VWO 5 ~ 2016/2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Re: VWO 5 ~ 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 08:35

Wauw wat gaaf Femke! Doen jullie dat via ESN ofzo of regelen jullie het zelf? Heel veel plezier alvast :D

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:40

Volgens mij wordt het door onze school geregeld. Dankjewel!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:00

Pff, begint toch wel beetje zwaar te worden nu :roll:
Naast alle nieuwe stof van o.a. natuurkunde en wiskunde hebben wij ook nog eens een pre-pws te doen zo vlak voor de kerstvakantie. Zijn er eigenlijk ook andere scholen die hieraan doen in de 5e? Ik heb het wel eens gegoogled, maar wij lijken de enige te zijn? :/

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:07

Wij hebben het iig niet, ook niet van gehoord. Pittig lijkt me dat zeg.. ik moet zeggen dat ik het ook maar amper bij kan houden allemaal := motivatie is ook al weg sinds het schooljaar begonnen is, terwijl dat normaal gesproken toch pas rond de meivakantie kwam, dan was een onvoldoende meer of minder toch niet zo erg meer _O- Nu het jaar begonnen met krappe voldoendes, we krijgen allemaal herkans mogelijkheden aangeboden maar ik kan me er gewoon niet toe zetten :o

Spoiler:
Iemand die trouwens even met mij wil nadenken over een paardenkwestie? via pb?

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:57

Pfff klinkt herkenbaar allemaal. Ik moet me er ook echt elke keer tot zetten. Pre-pws hebben wij niet, wij beginnen in mei geloof ik met de pws.

Doe maar Pb Pacific (jij heette btw toch Gerbrich? Ik ben zo slecht met namen...)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:08

Pre pws ken ik niet.. Maar hier is het ook ongelooflijk druk dat ik het eigenlijk niet meer kan bijbenen. Ik kom vaak pas om 4 uur/half 5 thuis en als ik dan al mijn huiswerk af wil krijgen zit ik er tot 9 uur aan, maar dat houdt toch niemand vol? Op de dagen dat ik vroeg uit ben heb ik vaak al iets anders staan..
Zoals vandaag ook; had ik aardrijkskunde SE waarvoor ik niks heb geleerd omdat ik me er gister echt niet meer toe kon zetten na die drukke dagen voorafgaand.. Ik leer nooit niks voor een toets dus dit is echt uniek. Vraag me echt af hoe anderen dit doen :x

Mij mag je ook altijd pb'en Gerbrich!

Mogen jullie trouwens je pws ook alleen doen? Ik zit te twijfelen of ik het niet liever alleen doe maar ik geloof dat het niet gebruikelijk is (bij ons op school dan). Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie zit

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:51

Het is bij ons ook niet gebruikelijk je pws alleen te doen, maar het kan wel. Ik denk dat er wel voordelen aan zitten, maar ook nadelen natuurlijk.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:18

Bij ons is het voor alfa mensen gebruikelijker, maar beta niet. Pb mag Gerbrich!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 16:42

Bij ons is het ook gebruikelijk het samen te doen, maar je mag wel gewoon alleen als je dat wilt (en dat gebeurt ook best vaak). Rond april beginnen wij met PWS.

Als je nog iemand wilt pb'en Gerbrich, staat mijn PB-box ook open!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:11

Probleem is al opgelost, wel heel erg bedankt allemaal :+:

Ik geloof dat pws bij ons ook zowel alleen als met z'n tweeën mag, maar iedereen die ik ken doet het met z'n tweeën. Misschien mag het ook wel niet in je eentje, ik weet het eigenlijk niet eens :=

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:06

Goed om dit te lezen, dan is het niet helemaal raar, maar wel ongebruikelijk. Ik weet dat het meer werk ed is, maar de meeste van mijn vriendinnen doen een ander project in plaats van pws (kon je kiezen als extra voor TTO) en daarmee zijn eigenlijk al mijn opties met mensen met wie ik wil samenwerken weg. Ik doe dan liever meer alleen dan dat ik met iemand zit waar ik niet goed mee kan samenwerken. Maar ik heb nog een half jaar om erover na te denken :)

Hoe gaat het bij jullie met de paarden? Hier gaat het echt ontzettend goed na een paar tegenslagen. Romy is eind oktober verhuisd van stal, waar ik nu niet meer fietsend naar toe kan gaan. Ik rij nu ieder weekend met de eigenaresse mee, dus ik zie haar gelukkig nog wel wekelijks. Maar ze is zóó veel beter gaan lopen sinds ze verhuisd is :):) Op dit moment gaat het zo goed dat we er weer op kunnen voor wat stappen en sturen. In augustus was ik nog bang dat ze de winter niet door zou komen, maar ze is echt ontzettend opgeknapt <3 Daarnaast doe ik nu doordeweeks het andere paard van de eigenaresse en vandaag dus weer voor het eerst in ruim een jaar serieus gereden *\o/*

