[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:02

sannehelena schreef:
Vandaag nog een lesje en donderdag de TTT.
Hoe streng wordt op de TTT/examen het deel meegeteld waarbij je bijv. onder de motorkap moet benoemen waar alles zit?

Dat telt mee voor het behalen van je vrijstelling.

sannehelena

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:08

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:34

Ik mocht toen kiezen tussen de lampjes of moterkap,volgens mij heb ik de moterkap gekozen :+

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:04

@Yvankaxx Ik vind de motorkap ook makkelijker, dus als ik mag kiezen, zal ik daar ook voor kiezen. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:18

over het algemeen kiest de exminator.
Maar eigenlijk is het niet zo moeilijk hoor, als je weet waar de tekentjes voor staan en dat kan je makkelijk zelf leren door het dashboard van je lesauto te googlen ;)
Buiten de auto is het vooral letten op schade, profiel van de banden, druk van de banden en evt lekkages en kunnen uitleggen waarom dat belangrijk is om op te letten.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:58

Vandaag mijn herexamen! Heb er wel vertrouwen in :)

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:08

Succes!

Ik heb vandaag mijn laatste rijles voor mn examen gehad.. Het regende zo ontzettend hard, en ik had nog nooit met zulke harde regen gereden. Ik zag dus helemaal niks door de weerspiegeling van het wegdek en mn instructrice was ook steeds aan t mopperen :'). Zal mij benieuwen of ik het haal...

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:02

@Polly Ahh oké, dankjewel! Ik neem het nog een keer goed door en dan moet het wel goedkomen! :)

@_Laura_ Hoe ging het? Geslaagd?

@SophieFT Wanneer heb jij je examen? Hopen dat het droog is (of zachtjes regent) tijdens je examen...

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:31

Weer gezakt. Ben het vertrouwen in mezelf steeds meer aan het kwijtraken -O- Ik heb nu ook echt geen zin meer om weer te gaan lessen en op examen te gaan (kan op z'n vroegst pas in december..). Gelukkig krijg ik de volgende keer wel een faalangstexamen, hopelijk helpt dat. Ik heb niet echt faalangst maar schiet wel snel in de stress als ik een foutje maak. Het is gewoon zo balen, alles ging supergoed en op het laatste stukje snelweg maakte ik een fout (terwijl ik ook 2 andere stukken snelweg had gedaan en die gingen prima) :(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:36

Wat ging er mis dan?

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:46

sannehelena schreef:
@Polly Ahh oké, dankjewel! Ik neem het nog een keer goed door en dan moet het wel goedkomen! :)

@_Laura_ Hoe ging het? Geslaagd?

@SophieFT Wanneer heb jij je examen? Hopen dat het droog is (of zachtjes regent) tijdens je examen...

Volgende week woensdag... hoop inderdaad dat het dan droog is

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:56

_Laura_ schreef:
Weer gezakt. Ben het vertrouwen in mezelf steeds meer aan het kwijtraken -O- Ik heb nu ook echt geen zin meer om weer te gaan lessen en op examen te gaan (kan op z'n vroegst pas in december..). Gelukkig krijg ik de volgende keer wel een faalangstexamen, hopelijk helpt dat. Ik heb niet echt faalangst maar schiet wel snel in de stress als ik een foutje maak. Het is gewoon zo balen, alles ging supergoed en op het laatste stukje snelweg maakte ik een fout (terwijl ik ook 2 andere stukken snelweg had gedaan en die gingen prima) :(

Heey, kop op! Het gaat je heus wel lukken op den duur :)
Bij mij lukte het ook maar niet... Heb toen ook een faalangstexamen gedaan en voelde mij daar zoveel beter bij! En welja: Geslaagd! Had zoveel minder stress.
Ik had ook niet 'echt' faalangst, maar was zo nerveus en gestrest dat ik foutjes ging maken. Door die kleine foutjes raakte ik nog meer in de stress en dan ging het alleen maar meer mis... En bij mijn faalangstexamen ging dat zoveel beter en was ik nog net niet relaxt te noemen! Hielp echt! :j Dus gaat jou ook lukken! :D

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:01

Straks theorie examen! Zenuwachtiggg *\%/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:15

Succes!!

Ik had van de week een dame die al tig proefexamens had gemaakt en maar bleef vastlopen op bepaalde onderwerpen en dus ook steeds 7+ fouten had. Heb zaterdag een half uurtje met haar gezeten om het uit te leggen en van de week een appje dat ze met slechts 1 fout geslaagd was :) toch fijn als je mensen met zoiets kan helpen.

