Ja maar als ze bijvoorbaad al denken dat het oorlog wordt, dan moet je iemand wel afwijzen op 'geen klik' denk ik? De meeste mensen kunnen namelijk heel moeilijk professioneel blijven
Maar ga jezelf eens na; als je de hele dag met iemand moet werken waar je het absoluut niet mee kan vinden is het soms lastig om je gevoel uit te schakelen en je professioneel op te blijven stellen. Dat kost je gewoon heel veel energie en houd je op de lange duur niet vol. Als je dat wel kunt vind ik dat heel, heel knap! Kijk, voor een dag of zo kan ik mijn gevoel wel opzij zetten, langer wordt lastiger.....
sja, ik heb helaas ervaring met collegaas die minder leuk waren (understatement) ik weet van mezelf dat ik me tijdens het werk uitermate professioneel gedraag, ook tov die minder leuke collegaas maar dat kan idd niet van iedereen gezegd worden dat het idd wel een beetje moet passen onderling lijkt me duidelijk dat komt de werksfeer en efficiëntie wel ten goede, maar het lijkt me ver gezocht dat je een vriendenclubje wil hebben op de werkvloer... dat kan de werksfeer weer te gezellig maken wat de efficiëntie aardig om zeep helpen
Mri
Geplaatst: 11-10-12 10:23
De werkgevers hebben nu de macht. Het is niet zo dat er slechts 3 mensen solliciteren op een functie waarvan er 2 absoluut ongeschikt zijn en 1 redelijk geschikt.
Werkgevers hebben nu "de luxe" om uit 300 brieven mensen te kiezen. Ze kunnen hoge eisen stellen. En stel dat er 15 mensen op gesprek komen die op papier geschikt zijn, 5 mensen hebben hun CV te veel opgeleukt en blijken toch niet geschikt te zijn. Van de overige 10 mensen komt het CV wel overeen met het gesprek, maar zijn er 4 die niet bepaald enthousisast zijn en eigenlijk het bedrijf niet zo leuk vinden (ja, die heb je er ook nog bij) of die nog een aantal andere dingen hebben lopen waar hun voorkeur naar uit gaat. Dan zijn er nog 6 over. En natuurlijk is er eentje altijd net iets beter gekwalificeerd dan de ander. Maar als je kan kiezen tussen 6 mensen die je geschikt vind, dan is het het meest sociale om de collega's mee te laten beslissen, of in ieder geval de mogelijkheid krijgen om hun mening te geven.
Ja _Sim_, daarom denk ik dat ze wel letten op klik oid? ik vind dat op zich niet raar.. wat mij betreft mogen mensen vaker geselecteerd worden op social skills
Sonja_vR
Geplaatst: 11-10-12 10:45
als ik de beslissingen zou moeten maken zouden ze een slechte aan me hebben ik zou geschiktheid voor de functie zwaarder laten wegen ja, tuurlijk moet het team goed kunnen functioneren met elkaar, maar ik ben er ook 1 van het type "zeg , hoe oud zijn we nou?? je hoeft geen relatie met elkaar te beginnen maar met elkaar samenwerken " ik zou echt best wat flexibiliteit sociale vaardigheden en tolerantie van mensen eisen/verwachten
dit ook door ervaringen met collegaas die ontzettend leuk waren kwa persoon, maar duidelijk om karakter en type waren gekozen, functioneren, kennis en kunde , daar zaten er betere van tussen de afgewezen sollicitanten. dat geeft uiteindelijk ook wrijving binnen een team .
maar ja, uiteindelijk wil je als werkgever een balans vinden tussen type en functioneren denk ik
iemand die echt niet binnen het team past, past idd niet binnen het team, maar daar zijn grenzen aan, ik zou perfect passen binnen het team niet boven kennis en kunde stellen . maar feit blijft momenteel, de werkgever heeft het maar voor het kiezen momenteel, als sollicitant heb je op dit moment idd heel veel concurrentie
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-10-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Neee precies Sonja, dus als er al iemand werkt die dat niet kan, of als er iemand op sollicitatie komt die dat niet kan, moet je die NIET hebben
Sim
Geplaatst: 11-10-12 10:47
Sonja, ik vind wel dat er een verschil zit tussen collega's in het algemeen die ergens in het bedrijf zitten of een collega waarmee je echt nauw samen moet werken.
Sonja_vR
Geplaatst: 11-10-12 10:51
klopt...helaas zitten er soms mensen op de werving en selectie afdeling die qua social skills en inzicht best wat bij zouden mogen schaven
_Sim_ klopt, maar dan nog zou voor mij compatibiliteit, kennis en kunde zwaarder moeten wegen, je hoeft niet met iemand je leven te willen delen om er goed mee samen te kunnen werken, nogmaals, tuurlijk zijn er grenzen aan, je moet niet ten koste van alles water en vuur bij elkaar willen zetten, maar ik vind dat je van werknemers ook wel voldoende flexibiliteit moet kunnen verwachten om met een bepaalde variëteit aan mensen samen te kunnen werken
Dat zou voor mij ook zwaarder wegen, maar ik zie nogal wat collega's, ook bij andere bedrijven die dat toch niet hebben. Is ook niet gek als je ziet dat mensen zich buiten t werk ook niet kunnen gedragen (op de weg, in de winkel etc).
het blijft absoluut lastig, zeker als de verhouding vacatures en werkzoekenden zo scheef is , als het nu is .
