Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:21

Biks2 schreef:
Klinkt goed Macs! Worden de extra taken ook opgebouwd als je langer in het vak zit?

Ja, en dat mag ook helemaal naar je eigen interesses (als er plek is) maar dat lukt meestal wel. De eerste 2/3 jaar ben je ook coach samen met een andere coach, dat is wel heel fijn!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:06

Taken worden in mijn ervaring op alle scholen zeker opgebouwd naar mate iemand langer in het vak zit. Meestal proberen ze docenten die in hun eerste jaar zitten zeker geen mentor te laten zijn bijvoorbeeld en zich vooral op hun hoofdtaak te laten focussen: lesgeven. Meestal komen daar langzaam aan steeds meer taken bij, ook vaak op initiatief van de persoon zelf: functies waar je op kunt solliciteren, neventaken zoals het organiseren van reizen, schoolfeesten etc of het begeleiden van bepaalde type leerlingen, examensecretaris, noem maar op... De meeste docenten die al langer in het vak zitten hebben wel een of meerdere zulke taken erbij. Toch zie ik ook docenten die daar niet zo veel behoefte aan hebben, die dat ook gewoon niet doen. Die geven hun lesjes, hebben hun mentoraat en dat is het.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:10

Jullie weer goed opgestart?
Wij hebben zo'n rare tussenweek nu - met vakantie geweest en volgende week toetsweek, hoewel sommige Kristen al world of donderdag aan de toetsweek begonnen. Lastig om de focus te houden.
Het was zo'n dag. Deze had ik nog even nodig tijdens het zelfstandig in stilte werken. Ik hou dat soort dingen altijd omhoog als ik iets van ze wil. In dit geval een jongen die naar op zijn telefoon bleef kijken en een jongen en een meisje die maar bleven overleggen.

Afbeelding

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:50

Wij hebben nu ook toetsweek inderdaad.
Ik snap je onderste tekening niet zo goed geloof ik. Wat doe je daarmee met je leerlingen?

Wat vinden jullie van de deur van mijn lokaal??

Afbeelding

Ik word er helemaal vrolijk van!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:25

Super leuk! Leuk als lokalen wat persoonlijker worden.

Mijn tekening: stel je leerlingen werken zelfstandig in stilte. Een jongen zit op zijn telefoon en je wil hem er op een wat ludieke manier op wijzen. Dan teken je zo'n tekening en je houdt het blaadje omhoog. Werkt als een trein.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:32

Maar wat heeft de wolk der schaamte met telefoongebruik te maken?

Hier mogen telefoons het lokaal niet in. De regel wordt niet altijd even consequent uitgevoerd maar vind het zelf wel een goede regel :o.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:35

Wat een leuke deur Goof!

Ik snap de tekeningen ook niet helemaal. Haha. Jij tekent dit en laat dit dan aan leerlingen zien?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:42

Haha laat maar, als de leerlingen het maar snappen _O-

Ja dat hij zich moet schamen als hij zijn telefoon pakt. Bij ons zijn ze niet verboden in het lokaal helaas. Zou leuk zijn :) Bij telefoongebruik nemen we ze in en gaan ze naar de coördinator, maar je wordt er wel erg moe van op een gegeven moment. Blijft vaak bij waarschuwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:10

Ik word helemaal simpel van het telefoongebruik.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:12

Goof schreef:

Ik ook, het is verschrikkelijk hoe verslaafd ze zijn. De gameverslaving wordt ook echt steeds groter!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:14

Ja bizar. Geen rust in die lijven en koppies, altijd behoefte aan prikkels, irritatie als je een uur niet op je telefoon kan kijken. Zorgelijk zeg.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:33

Flying_Angel schreef:
Goof schreef:

Ik ook, het is verschrikkelijk hoe verslaafd ze zijn. De gameverslaving wordt ook echt steeds groter!

Hoeveel leerlingen er gamend over de gang lopen…
Hier moeten ze tijdens de les in de telefoontas.
Klas 1 top, klas 3 bijna niemand meer, klas 4 een enkeling.
Het wordt door het bestuur ook niet gedragen dus dan is het moeilijk.

Ik ga vanaf aankomend schooljaar het toch anders doen. In de tas, wil je dat niet, dan ga je maar in de aula zitten. Ik meld je wel afwezig.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:35

Hier is de afspraak: telefoon in zicht tijdens de les is per direct briefje halen en uur nakomen. Vaak moet ik het 1x in de les zeggen en dan zie ik ze daarna idd niet meer. Dat is op andere scholen wel anders geweest, dus dat werkt hier goed. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:40

Het verschilt bij mij per klas. Ik heb klassen waarin ik niet eens hoef te waarschuwen, daar verdwijnen ze uit zichzelf. Maar mijn mavo 4...... :+ :+ :+ :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:47

Goof schreef:
Wij hebben nu ook toetsweek inderdaad.
Ik snap je onderste tekening niet zo goed geloof ik. Wat doe je daarmee met je leerlingen?

