afnemen, wat toets je dan precies? Hoe kies je welke onderdelen je wel voor een cijfer wil toetsen en wat niet?

Ik ben er wel benieuwd naar hoe jullie dat aanpakken. Zelf zou ik meer op die manier willen werken, maar onze school is onwijs toets-gericht. Voor 1 klas had ik dit jaar wel 15 losse toetsmomenten, om kierewiet van te worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:41

Ik heb checkmomenten inderdaad, bijvoorbeeld met wisbordjes zoals in die blog ook stond.
Maar voornamelijk door verwerkingsopdrachten. Ik toets geen losse grammatica ofzo, ik laat ze een stuk tekst schrijven dat moet voldoen aan bepaalde criteria. Ook meteen al in de brugklas. Toon maar aan dat je de stof begrijpt en beheerst.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:28

Sadira schreef:
Wat gaaf zeg Amanda!
Als ik zou mogen vragen: heb jij ook bepaalde cursussen of zo gevolgd toen je hier kwam werken om in dit systeem mee te gaan? Of rolde je daar vanzelf in?
En vind je ook dat er nadelen aan het systeem kleven?

Wij hebben een aantal docenten die zich verdiept hebben in het systeem, de wetenschap erachter etc. die lezingen/workshops etc gevolgd hebben en die geven scholingen aan de andere collega's zoals ik. Verder veel boeken lezen zoals die van Tom Bennet, nu ook vertaald in het NL en veel lesbezoeken doen bij anderen en van andere collega's krijgen en feedback krijgen en geven. Het duurt echt wel even voordat je het onder de knie hebt maar het wordt steeds meer een tweede natuur.

Ja er zijn ook wel eens nadelen, de werkdruk is wel hoger van geworden, bijv,. nablijfblokjes draaien, de administratie, de hoge verwachten van leerlingen maar ook van collega's en jezelf, bovendien ben je constant aan het evalueren en aanpassen want geen enkel systeem is perfect. De voordelen wegen in mijn ogen echt wel tegen de nadelen op en ik merk dat ik veel meer met plezier en rust lesgeef.

Iedereen bedankt voor jullie visie erop en de complimenten!

Bij ons hebben we in leerjaar 1 en 2, 3 proefwerkweken in het jaar, dus 3x dat ze een echt cijfer krijgen.
2x per periode doen we een checkmoment met O/V/G/ in magister en geven we daarbij ook feedback bij in ieder geval een O. Daarnaast gebruiken wij veel wisbordjes, verwerkingsopdrachten en ook socratives om te checken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:07

Wij werken met NN/V/G waar NN staat voor Nog Niet. Met als idee erachter dat je de stof deze trede nog niet beheerst, maar na een extra stuk inzet/oefenen/vakondersteuning oid wellicht volgende trede wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:05

We hebben dinsdag diploma uitreiking, ik hoop zo dat de teamleider het in wil korten.
Je kunt toch niet mensen 2 uur in de warmte laten zitten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:27

Oh jeetje. Dat komt rot uit ja.

Wij vullen onze diploma uitreiking sinds 3 jaar heel anders in waardoor het geen zit meer is, superleuk voor iedereen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:33

Goof schreef:
Oh jeetje. Dat komt rot uit ja.

Wij vullen onze diploma uitreiking sinds 3 jaar heel anders in waardoor het geen zit meer is, superleuk voor iedereen!

De teamleider wil hier alles altijd graag bij het oude houden, zo ook bij de diploma uitreiking.
Zittend, luisteren naar de directeur, teamleider, ouderraad, stukje van mentor en daarna alle leerlingen een eigen minute of fame door de mentor voordat ze gaan tekenen voor het diploma.

Echt een beetje achterhaald en vooral ook saai naar mijn mening.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:34

Dodelijk saai voor alle partijen als je het mij vraagt. Jammer is dat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:35

Goof schreef:

Ja joh, heel saai! Teamleider vindt het tekenen van het diploma ook erg belangrijk.
Het meest vreemde hieraan is, dat de diploma's niet door de mentor getekend worden, want die staan op het podium voor de stukjes, maar gewoon door een random docent.

Dat vind ik dat weer jammer, ik vind mijn diploma met de handtekening van mijn mentor erg leuk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:40

Ja tuurlijk, die mentor is belangrijk.

Wij doen het dus anders sinds een tijdje.
Buiten op het plein een tent, muziek, dj, statafels en een foodtruck. Algemeen welkom door locatieleider. Daarna muziek, eten, drinken, kletstijd voor iedereen. In de tussentijd neemt de mentor steeds groepjes vab 5 of 6 mee met de ouders en die krijgen een kort praatje van de mentor, tekenen het diploma en gaan weer naar buiten. Afsluiten met een foto met zijn allen en dan heeft iedereen een leuke 2 uur gehad.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:42

Goof schreef:
Ja tuurlijk, die mentor is belangrijk.

