Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:06

Toevallig komen er nog vacatures vrij aankomend schooljaar :D

Maar het is precies wat hierboven gezegd wordt, het hele team moet het doen want anders werkt het niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:48

Dat klinkt heerlijk inderdaad! Dat wil ik ook!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:06

Bij ons op school is er ook niet echt beleid, heel irritant. In elk lokaal hangt een telefoontas, maar de docent mag zelf weten of hij deze gebruikt. :+ dat doet dus bijna niemand. Telefoons horen in de tas van de leerling, maar lijkt hier wel een standaard item dat op tafel ligt. Continu gezeur en discussie. Bij de ene docent krijgen ze hem wel terug na de les, bij de andere docent komt hij in de telefoonkluis tot 15.30.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:11

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:35

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:11

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:29

Inderdaad daar ben ik ook benieuwd naar! Wel super tof! Ook stressvol denk ik, zo veel lesbezoek?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:10

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:06

Wat een leuke reacties! :D

@Sheran, in het begin vond ik het lesbezoek van collega's en teamleiders wel echt iedere keer spannend. Bij ons is het inmiddels zo dat er de gehele dag door mensen binnen kunnen lopen, achterin kunnen gaan zitten en je na de les van feedback kunnen voorzien. Ze kunnen de hele les bekijken of maar een gedeelte. Inmiddels is dit zowel voor de kinderen als de collega's doodnormaal. De leerlingen kijken echt niet meer op als er iemand binnenkom en ik ga gewoon door met lesgeven zonder dat ik er gestrest van raak.

Wat wel nog spannend blijft is als we bezoek krijgen van docenten van andere scholen, als die ineens achterin worden gezet bij mij dan voel ik mijn hartslag toch stijgen. :') maar dat is vooral omdat je het goed wilt doen en mensen een goede indruk wilt geven.

@deksel en dejavu. Lessen worden klassikaal gegeven en zijn eigenlijk ingericht volgens de instructieprincipes van Rosenshine en de twaalf wijze lessen van o.a. Tim Surma. Betekent niet dat elke les zo is of zo verloopt en dat zal voor de verschillende vakken ook anders zijn denk ik.

Ik zelf geef Engels en mijn lessen zien er ongeveer zo uit:

Het is de regel bij ons dat alle leerlingen twee aan twee wachten in een rij voor het lokaal, al fluisterend. Ik zet standaard een herhalingsopdracht op het bord of huiswerk ( als het zo uitkomt ). De regel is dan dat kinderen stil binnen komen, gaan zitten, hun spullen pakken en aan de slag gaan. Als ik een herhalingsopdracht op heb staan leggen ze eerst hun huiswerkschrift op de hoek van de tafel, pakken ze hun Engels schrift en etui en gaan ze aan de slag. Terwijl zij individueel bezig zijn controleer ik de huiswerkschriften. Daarna wordt de opdracht nagekeken, zet ik het huiswerk op het bord en schrijven zij dit op. Hoe de rest van de les er dan uit ziet is afhankelijk van wat ik die les wil gaan doen. De regel is eigenlijk dat er 80% oude stof herhaald wordt en 20% nieuwe stof wordt aangeboden. De lessen Engels worden gebaseerd op het model van Gianfranco Conti waarbij we in verschillende fases de leerstof aanbieden. Ook doen we veel 'toetsen' van de kennis d.m.v. socrative zodat we kunnen zien in hoeverre de leerlingen de leerstof beheersen.

Tijdens de les wissel ik af tussen zelfstandig werken en samenwerken. Dus geregeld maak ik gebruik van Think - Pair - Share waarbij ze met hun schoudermaatje mogen overleggen, elkaar aanvullen etc. Ook willen wij zo min mogelijk vingers zien maar proberen we gebruik te maken van cold calling. Er is verder altijd een moment waarbij de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan. Vaak maken we ook gebruik van bijv. klassikaal overhoren. Dan vraag ik de vertaling van een woord, tel ik af van 3, 2, 1 en mogen ze het woord samen zeggen. Of ik gebruik de wisbordjes waarbij ze de antwoorden moeten opschrijven.

Als ik tijdens de les de aandacht terug wil dan is de regel dat we van 3 naar 0 aftellen en dan is iedereen stil. Op het einde van de lessen verlaten ze in rijen weer in stilte het lokaal en op de gang wordt gefluisterd.

