Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:59

_Mirjam schreef:
Wow, heel erg bedankt voor het vertalen! Die eerste kreeg ruimtegebrek geloof ik dat het zo onduidelijk werd haha. Ik ga de vertalingen bij de briefjes schrijven zodat ik ze niet vergeet :)

De laatste twee worden lijken op poretamblon tavo maar dat betekent niet echt iets voor zover ik weet :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 01:09

ik maak er porezambon tavo van :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 08:50

Ik kreeg eerder de indruk dat het eerste briefje is geschreven door iemand die niet gewend is om te schrijven (gezien het aarzelende schrift, de 2 verschillende N's waar geen duidelijke reden voor is enz) en dat er iets staat van: esto me gusta porque se parece a (dit vind ik leuk omdat het lijkt op). Mbontana is natuurlijk nooit een Spaans woord, en mb is ook geen voorkomende lettercombinatie aan het begin van een Spaans woord.

Ik zie twee opties:
- dat laatste woord is geen Spaans woord. Het kan een naam zijn, of de tekst waar we naar kijken is een op het Spaans gebaseerde pidgin of creool. Of iemand heeft om een andere reden twee talen door elkaar gegooid.

- de schrijver wordt per woord ongeletterder en had iets van "mi ventana" willen schrijven :P Of iets anders Spaans, en had géén idee hoe hij dat moest doen.

Piekosjj

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:31

Ik zie er juist een handschrift van een erg jong iemand in, desnoods iemand die nog maar net heeft leren schrijven en dus nog niet alles goed kan spellen? Ook door het hartje erbij wat meer een misvormd cirkeltje is dan 'n hartje :')

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:33

Mag ik mij hier ook melden?

Ik wil heel graag Spaans leren, maar ik zit een beetje te dubben over hoe ik het aan moet pakken. Duolingo al eens geprobeerd, maar daar kan ik niet zo veel mee.

Ik heb vooral een basis nodig, als ik die eenmaal heb dan ga ik gerust alles wat los en vast zit lezen met een woordenboek/vertaalmachine er naast [zo heb ik ook mijn Engels geperfectioneerd], maarja, die basis... Dus als iemand tips heeft, zeer welkom! Misschien een fijn werkboek wat je in de boekhandel kan krijgen o.id.?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:05

Ik kom hier ook binnen rollen..
Ik wil graag Frans leren, ook voor eventuele vervolgstudie. Maar waar kan ik t beste beginnen? Lezen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 20:06

SophieFT schreef:
Ik kom hier ook binnen rollen..
Ik wil graag Frans leren, ook voor eventuele vervolgstudie. Maar waar kan ik t beste beginnen? Lezen?

Zou ik met Frans niet doen, literair Frans is zo anders dan "gewoon" Frans. Of je moet niet-literair Frans lezen, ik lees af en toe op een Frans forum en dat is best leerzaam :P

Eigenlijk bedenk ik me nu dat ik op verschillende manieren talen geleerd heb en de meest rigoureuze bleek ook de meest efficiënte: emigreren :Y)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:12

Ik merk dat ik nu inderdaad veel minder van het Deens echt bij leer, nu ik weer terug in NL ben. Even doorbikkelen tot november, dan kan ik weer terug :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:57

Ik heb mijn japans zo enorm laten vallen. Helemaal niet bezig geweest ivm vakantie en het verzuipen in mogelijkheiden. :(
Deze week memrise maar weer oppakken.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:03

Ik heb het zelf enorm laten verstoffen maar ik ben niet de enige zie ik. :o

Afbeelding

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:09

maava schreef:

[ [url=m/T8EiYN.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is alleen van deze week, ik heb vandaag nog niet zoveel tijd gehad :+ Bij de maand zit ik al op 120.000. :Y)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:13

Merula123 schreef:
maava schreef:

Dat is alleen van deze week, ik heb vandaag nog niet zoveel tijd gehad :+ Bij de maand zit ik al op 120.000. :Y)

