Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hidsiiiggg

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:00

Ze zeiden dat er 15 contacturen zijn per week in het eerste jaar maar inderdaad een deeltijd oplossing zou het beste zijn. Nogmaals, ik heb ervaring met meerdere cursussen/studies doen en het is gewoon een kwestie van discipline. Hoe veel vergader je met je projectgroep? Bij onze master projecten doen wij dit 1 of 2 keer per week een uurtje maar bij deze opleiding werken er ook mensen naast de studie (fulltime) dus wij stellen ons allemaal flexibel op en dan is het eigenlijk allemaal goed te plannen of op te lossen^^

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:03

15? Wow, dan schrijf ik me meteen in :D
Propedeuse 25, semester 30, project 35 ongeveer.
Er wordt van je verwacht dat je 4 dagen fulltime op school aan het project werkt, dag 5 is voor portfolio of alsnog aan de opdracht. Maar zou ook kunnen verschillen per school. (Han Arnhem hier) Maar verwar jij het niet met uni?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:08

Nee... opendag op de hu... vanmiddag^^

en er zit vaak heeeel veel verschil in tijd en kwaliteit tussen opleidingen dus het zo goed kunnen dat dat bij jou misschien anders is...

hu staat niet al te best bekend

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:17

Ja, HU zal wel anders werken. Als beide opleidingen ECHT maar 15 uur zijn (vergeet niet dat dat dan les is, je zult ook je opdrachten moeten maken) dan zou je in theorie er 2 kunnen volgen.. Proberen kan altijd, kans op falen maar ook kans op succes.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:24

Ja, ik zei ook contact uren. Dus dat zijn colleges werkcolleges enz. Niet de zelfstudie.

Overigens heb ik 2 opleidingen gehaald met minder als 30% van de hoorcolleges te volgenxD voor mij werkt thuis leren gewoon beter.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:46

15 uur les? Nou dat mocht ik willen hoor. Ik had volle dagen les in het eerste jaar en tijdens project uren en creatieve lessen aan de HU telt je aanwezigheid ook mee. Daarnaast is CMD het beste beoordeeld aan de HU dus wat dat betreft is het een prima studie.

Maar als je er zo zeker over bent, waarom vraag je het ons dan nog? Gelukkig zit ik niet zelf op de studie :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:58

De keuzegids geeft de opleiding een onvoldoende en de hu in het algemeen staat ook niet hoog op de lijst :+

Courses, ik ben gewoon kritisch en probeer te achterhalen wat nou waar is. Als meer mensen dat zouden doen voor dat ze een opleiding beginnen zou het uitvalpercentage niet zo hoog zijn;)

Ik hoop nog steeds dat er iemand is die deze opleiding met een andere combineert en mij meer kan vertellen:) aan de faculteit journalistiek worden meerdere opleidingen aangeboden waar volgens mij best wel een stukje overlap tussen zit. Dus toen ik daar was met mijn vriendin vroegen we ons gelijk al af of dat deze opleidingen niet te combineren zijn.

En ik wist niet dat er een aanwezigheidsplicht is. Nog geen opleidingen gedaan of gezien waarbij dit van toepassing is dus dat is informatie waar ik wat aan heb;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:35

Okee, dus je vindt het eigenlijk bij voorbaat al ‘niet goed’ (aangezien je keer op keer terug komt over dat de ‘HU niet goed staat aangeschreven’ ‘de HU staat niet goed bekend’) en je wilt niet van een student van de studie zelf aannemen hoe het in elkaar steekt? Ik heb het vorig jaar allemaal meegemaakt, gedaan en er zelf gezeten dus het is niet zo dat ik het via een of andere studiegids aan het vertellen ben. Uiteraard zijn er punten waar de studie beter op kan presteren, maar dat zul je bij elke studie, school, universiteit of welke educatieve instelling ter wereld houden.

Qua alle CMD studies die er in ons land aangeboden worden staat degene van de HU het hoogste aangeschreven op het gebied van de lessen, hoe het met de afstudeerders gaat enzovoort. Het is een goede studie, alles word behandeld en je leert er wat je wilt leren. Een klein stukje overlap zou misschien in het eerste jaar voor kunnen komen (op het gebied van Communicatie in de theory gok ik) maar verder zul je weinig overeenkomsten vinden wat dat betreft, zeker als je naar de overige aangeboden studies kijkt (DCM, ICM, Journalistiek enzovoort).

