Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:42

s1993 schreef:
Gaan jullie trouwens na een examen op internet kijken of je veel goed had of niet? Ik ga dat denk ik niet doen en als het geweest is ook gewoon lekker laten voor wat het is :)

Nou dat weet ik nog niet zo goed. :P Meestal denk ik: ik kan het beter niet doen want dan ben je misschien heel teleurgesteld als je ziet dat je iets fout hebt. Maar aan de andere kant kan het ook wel twijfels wegnemen. En meestal ben ik toch te nieuwsgierig om niet te gaan kijken als ik weet dat het ergens staat.

Op Facebook heeft mijn jaarlaag een speciale groep en daar post iemand dan altijd de vertaling van een Latijn PTA bijvoorbeeld... dan houd ik het een paar keer vol om niet te kijken maar dan uiteindelijk lees ik het toch. :P

mar_fay

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:05

Nou zeg, wat een nutteloze les was dat :O
:list:
Het kwam erop neer dat je eerst alles moest lezen. Goed de vraag bekijken en bedenken: wat voor een soort vraag is dit? Kennis? Redeneren? Adhv bronnen?
Dan vervolgens je bronnen bekijken. Bij tekstbronnen, altijd goed in de vraag kijken wat er wordt gezocht of wat je nodig hebt. Dat in de bron terugzoeken, bron eventueel nogmaals lezen.
Als er wordt gevraagd: noem twee, noem er dan maar twee en niet drie, want die derde telt niet (alsof we dat niet al honderd keer gehoord hadden).
Zorg dat je een systeem aanhoudt. Dus bijvoorbeeld ''noem twee'', schrijf dan meteen 1,2 of twee streepjes op, zodat je niets vergeet. Let in de vraag ook op of er alleen gevraagd wordt om dingen/kenmerken te noemen, want vaak wordt er gevraagd om de genoemde dingen uit te leggen dan wel te redeneren. Doe je dit niet: geen punten. Zorg dus dat je antwoorden volledig zijn.
Lees je antwoorden en eventueel de vraag nog eens door voor je doorgaat naar de volgende vraag, om te kijken of je alles hebt genoemd en ook het juiste aantal dingen hebt benoemd bijvoorbeeld.
Weet je iets niet, schiet niet in de stress. In de context / bij de vragen worden vaak geheugensteuntjes geboden, die ofwel kunnen functioneren als even herinneren waar en in welke tijd dit speelde ofwel als opfrissertje, dat je weer weet hoe het zat. Het kan ook zijn dat je totaal niets herkend, dan kun je toch al een groot deel uit de vraag (het stukje tekst/uitleg) halen.
Kom je er echt even niet uit, maak dan op je kladblaadje even een aantekening dat je naderhand nog even terug moet kijken naar de vraag of een vraag nog niet (helemaal) af hebt.
Gebruik je kladblaadje ook om tussendoor, bijvoorbeeld tijdens het lezen van de vraag, al even snel met steekwoordjes dingen aantekent die je tijdens het maken van de vraag eventueel weer kunt gebruiken.
Het hele examen is opgedeeld in (drie) blokken, in dit geval de middeleeuwen, renaissance ed. en modernen. Zorg dat als je naar het volgende blok gaat, dat je je gedachten niet in het vorige laat hangen en dus niet hierin blijft denken als je antwoord geeft, ook al worden er bijvoorbeeld linken gelegd naar andere tijden!
Het examen is zo opgebouwd dat de vragen je langzamerhand in je concentratie laten komen, dus je wordt niet *hopflapploef* in het diepe gegooid.

Ik hoop dat iemand hier wel wat aan heeft - ik heb in elk geval niet echt iets nieuws gehoord, onze juf heeft dit al zooooooooo vaak gezegd....

Welterusten iedereen :z

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:51

Ik woon in het midden van het land!
Maar áls we uitgaan in amsterdam, moet je daar niet praktisch overal 18 zijn?

