[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:22

Ja hoor daar kijken ze wel doorheen er staat dan ook in de tekst dat dat niet het enige was. In dat geval is het een optelsom met misschien teveel streepjes achter 'besluitvaardig' balen is het wel.
Alleen op een vrachtwagen niet inhalen zak je niet.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:52

Nee het was gewoon over het algemeen te onzeker rijden, dat staat ook op het uitslagformulier, maar hij benoemde specifiek de vrachtwagen.

Het is gewoon allemaal balen omdat het verder super goed ging, hij zei ook dat het kijken super was dus dat was een grote meevaller. Ik ben in ieder geval niet met een slecht gevoel naar huis gegaan! Hij raadde ook een faalangst examen aan omdat het echt gewoon door de stress kwam.

Maandag heb ik een proefles bij een andere rijschool en dan gaan we t zien! Heb alleen al 40 lessen gehad en wordt allemaal een duur geintje zo..

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:04

hoezo ga je nu naar een andere rijschool? Aangezien het al 40 lessen goed gaat en je ook gewoon goed rijd blijkbaar?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:12

Of de griep krijgen en geen fut hebben om jezelf druk te maken, wat resulteert in gewoon slagen vanochtend haha. Ik ben dus heel blij, maar blijft stom die zenuwen Sophie. Volgende keer komt vast goed, je weet nu hoe het gaat en: je hoeft niet perfect te rijden om wel te slagen. Ik had drie 'fouten', en toch geslaagd.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:23

Lipydo schreef:
Of de griep krijgen en geen fut hebben om jezelf druk te maken, wat resulteert in gewoon slagen vanochtend haha. Ik ben dus heel blij, maar blijft stom die zenuwen Sophie. Volgende keer komt vast goed, je weet nu hoe het gaat en: je hoeft niet perfect te rijden om wel te slagen. Ik had drie 'fouten', en toch geslaagd.

Gefeliciteerd!
Nee precies! Het was gewoon allemaal een beetje balen. Volgende keer beter!

Eline, ik ga naar een ander wegens verschillende redenen, ik mis voornamelijk de professionaliteit van degene bij wie ik nu les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:10

Geslaagd! Zo blij! Ging ondanks de zenuwen gewoon goed, de examinator was ook heel aardig. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:22

gefeliciteerd!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:35

Proficiat Linda en Lipydo!

Sophie, hopelijk volgende keer beter, maar wat goed dat je er positief over bent en weet dat je echt wel kan rijden ;)

Ik mag morgen auto van een nicht ophalen om een dagje te gebruiken. Moet ergens heen waar ik met het ov niet raak. Maar moet daarvoor eerst door stad, dan de autostrade en dan weer klein dorpje met een auto die ik nog nooit gezien heb :=
Dus, ik heb mijn rijbewijs wel, maar dit soort dingen blijven echt spannend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:39

Bedankt!

Mij lijkt het ook eng in je eentje ergens heen te rijden waar je de weg niet kent, en ook nog in een andere auto. Maar dat went wel.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:57

Gefeliciteerd Linda!

Weet je wat ik me net af zit te vragen... (en dit is niet omdat ik gezakt ben hoor), maar het gemiddelde aantal geslaagden in 1 keer is 52%. Ik vind dat best laag, komt dat dan gewoon doordat rij instructeurs mensen gewoon al af laten rijden terwijl ze het nog niet goed genoeg kunnen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:05

Vaak wel, of omdat leerlingen erg aandringen en rijscholen bang zijn klanten te verliezen.
Helaas rijden er ook veen instructeurs rond die het niet helemaal begrijpen en dus ook gewoon niet goed opleiden.

Wij hebben bv een slagingspercentage van 70% en dat is niet omdat leerlingen extreem veel rijden maar ze rijden wat ze nodig hebben. Bij mij is het goed=goed en dan ga je examen doen maar helaas zie ik hier in de regio ook heel veel andere voorbeelden. Rijscholen met percentages onder de 30 %, ik zou niet eens durven te adverteren geloof ik :o

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:34

Oke! Eigenlijk is dat best erg dan... bedankt voor de uitleg :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:20

Woepwoep, gisteren voor het eerst in mijn uppie gereden. Was wel heel apart maar ik ging naar bekend terrein, dus dat scheelt onwijs :D Morgen voor een opdracht ff 132 kilometer crossen, dat vind ik wel ff spannend.. :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:33

SophieFT schreef:

Dat is het zeker. Bijna nog erger is dat dat soort instructeurs het cbr de schuld geven van hun waardeloze slagingspercentage en de klant willen laten geloven dat slagen of zakken een kwestie is van willekeur van de examinator en zo het ene na het andere spookverhaal de wereld in helpen.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:39

Iedereen gefeliciteerd die het gehaald heeft!!