We hebben veel regels die we als team uitdragen maar soms kan het best zijn dat ik een les heb waarbij ze veel zelfstandig moeten werken, of maar weinig, of waar ik meer dan 20% nieuwe stof behandel.

@dejavu, mentoraat zal denk ik niet veel anders zijn dan andere scholen. We hebben 1x in de week mentorles. Die les wordt altijd voorbereid door 1 mentor en de rest voert hem dan uit. We besteden hier dan veel aandacht in aan de regels, routines, samenhorigheid etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:28

Klinkt interessant, maar past totaal niet bij mij. Ik mis in dit verhaal de ruimte voor een kletspraatje en relatie met de leerling. Hoe vul je dat in?
En hoe differentieer je? En waarop? Hoe ga je om met de leerlingen die de stof al lang beheersen?

Het klinkt heel klassikaal en frontaal. Ik werk zelf met gepersonaliseerd leren gebaseerd op een Zweeds onderwijs model. Een onderwijsvorm waarbij de leerling zelf regie kan houden en invloed heeft op zijn eigen leerproces en waarbij wij aanbieden wat zij nodig hebben. Weer heel anders dus. Interessant, al die onderwijsvormen.

Wij hebben overigen mentoraat, maar zijn coach van een groep leerlingen (en dat hoeft dan niet 1 klas te zijn. Ik heb bijvoorbeeld coachleerlingen in klas 1 en 3) en wij starten iedere ochtend met een dagstart. Hierin bespreken we actuele dingen, afspraken of thema's, maar leren we de leerlingen ook plannen en leren leren. Daarnaast plant de leerling in de ochtend de leer- en werkdoelen voor die dag in.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:43

Het kletspraatje en de relatie met de leerling is juist nu veel meer aanwezig omdat er veel meer rust is en de verwachtingen duidelijk zijn. Als leerlingen in de rij staan te wachten klets ik zachtjes even met ze, of als ik zie dat een leerling zich niet zo fijn voelt neem ik die even mee de klas uit, juist omdat ik weet dat de rest van de leerlingen rustig doorwerkt.

In principe werken wij met beheersingsleren, wij gaan door naar het volgende blokje nieuwe stof als 80% van de leerlingen de stof voor zo'n 100% beheerst. Leerlingen die dat nog niet lukt kunnen extra hulp krijgen tijdens de maatwerkuren. Leerlingen die het erg goed doen kunnen extra werken krijgen of moeilijkere opdrachten. Mijn collega is daar erg goed in, differentiëren is voor mij nog iets waar ik zelf nog af en toe mee worstel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:06

Bedankt voor de uitleg!
Hoe wordt het bij jullie gehandhaafd? Ik kan me voorstellen dat het erg veel helpt als alle docenten hetzelfde stramien volgen, maar wat zijn consequenties van bv niet meteen aan de slag gaan of praten?
Hoe zorgen jullie ervoor dat klassen op hetzelfde punt zijn aan het einde van het schooljaar?

En ook heel benieuwd: hoe gaat dat met nieuwe docenten bij jullie? Het klinkt alsof je in een heel stramien moet passen en dat er niet veel ruimte is om andere dingen te proberen. Maar dat lees ik misschien verkeerd want jullie zijn niet voor niets een voorbeeldschool natuurlijk, haha.

Ik zou er denk ik als docent wel een beetje faalangst op krijgen. Ik heb mijn lessen in orde hoor, maar soms heb je gewoon een offday of zijn de leerlingen vervelend of heb je heel veel nakijkstress waardoor je lessen wat minder zijn.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:36

Interessant!!

Goof, werk jij op een Kunskapsskolan-school?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:37

Sheran schreef:
Hoe zorgen jullie ervoor dat klassen op hetzelfde punt zijn aan het einde van het schooljaar?

Ook een interessante.
Buiten dat het handig is bij de aanvang van het nieuwe schooljaar, waarom zou je persé willen dst iedereen op hetzelfde punt eindigt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:38

dejavu schreef:
Interessant!!

Goof, werk jij op een Kunskapsskolan-school?

Gebaseerd op Kunskapsskolan ja :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:59

Sheran schreef:
Bedankt voor de uitleg!
Hoe wordt het bij jullie gehandhaafd? Ik kan me voorstellen dat het erg veel helpt als alle docenten hetzelfde stramien volgen, maar wat zijn consequenties van bv niet meteen aan de slag gaan of praten?