Gister weer eentje keurig geslaagd voor de praktijk.

Ben nog niet 100% weer aan het werk maar krijg er gelukkig wel weer een beetje lol in.

Balen Laura! Wat ging er mis? Doet je instructeur weleens proefexamens met je? Op die manier kan je best simpel je spanning onder controle leren houden en je weet meteen waar je knelpunten zitten.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:11

Met vlag en wimpel geslaagd!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:18

Gefeliciteerd! En jammer van de gezakten :(
Ik gisteren 5e les gehad, ging best wel goed en snelweg ook gehad. Hij gaat nu een datum zoeken voor over een maandje ongeveer *\%/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:55

Gefeliciteerd!

Dat is rap Mettee, hoe vaak per week les je?

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:06

Gefeliciteerd Claudia!

Ik heb jammer genoeg geen vrijstelling gekregen bij mijn TTT.. wel veel tips, dus nog even goed oefenen en dan hopen dat ik mijn praktijk wel haal.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:11

De wachttijd is toch veel langer dan een maand?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:13

Misschien bedoeld ze voor theorie? Na 5 lessen praktijkexamen lijkt me sterk.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:26

@SophieFT Wachttijd is hier (Drenthe) inderdaad erg lang... Ik kan pas 29 december mijn praktijk doen en heb vandaag ingepland.

Mijn instructeur heeft nooit aangegeven wanneer ik iets kon inplannen, bij mijn TTT & praktijk niet. Hoe zit dit bij jullie? Dit vind ik erg vervelend, want daardoor moet ik nu 2 maanden wachten terwijl ik mijn TTT al heb gedaan en ik echt geen 8 lessen meer nodig ben...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:16

In Assen was de eerste optie toen we eind augustus gingen plannen pas in november.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:11

sannehelena schreef:
@SophieFT Wachttijd is hier (Drenthe) inderdaad erg lang... Ik kan pas 29 december mijn praktijk doen en heb vandaag ingepland.

Mijn instructeur heeft nooit aangegeven wanneer ik iets kon inplannen, bij mijn TTT & praktijk niet. Hoe zit dit bij jullie? Dit vind ik erg vervelend, want daardoor moet ik nu 2 maanden wachten terwijl ik mijn TTT al heb gedaan en ik echt geen 8 lessen meer nodig ben...

Ik overleg wel met mijn leerlingen, hou de wachttijd in de gaten maar ik noem geen benodigd aantal lessen, dat hangt af van de vorderingen.
Ik plan een ttt altijd relatief vroeg in de opleiding. Het is fijn om ergens naartoe te werken en dan leer je er ook nog wat van.
De uiteindelijke beslissing voor aanvraag ligt bij mij, ik ben ook niet gevoelig voor leerlingen die zichzelf heel fantastisch vinden rijden terwijl ik het nog niet goed vind. Het laatste stukje opleiding doe ik wel veel proefexamens dus mijn leerlingen weten over het algemeen prima hoe ze ervoor staan.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:36

@Polly Ik snap dat je niet heel vroeg alles gaat inplannen en dat je moet kijken naar de leerling. Nadat ik mijn TTT heb gehad wilde ik graag weten of ik mijn praktijk zou kunnen inplannen. Zo'n twee weken terug werd mij verteld dat ik midden/eind november wel kon afrijden. Nu blijkt dat ik pas 29 december kan afrijden. Ik vroeg me daarom eigenlijk af of mijn instructeur mijn praktijk dan niet eerder had moeten inplannen, zodat ik wel eind november nog kon opkomen.

Vandaar ook mijn vraag of dit normaal gesproken al een tijdje vooraf wordt ingepland of niet. Tuurlijk kan ik nu wel wat extra oefenen, maar ik had het toch wel fijn gevonden als ik iets eerder mijn praktijk had kunnen doen. ;)
Laatst bijgewerkt door sannehelena op 20-10-16 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:39

Ik plan eerder in ja, maar ik hou ook de wachttijd in de gaten en weet dus wat ik mijn leerlingen kan voorstellen.
Als ik dan dus eerder moet inplannen overleg ik dat maar geef ik ook heel duidelijk aan wat ik nog verwacht qua benodigde uren, dus dat ze dan niet ineens 1x per week gaan rijden ipv 3x