Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:05

Vind de prijzen van de tweedehands boeken toch nog wel tegenvallen om heel eerlijk te zijn..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:28

Ik ga geen laptop gebruiken voor mijn opleiding an sich. Gewoon pen en papier. Daarna kan ik altijd nog dingen verwerken op de pc.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:37

dancer_ schreef:
Vind de prijzen van de tweedehands boeken toch nog wel tegenvallen om heel eerlijk te zijn..

Of bij marktplaats geluk hebben dat iemand een hele serie boeken heeft die je wilt hebben en daar een leuk bod op doen xD zo heb ik een hele stapel boeken die nieuw bij elkaar €340,- waren, voor €125,- overgenomen O:) :P Terwijl de boeken vrijwel nieuw waren.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:59

Als er nog iemand boeken zoekt voor SPH jaar 1 t/m 4, pb maar even welke je zoekt. Ik heb de meeste nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:32

kimberly1995 schreef:
Ik ga geen laptop gebruiken voor mijn opleiding an sich. Gewoon pen en papier. Daarna kan ik altijd nog dingen verwerken op de pc.

Zeg je nu haha. Ik gebruik ook pen en papier om aantekeningen te maken omdat dat prettiger werkt, maar als je straks opdrachten op school moet gaan uitwerken is het een stuk handiger om een laptop bij je te hebben. Computers zijn vaak erg traag en druk op school.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:46

Echt hé, schoolcomputers werken nooit zoals het moet. _O-
En tegenwoordig worden laptops bij des lessen betrokken en heb je veel groepsopdrachten waarbij je op school kan werken. :=

En ik heb dysgrafie dus schrijven is voor mij én heel lastig en vermoeiend en het wordt onleesbaar op den duur.

Dysgrafie:
http://www.groepspraktijkhetklavertje.be/dysgrafie.html

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:51

Emmaa_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Zeg je nu haha. Ik gebruik ook pen en papier om aantekeningen te maken omdat dat prettiger werkt, maar als je straks opdrachten op school moet gaan uitwerken is het een stuk handiger om een laptop bij je te hebben. Computers zijn vaak erg traag en druk op school.

Ik doe een deeltijdopleiding. Mijn lesdag volg ik dus alleen colleges. De rest doe ik zelf thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:53

kimberly1995 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik doe een deeltijdopleiding. Mijn lesdag volg ik dus alleen colleges. De rest doe ik zelf thuis.

Oh oke, dan is het nog wel te doen denk ik! Maar ook dan zal je werk in groepen moeten doen en het is wel handig om dat met een laptop te kunnen doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:55

Ja dan zou het wel kunnen! :j

Ik heb maar 10-15 contacturen dus ik denk veel zelfstudie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:58

Alle studies hebben in principe 40 lasturen per week. Sommige studies hebben maar een paar contacturen per week, maar dan wordt er van je verwacht dat je de rest opvult met zelfstudie. Ook bij deeltijd trouwens, dat is alleen maar uitgevonden zodat mensen het naast hun baan kunnen doen. Ook met deeltijd zal je 40 lasturen per week hebben, maar misschien maar 5/7 op school.

Betekent niet dat je dat altijd doet, maar in principe werkt het zo :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:00

Ik doe altijd alles wat sneller, ADHD hé. :') _O- Behalve de havo daar deed ik wat langer over. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:00

Haha ik ben idd ook een ADHD'er dus bij mij gaat het ook wat sneller :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:01

Als het regulier deeltijd was misschien, maar ik heb geen 40 studielasturen per week. En of ik in groepen moet werken weet ik niet eens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:02

Ik maak alleen wat écht belangrijk is.
Tenzij het belangrijk en ontiegelijk veel werk is dan doe ik het ook niet. Waar die 7 voor mijn examen economie weg kwam is me daarom nogsteeds een vraagstuk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:02

Wat voor deeltijd doe je dan? Er bestaan namelijk geen studies die minder dan 40 lasturen per week hebben. Deeltijd betekent alleen maar dat je de helft van je contacturen verliest, en dat je die thuis moet opvullen. Buiten het reguliere huiswerk. Doe je zo'n combi van leren-werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:03

MarlindeRooz schreef:
Ik maak alleen wat écht belangrijk is.
Tenzij het belangrijk en ontiegelijk veel werk is dan doe ik het ook niet. Waar die 7 voor mijn examen economie weg kwam is me daarom nogsteeds een vraagstuk. :+

Ik heb op de Havo echt niks gedaan, en op het HBO heb ik altijd een beetje gekeken wat ik belangrijk vond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:05

Ik heb het laatste jaar havo sprint gedaan, dus 4 en 5 in een jaar.
Dat was wel hard werken, maar niet overdreven. Gewoon 1 dag van te voren en alles optijd inleveren. En je kreeg bonuspunten door huiswerk te maken. :=
Ik had bijvoorbeeld filosofie en daar snap je echt geen snars van als je het niet bijhoud.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:07

Emmaa_ schreef:
Wat voor deeltijd doe je dan? Er bestaan namelijk geen studies die minder dan 40 lasturen per week hebben. Deeltijd betekent alleen maar dat je de helft van je contacturen verliest, en dat je die thuis moet opvullen. Buiten het reguliere huiswerk. Doe je zo'n combi van leren-werken?

