Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abdcefblabla

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:56

Ik begin in september aan de UvA, heb er zin in! Leuk topic :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:16

Starsailorr schreef:
Ik begin in september aan de UvA, heb er zin in! Leuk topic :)

Ik studeer ook aan de UvA, ben heel benieuwd wat je ervan gaat vinden! :)

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:34

Ik hoor van veel mensen dat ze het te "zweverig" en toch heel wiskundig vinden.. Is dat volgens jou ook zo? :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:50

Ehm nee. Helemaal niet? Kan je een voorbeeld noemen?

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:56

Het schijnt dat statistiek enorm zwaar is (wat me sterk leek, ik mag namelijk gewoon pedagogiek doen met mijn wiskunde C en geslaagd met een onvoldoende..) En de filosofisch georienteerde vakken zouden zweverig zijn, om dingen heen draaien enzo. Daar kon ik me al niet in vinden bij de open dag, maar het is me toch door een aantal mensen gezegd

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:03

Nou in het zweverige kan ik me ook totaal niet vinden (al studeer ik in Groningen en verschillen vakken per universiteit) Ik heb in het eerste jaar 1 filosofie vak gehad. En ja, dat vond ik wat saai, maar zweverig kan ik het niet noemen.
In het eerste jaar hebben wij 2x een statistiek vak, wat echt niet belachelijk moeilijk en ingewikkeld wiskundig is.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:06

Ik vind statistiek wel zwaar ja, maar dat is niet bij iedereen zo. Hangt er echt vanaf hoe goed je dat ligt. Filosofie vond ik persoonlijk wel interessant, ene boek ging wat verder dan het andere. De rest van de vakken vond ik totaal niet zweverig en statistiek is in het eerste jaar alleen nog teruggekomen bij het schrijven van een onderzoeksvoorstel, dus ook dat vind ik wel meevallen. Moet wel zeggen dat ik veel zin heb in het 2e jaar, omdat die vakken me interessanter lijken, eerste jaar bestond toch voornamelijk uit inleidende vakken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:07

Zou iemand een voorbeeld van statistiek willen geven? (Niet al te moeilijk, wil wel een beetje gemotiveerd blijven om in september van start te gaan :P )

Ik heb jarenlang economie gehad en ben hier ook goed in, wiskunde alleen de eerste twee jaar op de HAVO; dat lag mij niet, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik die schooljaren ook totaal ongemotiveerd (en eerlijk gezegd ook te jong) was. Kom ik nu in de penarie of gaat mijn economie achtergrond mij redden? :D

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:13

Bedankt voor de uitleg! Ik raakte al ietwat gedemotiveerd toen ze het hadden over zweverige filosofie en moeilijke wiskunde.. ;)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:31

Een vriendin van mij studeert aan de VU en zij vindt het echt niet zweverig ofzo hoor. :)

Zelf start ik in september aan de EUR. :)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:49

Starters; succes volgend jaar!

Ik heb m'n P ook binnen *\o/* zweverig vind ik de studie niet inderdaad. Filosofie gaat misschien wel wat verder dan de dingen waar je normaal gesproken over nadenkt, maar wel op een 'wetenschappelijke manier'. Je zit niet in een groepje met een glas wijn eindeloos over "het leven" te praten haha :P En statistiek moeilijk, tsja, dat is heel persoonlijk inderdaad.
JuliaMaria, ik denk dat economie-achtige dingen niet veel terug komen. Dacht trouwens dat je minimaal wiskunde C moest hebben afgerond om met de studie te beginnen? Maargoed, dat zul je vast hebben uitgezocht :) statistiek is vooral een kwestie van goed bijhouden, en een beetje inzicht helpt wel.

Een typerend voorbeeld geven vind ik lastig... alles bij statistiek is wel gelinkt aan de praktijk van onderzoek doen. Dus kansberekening, betrouwbaarheidsintervallen, wat formules die je gewoon moet weten.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:54

Ik heb mijn propedeuse gehaald, ik begreep dat dat voldoende was want over wiskunde heb ik nergens iets gelezen? Nu maak je me echt bloednerveus. Ga even googelen. :p

Bedankt voor de info trouwens!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:54

Ze stellen geen aanvullende wiskunde eisen hoor, op de UvA in ieder geval niet. Ze raden het wel aan, maar dat is logisch.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:16

Bij de RuG kan je aan het begin van het eerste jaar een wiskundecursus volgen voordat de statistiek vakken beginnen. Dit is voor de meeste studenten een optioneel vak om je wiskunde weer bij te spijkeren. Voor sommige mensen is het een verplicht vak, maar ik weet uit mijn hoofd niet meer voor wie.