Vandaag nederlands tekstverklaren gedaan, ging wel redelijk. Morgen een samenvatting oefenen.
M&o nog een keer samengevat doornemen, en dan ben ik wel klaar voor de eerste week :D

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:16

Zijn we niet allemaal 18 dan?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:19

Ik denk het wel hoor, maar wie weet zijn er dan 2 mensen nog net 17 ofzo. Weet niet hoe streng ze controleren in a'dam?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:37

Al ik dat hoor mar_fay dan ben ik blij dat ik dat niet heb!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:45

Ik slaap trouwens áltijd beter met 1/2 glaasjes port op. Ik kan met uitgaan best veel hebben, maar van 1-2 glazen port word ik slaperig.

Ik hou ook van het doorslapen wat ik doe als ik uit ben geweest. Ik ben nou eenmaal geen ochtendmens..

Ik ben ook echt blij dat ik maar 1 examen 's ochtend heb :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:46

Ik ben dan nog geen 18.... :P
Het idee van mar_fay klinkt perfect! Ik denk dat ik mn ouders dat ik uit mag in Amsterdam, haha.
Iemand vroeg wie er uit het midden van het land komen, Nienke komen uit het midden van het land (Amersfoort) maar ik heb niet zo gek veel ruimte en de buren zullen niet zo gelukkig zijn met ons :+

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:20

Douce schreef:
Ik heb ook nog eens economie. Goede keuze wel, aan kunstgeschiedenis heb je niets, maar ik moest nog een vak kiezen. Het is ook dinsdag al, heb al 40% van m'n examens in de eerste twee dagen.

uuhm woensdag toch? :')

tenminste zover ik weet heb ik kunst op woensdag haha

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:46

Maar jij hebt kunst, ik heb tehatex. Echt bizar en ik snap ook niet waarom er een verschil in zit.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:12

Ik mag toch hopen dat ze het niet plots naar dinsdag verplaatst hebben :+
Waar is tehatex dan op gericht Douce? Wij hebben namelijk drie onderwerpen die we moeten kennen, middeleeuwen, vorsten (renaissance ed) en de modernen. Daar gaat het examen ook over. Maar hoe zit dat bij jullie dan?
CKV/KUA is bij ons wel verbonden aan een kunstvak, wat euritmie (dansvorm), toneel, muziek of handvaardigheid (+tekenen) kan zijn, voor mij dat laatste. Het cijfer wat je daarvoor krijgt telt voor 25% mee in je uiteindelijke eindcijfer kunst/ckv/kua.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:48

Ik heb 2.5 jaar lang algemene kunstgeschiedenis gehad van het westen, zoals barok renaissance etc. En nu krijgen we ineens een thema "wat van ver komt". Over kunst in 't oosten, primitivisme etc....
Mijn praktijkpunt is de helft van mijn ce punt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:53

Hm, dat klinkt inderdaad wel aardig anders. Bijzonder :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:02

Zit je je daar 2.5 op te focussen, mag je daarna ineens een heel ander onderwerp leren. Ik was er niet blij mee :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:21

Stel dat ze vragen om 2 voorbeelden van iets, en jij geeft er drie. In de antwoorden geven ze er ook drie en je hebt ze alledrie goed, krijg je dan gewoon de volle punten of aftrek omdat je er drie hebt genoemd in plaats van twee?
Als je er drie noemt en de eerste is fout en de tweede en derde goed, terwijl je er maar drie moest noemen gelden alleen de eerste twee, toch?
Weet het even niet meer :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:23

Ze tellen altijd alleen de eerste twee. De derde kijken ze niet eens naar. Dus als jouw antwoord 1 fout was, en 2 en 3 goed, dan had je maar 1 punt gehad. Meer opschrijven is echt haast nooit nuttig.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:28

Dat ja, inderdaad. Je moet gewoon niet meer opschrijven dan gevraagd wordt - dat geldt trouwens ook voor geschiedenis en aardrijkskunde enzo.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:32

Net tekstverklaren gedaan van nederlands, 2011 tweede tijdvak. 19 van de 27 punten, dus daar ben ik wel tevreden mee. Vanmiddag de samenvatting daarvan maken.