En ook heel benieuwd: hoe gaat dat met nieuwe docenten bij jullie? Het klinkt alsof je in een heel stramien moet passen en dat er niet veel ruimte is om andere dingen te proberen. Maar dat lees ik misschien verkeerd want jullie zijn niet voor niets een voorbeeldschool natuurlijk, haha.

Ik zou er denk ik als docent wel een beetje faalangst op krijgen. Ik heb mijn lessen in orde hoor, maar soms heb je gewoon een offday of zijn de leerlingen vervelend of heb je heel veel nakijkstress waardoor je lessen wat minder zijn.

Het handhaven gebeurt via een online website: classcharts
Wij werken daarmee als beloningssysteem. Dat houdt in dat leerlingen merits krijgen bij gedrag wat we willen stimuleren zoals: voorbeeldgedrag, actief meedoen, snel aan het werk gaan, zorgvuldig werken/uitgebreide antwoorden en andere. ( andere kan van alles zijn )
Met die merits kunnen ze dingen kopen in het winkeltje zoals schoolspullen maar ook excursies, lasergamen/film kijken met de klas, nablijfblokjes wegkopen etc.

Daar tegenover staat dat een leerling een demerit krijgt op het moment dat er dingen gebeuren waar wij niet zo blij van worden. Zoals praten wanneer dit niet mag, brutale houding, andere afleiden, niet actief meedoen, andere etc. Alles is 1 demerit behalve dagelijkse spullen niet op orde zoals etui, wisbordje, laptop, agenda etc. ( dingen die ze bij elke les zouden kunnen gebruiken )

We hebben ook 2 knoppen voor meteen 50 minuten nablijven, dat is een extra knop andere of mobiel.

De eerste demerit op een dag heeft geen consequenties. De 2de heeft 25 minuten nablijven en elke demerit die daarna volgt ook. 3 demerits in 1 les is op de gang werken.
Huiswerk onvoldoende is ook meteen 25 minuten nablijven. Tijdens het nablijven maken de leerlingen huiswerk.

Sommigen vinden dat streng maar de meeste leerlingen ervaren dat helemaal niet zo en het brengt ontzettend veel rust en duidelijkheid voor leerlingen en docenten.
Er zijn geen discussies meer over bij Pietje krijg ik strafwerk, bij Jantje 3 waarschuwingen etc. Iedereen doet hetzelfde en zo kunnen ook de docenten waarvan het klassenmanagement niet altijd optimaal is ook lesgeven.

Is het systeem feilloos? Nee, dat niet en soms zijn er grijze gebieden. We evalueren daarom vaak over wat goed gaat, wat beter kan en wat anders moet.

Als docententeam volgen wij regelmatig scholingen zowel van mensen extern als collega's intern. Nieuwe docenten krijgen extra begeleiding en zal er vaker en meer bezoek zijn in de les en zijn er bijeenkomsten voor nieuwe docenten.

Iets anders proberen, dat ligt er maar aan, er zijn een heleboel dingen standaard bij ons waar niet van afgeweken wordt maar er is altijd ruimte om te praten over wat er mogelijk is.

En ook wij zijn maar mensen en ook wij maken fouten en ook wij hebben mindere lessen. Fouten maken of mindere dagen hebben is niet erg, zolang mensen maar willen leren en om hulp vragen wanneer nodig.

In de vaksectie wordt goed gecommuniceerd over de lesstof dus het is niet zo dat ik nog bij onderdeel a ben en de rest bij c.

-----------------

Ik ben heel benieuwd naar hoe dat Kunskapsskolen systeem functioneert. Hoe ziet dat erbij jullie uit Goof?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:03

Kan me voorstellen dat deze structuur heel veel rust en duidelijkheid geeft. Het klinkt mij persoonlijk erg streng en ik vraag me af of een puber daar nog wel puber mag zijn? Geintjes uithalen? Een keer klooien? Kak in zijn vel mag zitten etc.

De opmerking 'huiswerk niet in orde is nablijven' is wel echt enorm taakgericht.

Ik maak even een nieuwe post over ons systeem.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:08

Goof schreef:
Kan me voorstellen dat deze structuur heel veel rust en duidelijkheid geeft. Het klinkt mij persoonlijk erg streng en ik vraag me af of een puber daar nog wel puber mag zijn? Geintjes uithalen? Een keer klooien? Kak in zijn vel mag zitten etc.

