Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:11

Wat betreft je tarief is het logisch dat je voorzichtig begint. Zo ben ik ook begonnen en uiteindelijk kom je op een tarief waarmee je werk uit kan en je er ook nog wat aan overhoudt. Bovendien moet je eerst een portfolio en een bestand van tevreden klanten opbouwen voor je meerdere klanten trekt. Die onzekerheid gaat vanzelf wel weg :j

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:48

Bob, open een excel pagina en spring google op.
Ga alle sites langs die hetzelfde doen als jij (en in je eigen omgeving is realistischer dan aan de andere kant van het land) en noteer de prijzen.
Tip: te laag gaan zitten met je prijs schrikt mensen net zo af als te hoog gaan zitten.

Xono er is rijtechnisch niks mis, tenminste neem ik aan van niet. Het is puur de uitstraling van de foto's.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:31

In het begin een tarief opstellen of uberhaupt geld vragen was voor mij ook wel moeilijk, als fotograaf. Maar op een gegeven moment merk je dat je een kwaliteit haalt die zich goed kan meten met de concurrentie/collega's en krijg je meer werk buiten je eigen vrienden/kennissen kring om. Dan word het tijd om gewoon een goed bedrag te vragen, niet meteen de hoofdprijs, maar zeker niet (teveel) onder de prijs van de collega's.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:44

Nou nu gaat het wel ineens heel snel, ik ga even alles lezen en globaal reageren.

@Tinkermuts, wat leuk een hondenuitlaatservice, met allemaal die drukke mensen tegenwoordig zeker een unique selling point.
@Yucca, mag ik vragen met welk programma je je eigen visitekaartje hebt ontworpen en hoe je dat toen hebt gedaan met drukken?
@Lovepaints, goede tips van sites!
@Marleen_usar, wat vervelend van de belastingdienst!
@Mama_suus, wat doen jullie nu allemaal?
@Chubby, ik zou om te beginnen de nieuwsbrief gewoon in Word maken en daarna naar PDF omtoveren.
@bob1976, het tarief wat een starter kan vragen is per branche variabel en het is helemaal niet gek om daar onzeker over te zijn, want laat ik je vertellen dat de meeste starters daar onzeker over zijn! Als het mogelijk is zou ik dus wat rondkijken/vragen in de branche waarin je werkt wat daarin gangbare tarieven zijn, omdat je minder ervaren bent kun je onder de prijs gaan zitten, maar ga er niet te veel onder zitten want dan bijt je jezelf in de vinger.

Top om te lezen dat feedback en tips van en voor iedereen zo gewaardeerd worden! Ook ik ben daar erg blij mee.

Hier gaan de zaken goed, druk, kan bijna personeel gaan aannemen (grapje :+)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:52

Jaggie, ik gebruik Indesign en ik heb het laten drukken bij een plaatselijke drukker. Maar de volgende serie laat ik bij een andere drukker doen, die kan kleinere oplage ook voor een redelijke prijs aanbieden + mooi drukwerk. Weet zo even niet meer hoe die drukker heet, haha...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:54

Ik maak visitekaartjes gewoon in Paint Shop Pro...even een formaatje opvragen bij een drukker, plaatje maken met het juist aantal dpi en ontwerpen maar :D Ik heb al in mijn hoofd hoe ik het hebben wil!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:57

Ah Indesign ken ik wel, maar heb het programma op dit moment zelf nog niet. Staat wel op mijn verlanglijstje, want het kan altijd van pas komen.

@Xono, op www.drukland.nl zag ik al de formaten staan, dus dat is al ideaal. Bovendien kun je daar 100 kaartjes gratis bestellen (eenmalig). Maar ik moet eerst mijn logo nog gaan bedenken/ontwerpen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:05

Ow het is zon heerlijk programma :D Ik kan ook vrijwel niets in Word :+ voor typen prima, maar als er plaatjes om de hoek komen kijken... _-:(

Illustrator gebruik ik trouwens ook, en natuurlijk Photoshop!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:20

Indesign is is idd heerlijk ;)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:31

