[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:54

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:05

Dat stelt idd niet zoveel voor, dat is iets wat je kan instuderen. Maar het gaat erom wat instructeurs buiten die toets om doen. Er rijden bij ons in de regio mensen rond die elk uur (!) in de tijd van de leerling koffie zitten te drinken bij het cbr, die leerlingen achter elkaar plannen die zover uit elkaar wonen dat je niet eens in de buurt van het examen gebied komt, die instructeurs komen dan op examen, klant zakt en dan staan ze buiten te schelden op dat waardeloze cbr.
Als het cbr zo waardeloos is waarom is mijn percentage dan wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:02

*Ho sorry, ik had mijn bericht verwijderd want ik vond het een stomme vraag. :o

Ik vroeg Polly of rij-instructeurs zelf ook wel eens getoetst werden, omdat mijn instructrice had verteld dat ze zelf laatst een demo-les moest geven met iemand met een beoordelingsformulier achterin. En ik vroeg Polly of die toets wel iets voorstelde, omdat mijn instructrice zelf al vertelde dat ze eigenlijk wel wist wat ze wilden horen en zien, dus dat ze heel anders lesgaf dan ze normaal zou doen. (ze stapte bijv. nooit zelf achter het stuur om iets voor te doen). En ik zei dat zo'n toets natuurlijk niet de louche praktijken als betalen in natura of examenfraude oplost.

Ik denk inderdaad dat er een heleboel rotte appels tussenzitten, Polly, en dat verpest het voor de goeie. Dan is het makkelijk afgeven op het CBR. Ik kon hier ook kiezen uit ruim 50 rijscholen, dat vond ik ook moeilijk kiezen. Ik had achteraf gezien misschien wel 800 euro goedkoper uit kunnen zijn of veel sneller "kunnen" afrijden, maar ik ben wel blij met mijn keuze. Ik kon probleemloos wisselen van instructeur als het niet klikte en mijn instructrice had hart voor haar vak én voor haar leerlingen, dat is al een belangrijk uitgangspunt, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:04

Dat is het zeker, ik ben echt niet 24/7 bereikbaar maar vragen mogen altijd en ik probeer zo snel mogelijk te antwoorden.
En nee domme vragen bestaan niet :)

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:34

Ik heb net m'n rijles bij de andere rijschool gehad'
Ik zal niet in details treden maar hij zegt ja t is niet gek dat je bent gezakt, zoveel kleine dingetjes die me gewoon hartstikke verkeerd zijn aangeleerd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:47

Kan best hoor :j ik heb zelfs op mijn examen een tip gehad van de examinator, iets dat mijn vader me verkeerd had aangeleerd. Niets groots, maar wil maar zeggen, komt echt wel voor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:27

SophieFT schreef:
Ik zal niet in details treden maar hij zegt ja t is niet gek dat je bent gezakt, zoveel kleine dingetjes die me gewoon hartstikke verkeerd zijn aangeleerd.

Zonde.
Zijn dat ook punten die ze aangaven met je ex?

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:05

Polly schreef:
SophieFT schreef:

Zonde.
Zijn dat ook punten die ze aangaven met je ex?

Sommige wel, sommige ook niet. wel flink balen dat ik daar 40 lessen aan uitgegeven heb.
Hij heeft ook meer leerlingen van deze rijschool met exact dezelfde dingen, en zelf ook wel eens wat met haat meegemaakt bij het cbr.

Wat ik me trouwens afvraag Polly, mijn nieuwe instructeur vond dit ook raar en ik weet niet of jij dit weet, maar ik heb tijdens mijn examen bijzondere verrichtingen moeten doen terwijl ik gewoon vrijstelling had gehaald bij mijn ttt. Dit staat ook op mijn uitslagformulier als onvoldoende. Gebeurd dit vaker ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:08

Het gebeurd weleens maar meestal zeggen ze bij het gesprek voor het examen dat als ze je per ongeluk een opdracht geven als je vrijstelling hebt dat je dat even mag aangeven. Je hebt het niet voor niks.
Vergeet niet dat examinatoren 8 examens afnemen op een dag en een examen/ttt is ook een stukje routine en dan is een foutje zo gemaakt, het blijven tenslotte mensen.
Ik geef leerlingen in de auto met vrijstelling ook weleens een opdracht per ongeluk..

Was je instructeur meegereden? Anders had die ook wel wat kunnen zeggen, of bij het eindgesprek als het ter sprake kwam.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:14

Die was er inderdaad bij! Op dat moment heb ik er niet bij na gedacht dus niks over gezegd... Maakt verder ook niks meer uit! :)

Ik ben blij dat ik de overstap naar een andere rijschool heb gemaakt! De auto is alleen wel wennen, een stuk groter! (Van Volkswagen polo naar zo'n grote Volvo)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:34

Apart dat je instructeur er niks van heeft gezegd :?
Fijn dat je overstap goed aanvoelt!

