Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:31

Ik ben klaaaaaar! Nooit meer naar school!

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:08

Hoi allemaal,

Mag ik me hier ook melden?
2 weken geleden begonnen met afstuderen, even snel gezegd: onderzoek naar markt/verkooppotentieel binnen de machinebouw en vervolgens advies met welke strategie ze dit kunnen omzetten naar meer omzet. Lastige markt en allemaal technische producten, voor een CE student zonder affiniteit met techniek een flinke uitdaging!

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:13

Gefeliciteerd Kayleigh!! Heerlijk, nu lekker genieten!

Welkom Sammiesam! Lijkt me lastig onderzoek doen als je er geen affiniteit mee hebt. Krijg je een onderzoek toegewezen vanuit je opleiding?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:26

Nee zelf zoeken, maar ik wilde een salesopdracht en geen marketing dus daardoor was de zoekopdracht al heel lastig, en anders moest ik echt naar het westen verhuizen..

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:28

Meer mensen met tegenslagen tijdens hun afstuderen zo te lezen.. Balen :\
Ik ben ook een tijd echt m'n motivatie kwijt geweest, een aantal schoppen onder mn kont van mensen uit mn omgeving hielpen toen voornamelijk :=

Inmiddels is mn scriptie ingeleverd en ben ik druk met het in elkaar zetten van m'n presentatie.

Zag dat er ook een aantal mensen klaar zijn, gefeliciteerd! *\o/*

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:11

Gefeliciteerd voor alle mensen die klaar zijn!! Goed gedaan! *\o/* *\o/*

Ik ga nu de vierde week in van mijn afstudeerperiode maar heb vandaag écht écht écht geen motivatie. Heb mijn plan van aanpak klaar en ga die morgen bespreken met mijn begeleider op school. Kan nu eigenlijk ook niet zo heel veel doen omdat het plan van aanpak eerst goed gekeurd moet worden. :+
Ga vanmiddag dus alleen maar leuke dingen doen dacht ik zo! :j

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:48

Ondertussen is hier de eerste paniek gezakt.
Ik heb een goed gesprek met de directeur gehad en daarna met mijn studieloopbaanbegeleider.
Dingen zijn duidelijker en ik ga vol goede moed mijn versie 2 schrijven!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:29

Gefeliciteerd Kayleigh! Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn!

Sammiesam, dat klinkt inderdaad pittig, maar het gaat je vast lukken!

Jitske, dan ben jij ook bijna klaar dus? Lekker hoor!

Maaike, die dagen heb ik ook weleens. Meestal leg ik me er dan maar bij neer dat het niet meer gaat lukken die dag :+ Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hopen dat je plan van aanpak wordt goedgekeurd!

Fijn Floemii, het gaat nu vast helemaal goed komen.

Ik heb woensdag weer een gesprek met mijn begeleider vanuit school. Had het liever morgen gehad, ik heb van alle onderdelen van mijn projectvoorstel nu wel een opzet en ik durf er eigenlijk weinig meer aan te veranderen omdat ik bang ben dat ik het dan weer verkeerd doe. Vandaag is ook weer zo'n anti-motivatiedag, ik heb eigenlijk nog niet veel productiefs gedaan vandaag, behalve dan mijn projectvoorstel bespreken met de opdrachtgever. Hij is het wel eens met mijn opzet en hoofd- en deelvragen dus dat is alvast fijn.

Succes allemaal!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:02

ik ben een poosje afwezig geweest :o ik heb niet alles terug gelezen,

Kayleigh gefeliciteerd!

Floemii succes met versie 2.

M_aaike nog even doorzetten en dan ben je straks klaar.

_Jitske_ succes met je presentatie.

sammiesam succes met je opdracht.