De opmerking 'huiswerk niet in orde is nablijven' is wel echt enorm taakgericht.

Ik maak even een nieuwe post over ons systeem.

Hoezo zou je geen puber mogen zijn als je je netjes moet gedragen? Wat versta je onder klooien en geintjes uithalen? Ze worden echt niet voor alles afgestraft maar er zijn wel hele duidelijke grenzen. Dat is ook de reden waarom veel ouders met leerlingen met een extra zorgbehoefte juist voor onze school kiezen, omdat de veiligheid en rust voor iedereen vooropstaat.
Die laatste opmerking snap ik al helemaal niet en ik vind de manier waarop je het verwoordt ook wel een beetje negatief maar dat kan aan mij liggen. :) Prima dat het niet jouw ding is hoor. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:27

Oh, niet mijn bedoeling om negatief over te komen! Excuus.

Ik zal meteen mijn laatste opmerking uitleggen:
Wij werken dus met gepersonaliseerd leren wat betekent dat de leerling invloed heeft op zijn eigen leerproces en ontwikkeling. Bij ons mag een leerling voor verschillende vakken op verschillende niveaus werken. Dat betekent dat deze extra uitdaging en verdieping kan krijgen voor vakken waar deze goed in is (en zelfs vervroegd examen kan doen), maar ook een niveau lager kan werken voor vakken die echt een probleem zijn en die de leerling kan laten vallen voor het examen (helaas kan je nog steeds maar op 1 niveau examen doen... Jammer).

Wij werken vanuit leerdoel gericht werken en dus niet taakgericht werken. Wij werken dus niet met vaste opdrachten en huiswerk dat af moet zijn etc. Dan richt je je namelijk op het maken van taken en niet op het beheersen van leerdoelen. Het kan zo zijn dat een leerling een leerdoel namelijk al beheerst, die hoeft dat niet de opdrachten nogmaals allemaal te maken, maar die werkt verder. Bij ons mogen leerlingen versnellen als ze echt alle stof al goed beheersen. In de praktijk vinden veel leerlingen het prettig om 'ons' tempo aan te houden, maar je mag bij ons dus je eigen leer- en werkpad uitzetten en verder werken.
Wij werken ook echt vanuit de leerdoelen. Als wij aan een nieuw hoofdstuk beginnen bekijken we aan welke criteria de leerlingen aan het einde van het hoofdstuk moeten voldoen en welke leerdoelen ze moeten beheersen en van daaruit gaan we aan de slag met een werkpad dat alle werkdoelen bevat die zij nodig hebben om de stof te beheersen. De 1 zal intensiever en langer oefenen met vaardigheid A terwijl de ander zich meer richt op vaardigheid B.
Tussendoor checken wij veel formatief, leerlingen die aantonen de stof te beheersen gaan verder en de anderen krijgen extra uitleg of verdieping o.i.d.

Waar we volgend jaar naartoe willen (en waar we eigenlijk al hadden willen zijn, maar ja, iets met corona enzo...) is dat er 2 vakdocenten naast elkaar ingeroosterd staan met gelijke klassen. De vakdocenten bieden beiden iets aan (een lezing, een communicatiesessie, workshoptijd (zelfstandig werken) etc en leerlingen schrijven zich dan in op basis van waar ze behoefte aan hebben. Zo biedt je hen nog veel meer autonomie.

Wij beginnen onze dag altijd met een kort overleg met docenten om te kijken of er nog bijzonderheden zijn, mededelingen, afspraken etc. Vervolgens staat er een uur op het rooster voor onze coachgesprekken. Alle leerlingen hebben een eigen coach en hebben afhankelijk van in welk leerjaar zij zitten 1 gesprek per week of per 2 weken. Zeer veel contact dus, heel fijn! We leren ze daarin leerdoelen stellen en reflecteren. Daarna starten we met een dagstart met de leerlingen en pas daarna starten onze lessen. We hebben lessen van 40 of 80 minuten. Bij ons op school zie je tijdens de lessen veel leerlingen buiten de lokalen zitten, wij hebben ook een apart workshoplokaal met verschillende ruimtes en zitjes, waar leerlingen met samenwerkingsopdrachten, projecten, presentaties aan de slag kunnen of gewoon om zelfstandig te gaan werken.