Wat vinden jullie van de deur van mijn lokaal??

[ [url=m/mfWloy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik word er helemaal vrolijk van!

Tof hoor!!! Zelf gemaakt?

Telefoons moeten in de telefoonbak. Ik sta dus bij de deur met een bak in mijn handen: 'Hoi Joris, weer beter? Telefoon in de bak'
Etc.
Nul discussie, even contact en dan lekker lesgeven.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:48

Is ook een kwestie van consequent zijn toch? Als ik nog 1x iemand zie met telefoon, dan… En dan daadwerkelijk uitvoeren. Of denk ik nou te makkelijk? :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:51

Goof schreef:
Het verschilt bij mij per klas. Ik heb klassen waarin ik niet eens hoef te waarschuwen, daar verdwijnen ze uit zichzelf. Maar mijn mavo 4...... :+ :+ :+ :+

4 mavo is ook een ramp. Maar zolang er verschillende docenten zijn die er niks om geven en leerlingen tijdens de les gewoon op de telefoon laten, is het dweilen met de kraan open.

Zo vermoeiend.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:52

deksel schreef:
Is ook een kwestie van consequent zijn toch? Als ik nog 1x iemand zie met telefoon, dan… En dan daadwerkelijk uitvoeren. Of denk ik nou te makkelijk? :D

Denk dat je daar wat te makkelijk over denkt.
Als binnen een school niet alle neuzen dezelfde kant op staan, dan is het echt gedoe.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:06

PSvanLot schreef:
deksel schreef:

Als binnen een school niet alle neuzen dezelfde kant op staan, dan is het echt gedoe.

Dat. En geen zin in iedere les discussies of woede uitbarstingen. (Mbo n2)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:09

PSvanLot schreef:
deksel schreef:

Dit is 100% waar. Het is echt heel belangrijk dat de school er een vast beleid in heeft, anders blijft het een discussiepunt, zijn de strenge docenten de boeman en blijf je moeten waarschuwen. Ik merk heel erg het verschil tussen deze school en scholen waar ik gewerkt heb die meer zeiden: het is aan de docent om zelf te kiezen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:21

PSvanLot schreef:
deksel schreef:

Mee eens. Ik heb vandaag nog een telefoon tot 17.00 gehad, leerling ging boos naar mentor maar die stond achter mij. Bij ons is schoolregel telefoon (geluid) uit en uit het zicht. Ziet of hoort de docent je telefoon, mag hij ingenomen (maximaal 24 uur). Als leerlingen heel lastig doen kan het via de afdelingsleider, die geeft meestal de keuze, of volgende ochtend ophalen, of je krijgt hem mee naar huis en levert hem de volgende dag 8.00 weer in tot eind van de dag. Ik moet zeggen dat over het algemeen innemen bij mij goed werkt. Ik plak er altijd een lesje beleefdheid aan vast. Kom je na de les rustig en aardig vragen of je hem terug mag, krijg je hem terug. Kom je schreeuwend of weigerde je hem af te geven, mag je aan het einde van mijn schooldag komen. Is het al meerdere keren voorgekomen ook.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:00

Bij ons is de regel: de telefoon is thuis of in de kluis, de gehele dag. Ook in de pauzes is de telefoon in de kluis of thuis. Dit geldt voor alle leerjaren en als leerlingen betrapt worden is dat meteen 50 minuten nablijven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:02

Innemen mag bij ons niet. Vanuit bestuur wordt gezegd dat wij dan verantwoordelijk zijn voor de telefoon. Zegt een leerling bijvoorbeeld: toen ik hem inleverde was het scherm nog heel en nu stuk… dan heeft de persoon die hem ingenomen heeft een probleem.

Ik vind het erg ver gaan, maar oké.

Vanaf volgend jaar ga ik dus strenger zijn. Wil je je telefoon niet ophangen in de telefoontas, dan ga je maar weg en zet ik je op afwezig.
Ook daar zijn ze het niet mee eens, maar een leerling die je les in komt en weigert te gaan zitten die stuur je toch ook weg?

Je komt in de les om gewoon mee te doen en je aan een paar eenvoudige basisregels te houden. Daar hoort je telefoon weg doen ook zeker bij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:02

Amandavd schreef:
Bij ons is de regel: de telefoon is thuis of in de kluis, de gehele dag. Ook in de pauzes is de telefoon in de kluis of thuis. Dit geldt voor alle leerjaren en als leerlingen betrapt worden is dat meteen 50 minuten nablijven.

Ik wil op jouw school lesgeven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:04

_O- Klinkt inderdaad aanlokkelijk, let's go!