Ohja het is nog maar maandag. :Y)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:19

maava schreef:
Ohja het is nog maar maandag. :Y)

:Y) Ik heb vandaag al wel nieuwe lijsten gemaakt, maar nog niet geleerd.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:40

maava schreef:

Ik ben van plan weer te gaan beginnen hahah. Beetje druk gehad met mn nieuwe studie en de voorbereiding daarvoor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:41

haha ik moet ook weer eens beginnen nu mijn herexamens voorbij zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 08:20

Hier ook flink stof op het materiaal. Computer is stervende, maar eens even kijken hoe ik dat ga oplossen met de diverse dingen die ik er nog wel mee wil doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:12

Ik ben helaas ook niet meer echt verder gegaan met Frans. Vind Duolingo een leuke app maar weinig motiverend omdat ik het gevoel heb dat ik niks (bruikbaars) leer.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:08

_Nelleke_ schreef:
Ik ben helaas ook niet meer echt verder gegaan met Frans. Vind Duolingo een leuke app maar weinig motiverend omdat ik het gevoel heb dat ik niks (bruikbaars) leer.

Ik heb precies hetzelfde probleem, met memrise leer ik alleen woordjes en zinnetjes, maar geen grammatica. Dus ik heb geen idee hoe ik van bijv. 'ik voel me heel slecht.' 'ik voel me heel goed kan maken.
Nu wel human japanese gevonden en dat werkt goed. Er is vast wel een app die ook grammatica in jou taal leert?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:21

Duolingo geeft er wel grammatica uitleg bij, als je het op de website op de pc doet. Helaas zit al die uitleg er niet bij via de app.

Hier gaat het Deens leren momenteel erg langzaam. Eind november ga ik terug naar Denemarken en dan gaat het vast weer beter, wanneer ik de taal ook weer dagelijks om me heen hoor.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:27

Ik heb nu helaas geen tijd (ik volg vijf vakken op dit moment, alles zeer intensief :wow: ). Over een paar weken heb ik echter een vak afgerond en houd ik dus wat tijd over per week.

Ik heb me voorgenomen om dan minstens een uur per week (nog weinig, maar beter dan niks) aan Spaans te gaan zitten. Ik moest laatst wat in Spanje bestellen en merkte dat ik door het rondklikken in de webshop meteen wat woordjes oppikte, dus ik ga proberen een paar standaardzinnen en -woorden te stampen, en daarna ga ik gewoon zoveel mogelijk lezen... Heb zo ook Engels geleerd dus dat zou moeten lukken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:32

Ik ben nog steeds rustig bezig met het Italiaans. Dat ik er geen grammatica bij heb vind ik nog niet erg. Wanneer ik het gevoel heb dat ik al iets kan zeggen, koop ik een grammatica boek en hoop dat dat dan vlotter loopt omdat er al een kleine achtergrond is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:50

ik heb zojuist ontdekt dat je op duolingo ook artikels kan lezen met de engelse vertaling naast! hoe leuk!
(en zelf kan helpen mee vertalen, maar daar voel ik me nog lang niet goed genoeg voor :') )

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:33

Sinds kort kunnen wij via blackboard (online leerplatform van de UA) een licentie aanvragen voor 'altissia'. Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is het al vermeld, maar ik vind dit er zeer goed uitzien op het eerste gezicht. Indien er interesse is, kan ik gerust nog wat ervaringen delen wanneer ik het eenmaal goed getest heb. Ik ben van plan mijn Frans ermee te onderhouden (wat ik nu krijg via de UA, dit jaar start ik Frans 3 wat gelijk staat met niveau B2 dacht ik) en ik wil mijn Duits weer oppoetsen. Deze 2 met het oog op werk vinden in België binnen 3 jaar, daarna ga ik vermoedelijk wel nog een taal bijnemen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:31

Zeker doen SinneJ :-)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:26

Oeh ben benieuwd naar je ervaringen! Ken het hele programma niet dus zal zelf zo ook even kijken.