Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:51

Ik hoef gelukkig maar een paar keer per jaar in de avond te werken. Meestal rond de examens omdat ik dan graag wil dat de tweede corrector niet te lang op de spullen hoef te wachten.

Vind eigenlijk dat het echte 'overwerken' niet heel veel hoeft in het onderwijs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:53

PSvanLot schreef:
Ik hoef gelukkig maar een paar keer per jaar in de avond te werken. Meestal rond de examens omdat ik dan graag wil dat de tweede corrector niet te lang op de spullen hoef te wachten.

Vind eigenlijk dat het echte 'overwerken' niet heel veel hoeft in het onderwijs
.

Ja, eens!

En inderdaad, voor examens maak ik een uitzondering. Dat is het enige.
Naast de verplichte open avond, ouderavond en diplomauitreiking (maar die is leuk <3 ).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:20

Goof schreef:
Precies, en ik pas ervoor om na een toch al lange werkdag thuis nog verder te werken. Ik denk dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft.
Ik ga op zondagen graag in de ochtend lekker op pad. Als ik daarna helemaal voldaan thuis kom vind ik het prima om nog even te gaan zitten. Dat houdt juist mijn avonden vrij.
Als ik op zondag andere plannen heb ga ik ook niet meer zitten, ik vind het geen must.
hier denk ik hetzelfde. Ik heb mijn avonden rust echt nodig, maar ik vind het niet erg om in het weekend of op een vrije dag na te kijken.
Ik lees hier ook 'planners maken', maar dat gebeurt bij ons in principe 1x. Een iemand maakt voor de hele jaarlaag een werkbare planner. Vaak wordt die wat aangepast, maar zeker niet helemaal herzien. Het kost dus weinig tijd om tussendoor wat te schuiven.

Nakijken en mentortaken kosten mij het meeste werk buiten mijn lestijd om.

Edit: ik geef les aan de onderbouw en heb dus geen examens. Open dag en informatieavond is de enige avond dat ik tot 21.00 uur echt echt aan het werk ben.
Ouderavonden mogen wij deels zelf plannen en de laatste twee jaar is het me gelukt om de avonden vrij te houden vanaf 17.00 uur.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:34

Om hierop in te haken.
Ik werk savonds ook niet. Mijn werkdag eindigt om vijf uur. Daarna ga ik ook echt niet meer aan het werk. Op alle zaken na die in de avond plaats vinden, zoals open dag, gala, schoolfeesten etc.

Ik begin elke dag, werk fulltime, om 8 uur met een mok thee en kletsen met collega's. Dan geef ik les van half negen tot half 4. Daarna vergader ik ongeveer 2x per week. Buiten die tijden om maak ik mijn lessen. Ik geef verschillende vakken, maar heb van het meeste wel alles al klaar staan van voorgaande jaren.

Mijn normjaartaak zit iets te vol momenteel, omdat ik veel rollen in de school naast mijn volle lesweek doe. Ik geef 28 lesuren van 45 minuten les, plus 3 invaluren die ik moet draaien als een collega ziek is.
Daarnaast ben ik teamleider, organiseer een brugkampklas, ben ik mentor van een derde klas, werk ik met collega's van een andere school in een samenwerkingstraject en ontwikkel ik een eigen vak.
Mijn week zit dus behoorlijk vol en ondanks dat werk ik nooit in de avond. Ik ben goed in efficiënt en snel werken. :+

Hopelijk geeft dit beeld en ook de beelden die anderen al hebben gegeven je een beetje een idee van een werkdag en tijdsdruk in het onderwijs.
Ik ervaar weinig stress of druk, alleen rondom belangrijke piekmomenten zoals eindexamens of ouderavonden ofzo.
Laatst bijgewerkt door SdaphneS op 28-02-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:35

Ja bij mij wisselt het dus erg. Ik werk ook erg efficiënt, maar er zijn van die weken dat werkelijk alles tegelijk komt en moet :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:48

Wat werkdruk betreft, hoe langer ik in het onderwijs werk, hoe meer ik merk dat de werkdruk van een paar factoren afhankelijk is voor mijn gevoel.

- De school waar je werkt heeft invloed. Hoe hoog legt school de lat, wat zitten er voor extra taken bij zoals vergaderingen e.d...

- Belangrijker nog: hoe veel ervaring heb je en hoe lang werk je al op dezelfde school. Hoe meer ervaring in het onderwijs, hoe makkelijker lesvoorbereiding gaat en hoe meer je ook op jezelf durft te vertrouwen als je alles niet pico bello voorbereid hebt. En als je langer op dezelfde school werkt ben je minder tijd kwijt aan allerlei randzaken die je nog moet uitpluizen. Je kent de lesmethodes, je hebt materiaal liggen dat je kan herbruiken, je hoeft niet uit te pluizen waar je X of Y moet vinden, etc.