Jammer dat je generaliseert.
Ik ga Natuurgeneeskunde studeren. 31 dagen per jaar les van ongeveer kwart over 9 tot half 6. Maximale studielast is 16 uur per week, volgens de vrouw aan wie ik mijn vraag gemaild heb. Juist omdat het een beroepsopleiding is die veel mensen combineren met een baan. Gemiddelde leeftijd op de opleiding is 35 en de studie duurt 5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:10

Op het HBO ga je daar wel vaker last van krijgen. Met hoorcolleges stapelt de stof zich op, en als je er een keer niet bent dan mis je gelijk een heel stuk en dan snap je het wss daarna ook niet meer. Ik leg daarvoor altijd contact met klasgenoten, dan kan je vragen of iemand een samenvatting door wilt sturen als je er een keer niet geweest bent.

Mijn ervaring dat je werkcolleges over het algemeen wel kan missen, vooral als je geen groepswerk hoeft te doen. Zonder groepswerk zijn werkcolleges vaak herhalingen van hoorcolleges en dus niet echt nodig als je het al begrijpt. Als je wel groepswerk hebt moet je gewoon even in contact blijven met je groepsgenoten. Wij besloten altijd als groepje om niet naar de werkcolleges te gaan en zelf een moment in te plannen om aan het werk te gaan. Als werkcollege op een vervelend tijdstip valt (wij moesten er bijvoorbeeld 5 uur op wachten) dan is dat gewoon veel praktischer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:12

kimberly1995 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik ga Natuurgeneeskunde studeren. 31 dagen per jaar les van ongeveer kwart over 9 tot half 6. Maximale studielast is 16 uur per week, volgens de vrouw aan wie ik mijn vraag gemaild heb. Juist omdat het een beroepsopleiding is die veel mensen combineren met een baan. Gemiddelde leeftijd op de opleiding is 35 en de studie duurt 5 jaar.

Ho ho ho, ik generaliseer helemaal niemand. Ik probeer alleen maar te zeggen dat er vaak nog wat meer bij kijken. Ik ken mensen die een deeltijd naast hun baan als docent gingen doen en die het daar nog een stuk moeilijker mee hadden dan verwacht. In een gemiddelde week heb je misschien maar 16 lasturen als je goed kan doorwerken, maar als je tentamenweken of iets dergelijks hebt dan zal het een stuk hoger worden. Ik probeer je geen les te lezen, totaaaal niet zelfs. Ik probeer alleen mijn eigen ervaring te vertellen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:15

hahah ik hield me toen ik nog geen laptop had, altijd voor om mijn aantekeningen die ik op school maakte, altijd thuis in de computer over te typen, maar gebeurde echt nooit :+ Of misschien van 1 les, en daarna niet meer :') vergeten of luiheid. ('doe ik volgende keer wel')
En schoolcomputers zijn vreselijk indd :') heb m'n klasgenoten regelmatig zien vloeken tegen die dingen en ze hebben heel vaak ''een enkeltje door het raam'' gekregen hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:17

Mijn ervaring is dat aantekeningen maken op papier snel chaotisch wordt, en dat je het uiteindelijk toch niet gaat overtypen :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:18

Emmaa_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Ho ho ho, ik generaliseer helemaal niemand. Ik probeer alleen maar te zeggen dat er vaak nog wat meer bij kijken. Ik ken mensen die een deeltijd naast hun baan als docent gingen doen en die het daar nog een stuk moeilijker mee hadden dan verwacht. In een gemiddelde week heb je misschien maar 16 lasturen als je goed kan doorwerken, maar als je tentamenweken of iets dergelijks hebt dan zal het een stuk hoger worden. Ik probeer je geen les te lezen, totaaaal niet zelfs. Ik probeer alleen mijn eigen ervaring te vertellen.

Kwestie van de boel bijhouden en plannen. Scheelt ook dat ik geen reguliere studie doe. Ik vraag me af in hoeverre het vergeleken kan worden.. Ik merk namelijk zoveel verschillen en heel veel mensen in dit topic hebben het alleen over studeren aan hbo of universiteit en als je dan iets 'anders' doet 'hoor je er niet bij'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:20

Ik kan ook niet ruiken dat jij geen reguliere studie doet he, dus dat kan je dan ook gewoon uitleggen. Ik wist het niet, jij wist misschien niet dat reguliere studies wel op die manier in elkaar steken.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:23

Dit is ook een topic voor HBO-studenten dus is niet zo gek dat niet iedereen weet wat de verschillen dan zijn als iemand een andere studie-vorm doet xD :P Maar d'r zijn indd ook buiten de reguliere opleidingen verschillende soorten andere opleidingen. Weet alleen zelf de verschillen niet echt.