Cer, en daar heb je idd ook een punt, mensen zijn tegenwoordig intoleranter, meer de instelling "maar ik wil/kan/heb recht op... eigenlijk zijn we met zijn allen best verwend er moet maar van alles kunnen, vroeger (toen ik er nog niet was en de aarde nog plat was) was dat anders, je had werk en daar maakte je het beste van . had ook weer zijn eigen voor en nadelen natuurlijk... maar zo is het in ieder "tijdperk"wel wat denk ik
En toch, merkte ik dat ze bij mijn vorige sollicitatie gesprek iemand zochten die ook onaardig kon zijn... paste precies dus
Cer
Geplaatst: 11-10-12 11:22
ruitje schreef:
Vandaag gesprek gehad met mijn huidige teamleider, zij gaf aan erg tevreden te zijn en dat de andere teamleider gek zou zijn als hij mij niet aan zou nemen... Dus ik hoop na maandag ( dag meedraaien ) iets definitiefs te horen...
huidige teamleider ruitje? is dat waar je nu werkt? of is dat waar je laatst heb gesolliciteerd? ( met paarden toch?)
Britt
Geplaatst: 11-10-12 11:48
Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik de persoon aan de andere kant was. Iemand die ewel alle papieren heeft, maar waar je jezelf gewoon echt niet mee ziet samenwerken.. Dat is eigenlijk gewoon vragen om problemen. Soms is het dan nog slimmer om met een minder gekwalificeerd persoon in zee te gaan, die misschien wat meer energie vereist in het begin, maar wat op lange termijn wel positiever kan uitpakken?
Ik heb een baan aangeboden gekregen! Ik ben daar oorspronkelijk voor een andere functie op gesprek geweest, maar dat bleek het toch net niet te zijn. Wel een heel goed gesprek gehad en ze heeft mij toen voorgesteld bij een collega voor een andere functie. Uiteindelijk wilde die toch liever zwaarder gekwalificeerde personen daarvoor, maar er was nog wel een functie als planner die open kwam (die dan ook als opstapje gezien kan worden). Dus dat is wel mooi! Ook dat ze wel zijn gaan zoeken naar iets voor mij, vind ik wel top Nadeel is wel dat het op basis van een 20-40 contract is en dat het salaris toch wel even lager ligt dan ik had gehoopt. Maar goed, je moet ergens beginnen en je kunt maar aan de slag zijn!
goede verhalen hier! fijn dat langzaam het gros aan het werk komt!
ik heb vanmiddag mijn 'kennismaking' bij een zonne-studio hier in IJsselstein. nu heb ik werkelijk géén idee wat ik aan moet hier naar toe? iemand een idee?
Lisszle; ik zou wel representatief gekleed gaan; nette broek en een blouse erboven met nette schoenen. Hoeft geen colbert eroverheen hoor. Maar liever op netjes spelen dan op casual.
Ik werd net weer gebeld door uzb, heb morgen gesprek! Het is ,aar voor 24 uur em tot januari, maar het is iets! Alleen zei ze net dat er nog een andere kandidaat is die geen salariseis heeft.. Of ik dan ook wil zakken. Nou, de enige salariseis die ik op dit moment heb, is überhaupt een salaris hebben Ik ben wel benieuwd, het is al per direct en volgens mij best leuk! Even duimen dus.
Naast alle bedrijven die alleen een ontvangst bevestigign sturen en daarna niks meer laten horen, of uberhaupt niks laten horen zijn er ook nog bedrijven die het erg netjes zijn richting sollicitanten.
Ziggo is zo'n bedrijf. Ik kan niet anders zeggen dat ik het TOP vind hoe ze met een sollicitatie om gaan. Direct een automatische ontvangst bevestiging. Dezelfde dag nog een reactie gekregen dat ze heel veel reacties hebben gehad en dat ze met een eerste selectie mensen al in gesprek zij. Mocht daar niks uit komen wordt er een nieuwe selecie gemaakt en ik zou op de hoogte gehouden worden. Nu een mail gekregen dat er iemand is aangenomen.
Oke, niet leuk voor mij maar echt van Ziggo hoe ze met sollicitanten om gaan.
En daarnaast is Z ook een heel leuk bedrijf om voor te werken :
EL4a1990
Geplaatst: 11-10-12 13:47
Klint inderdaad erg netjes MRI zo zou ik het ook graag vaker zien. Vorige week denk ik 5 of 6 sollicitaties de deur uit gedaan en nu van 1 iets gehoord (omdat ik zelf heb gebeld)
Nou, ik heb vandaag mn eerste sollicitatiebrief met foutje weggestuurd.. komt waarschijnlijk omdat ik zo enthousiast was en een tikje tijdsdruk had ... nu wel balen, voor een secretaressefunctie is dacht echt enorm slordig hopelijk heb ik mn kansen niet verspeelt...