Als ze 2 dingen vragen en jij geeft er 3 dan wordt alleen naar de eerste twee gekeken. Meer opschrijven heeft dus echt geen zin. Hooguit voor jezelf zodat je er later nog een weg kan strepen.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:44

Nienkex, de samenvatting van die vond ik echt klote.. Ben benieuwd hoeveel punten je er haalt!

Ik ga dadelijk ook een nederlands examen maken, en dan morgen de laatste denk ik.. Of zondag, zit nog te twijfelen.. Zouden jullie de dag voor het examen ook nog een oefenen?

Net bij de huisarts geweest, heb het slaapprobleem meteen even voorgelegd. Kreeg een soort van boekje mee met tips enzo, die ga ik dadelijk even lezen, en ik heb hem gevraagd over de melatonine, vond ie wel een goede optie. Alleen als dat niet werkte moest ik nog maar bellen dan kreeg ik iets zwaarders van hem x') Hoop dat het gewoon zo werkt. Net ook bijles scheikunde gehad, is me maar weer duidelijk geworden hoe belachelijk slecht ik ben in chemisch rekenen :=

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:45

De samenvatting van 2011 tweede tijdvak is echt lastig, tenzij je er heel goed in bent. Ik had hem wel afgeraffeld. Had 18 punten bij de tekst en 9 van de 18 bij de samenvatting.

Mensen met m en o, weten jullie waar ik het formuleeblad kan vinden? Wil weten of ik evt nog iets in m'n gr moet zetten.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:59

Douce, staat voor elk oefenexamen in je examenbundel. Dat formuleblad is elk jaar hetzelfde, volgensmij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:06

Ja ze staan inderdaad los maar vroeg me af of ik het ergens als geheel kon vinden.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:11

xMarloess schreef:
Nienkex, de samenvatting van die vond ik echt klote.. Ben benieuwd hoeveel punten je er haalt!

Ik ga dadelijk ook een nederlands examen maken, en dan morgen de laatste denk ik.. Of zondag, zit nog te twijfelen.. Zouden jullie de dag voor het examen ook nog een oefenen?

Net bij de huisarts geweest, heb het slaapprobleem meteen even voorgelegd. Kreeg een soort van boekje mee met tips enzo, die ga ik dadelijk even lezen, en ik heb hem gevraagd over de melatonine, vond ie wel een goede optie. Alleen als dat niet werkte moest ik nog maar bellen dan kreeg ik iets zwaarders van hem x') Hoop dat het gewoon zo werkt. Net ook bijles scheikunde gehad, is me maar weer duidelijk geworden hoe belachelijk slecht ik ben in chemisch rekenen :=

Ja denk dat ik zondag nog wel eventjes ga oefenen voor Nederlands, om er weer even een beetje in te komen zeg maar.
Die samenvatting had ik idd ook niet heel veel punten.. Tekstverklaren wel en kwam uit op een 7.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:12

Hm ik weet niet, wij krijgen wel van alle leraren mee om niet meer te oefenen de dag voor je examen. In rusttoestand verwerken je hersenen ook nog dingen enzo en echt leren kun je toch niet meer. Ik zou dan eerder aan een ander vak rustig nog wat werken :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:28

mar_fay schreef:
Hm ik weet niet, wij krijgen wel van alle leraren mee om niet meer te oefenen de dag voor je examen. In rusttoestand verwerken je hersenen ook nog dingen enzo en echt leren kun je toch niet meer. Ik zou dan eerder aan een ander vak rustig nog wat werken :)

Oh die had ik nog niet eerder van de leraren gehoord!
Nee maar ik ken mezelf wel... Als ik de hele zondag niks ga doen baal ik er weer van.