Ik ben toch van idee veranderd over de visitekaartjes van Vistaprint. Ik had nog wat nodig voor mijn webshops en heb ze daar laten bedrukken (dubbelzijdig). Een vriendin heeft de ontwerpen gemaakt (ben zelf niet handig daarin) en gisteren besteld en vandaag al binnen. En dat tegen het lage verzendtarief waar ongeveer 21 dagen verzendtijd voor staat :+ .
Maar wel goed uitkijken want je begint met het basistarief en daar komen nog zoveel andere bedragen bij dat het nog een aardig bedrag wordt. ;(
Maar al met al ben ik tevreden en goedkoper uit dan het vorige drukwerk. :D

@Tinkermuts: de uitlaatservice zijn daar ook nog regels voor?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:21

Lovepaints, dat klopt, maar als je je ogen wat open houdt heb je daar hele aardige dingen voor een leuk prijsje.
Ik zal mijn visitekaartje van vistaprint eens inscannen en hier zetten. Ik heb een webwinkel en geen echt logo, en dat staat dus ook niet op mijn kaartje (wel foto van paard en veulie). Dat is ook niet zo belangrijk, mijn producten kan ik toch onmogelijk op een kaartje zetten, voor een grafisch ontwerper of fotograaf is dat anders: daar moet een visitekaartje een voorsmaakje van je kunnen zijn.
Bij mij is het echt een geheugensteun qua adres en telnr en site. Trouwens, die witte achterkant vinden mensen ook prima om iets te noteren over mijn producten.

Willen jullie ook eens naar mijn site kijken? Ik hoor graag kritiek

Caesar, je site opent bij mij ook in het wit en dat vind ik heel erg goed zo, site is duidelijk en zakelijk, maar ik ga ook mee met Xono, bovenste menubalk is te klein/ver weg. Ik heb trouwens korrelige foto' s en vind ze ook vrij klein/in hoekje gedumpt.
Verder mis ik nog ergens een knopje opleidingen/trainingen/certificaten (er staat wel dat jullie een certificaat hebben van de overheid, maar wat houdt dat in qua studie?)
Verder zou ik graag op zo' n site zien hoe groot jullie zijn? Doen jullie met 2 mensen en 1 hond alleen een bepaalde streek of zijn jullie met 30, een auto vol herders en rijden jullie heel NL af? Ook foto' s van eerdere surveillances zijn leuk, iemand in uitrusting etc (wel onherkenbaar)

Xono, mooi logo en fijn dat je de fotografen vermeldt. Voor je opmerking, ik vind het ook vervelend om door een ellenlange lijst te moeten scrollen.
a) bij de resultaten van de klanten kan alleen de foto' s zetten, waar je dan op moet klikken en dan krijg je de resultaten, en ik zou bij resultaten voor 2009 gaan schiften, alleen de belangrijkste erop zetten)
b) "resultaten van mij" dat klinkt zo "ons kent ons", doet mijn tenen krullen. Zet er gewoon resultaten en daaronder resultaten leerlingen (klinkt ook wat meer begaan dan klanten, tenslotte heb je een mentorfunctie) dan ziet iedereen het verschil
En ik ben ook geen westernkenner maar ik begrijp de kritiek op de foto' s, ik vind ze soms ook niet flitsend genoeg. Bij een western ruiter verwacht ik (ja ja, cliché) een foto van een fikse sliding of felle actie tijdens het cowcutten of barrelracen (maar dat doe jij niet begrijp ik hahaha).
Ik bedoel het niet denigrerend, maar als ik het (hele lange) verhaal van jou lees, dan krijg ik een beetje het idee: jongen kan aardig rijden en gaat nu zelf een beetje les geven.
Maak je eigen verhaal wat professioneler, niet alles hoeft in detail meegegeven te worden.
Je zegt dat een paard in training op een pensionstal in de buurt gaat staan, graag een link naar de site of toch tenminste foto' s van de facitiliteiten. Staat het dier daar in een hokje tussen de lespony' s of in een superdeluxe onderkomen? Voeding? Drukte?

Chubby, over die nieuwsbrief: opletten dat als je hem verstuurt naar verschillende adressen tegelijkertijd, je klanten niet kunnen zien dat je hem ook naar 900 andere personen hebt gestuurd. Die blunder heb ik eens gemaakt...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:25

Goede tip hoor Foxy80, ik wist al dat ik de bcc flink moet gebruiken :D Heb zelf zo'n hekel aan zo'n ellenlange lijst ontvangers! En niet netjes dat iedereen mijn mailadres dan kan inzien.