Wij doen het dus anders sinds een tijdje.
Buiten op het plein een tent, muziek, dj, statafels en een foodtruck. Algemeen welkom door locatieleider. Daarna muziek, eten, drinken, kletstijd voor iedereen. In de tussentijd neemt de mentor steeds groepjes vab 5 of 6 mee met de ouders en die krijgen een kort praatje van de mentor, tekenen het diploma en gaan weer naar buiten. Afsluiten met een foto met zijn allen en dan heeft iedereen een leuke 2 uur gehad.

Dat is inderdaad echt heel erg leuk! Het gaat er uiteindelijk om dat de kinderen even persoonlijke aandacht krijgen in plaats van dat het personeel zich even belangrijk vindt op het podium...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:44

Precies dat!
Wij krijgen ouders terug dat ze dit echt geweldig vinden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:04

PSvanLot schreef:
Goof schreef:

Ja joh, heel saai! Teamleider vindt het tekenen van het diploma ook erg belangrijk.
Het meest vreemde hieraan is, dat de diploma's niet door de mentor getekend worden, want die staan op het podium voor de stukjes, maar gewoon door een random docent.

Dat vind ik dat weer jammer, ik vind mijn diploma met de handtekening van mijn mentor erg leuk!

Mag dat? Tekenen door de mentor? Dat betwijfel ik namelijk.
Hier tekent de leerling zelf tijdens de diploma uitreiking maar verder tekenen de examensecretaris en de rector.
Ik vind het tekenen altijd een hele klus. :')
Alle diploma’s, cijferlijsten en rekencertificaten voorzien van een handtekening.

Verder is onze diplomering ook gelukkig geen lange zit meer. We doen per klas, binnenkomst op een muziekje terwijl ouders al zitten. Heel kort over het schooljaar/loopbaan door de teamleider en verder vult de mentor het in. In groepjes tekenen en alle mentoren van de 4e klas helpen hierbij.
Wij hebben vakantie dus onze diplomering zit er al weer op.
Mijn mentorklas leek tenminste enthousiast :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:21

Hier is de vakantie al begonnen na een mooie en hilarische diploma-uitreiking, was genieten. **\O/**

Dit jaar werden de leerlingen (per klas) als VIP's ontvangen op de rode loper en geïnterviewd, vervolgens moesten ze langs de beveiliging waar zelfs opa's en oma's hun ID moesten tonen en de geslaagden steen-papier-schaar moesten doen om binnen te komen. :')

Daarna een fotomoment en het zoeken naar de tafel op naam en de eigenlijke uitreiking, met humor in alle praatjes. Halverwege een leuk filmpje, maken we elk jaar als traditie. En als ze na de uitreiking vertrokken, liepen ze langs bijna 100 sterren en konden ze hun eigen ster (op naam) zoeken.

En nu vakantie!! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:46

Leuk. Die rode loper en sterren met hun naam hebben wij inderdaad ook. En zo'n photobooth waar ze gelijk een uitdraai van foto's krijgen, superleuk allemaal.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:52

:wave:

Jullie ook alweer begonnen?

Vandaag startdag op nieuwe werk. Wat een hectiek, leraren weer voor het eerst. De leerlingen komen ook al en morgen beginnen gewoon de lessen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:10

Yes, ik ben vorige week gestart.
Ik ben erg blij met mijn klassen! Ik heb dit jaar mavo 1 t/m 4 en een 3vwo groep, heel leuk.

Merk wel dat die start altijd chaotisch is en er komen direct oudergesprekken bij deze week, dus ik ben dalijk meteen weer afgedraaid :')

Veel plezier allemaal!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:53

Ik begin volgende week weer!

Maandag intro docenten, di tm do intro leerlingen en dinsdag meteen ouderavond, vrijdag de lessen.

Ik ben dit jaar op vrijdag vrij :')

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:21

Ik ben inmiddels alweer een week bezig en voor mn gevoel ben ik alweer een tijd bezig en heb ik niet net vakantie gehad. Maar moet ook wel zeggen dat ik dezelfde groep heb met maar 3 nieuwe leerlingen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:03

Iedereen weer lekker aan de gang.

Ik zit nog een weekje in Valencia en kom vrijdagavond thuis.
Donderdag worden de roosters pas bekend. Zo onhandig zo laat.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:43

Het lijkt mij ook wel leuk om hier mee te kletsen. Ik ben in juli afgestudeerd en sinds vorige week aan het werk op een school voor praktijkonderwijs. Ik geef bloemschikken en dierverzorging, dus ben vooral lekker praktisch bezig met de leerlingen. Vorige week hadden we een opstartweek en vanaf deze week zijn er gewoon reguliere lessen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:51

Welkom Lugea!