Uhm, dat was het denk ik wel :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:33

Overigens jammer dat jouw school zo ver weg is, want ik had dus wel graag een keer komen kijken!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:38

Goof schreef:
Klinkt interessant, maar past totaal niet bij mij. Ik mis in dit verhaal de ruimte voor een kletspraatje en relatie met de leerling. Hoe vul je dat in?
En hoe differentieer je? En waarop? Hoe ga je om met de leerlingen die de stof al lang beheersen?

Het klinkt heel klassikaal en frontaal. Ik werk zelf met gepersonaliseerd leren gebaseerd op een Zweeds onderwijs model. Een onderwijsvorm waarbij de leerling zelf regie kan houden en invloed heeft op zijn eigen leerproces en waarbij wij aanbieden wat zij nodig hebben. Weer heel anders dus. Interessant, al die onderwijsvormen.

Wij hebben overigen mentoraat, maar zijn coach van een groep leerlingen (en dat hoeft dan niet 1 klas te zijn. Ik heb bijvoorbeeld coachleerlingen in klas 1 en 3) en wij starten iedere ochtend met een dagstart. Hierin bespreken we actuele dingen, afspraken of thema's, maar leren we de leerlingen ook plannen en leren leren. Daarnaast plant de leerling in de ochtend de leer- en werkdoelen voor die dag in.

Kunskapsskolan :) hebben we op het lyceum ook, bij de mavo niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:41

Oh, ik moet er dan aan toevoegen dat wij mavo/ havo/ vwo hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:43

AmandaVD op welk niveau wordt er les gegeven, en hebben jullie ieder jaar voldoende aanmeldingen?

Vind het een heel interessant concept, en ik denk voor heel veel kinderen ook een goede manier van onderwijs krijgen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:46

Goof schreef:
Overigens jammer dat jouw school zo ver weg is, want ik had dus wel graag een keer komen kijken!

Dat vind ik andersom net zo. Hoe ziet een les van jou eruit? Bieden jullie gericht leerstof aan of kiest de leerling wat hij/zij wilt leren? Hoe je het vertelt klinkt het heel interessant maar hoe ziet het er praktisch uit?

@PSvanLot, wij bieden mavo aan en 2 jaar schakelklas waarbij leerlingen op havo niveau les krijgen in leerjaar 2 en voor sommige vakken ook in 1.

Wij hebben tot nu toe nog geen krimp gehad en dit jaar zelfs een stijging. Dit is het derde jaar ( we zijn in leerjaar 1 gestart en pakken er steeds een leerjaar bij. Dus de leerlingen in leerjaar 3 doen het dus al 2,5 jaar zo ) en volgend jaar draaien alle 4 de leerjaren op dezelfde manier.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:22

@Amanda en @Goof, superinteressant om zo eens een kijkje in jullie keuken te krijgen.

Rosenshine ken ik, interessant om te lezen hoe jullie dat in de praktijk brengen. Ik ben ook benieuwd naar jouw vakdidactiek voor Engels. Gianfranco Conti ken ik nog niet, zou je daar ook wat meer over willen vertellen?

Ik ga wat meer lezen over die kunskapsskolan methode, leuk! Als ik jouw beschrijving lees, dan lijkt die (iig deels) gebaseerd te zijn op de zelf-determinatie theorie van Deci&Ryan. Klopt dat?

En tof dat jullie beginnen met een dagstart met een vaste docent. Ik heb als kind op een internationale school gezeten waar we dat ook hadden, dat heette toen ‘homeroom’. Je homeroom docent was vergelijkbaar met je mentor. Ik kan me herinneren dat ik dat fijn vond om op een vaste manier te beginnen. En daar werd ook altijd de aanwezigheid gedaan en mededelingen, en als je bv niet zo lekker was dan vertelde je dat aan die docent. En in de les was er les. Heel fijn en duidelijk. Dan weet je als docent ook dat je het hele lesuur kunt gebruiken ipv dat je 10 min kwijt was aan de dagstart. Ik had op een gegeven moment 1 klas 3x in de week het eerste uur en geef eerlijk toe dat ik maar gestopt ben met het voorlezen uit de zandkorrel (moest op die school) omdat ze daardoor 30 min lestijd per week misliepen tov de parallelklassen.