Ik zat ff te kijken bij drukwerken.nl, maar moet dan aan de puzzel voor een visitekaartje. Aanbieding eerste 100 gratis is wel een mooie. Maar ik weet het nog ff niet hoor, ben niet zo creatief :o

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:27

Is jouw site een kant en klare shop Foxy?
Welke punten zou je dan graag hebben dat er naar gekeken wordt?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:50

foxy80 schreef:
Xono, mooi logo en fijn dat je de fotografen vermeldt. Voor je opmerking, ik vind het ook vervelend om door een ellenlange lijst te moeten scrollen.
a) bij de resultaten van de klanten kan alleen de foto' s zetten, waar je dan op moet klikken en dan krijg je de resultaten, en ik zou bij resultaten voor 2009 gaan schiften, alleen de belangrijkste erop zetten)
b) "resultaten van mij" dat klinkt zo "ons kent ons", doet mijn tenen krullen. Zet er gewoon resultaten en daaronder resultaten leerlingen (klinkt ook wat meer begaan dan klanten, tenslotte heb je een mentorfunctie) dan ziet iedereen het verschil

Dankjewel voor je input! Punt a kan ik zeker iets mee, lastige is dat je er soms klanten bij hebt die nog niet schitteren op de grote show, maar die je toch graag een plekje op je website wilt geven, omdat je -1- heel trots op ze bent en -2- graag het gevoel van waardering wil meegeven.

Citaat:
En ik ben ook geen westernkenner maar ik begrijp de kritiek op de foto' s, ik vind ze soms ook niet flitsend genoeg. Bij een western ruiter verwacht ik (ja ja, cliché) een foto van een fikse sliding of felle actie tijdens het cowcutten of barrelracen (maar dat doe jij niet begrijp ik hahaha).

Klopt, ik doe geen spetterende onderdelen :D

Citaat:
Ik bedoel het niet denigrerend, maar als ik het (hele lange) verhaal van jou lees, dan krijg ik een beetje het idee: jongen kan aardig rijden en gaat nu zelf een beetje les geven.
Maak je eigen verhaal wat professioneler, niet alles hoeft in detail meegegeven te worden.

Begint niet iedereen zo? :D Maar bedoel je te zeggen dat mijn voorstelstuk eigenlijk wat knullig overkomt? Zou jij eventueel het eea aan informatie schrappen of anders verwoorden? Ik vind het wel belangrijk dat mensen weten waar en hoe ik mijn kennis vergaard heb.

Citaat:
Je zegt dat een paard in training op een pensionstal in de buurt gaat staan, graag een link naar de site of toch tenminste foto' s van de facitiliteiten. Staat het dier daar in een hokje tussen de lespony' s of in een superdeluxe onderkomen? Voeding? Drukte?

Het moeilijke is dat op het moment dat de pensionstalling waar ik normaliter gebruik van maak, vol zit, dat ik dan uit zal moeten wijken naar een andere pensionstal en de foto's dan niet meer op gaan. Ik zou eventueel nog aan kunnen geven dat de paarden in een ruime box komen te staan en er keus is uit paddocks en grasland. Verder doet de drukte denk ik niet ter zake en heb ik aangegeven dat eigen voer tot de mogelijkheden behoort :) Ik wil mensen ook niet overhalen om hun paard bij mij neer te zetten door de pensionstal waar ze komen te staan. Men moet hun paard bij me neerzetten omdat zij er van overtuigd zijn dat ze hem of haar beter terugkrijgen dan dat ze hem gebracht hebben. Als ze die indruk niet hebben, dan moeten ze het vooral niet doen :D

Ik ben wat dat betreft ook wat selectief in het eea. Bepaalde informatie vind IK niet ter zake doen, vragen staat ook altijd vrij. Ik ben gelukkig ook in de positie om klanten te weren als iemand me niet aanstaat of als ik er geen lol in heb :D Wel een luxepositie!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:09

Knullig. Leuk woord. Ik wist gewoon dat ik nog niet genoeg NL woordenschat had, :D :D :D

Met die foto' s en een link naar de resultaten kan dat prima zonder iemand gelijk te schofferen. Zet dan in de link achter de foto dat deze combi nog in training zit en nog geen wedstrijdresultaten heeft, maar dan staan ze toch al op je site te blinken in afwachting van...