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:08

Is pws je profielwerkstuk! Ik zat me maar af te vragen waar jullie het over hadden :')
Wij hebben nog niks over pws gehoord. Maar als het goed is beginnen wij er dit jaar aan.
En het moet in twee tallen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:06

Het pre-pws houdt dus in dat je gaat oefenen voor het echte werk.. A.k.a. een werkstuk schrijven dat qua grootte en regels vergelijkbaar is met het echte pws :/ Altijd leuk als school denkt dat je nog niet genoeg te doen had, haha :x

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:53

Een pre-pws. Are they kidding. Dat is gewoon echt belachelijk. Laten we alvast gaan oefenen voor het bejaardentehuis anders. Stel je voor dat we niet voorbereid zijn.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:45

Ivm drukte is het heel lang geleden dat ik in dit topic heb gereageerd. Ik ga dus niet meer op iedereen reageren :+ maar wel op de "belangrijkste" dingen en op de reacties van deze pagina ;)

@Kim Ondanks dat het al even geleden is, wil ik je toch nog heel veel sterkte wensen met het verlies van Oreo! :(:) Y;( en verder ook veel plezier met je nieuwe paard!

@Guusje (ook al weet ik niet of je dit nog gaat lezen ;) ) Veel succes verder op havo en hopelijk brengt het je allemaal een beetje meer rust!

@Lynnepinny Welkom en wat knap dat je zo hebt doorgezet om nu uiteindelijk vwo te doen! Op onze school hebben we ook geen pre-pws. Wij hebben juist helemaal nog niet zo veel informatie over het pws gekregen, alleen dat we het moeten maken en we uiteindelijk een vak moeten kiezen :Y)

@Joëlle Wat fijn dat het zo veel beter gaat met Romy! *\o/*

Wat er ook wel mee te maken heeft waardoor ik zo lang niet in dit topic heb gereageerd kun je in dit topic lezen: [STW] Problemen met karakter op middelbare school Ik merk dat meer mensen in dit topic het ook lastig hebben dit school jaar. Bij mij is het al sinds de tweede klas aan de gang, maar is het me dit schooljaar écht te veel geworden. Het hele verhaal kan je in het topic lezen. Even de laatste "update" uit het topic gekopieerd: (dat was 13 december)

"We hebben vandaag het gesprek met de school gehad. T/m de kerstvakantie blijf ik thuis, om uit te rusten en niet aan school te denken. Begin januari heb ik weer een gesprek met de maatschappelijk werkster en gaan we kijken wie mij gaat ondersteunen om aan mezelf te werken en half januari gaan we weer samen met de school in gesprek. Dan gaan we kijken wat ik op dat moment aan kan en hoe we het precies gaan aanpakken (hoeveel wel/niet naar school en naar welke vakken, enz.) De school is bereid om veel mee te denken en aan te passen voor zo ver ze kunnen.
Ik heb het gevoel dat er nu eindelijk iets gaat veranderen (in zoverre dat het ook echt helpt/effect heeft/een oplossing is) en dat het gewoon gaat lukken, wat erg fijn is. Zeer waarschijnlijk ga ik 2 jaar over 5 vwo doen, hoe die invulling gaat zijn weet ik nog niet precies, maar dat is iets om later te vragen."

Ik krijg het nu ook meteen weer warm en krijg pijn in m'n hoofd als ik alleen al aan school denk, dus waarschijnlijk ga ik ook niet zo veel meer in dit topic mee praten wat betreft school, maar over eventuele andere dingen kan ik natuurlijk nog wel mee praten.

Ik snap dat jullie nu ook ineens denken van waar komt dit nou weer ineens vandaan :+ Maar het is best veel en vermoeiend om steeds alles uit te leggen, vandaar dat ik even naar mijn topic verwijs, maar als jullie evt. nog vragen aan mij hebben wil ik die natuurlijk best beantwoorden ;)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:05

Wow Kimara, dat is niet niets! Ik vind het wel heel knap van je hoe je er nu mee omgaat en dat je dit schooljaar de beslissing hebt genomen om er echt wat mee te doen. Respect! Heb je nog wel contact met je vrienden/klasgenoten, of is het echt even helemaal afsluiten zeg maar? Heel veel succes wens ik je in ieder geval de komende periode :(:)

Wauw super Joëlle! Fijn dat het allemaal nu zo goed gaat :j Ben je ook van plan vaker te rijden op het paard van de eigenaresse, of verzorg je hem?