Ik heb het ''uitgemaakt'' met mijn rij-instructeur. Ik was die man helemaal zat....

Dus als iemand nog een goede suggestie heeft omg. Alkmaar, Ik hoor het graag!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:43

Bij wie zat je? Mag evt ook per pb ken wel een aantal rijscholen daar

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:55

Polly schreef:
SophieFT schreef:

Dat is het zeker. Bijna nog erger is dat dat soort instructeurs het cbr de schuld geven van hun waardeloze slagingspercentage en de klant willen laten geloven dat slagen of zakken een kwestie is van willekeur van de examinator en zo het ene na het andere spookverhaal de wereld in helpen.

Ja precies! Vroeg me al een poos af hoe dat zat aangezien ik ook vaak hoorde dat wanneer ze je willen laten zakken ze dat dan ook wel doen! Zou je dan ook juist een rijschool met een hoog slagingspercentage aanraden? Volgens mijn exinstructrice laten die rijscholen je juist veel te lang lessen... weet dan ook niet zo goed wat ik nog moet geloven :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:56

Bij mij les je wat je nodig hebt en niet meer of minder. Na zoveel jaar kan ik wel een beetje inschatten wat je nodig hebt.
Ik zeg altijd dat je moet kijken naar de combinatie slagingspercentage en aantal examens. Als iemand 2 kandidaten heeft gehad en die zijn geslaagd heb je ook 100% hè.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:53

Ik heb in totaal 63 uur gelest, veel te veel naar mijn mening (ook wel mede mogelijk gemaakt door de lange wachttijd en te laat een datum reserveren), maar... ik ben wel gelijk de eerste keer geslaagd. En ik rijd nu achteraf gezien een stuk zekerder rond dan toen ik de 40 uur op de teller had staan. Is mij ook wel veel waard!

Mening is dus wat bijgesteld. Liever wat 'te veel' lessen en relaxter het examen in gaan, dan misschien toch te weinig en minder lekker opkomen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:53

Dat is dus ook meteen vaak het probleem, de kandidaat vind dat het wel goed genoeg is en dat de instructeur rekt, maar de instructeur is degene die weet wat de eisen zijn en als je een goeie hebt laat die jou echt niet onnodig lessen. Bij een lange wachtijd kan altijd de frequentie nog omlaag als de uren niet nodig zijn.
Je hebt nou eenmaal een bepaald aantal uren rijervaring nodig voor je verantwoord zelfstandig door het verkeer kan.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:04

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoorden Polly!

Ben ook zeer benieuwd wat de andere instructeur er van zegt maandag!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:17

Polly schreef:
Dat is dus ook meteen vaak het probleem, de kandidaat vind dat het wel goed genoeg is en dat de instructeur rekt, maar de instructeur is degene die weet wat de eisen zijn en als je een goeie hebt laat die jou echt niet onnodig lessen. Bij een lange wachtijd kan altijd de frequentie nog omlaag als de uren niet nodig zijn.
Je hebt nou eenmaal een bepaald aantal uren rijervaring nodig voor je verantwoord zelfstandig door het verkeer kan.