Ik heb inmiddels een goedkeuring voor mijn plan van aanpak *\o/*
Ik mag dus verder met afstuderen en moet het rapport 18 mei inleveren! Nog 3 maanden knallen!
En daarnaast nog een paar opdrachten inhalen van vorig jaar, mn vakken van het afgelopen half jaar heb ik in ieder geval wel afgerond :)

Iedereen nog heel veel succes!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:00

Hier ook een beetje de motivatie kwijt. Ik kom in de knoop met het vinden van bronnen. Ik gebruik al Google Scholar maar hebben jullie misschien nog tips ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:06

Wat voor bronnen zoek je? Ik heb Google Scholar wel geprobeerd maar dat leverde voor mij niet zoveel op, met gewoon Google kwam ik verder. Op Google Books staan trouwens wel vrij veel boeken online, misschien zit daar wat tussen?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:12

Ik zoek zowel juridische als sociale bronnen die te maken hebben met kwaliteitsverbetering van een incassobureau. Merk dat er heel weinig onderzoek naar is gedaan..
Ik ga even kijken op Google Books :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:08

Kayleigh gefeliciteerd!

Sammiesam welkom! Lastig dat je geen affiniteit hebt met je onderzoek..

Jitske spannend dat je scriptie is ingeleverd! Ben benieuwd :)

Floemii, fijn dat je paniek wat gezakt is. You can do it :) :)

Kirsha, ik heb inderdaad ook dat ik bijna niks durf te veranderen. Wel fijn dat je deelvragen zijn goedgekeurd, dat is echt lekker.

Lauwie gefeliciteerd met je go :D heel veel succes!

Nathalie, ik gebruik de bieb van school veel, en inderdaad google scholar en books. Ook veel gewoon google hoor, moet je alleen goed opletten of je bron goed bruikbaar is. Mijn school heeft ook databanken met artikelen.

Ik ben echt keihard op weg met het verbeteren van mn plan, ben echt bijna klaar. Heb het een stuk breder gemaakt, ben er ook wel echt tevreden over dus als het nu niet goed is ga ik weer even een potje huilen haha. Ik loop alleen tegen mn deelvragen aan, weet niet of die wel helemaal goed zijn. Ben wel weer echt een stuk gemotiveerder, dat voelt wel lekker!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:54

Gefeliciteerd kayleigh!

Welkom Sammiesam, ik heb stage gelopen bij een luchtvaartbrancheorganisatie en ik studeer af in een IT-bedrijf.. Heb er echt geen affiniteit mee, maar ik vind de zakelijke technische markt wel een stuk interessanter voor mijn carriere :D (ter indicatie.. de meeste klasgenoten (Media & Entertainment Management) krijgen géén stagevergoeding, ik krijg een dikke stagevergoeding en heb een leaseauto..) dus het is een handige zet van je! In het begin is het wel even wennen inderdaad!

xNathaliee Ik weet niet van wat voor "niveau" jouw bronnen moeten zijn, maar ik heb veel gehad aan ScienceDirect, via mijn school kon ik daar op inloggen en hier staan de meeste artikelen uit wetenschappelijke journals wel op. Kijk even op jullie intranet of jullie databanken hebben, wij zijn aangesloten bij een stuk of 25 databanken waar je bronnen kan zoeken, en daar staat dan ook bij elke databank een beschrijving bij wat voor dingen je er vindt.

Ik heb vandaag eindelijk een werkcollege waarbij ik dus contact heb met een docent.. Ben benieuwd hoe dat gaat. Mijn theoretisch kader is bijna af (denk ik in ieder geval haha) dus ik wil nu gaan operationaliseren zodat ik daarna mijn enquete en interviewvragen kan gaan maken.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:09

amandananana, fijn dat het bijna klaar is, als je idd lekker gemotiveerd bent gaat het goed!

