Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:54

Nou, het gaat me meer om alle regeltjes over waar je recht op hebt als starter enzo. Ik weet van het prive boekhoud gebeuren, dat ik vaak een lekker bedrag terug kreeg door allemaal regeltjes waar ik geen weet van had. Als ik zelf mn aangifte had moeten doen, was ik een hoop geld misgelopen en daar ben ik zakelijk dus ook bang voor, als ik zelf ga lopen 'prutsen'.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:00

Knap Hilda, dat je het zelf gaat proberen.
Ik vind dat allemaal net wat te lastig worden. Winst en verliesrekening(incl afschrijvingen ed) zou ik nog wel kunnen maken, maar aangifte doen nee.
Wanneer ik bij de aangifte voor de IB zelf investeringsaftrek, privégebruik van bedrijfsmiddelen, MKB vrijstelling etc moet gaan berekenen, dat gaat mij een stapje te ver. Dat laat ik liever aan mijn accountant over.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 11-01-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:01

Okay Joyce, ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen weet heb over hoe m'n vader z'n tarieven hanteert, voor mij rekent ie niets ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:04

En terecht! Ik zou bijv. van mijn pa niet weten wat het plaatsen van een badkamer/keuken kost en dat heeft ie hier toch ook gedaan :D Ik maak wel reclame voor hem, omdat ik weet dat hij super werk levert, maar verder bemoei ik me nergens mee ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:13

Yvonne, mijn boekhoudprogramma geeft me alles wat ik aangeef zo kant en klaar eruit. Misschien praat ik over een paar week anders hoor maar ik ben van het type dat ik het eerst zelf wil proberen, proberen en nog een proberen en dan pas hulp ga inroepen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:16

Ben je dan niet bang dat je regeltjes/dingetjes over het hoofd ziet, die je misschien best wat geld op hadden kunnen leveren? Ik neem aan dat dat allemaal niet in het programma verwerkt zit...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:28

yvonnepuntnl schreef:
cornelie schreef:
Ik moet elke maand btw aangifte doen.
Jeetje, waarom??

Als je per kwartaal > dan 15.000 aan btw moet betalen krijg je een bericht dat je het maandelijks moet gaan doen.

@Hilda79 Minipak nieuw boekjaar is 'Onderhoud' dan 'Diversen' en dan 'Jaarafsluiting'
Kies dan even voor 'voorlopig', dan kun je met je boekhouder/accountant nog veranderingen doen in het vorige boekjaar.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:22

Oh, dat is ook wel de moeite Cornelie!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:09

Jeetje Cornelie, flinke omzet heb jij dan, kan ik alleen van dromen.

Mijn stiefbroer doet mijn boekhouding en BTW aangifte en aangifte personenbelasting, kost me 90 euri incl BTW per kwartaal :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:07

@ Cornelie, hij wil het niet doen.
Heb hem voor m'n neus. Vinkjes in voorlopig, Saldi eindbalans 2010 overnemen, Btw-journaalpost aanmaken (aanmaken in dagboek 90 memoriaal. Als ik dan op doorgaan klik krijg ik de volgende foutmelding:
"Grootboekrekening voor boeking van het resultaat (meestal Kapitaal of Eigen vermogen) niet ingegeven" als ik dan op OK druk doet hij niets.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:13

Hilda79 schreef:
Ben wat afwezig de laatste tijd hier. Wij hebben een heftig sterfgeval in de familie. Vandaag de crematie gehad.

Wow, balen, Hilda!!! Gecondoleerd en veel sterkte gewenst!
joyce2 schreef:
Mensen, weer eens een vraagje van mijn kant! Hoe vaak per jaar moeten jullie belastingaangifte doen? En wat voor dingen besteed je nog meer uit aan een administratiekantoor? Dan kan ik ff berekenen hoeveel geld ik straks kwijt ben ;) en ben ook wel nieuwsgierig wat jullie hiervoor betalen! Ik heb nu van 3 bedrijven de tarieven doorgekregen, maar ze hebben het alle3 anders omschreven, dus ik moet even puzzelen wat voor mij het meest praktische is.