Hier wat minder leuk nieuws helaas. Sinds september heb ik dus een bijrijdpony na ontzettend lang zoeken, en hoewel het soms wat vechten met elkaar is begin ik steeds meer een band met haar op te bouwen. Alleen, ze is van een meisje van 9 die haar nog niet zo goed aan kan en die er dus redelijk vaak afligt omdat Lucy haar uittest. Daarom is de beslissing gekomen om haar te verkopen. Ze staat nu op marktplaats, dus het is afwachten hoe het nu gaat. Komende twee weken is ze wel 'voor mij alleen', aangezien de eigenaren op vakantie gaan dus dat is wel fijn, om afscheid te nemen zeg maar. Ik blijf ook wel hun bijrijder, aangezien ze een nieuwe pony gaan kopen. Maar wel heel jammer!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:02

@Yael Ik spreek een paar klasgenootjes nog wel via whatsapp en we gaan in de kerstvakantie ook nog samen afspreken, dus dat is fijn. (ik zit ook nog wel in de groepsapp van m'n klas, maar daar praat ik toch nooit in :+ ) Wij hebben zelf al vanaf de tweede klas naar oplossingen gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar niks hielp eigenlijk, dus het is fijn dat er nu dan even een "drastische" keuze gemaakt werd en dat er wel eindelijk ook echt wat aan gedaan wordt vanuit school. Dankjewel!
Wat jammer dat ze Lucy gaan verkopen! Wel begrijpelijk, maar niet leuk voor jou. Sterkte met het afscheid nemen en geniet van de tijd die je nog samen met haar hebt.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:11

Ik had je topic al eens gezien Kimara. Ontzettend rot dat je je zo voelt, maar fijn dat er eindelijk verandering in komt! Hopelijk ga je je wat beter voelen zo. Houdt je ons op de hoogte?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:26

Dappere keus Kimara, goed om voor jezelf te kiezen :) Ik heb zoiets ook wel erg overwogen, gewoon voor wat extra rust in m'n hoofd, maar het jaar in twee jaren doen houdt me tegen. In een andere klas komen zit ik echt niet op te wachten nu we het sinds dit jaar/eind vorig jaar eindelijk best gezellig hebben met z'n allen.
Vind het dus heel knap dat jij het wel aan durft, succes!

Oh Yael, wat naar van Lucy! Lastig om dan weer afscheid te moeten nemen.. gelukkig mag je blijven als er straks een nieuw paardje komt, dat zal het vast wat makkelijker maken allemaal :)

Wij zijn op school nu bezig met een onderzoek naar de verschillen in de onderwijssystemen in Finland, Amerika en Nederland, en dan focussen we vooral op de effectiviteit en tevredenheid. Het is echt heel grappig om te doen, want ik heb nu mailcontact met een docente uit Finland die de enquête gaat voorleggen aan in ieder geval haar leerlingen, maar misschien zelfs wel de hele school :D heel tof, ben benieuwd hoeveel reacties we nog gaan krijgen. Morgen hebben ik en mijn vriendin ook nog een 'interview' met een docente van onze school die zelf naar Finland is geweest.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:13

@Myrthe Inderdaad heel fijn. Ik hou jullie zeker op de hoogte ;)

@Gerbrich In een andere klas komen is nou ook niet echt waar ik op zit te wachten, voor mij is het nu al lastig in een klas waar ik al 4/5 jaar lang in zit, dus laat staan als ik in een nieuwe klas kom.. Maar dat zou helaas de "consequentie" zijn en zo kon het gewoon niet meer langer, dus eigenlijk had ik niet echt een keuze. Maar de school zal nu goed meedenken en samen kijken we naar wat ik aan kan, dus daar komt uiteindelijk ook wel een passende oplossing voor. Ik weet zelf ook nog niet hoe het allemaal gaat zijn, maar we zullen het zien ;) Dankjewel!
Interessant onderzoek, misschien volgt er nog wel een verandering in ons onderwijssysteem ;) Succes met jullie onderzoek verder!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 11:35

Oh dat is echt fijn wel Kimara!

Dankjulliewel! Ja, het is wel heel fijn dat ik mag blijven en ook mee mag doen met de zoektocht naar een nieuwe pony.

Wow dat klinkt wel interessant Gerbrich! Heel gaaf dat je ook echt contact hebt met een docente daar :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:33

Gelukkig nieuwjaar iedereen! Gaan jullie nog iets leuks doen deze vakantie?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:45

Gelukkig nieuwjaar!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:50

Gelukkig nieuwjaaar!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:22

Gelukkig nieuwjaar!
Ik ga deze vakantie sws een keer gezellig high teaen. Maar verder niet echt plannen. Wel hoop ik vrijdag weer een keertje op Shan te kunnen rijden. Ik ben nml weer gevallen helaas. En ik moet nog een nieuwe cap kopen omdat ik op mijn hoofd gevallen was. En nieuwe schoenen. Eigenlijk moet ik best veel doen :')