Geen spetterende onderdelen verhindert niet om spetterende foto' s te plaatsen. Showpaarden staan ook alleen op hun paasbest op de foto voor de sites van fokkerijen. Misschien eens een bokker uitnodigen om jou en je paard in jullie meest glanzende showpose en outfit te komen kieken? Nu zien we alleen 'ik ben aan de gang" foto' s van jou.

Ik kijk zo snel mogelijk nog eens naar die tekst en stuur je pb.

Kijk leef je in in je client. Die heeft een paard staan dat ergens moeilijk doet of vast zit (perfecte paarden zal je immers niet moeten doorrijden). Die vind het wel de moeite waard om hem niet te verkopen en er geld aan te geven. Dan wil hij of zij graag weten of het beestje in super handen is. Ik zou eerlijk gezegd ervoor huiveren om ergens 50 km heen te rijden om te gaan kijken naar "een" stalling zonder dat ik veel info heb (ja er is wei en er staat een gebouw). En ja, bellen of mailen kan, maar dan krijg je gekleurde info van de andere kant (die persoon biedt het aan en vind het dus bij voorbaat al ok). :7

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:12

holly schreef:
Is jouw site een kant en klare shop Foxy?
Welke punten zou je dan graag hebben dat er naar gekeken wordt?

Alles. You never get a second chance to give a first impression.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:16

He maar Xono in westernland zitten er toch regeltjes aan het lesgeven en zelf rijden? Hoe zit dat nou precies?

Foxy ben ik het niet mee eens. Als Xono nu de klant pagina omtovert in alleen aanklikbare foto's, valt ten eerste deze pagina uit de toon bij de rest en ten 2de zo gevult is deze nog niet, dat je iets wat kaligheid gaat krijgen.

Xono je kunt ook schrijven, uw paard verblijft in een ruime stal, dagelijks x tijd in, naar wens, paddock of weide, etc.

Foxy ik bedoel tot waar kun jij je shop qua layout aanpassen dan, als het een kant en klare shop is.
Eerste wat ik me wel afvroeg was, gelden de verzendkosten voor BE of ook voor bv NL?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:45

Dank jullie! Heb op dit moment weinig tijd om het eea aan te passen (en de zin moet ik ook nog ff vinden :P), maar ik ga hier en daar wel even mee aan de slag en wacht met smart op pb van foxy :D

holly: Er zijn idd regels aan verbonden, maar dat heeft voornamelijk met showen te maken. Je mag alleen lesgeven als je in de open klasse start van rasverenigingen of in de hoogste 2 klasses van de niet ras gebonden rijvereniging. Je hoeft geen specifieke cursus oid gedaan te hebben.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:04

Oh ik had het andersom begrepen. Dat je ergens niet aan mag deelnemen als je lesgeeft.
Ik weet het niet hoor, ik heb niets met western, maar dacht, dat weet jij vast uit te leggen.

Ik zag trouwens op je klant pagina iemand voorbij komen waarvan ik dacht, hee daar heb ik enkele jaren geleden de weide mee gedeelt. Hoe grappig, want jij zit helemaal niet bij mij (ons) in de buurt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:06

Bonnigje zeker? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:07

ik had hier enkele pagina's terug al gepost,en ook al een eigen topic geopend.
ik werk nu gewoon 32 uur in loondienst,zou het erg leuk vinden om minder in loondienst te werken en zzp/pgb werk erbij te doen.
dus semi-zelfstandig werk in de zorg(begeleiding).

of op den duur helemaal freelance te worden...maar snap er maar weinig van...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:29

Klopt Xono.

Wat snap je dan niet DC?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:34

Ik begrijp niets van het hele belasting/verzekerings verhaal.
OP school snapte ik wiskunde en economie al niet(vwo...dus leren kan ik best,maar die vakken..zucht)

op den duur lijkt het mij best een enorme uitdaging om echt iets voor mezelf te beginnen,maar dat vind ik voor nu nog een stap te ver.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:41

En wat snap je dan niet van het belasting/verzekeringsverhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:47

Bijvoorbeeld met pgb/zzp werk,als je het doet náást een reguliere baan(dus in loondienst).
Hoe het dan zit met inkomstenbelasting?Pensioenopbouw,vakantiegeld.
Ik zoek me behoorlijk suf op internet maar kom aardig wat verschillende verhalen tegen hierover. De een zegt dit,de ander dat.
Qua discipline zou ik het aankunnen. Het lijkt mij een uitdaging om zelf iets te ondernemen,eigen verantwoordelijkheid...