Inderdaad. Het helpt ook zeker niet voor de kandidaat als je verhalen hoort van anderen dat de meesten (al) na 30 of iets meer lessen mogen opkomen, dus ga je er vanuit dat als dat niet het geval is, je een verkeerd beeld krijgt van de instructeur (het rekken). Of dat je grofweg gezegd slecht rondrijdt. Je wilt nou eenmaal het liefst in het gemiddelde zitten. Maar ik weet dus niet of dit gemiddelde wel zo realistisch is op basis van in één keer slagen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:31

Het gemiddeld aantal uur wat je ongeveer gereden moet hebben om de basis te beheersen ligt ergens tussen de 40 en de 60u. Gemiddeld he. Ik heb ook weleens leerlingen met 20u en ook met 120. Ik kijk naar de kandidaat, ik ga zo vlot door de stof heen als de kandidaat aan kan en heb ik dus ook geen regeltjes met dat schakelen pas de 2e les mag en snelweg pas de 10e maar ik hou wel een (logische) volgorde aan waarin de moeilijkheidsgraad word opgeschroeft. Eerste les snelweg rijden ga je mij niet zien doen, heeft een kandidaat niks aan en leren ze ook niks van. Hoewel men het nog steeds heel stoer vind klinken blijkbaar als ik de berichten op internet zo eens lees.
Zodra alle stof is behandeld ga je herhalen, steeds minder helpen en de zelfstandigheid wat opschroeven (zelfstandig route rijden, opdrachtjes geven) tussendoor een praatje maken en dan vlak voor een kruispunt een lastige vraag stellen om te kijken of de aandacht bij het rijden blijft.
Afhankelijk van de wachttijd probeer ik een kandidaat zo rond 20-30u te laten toetsen, dan hebben ze echt wel genoeg beheersing om de vrijstelling binnen te harken maar is er ook nog genoeg aan te merken zodat ze er ook nog wat van leren en wat zinnig commentaar kunnen krijgen van een examinator. Voor de toets en ook erna beginnen we al wat met wat proefexamens rijden, leren om foutjes zelf op te lossen zonder in de stress te schieten en echt zelfstandig te rijden en dan zo naar het examen toe.
Een enkele keer beginnen ze eens over eerder een examen maar door de proefexamens weten ze zelf wel hoe ze erin zitten en als ouders ernaar vragen nodig ik ze graag uit om achterin mee te rijden tijdens een proefexamen. De rijopleiding is tegenwoordig niet meer wat het vroeger was dus daar zit wel wat onbegrip.

Uiteraard is dit gemiddeld, ik pas dat aan de leerling aan en het is ook afhankelijk van wat de leerling qua vaardigheden aanbied maar ook of bijvoorbeeld de theorie al is behaald (of dat ik daar weken achteraan moet zeuren) en hetzelfde geld voor de medische verklaring.
Ik heb er ook geen problemen mee om een kandidaat op wacht te zetten als het behalen van de theorie of de afwikkeling van het medisch verhaal te lang duurt. Ik vind het zonde om met iemand door te emmeren die zelf geen haast maakt met het behalen van de benodigdheden en dan besteed ik die tijd net zo lief met iemand die dat wel wil.
Ik sta altijd klaar voor mijn leerlingen, zit ook regelmatig 's avonds laat nog te appen over theorievragen, vind ik helemaal geen probleem maar het moet van twee kanten komen ;)

*paasei wat een verhaal, dat was niet de bedoeling 8)7 *

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:45

O ja die eerste les de snelweg op. Ik heb ik mijn eerste les rondjes over een industrieterrein gereden, opschakelen, terugschakelen, sturen, richting aangeven en een poging doen tot kijken of er iemand voorgelaten moest worden vond ik al moeilijk genoeg.

Ik vraag me ook echt af wat de meerwaarde is van iemand de eerste les meteen de snelweg opslepen, zelfs toen ik de auto behoorlijk onder controle had vond ik de snelweg al moeilijk genoeg.

Zelf heb ik nu 24 lessen gehad en ga ik binnenkort examen doen, nou heb ik er al een hoop uren en kilometers op de scooter op zitten, wat wel wat inzicht in het verkeer geeft.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:47

Bedankt Polly!

Ik zelf zit nu op 40 lessen, maar ik kreeg van veel mensen om mij heen (inclusief instructrice) het gevoel dat dit behoorlijk veel is! Ook in het medische traject ( wat bij mij zo'n 6 maand geduurd heeft) was het nodig dat ik tussendoor bleef lessen waar ik helaas vrij weinig aan gehad heb :(

Nu ik dit allemaal zo terug lees vind ik het ook niet heel gek dat ik gezakt ben. Ik ga er dus weer met volle moed tegen aan en ben benieuwd naar maandag!