Maar om een antwoord op je vraag te geven; persoonlijk zie ik niet waar ik de tijd vandaan had moeten halen het te combineren met nog een studie. Dat gaat niet om geen discipline hebben of lui zijn, puur vanwege het feit dat je buiten school gewoon enorm veel werk thuis moet doen en dat gaat niet over leren. CMD is doen, CMD is maken. Als jij binnen 2 dagen 100 foto’s moet opleveren voor een school opdracht en dat 4 weken op rij wens ik je veel succes wanneer dat een van de 4 vakken is waar je mee bezig bent, je voor je projectgroep nog een deel research moet af hebben, voor Theory nog een stuk moet lezen en vervolgens ook nog even een HTML website in elkaar moet draaien :D

En daarbij vergis je je echt naar als je denkt dat je het ‘met een VWO achtergrond wel even doet’. Nogmaals; CMD is doen. Je bent grafisch en creatief bezig. Super leuk als je goed teksten kan leren maar dat helpt je geen steek bij het verwoorden van je keuzes op het gebied van grafisch inzicht en creatieve vakken. Waarom lijkt het je een ‘leuke’ studie? Waarom CMD en niet DMC of ICM?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:40

Never EVER doe je CMD naast een andere studie. Never :') Ik zit nu in het tweede jaar en ik doe mijn fotografie werk ernaast en dat gaat echt al NET aan. Maar no way dat dat te combineren is met een andere studie.
Ik studeer in Amsterdam overigens.

Ik heb overigens ook VWO gedaan en de theorie is voor mij niet lastig. Ik haal al mijn tentamens in een keer met niet eens achterlijk veel leerwerk.
Maar CMD is 90% projecten en dus DOEN, en geloof me dat wordt onderschat. Ik ben met een paar dingen echt wel onderuit gegaan omdat ik het gewoon niet zo makkelijk voor elkaar kreeg. Heb alles uiteindelijk in 1x gehaald maar echt niet met 2 vingers in mijn neus, eerder met elke maand minstens een huilbui van de stress _O-

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:04

Mijn eerste jaren school waren ook niet te combineren... iedere dag van 9 tot half 6 les en theorie en praktijk doen na en tijdens school. Ik zou pas combineren wanneer je beter inzicht hebt op wat verwacht wordt van je.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:00

http://www.studiekeuze.hu.nl/opleidinge ... in-Cijfers

Lagere cijfers dan de HAN, toch hoger dan gemiddeld. Alleen ontbreken er 2 vakjes.

&& Je kan ook kritisch zijn en tóch verkeerde studie kiezen. Ik wilde mijn hele leven al juf worden, heb ook open dagen bezocht, meeloopdag, zelfs een dag waar je een les gaat voorbereiden gevolgd. Ik wist het zeker, dit is hem. En dan doe je de opleiding.. en dan is het hem toch niet. Je kan voorwerk doen wat je wilt, uiteindelijk zul je iets toch moeten proberen om erachter te komen.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:12

hoho courses, nu zeg je dingen die niet terecht zijn. Ik vind de manier waarop je reageert niet echt prettig. Maar dat terzijde, ik kom niet keer op keer terug op dat het een minder goede opleiding is. Dat heb ik één keer genoemd waarna jij met zei dat de HU wel de beste opleiding heeft en ik vervolgens de bron noem waaruit ik concludeerde dat de HU zeker niet de beste cmd opleiding is in Nederland.

Dit hangt natuurlijk van je bron af maar ik vind de studiekeuzegids een goede bron. De criteria die ze hierbij gebruiken bij het beoordelen van een studie, zijn criteria die ik persoonlijk belangrijk vind, maar dit hoeft uiteraard niet voor iedereen te gelden. Volgens deze studiegids krijgt cmd aan de HU een 5,4 uit 10 en dus onvoldoende.

Ik luister juist naar studenten die de opleiding zelf volgen. Ik heb niets voor niets vandaag met 2 studentes een kwartier staan praten. En wat ik met kritisch bedoelde is dat ik niet de eerste bron voor lief neem. Vandaar dat ik toch nog hier op het forum wat vragen stel. Het is goed mogelijk dat de persoonlijke ervaring van deze studie erg uiteenlopen en dat het toeval is dat ik 2 meisjes op de HU heb gesproken die beide de studiebelasting niet erg hoog vonden en waarvan één persoon dacht dat het erg goed te doen zou zijn om er een opleiding naast te volgen.

Waarom ik juist cmd wil doen? Ik weet helemaal nog niet zeker of ik dit wil doen. Ik ben mij al een paar maanden aan het oriënteren op creatieve opleidingen, gewoon omdat ik dit erg leuk vind. Niet omdat ik hier perse in wil gaan werken. Ik heb een aantal jaar geleden al bewust de keuze gemaakt niet iets als cmd te gaan studeren omdat volgens vele mensen het toekomstperspectief er gewoon somber uitziet. Ik heb een degelijke goede studie uitgekozen waarin goed werk te vinden is met een goed salaris. Overigens is de studie die ik heb gekozen ook echt mijn ding, ik vind het super leuk en interessant. Toch zou ik graag daarnaast wat willen doen voor mezelf, iets creatiefs dus.

Ik heb al gekeken naar verschillende mbo opleidingen en thuisopleidingen en daar proefmateriaal voor aangevraagd maar ik vond dit niveau zo tegenvallen dat ik ben gaan kijken naar hbo opleidingen. En dus ben ik vandaag ook meegegaan met een vriendin die sowieso naar de open dag van de HU wilde.

Als je zoveel verplichte uren moet volgen overdag dan is de combinatie met mijn master niet te doen aangezien ik daarvoor 40 uur per week (minimaal) moet stage lopen. Dus ik dan ga ik misschien nog even kijken naar deeltijdvarianten en anders naar iets heel anders wat wel praktisch te combineren is.