Ladyson, interessant is het zeker, weet niet of ik er echt zou kunnen werken te complex. Idd wel een zeer goede vergoeding, auto alleen als ik naar klanten ga. Jij hebt het wel heel luxe dan ;)

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:48

Eventjes rustig hier, is iedereen druk aan de gang? Ik ben gisteren voor het eerst in mijn 'schoolcarrière' in de vakantie naar school geweest. Een persoonlijk dieptepunt... :')

Nu druk bezig met het literatuuronderzoek. Echter is er niets te vinden over mijn onderwerp, dus heb ik het opgesplitst in bepaalde definities en criteria die wel te vinden zijn. Maar man, dit is niet mijn hobby!
Over 4 weken heb ik het GO/NO GO moment, dus heb voor over 2 weken een momentje met mijn begeleider vanuit school geboekt voor feedback. Loop dus mooi op schema, hoop dat ik dit zo vast kan houden.

Nou hop, weer een schop onder mijn ..... en back to work! :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:06

Ik ben er nog :P

Klinkt lastig Marrit89, maar fijn dat je in ieder geval op schema loopt. Hopelijk krijg je straks bruikbare feedback, dan komt het vast helemaal goed :j

Ik ben bijna klaar met mijn projectvoorstel. Over 2 weken is (hopelijk) het goedkeuringsmoment. Ik hoop alles deze week af te ronden en dan begin ik gewoon vast met mijn onderzoek. Mijn begeleider vanuit het bedrijf zit vaak in het buitenland dus de beoordeling kan helaas niet eerder... En op school is het nu vakantie dus ook geen feedbackmoment. Geeft niet, ik weet in principe wel dat het zo goed is en dat er alleen nog één en ander gedetailleerder uitgewerkt moet worden. Dat komt hopelijk wel goed.

Succes iedereen *\o/*

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:23

Hier ook nog bezig!
Ik ga komende zondag lekker voor 12 dagen op vakantie! Dus deze week nog even bikkelen zodat ik voor die tijd een nieuwe versie naar mijn begeleider kan sturen. Vorige afspraak kwam naar voren dat ik erg veel herhalingen en overbodige informatie in mijn stuk heb staan.
Voorbeeldje; Ik heb een stuk geschreven over de interviews die zijn gedaan en dan staat er 'Deze interviews zijn afgenomen met alle medewerkers'. Ja dat is natuurlijk logisch. En daarna heb ik heel uitgebreid beschreven dat er bepaalde medewerkers alleen voor zwangerschapsverlof in dienst zijn genomen en anderen er al 5 jaar werken. Dat kan je inkorten tot 'De medewerkers werken hier variërend van een halfjaar tot 5 jaar'. Of iets in die richting :')

Ik heb een deel van een hoofdstuk samen met mijn begeleider doorlopen en dan denk ik, jaa logisch waarom heb ik dit allemaal opgeschreven.. Totdat ik het zelf moet doen en dan denk ik, ja maar dit is belangrijk, dat is belangrijk, dit moet er in, dat kan ik niet schrappen |o

Haha maar ik heb afgesproken dat ik er van de week ook even met mijn moeder naar ga kijken, zij ziet dat soort dingen ook altijd wel! Dus super fijn dat ze me wil helpen, moet ik nu eerst even zelf aan de slag O:)

Succes voor degene die binnenkort feedback/Go of niet/etc hebben! Ik weet nog hoe verschrikkelijk ik die GO/No Go vond.. Gelukkig zit ik redelijk in de afronding nu en is het allemaal verfijnen. (Alhoewel mijn begeleider elke keer weer wat nieuws vindt, kan soms ook frustrerend zijn ^) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:26

Ik ben druk op zoek naar een baan en gewoon aan het genieten van het feit dat ik klaar ben!
Als ik jullie berichtjes zo lees, ben ik des te blijer... Pff! Veel succes iedereen!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:13

@ Kayleigh geniet ervan! Succes met je zoektocht naar een baan.

@Missy_ Succes met de laatste loodjes en geniet van je vakantie!

@ Kirsha Succes met de afronding van je voorstel en verder met je onderzoek.