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:11

@ polly

De 2e les ging ik meteen al de snelweg op. Ik vind het nog steeds het allermakkelijkste van het autorijden, alleen invoegen vind ik nog best spannend.
Maar als ik erop terugzie denk ik dat het echt beter is als de snelweg pas later komt. Al het andere, vooral de drukke binnenstad, is zoveel belangrijker.
De snelwegen in friesland zijn wel veel rustiger dan elders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:43

Snelweg is ook heel makkelijk maar het "moeilijke" aan snelweg is het inschatten met invoegen, correct kijken en inschatten met inhalen en een reguliere leerling kan dat niet de tweede les.
Dat leer je door ervaring en dat doe je op binnen en buiten de bebouwde kom.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:53

Ik mag 22 december weer examen doen!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:11

Vandaag eerste rijexamen. Ik ben helaas gezakt.
Ik had echt gewoon stomme pech. Als ik die situaties niet had gehad dan was ik misschien gewoon geslaagd.

fout 1 was bij het invoegen op de snelweg. Het was super druk (vrachtwagens, aanhangers, bestelbussen) en ik kon gewoon geen plekje vinden om mooi in te voegen. Niemand gaf mij ook ruimte waardoor ik hem er een beetje tussen propte. Wat niet goed was.

fout 2 was dat er een fietser op mijn weg reed, terwijl die daar niet hoort te fietsen want er is een apart fietspad. Waardoor ik achter die fietser bleef hangen en waardoor andere automobilisten mij gingen inhalen.

Kortom gewoon dikke pech. Naja gelijk weer opnieuw aanvragen en volgende keer beter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:19

Hoe laat moest je afrijden? Wel balen hoor, mijn instructrice geeft tijdens de rijles bij bepaalde situaties aan dat dat net van die situaties zijn waar je op kan zakken als je pech hebt. Ik mag ook al snel afrijden zie er ergens wel een beetje tegenop al gaat het rijden wel heel goed.

Ik moet afrijden om 10.45 dan is het hier in de stad altijd wel lekker rustig, maar er is maar 1 sukkel nodig die iets onverwachts doet wat je niet aan ziet komen waardoor je kan zakken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:47

Ik moest om 10 uur vanmorgen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:51

O ja, dan is het inderdaad best wel druk op de weg. Mijn instructeur laat sowieso nooit examens plannen op drukke momenten. Ik kon vorige week al afrijden, maar dat was om 15.00 en dat is echt een afrader met alle scholen die uit zijn dus daarom later gepland op een rustiger tijdstip.

Heb afgelopen donderdag voor het eerst les gehad in het donker, maar dat vond ik nog flink tegenvallen. Vooral het scannen is een stuk moeilijker en daardoor miste ik doordat ik andere dingen moest doen een belangrijk bord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:57

Wat balen bambi!

Ik ben vandaag alleen weg geweest met de auto, en dat was niet succes. Ik moest namelijk de helingsproef doen voor een stoplicht, maar met deze auto heb ik dat nooit gedaan. Dus toen stond ik daar en ik kreeg hem gewoon niet vooruit, de hele tijd afslaan. En er stonden ook nog andere achter me te wachten, wat zullen die wel niet gedacht hebben. Uiteindelijk kreeg ik hem vooruit, dus heel hard gas gegeven, volgens mij ging ik net door rood heen, maar ik weet wel dat het kruispunt helemaal vrij was in in ieder geval. Wat een vreselijke ervaring. In mijn lesauto heb ik echt nooit moeite gehad met de hellingproef. Autorijden was al niet mijn favoriete hobby, maar nu al helemaal niet meer. -O-

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:33

Hellingproef ben ik na een jaar nogsteeds geen held in. Als het nou echt niet lukt, dan maar een flinke duit gas en dan de koppeling op laten komen. Dan maar lawaai, maar dan ga je iig wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:39

Yvankaxx schreef:
Hellingproef ben ik na een jaar nogsteeds geen held in. Als het nou echt niet lukt, dan maar een flinke duit gas en dan de koppeling op laten komen. Dan maar lawaai, maar dan ga je iig wel!

Haha, inderdaad! Beter dan dat je stil staat met een hele hoop andere achter je die dan beginnen te toeteren.. Maar vanavond ga ik even een stukje rijden met mijn vader mee om te oefenen ervoor. Want oefening baart kunst hoop ik dan maar.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:33

Morgen theorie! Spannend, de 3e keer alweer..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:28

Vanmorgen rijexamen gedaan en ik ben geslaagd!
Afbeelding

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:33

Gefeliciteerd!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:58

Gefeliciteerd!!