Ik denk helemaal niet dat een vwo-er zoveel meer voorsprong heeft op een havist. Enkel moet toetsen leren zou het inderdaad kunnen schelen. Verder denk ik wel dat ze gedisciplineerder zijn dan de meeste havisten:P

Ik ben natuurlijk al iets verder als een vwo-er. Het is niet zo dat je op de universiteit enkel theorie leert stampen. Sterker nog, ik heb ook onwijs pittige projecten gehad en ook op de universiteit bij niet 'creatieve' opleidingen wordt aan je gevraagd creatief en innovatief te denken. Je leert ontzettend efficiënt werken en om academisch na te denken. Dus wat dat betreft blijf ik denken dat ik wel een streepje voor zou hebben op de rest.

Wel wordt bij mij het verschil tussen een hbo cmd en een mbo grafisch ontwerpen of iets dergelijks steeds vager door dat iedereen zegt dat het 90% praktijk is. Wat is dan het voordeel van een hbo ten opzichte van een mbo opleiding?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:20

Dat je op het hbo niet wordt vermoeid met Nederlands, Engels en Duits. :')

Nja, praktijk praktijk..
De contacturen zijn bij mij 95% theorie. De praktijk doe je in je eigen tijd. Je hebt veel verslagen, bv eerst 4 verslagen en dán pas begin je aan het ontwerpen en maken.

Ik vind wel knap van je dat overweegt nog een studie te doen naast een fulltime stage. Stage is toch pittig (vriendlief komt hier elke avond doodmoe thuis)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:02

Mijn broertje doet een creatieve studie op MBO niveau en heeft veel projecten, en ik kan je zeggen dat het niveau ongelooflijk anders is hoor. Hij zit misschien 1 uur aan zijn huiswerk per week, letterlijk. En ik wil niet eens gaan tellen hoeveel uren ik maak :+
Dus verschil, en dus ook voordelen, zijn er zeker :j

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:07

Zo ik zou echt geen andere studie ernaast kunnen doen hoor.. ik werk in het weekend en heb nu al amper tijd over voor de rest van mn leven :'D -nouja op het moment weer ietsje meer maar dat komt omdat ik een momenteel een minor doe en die is niet van CMD :'D-
Kan wel het niveau in toetsen merken zeg.. kanonnen. Bij cmd krijg ik 9 van de 10x multiple choice vragen.. moet nu opeens weer een toets gaan maken met open vragen waar je hele verhalen op moet hangen en 8 boeken voor moet leren.. :') Dit word mn dood :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:09

Haha ja die multiple choice toetsen zijn wel chill :+
Pas ook weer een open vragen toets en hele klas in totale shock.
Snap niet zo goed dat ze multiple choice doen op hbo maargoed, ik klaag niet :o

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:10

Leraren zijn gewoon te lui om na te kijken.. multiple choice kunnen ze lekker in een computer gooien en huppatee _O- Dat is mijn theorie.. maar ook ik klaag niet _O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 00:16

Wie doet er hier nou allemaal een creatieve studie op HBO niveau en wie op MBO niveau dan? Ik volg het allemaal niet meer :') Zelf MBO versneld gedaan en kan me niet meer herinneren dat we echt toetsen moesten maken <<)

Navatu, vette foto's maak jij trouwens zeg <3 Even op je site gespiekt :D

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:18

Ik doe CMD dus HBO niveau :j (nouja momenteel minor Communicatie grootste fout ooit)

Thanks!! :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:18

Hbo hierzo :wave:

Geen toetsen op mbo? Zeker nooit genoteerd en komen opdagen <<)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 00:25

Aaaha, that makes sense :D

Nee echt geen toetsen volgens mij. Wel 'Proeve van Bekwaamheid' enzo :') maar allemaal 100% praktijk.

Misschien als je de opleiding normaal volgt en niet versneld, dat je dan wel toetsen voor Nederlands enzo hebt...? Geen idee eigenlijk.

Ik zou trouwens naast een 40 uur stage ook niet nog een opleiding er bij gaan doen. Van school naar een 40u werkweek is al een hele overstap, vond ik toen. Moet er niet aan denken om naast mijn full time baan nu nog een opleiding te volgen. Tenminste, als je een beetje wat te doen krijgt op je stage ben je 's avonds vaak wel zoet XD

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:09

Ik ben ook CMD HBO :) tweedejaars.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:27

Ik doe MBO versneld en zou naast deze studie al geen andere studie kunnen doen, ookal heb ik een havo diploma. Heb deze week zeker 4 uur per dag thuis aan projecten gewerkt, dus huiswerk heb ik ook zat. :')
Daarnaast heb ik dan wel weer amper toetsen, misschien een stuk of 5 per schooljaar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:00

Ik doe CMD op HBO niveau :Y) (HU). P gehaald en dus 2de jaars.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:02

xNavatu schreef:
Ik doe CMD dus HBO niveau :j (nouja momenteel minor Communicatie grootste fout ooit)

Thanks!! :D

Tell me! Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op minors. What happened? :+