@Marrit89 Ik ken het gevoel ik vind het ook niks die literatuur zoeken, ik heb wel een go gekregen om te starten met het onderzoek maar wel met het commentaar erbij dat ik meer literatuur moet gaan zoeken. Succes nog!

Ik ben zelf nu bezig met het onderzoek maar vind het lastig om mijn aandacht er bij te houden, nu zit ik bijv. op bokt i.p.v. aan mn afstuderen :o
Ik probeer wel steeds een stukje te maken en dan even wat afleiding om daarna weer verder te gaan. Anders is het best wel lastig om geconcentreerd te blijven. Ik moet het rapport 18 mei inleveren en dat klinkt nog zo ver weg. :o Maar ja als ik nu uitstel moet ik straks heel veel doen!
Dus hup hup weer aan de slag.

Succes iedereen!

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:58

@Lauwie: Begrijp ik goed dat je al een GO binnen hebt en bezig bent met je praktijkonderzoek? Wat zit er een verschil in onderzoek doen per opleiding. Hier pas op 23 maart het GO/NO GO moment, terwijl de eindrapportage ook 18 mei ingeleverd moet worden. Nu hoeven wij gelukkig niet heel diep en uitgebreid onderzoek te doen. Maar toch, de planning is krap!

Oja, hier hetzelfde. Moest van mezelf de hele dag met het literatuuronderzoek bezig om het af te maken. Ik ben ook de hele dag afgeleid geweest. "O, een koolmeesje" "O, de buurvrouw, even zwaaien" "Oja, de was moet ook nog" "Even op Bokt kijken"....
Kortom, weer veel minder gedaan dan ik had gewild...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:05

Dat viel mij ook al op! Lauwie, ik heb even teruggezocht, jij studeert Bedrijfskunde en Agribusiness in deeltijd toch? Ik doe dezelfde opleiding in voltijd, ben op dezelfde dag gestart en moet inderdaad ook op 18 mei mijn eindrapport inleveren. Mijn go/no go moment is op 10 maart (had een week eerder gekund maar begeleiders konden niet). Overigens wil ik wel eerder beginnen met het onderzoek, voor zover dat mogelijk is.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:22

Jullie krijgen van mij een schop onder jullie kont! ~~}>

Kayleigh, lekker hoor! Ikwilookklaarzijn!! ;(

Missy, heel veel plezier op vakantie!

Go/No Go heet bij ons Groen licht en dat hebben wij halverwege april. Het onderzoek moet begin juni zijn afgerond. Nog twee weken en dan ben ik klaar met stage lopen. Dan heb ik weer ietsje meer tijd voor de laatste twee punten die nog moeten worden afgerond: het eindonderzoek en het maken van beeldend werk. Mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd dus de eerste punten voor het onderzoek zijn ook al binnen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:39

Klopt ik volg de opleiding in deeltijd. Ik moest in oktober mijn onderwerp aangeven. Mijn plan van aanpak moest ik rond 20 november inleveren. Toen dat niet goed was heb ik nog 2 kansen gekregen om het te verbeteren. En op 2 februari begon het afstuderen dan officieel dus het onderzoek zelf. Ik moest mijn laatste versie van het plan van aanpak 3 februari inleveren en ben toen 1 week later begonnen. tussendoor heb ik geen beoordeling meer tot dat ik dus 18 mei het rapport moet inleveren.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:50

Een hele opluchting hier, maandag mijn eindpresentatie en verdediging gehad en ik ben geslaagd! *\o/*

Lauwie: Echt spannend dus op het eind of het goed genoeg is bij jullie! Krijg je tussendoor wel feedback van je begeleider(s)?

En dat gemakkelijk met iets anders bezig gaan dan met je afstuderen komt heel bekend voor. Oh, eerst ff paardrijden, oh ik moet nog even boodschappen doen, oh even op Bokt kijken, even eten koken etc :+