Ik besteed nu mijn BTW aangifte en al die andere dingen uit aan mijn boekhouder, maar ik baal er flink van dat ik hier helemaal geen zicht in heb, dus ik ben op zoek naar een nieuwe boekhouder waarbij ik de BTW Aangifte kan doen, maar dat hij wel 1 of 2 keer controleert of alles goed gaat en de jaarafsluiting voor mij maakt.
Mijn boekhouder vraagt nu zelfs mijn VAR-verklaringen aan, terwijl ik dat makkelijk zelf kan doen! Dus daar betaal ik dan extra voor en daar heb ik weinig zin meer in!
Hilda79 schreef:
BTW kun je echt met Minipak zonder enige kennis zelf doen!
Je klikt op btw en er staat klip en klaar wat je in moet vullen.
Tenzij je aan het buitenland gaat leveren en bijvoorbeeld met verlegde btw werkt dan zou ik eerst het door een ander laten doen of met hulp.

Dat klinkt inderdaad wel heel gemakkelijk! Ik had het voor mijzelf op papier uitgerekent en kwam bijna met hetzelfde uit als de boekhouder, alleen was ik de mist in gegaan met de btw van de brandstof. Dus je kunt heel gemakkelijk voor jezelf al een overzicht maken, en zo'n programma maakt het alleen nog maar makkelijker!
joyce2 schreef:
Ben je dan niet bang dat je regeltjes/dingetjes over het hoofd ziet, die je misschien best wat geld op hadden kunnen leveren? Ik neem aan dat dat allemaal niet in het programma verwerkt zit...

Daar ben ik dus ook bang voor, dat je daar mis op grijpt en dan toch geld laat liggen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:38

Hilda79 schreef:
@ Cornelie, hij wil het niet doen.
Heb hem voor m'n neus. Vinkjes in voorlopig, Saldi eindbalans 2010 overnemen, Btw-journaalpost aanmaken (aanmaken in dagboek 90 memoriaal. Als ik dan op doorgaan klik krijg ik de volgende foutmelding:
"Grootboekrekening voor boeking van het resultaat (meestal Kapitaal of Eigen vermogen) niet ingegeven" als ik dan op OK druk doet hij niets.

Ah, das waar ook.

Even een grootboekrekening aanmaken, ik heb deze aangemaakt:

Ik heb grootboekrek 102 aangemaakt, met als naam 'resultaat 2010' en dan als balans.

Dus ff naar:
'onderhoud'
'grootboektabel'
'toevoegen'
en dan wijst het zich vanzelf.
Als je dan hier het resultaat naartoe doet van 2010 dan doet ie wel een voorlopige afsluiting en kun je in elk geval alvast aan eht werk in de administratie van dit jaar maar kun je toch nog allerlei wijzigingen doen in boekjaar 2010

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:40

foxy80 schreef:
Jeetje Cornelie, flinke omzet heb jij dan, kan ik alleen van dromen.
D

Ik ben inmiddels ook al ruim 10 jaar bezig....... :+

Gewoon volhouden en je best doen, komt het vanzelf goed :-)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:43

joyce2 schreef:

Met het Handboek Ondernemen kom je een heel eind.
Een boekhouder of accountant kost al snel heel wat euro's en ik geloof niet dat ze dat daadwerkelijk op dit moment voor mij kunnen terugverdienen.
Dan vergeet/weet ik liever een regeltje die me misschien bijvoorbeeld 50 euro zou opleveren ten opzichte van het betalen van 150 euro wat mij dan 50 euro zou opleveren.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:20

Thanks Cornelie, gelukt. Kan ik verder met 2011

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:22

Hilda79 schreef:
Thanks Cornelie, gelukt. Kan ik verder met 2011

*\o/*

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:42

:wave:

Ik meld me ook even (als dat mag). Ik stam af van een familie ondernemers en heb de microbe ook te pakken; al heb ik nog niet echt iets concreets voor ogen. Ik heb enkele ideeën, maar om eerlijk te zijn schrikt het hele gebeuren me nogal af, tegelijk lijkt het me fantastisch om hard te werken voor jezèlf! Ik heb nu een comfi job als administratief assistente bij de overheid, maar de job interesseert me totaal niet; geen uitdaging, geen verantwoordelijkheden en dus ook geen kans om hogerop te geraken hetzij door stom toeval.

1 ding weet ik wel al zeker: ik wil iets met paarden (oh cliché), en liefst iets wat met imago te maken heeft. Ik kan me enorm amuseren met groomen en leuke spullen voor paard (en ruiter) uit te zoeken. Ik heb, al zeg ik het zelf, oog voor dat 'extra' en vind het heerlijk om op zoek te gaan naar net dàtgene dat het af maakt.

Nu ja, we zien wel wat er van komt, ik hoop in ieder geval via deze weg toch al wat bij te leren! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:28

Voor iedereen die interesse heeft getoond in de workshop productfotografie even een update :)

- Kosten zijn nog beetje afh. van locatie en tijdstip. De workshop gaat waarschijnlijk ca. 4 uur duren (met pauze halverwege en wellicht wat napraten totaal max 5 uur). Ik zit nog te bekijken of dit van bijvoorbeeld 10-15 zal zijn mét lunch, of van 12-17 zonder lunch. Met lunch maar zelf eten meenemen kan natuurlijk ook. Wat heeft jullie voorkeur?

- Compactcamera's of geen basiscursus hebben gevolgd zal geen probleem zijn. Wel is het erg handig als je een camera hebt die je zelf kunt instellen (bijvoorbeeld sluitertijd en diagrama). Met een M-stand dus. Heeft jouw camera geen M-stand, maar heb je wél de intentie om wat over productfotografie te weten te komen, dan ben je natuurlijk ook van harte welkom. Wel met het risico dat je een andere camera wil kopen als de workshop je beviel, natuurlijk ;-)

- Voor de invulling van de workshop zijn wij benieuwd wat voor soort producten jullie fotograferen. Kunnen jullie me even laten weten wat voor producten je fotografeert, zodat we de workshop hierop kunnen afstemmen? :)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:39

Nouks, wordt daar echt vooral met een studio gewerkt voor zo'n cursus? (of als doel van de cursus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:43

Ja, we gaan in de studio werken, maar waarschijnlijk word het een gedeelte "werken met studio-apparatuur" en een gedeelte "werken met doehetzelf, bestaand licht etc etc".

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:06

Ik werk met artikelen voor honden en katten. Halsbanden, riemen, speelgoed, mandjes, voer/drinkbakken, hebbedingetjes. Ik hoor al dat ik een nieuwe camera moet gaan kopen ;)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:13

Hmm, ik dacht toch echt dat ik hier net een reactie had geplaatst.

Klinkt wederom interessant Nouks. Bij mij zal het vooral om sieraden gaan. Tijd, en met/zonder lunch maakt me niet zoveel uit. Weet je of het wordt gepland op een doordeweekse dag of in het weekend?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:30

Nouks schreef:
Ja, we gaan in de studio werken, maar waarschijnlijk word het een gedeelte "werken met studio-apparatuur" en een gedeelte "werken met doehetzelf, bestaand licht etc etc".
Als vooral dat laatste gedeelte ook meegenomen wordt heb ik evt. ook interesse ivm interieurfotografie wat ik op wil gaan pakken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:38

Grappig dat je dat zegt! Juist bij interieurfotografie wordt er ontzettend veel uitgelicht :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:48

Daar is op het moment geen budget voor _O-