Iedereen die zijn P heeft gehaald of over is naar het volgende jaar, gefeliciteerd :)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:25

Ik ook mn P, eindelijk statistiek 2 gehaald bij de 4e kans!

Tsaartje, ben wel benieuwd wie jij bent, want ik zit dus dan bij jou in het jaar!
Had je vandaag D&B-C?!

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:03

san0123 schreef:
Ik ook mn P, eindelijk statistiek 2 gehaald bij de 4e kans!

Tsaartje, ben wel benieuwd wie jij bent, want ik zit dus dan bij jou in het jaar!
Had je vandaag D&B-C?!

Ja die had ik gisteren :) Misschien het enige zweverige vak (vind ik dan) die er bij zit. Gaat over de kritische reflectie die je moet hebben als orthopedagoog. Morgen nog leer en onderwijsproblemen en dan vakantie! Leuk dat je in mijn jaar zit. Zullen we elkaar vast wel eens gezien hebben met tentamens (heel misschien bij colleges.. maar ben niet zo'n college ganger.. :o )

Wat betreft statistiek, de cursus zit wel goed inmekaar.. en alles wordt van begin af aan uitgelegd, dus denk dat je met weinig wiskundekennis het ook wel kan halen. Moet je het wel vanaf het begin goed bijhouden. En ook zijn er verplichte praktica (bij de rug dan) die je ook helpen oefenen met de stof. Kan je wel aanraden om ook met name de oefententamens te oefenen. Die zijn vaak erg waardevol omdat de tentamens erg op elkaar lijken in de soort opgaves die er in zitten. Enige wat hij doet is vaak andere cijfers en gegevens gebruiken, maar de methode van de opgave, dus hoe aan te pakken blijft vaak hetzelfde. Ik heb Wiskunde B gehad en dus weinig statistiek en heb beide ook gehaald. Met name door oefententamens oefenen.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:14

Ik denk dat dat meer een zweverige docent is ;-)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:38

Hee wat leuk, een pedagogen toppic!
Ik studeer al eeuwen aan de VU. Moet nu alleen nog een casusbeschrijving (wat een hoop werk is dat zeg!) en de masterscriptie.

ik zie dat een aantal mensen zich zorgen maken over statistiek. Tja statistiek is statistiek. Een deel heb je allang gehad gehad op de middelbare school (normaal verdelingen etc.) en daar ga je dan wat dieper op in. Ik heb m wel ooit wel ge her-t hihi, maar toen had ik ook een 7,5.
Het is wel een vak waarvoor je braaf bij moet blijven / oefensommen moet maken, anders volg je t niet meer. Zo ontzettend onbegrijpelijk vond ik t neit hoor. Als je t eenmaal door hebt is het helemaal niet zo moeilijk!

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:39

san0123 schreef:
Ik denk dat dat meer een zweverige docent is ;-)

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn :+ Voor diegenen die volgend jaar 2de jaar gaan doen, waarschijnlijk krijgen die het dan van een andere docent. Heb gehoord dat ze alleen maar bij de avondopleiding les gaat geven. Moet zeggen dat ik er niet echt rouwig om ben :P

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:15

Ik ook niet, nog steeds niet die opdracht terug van 1 mei, echt belachelijk!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:07

Oh dat klinkt lekker... Staat herkansing statistiek bij jou ook nog steeds niet op progress?
En ehm, hoe zit het eigenlijk met je P? Moet je die aanvragen of gaat dat vanzelf?
Mijn broer moet hem nl. aanvragen en mn vriend niet. (beide andere faculteiten)
Maar kan er zo niks over vinden.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:09

Idd naar die P ben ik ook wel benieuwd. Ik kan het ook nergens vinden...En krijg je daar nog iets van een uitreiking van ofzo?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:47

Kan ik dus ook niks over vinden, mn vriend wel (faculteit wiskunde natuurkunde) die heeft dat 27 november oid

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:27

vriendin van mij heeft 'm aangevraagd. (ook GMW)
Bij mij ook nog niet op progress, wachten duurt zo lang :(

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:41

Informatie voor bulaanvraag en uitreiking vind je op Nestor: Bachelor Pedagogische wetenschappen, dan naar Algemene informatie, dan Informatie van het onderwijsbureau en dan Propedeusebulaanvraag.

Enne san0123, ik wil je niet ontmoedigen, maar wij kregen vorig jaar die opdracht pas vlak voor de vakantie terug en de herkansingsdatum was toen ergens in augustus (midden in de vakantie :roll:, record van Roggen dit jaar met nakijken is 4 maanden!!)