
Maar het is precies wat hierboven gezegd wordt, het hele team moet het doen want anders werkt het niet.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amandavd schreef:Ik werk trouwens op deze school: https://www.ed.nl/de-peel/alfrinkcolleg ... ca7OTl5wzs
Amandavd schreef:Ik werk trouwens op deze school: https://www.ed.nl/de-peel/alfrinkcolleg ... ca7OTl5wzs
Amandavd schreef:Ik werk trouwens op deze school: https://www.ed.nl/de-peel/alfrinkcolleg ... ca7OTl5wzs
Sheran schreef:Bedankt voor de uitleg!
Hoe wordt het bij jullie gehandhaafd? Ik kan me voorstellen dat het erg veel helpt als alle docenten hetzelfde stramien volgen, maar wat zijn consequenties van bv niet meteen aan de slag gaan of praten?
Hoe zorgen jullie ervoor dat klassen op hetzelfde punt zijn aan het einde van het schooljaar?
En ook heel benieuwd: hoe gaat dat met nieuwe docenten bij jullie? Het klinkt alsof je in een heel stramien moet passen en dat er niet veel ruimte is om andere dingen te proberen. Maar dat lees ik misschien verkeerd want jullie zijn niet voor niets een voorbeeldschool natuurlijk, haha.
Ik zou er denk ik als docent wel een beetje faalangst op krijgen. Ik heb mijn lessen in orde hoor, maar soms heb je gewoon een offday of zijn de leerlingen vervelend of heb je heel veel nakijkstress waardoor je lessen wat minder zijn.
Goof schreef:Kan me voorstellen dat deze structuur heel veel rust en duidelijkheid geeft. Het klinkt mij persoonlijk erg streng en ik vraag me af of een puber daar nog wel puber mag zijn? Geintjes uithalen? Een keer klooien? Kak in zijn vel mag zitten etc.
De opmerking 'huiswerk niet in orde is nablijven' is wel echt enorm taakgericht.
Ik maak even een nieuwe post over ons systeem.
Goof schreef:Klinkt interessant, maar past totaal niet bij mij. Ik mis in dit verhaal de ruimte voor een kletspraatje en relatie met de leerling. Hoe vul je dat in?
En hoe differentieer je? En waarop? Hoe ga je om met de leerlingen die de stof al lang beheersen?
Het klinkt heel klassikaal en frontaal. Ik werk zelf met gepersonaliseerd leren gebaseerd op een Zweeds onderwijs model. Een onderwijsvorm waarbij de leerling zelf regie kan houden en invloed heeft op zijn eigen leerproces en waarbij wij aanbieden wat zij nodig hebben. Weer heel anders dus. Interessant, al die onderwijsvormen.
Wij hebben overigen mentoraat, maar zijn coach van een groep leerlingen (en dat hoeft dan niet 1 klas te zijn. Ik heb bijvoorbeeld coachleerlingen in klas 1 en 3) en wij starten iedere ochtend met een dagstart. Hierin bespreken we actuele dingen, afspraken of thema's, maar leren we de leerlingen ook plannen en leren leren. Daarnaast plant de leerling in de ochtend de leer- en werkdoelen voor die dag in.
Goof schreef:Overigens jammer dat jouw school zo ver weg is, want ik had dus wel graag een keer komen kijken!