- Het allerbelangrijkste aspect bij hoe je werkdruk ervaart ben je zelf en waar je je eigen lat legt. In het onderwijs ben je nooit 'klaar'. Er is al-tijd wel meer te doen. Dat betekent dat je zelf op een gegeven moment in staat moet zijn om te zeggen: oke, en nu is het mooi geweest, de rest komt maandag wel weer. En ja, dan heb je misschien niet je toets binnen 3 dagen nagekeken, of al je lessen inclusief powerpoint voorbereid, of ...
Bijna alle startende docenten die ik zie gaan bijna ten onder aan eigen perfectionisme. En perfectionisme is niet erg, maar je moet wel een balans vinden en je eigen grenzen bewaken. Als je elke avond tot 11 uur bezig bent om je werk af te krijgen, is dat een signaal om heel dringend iets te gaan veranderen want dat zou niet moeten hoeven.

Soms heb ik van die weken hoor dat ik ook echt regelmatig in de avond nog wel iets doe. Dan heb je zo'n week met alles tegelijk: tentamens, mondelingen, ouderavonden, etc. Dit jaar is dat erger omdat ik ook uren van een zwangere collega heb en dus meer lesuren in evenveel fte; minder tussenuren dus. So be it. Maar er moeten voldoende weken tegenover staan waarop dat ook niet hoeft. Het belang daarvan ben ik in de loop van de jaren me wel steeds meer gaan beseffen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:18

Helemaal mee eens. Als ik niet veel hoef te doen in bepaalde weken doe ik ook écht niet veel. Dan middelt het zich wel weer uit. Als ik een keer een les niet goed heb voorbereid vind ik dat ook geen enkel probleem: dan steek ik een les meer tijd in goed contact met leerlingen :).En dan hebben ze toch een fijne les gehad.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:59

Hier een beginnend docent. De werkdruk vind ik meevallen. Ja je hebt ouderavonden, open dagen en soms belachelijk veel voorbereidingstijd, maar daar staat ook regelmatig vakantie tegenover. Ik krijg energie van mijn werk met de studenten en wil echt niet meer anders. :)

Ik zit zelf wel meerdere keren per week tot 22 of 23 uur achter mijn laptop, maar dat komt ook door de vele opdrachten die ik moet uitwerken voor de lerarenopleiding.
Als je in dienst bent, moet je een 4-jarige opleiding in 2 jaar proppen naast je werk. Dat is pittig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 06:37

Westernfreak schreef:
Hier een beginnend docent. De werkdruk vind ik meevallen. Ja je hebt ouderavonden, open dagen en soms belachelijk veel voorbereidingstijd, maar daar staat ook regelmatig vakantie tegenover. Ik krijg energie van mijn werk met de studenten en wil echt niet meer anders. :)

Ik zit zelf wel meerdere keren per week tot 22 of 23 uur achter mijn laptop, maar dat komt ook door de vele opdrachten die ik moet uitwerken voor de lerarenopleiding.
Als je in dienst bent, moet je een 4-jarige opleiding in 2 jaar proppen naast je werk. Dat is pittig.

Dat laatste vind ik zeer apart. Waarom zou dat moeten? Ik doe door omstandigheden al 7 jaar over mijn opleiding en werk nu al 3 jaar bij dezelfde school.

Zo te zien ben ik een van de weinige docenten die wel een vrij hoge werkdruk ervaart. Dit is mijn 4de jaar in het onderwijs en doe mijn opleiding ernaast. Nu werk ik op een school die de lat wel hoog legt. Niet dat dit erg is maar soms lijkt er nooit een einde aan te komen. Zo zit ik altijd op mijn vrije dinsdagochtend te werken en geregeld op zaterdag ochtend. Nu werken we bij ons vak met een eigen methode waar nog best wel wat voor moeten voorbereiden/ontwikkelen dus dat kost extra tijd. Ik hou van mijn werk maar ik vind het echt wel pittig soms.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:01

Hier ervaar ik wisselende piekdrukte en vooral die piekdrukte is dat ik het wel zwaar vindt. Nu heb ik net als hierboven wel veel taken. En was er dit jaar een vacature niet ingevuld wat ook extra belasting opleverde. Dat ik dat dit jaar dus zo ervaar is niet vreemd. Ook zijn wij begonnen met flinke onderwijsvernieuwingen en dat is ook wel een belasting omdat het dus nog wel bijschaaf werk geeft. Dit is nu ook drukte die niet altijd in de lijn der verwachting lag en wat dus anders moet.
Hopelijk zet de SL hier goede stappen in waardoor ingeval minder mensen werkdruk gaan ervaren.

Piekdrukte is in mijn geval niet volledig op te lossen door vooruit werken maar dat ligt wel aan de taken die je uitvoert naast het lesgeven natuurlijk.
Ik werk met veel plezier in het onderwijs dus het is niet iets wat mij verder tegenstaat in mijn werk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:59

Wij werken met toetsweken, en halverwege/vlak na de toetsweek is vaak enorme piekdrukte terwijl je de eerste helft van de week bijna uit je neus zit te eten. Mijn vakken vallen meestal vrij laat in de toetsweek, dus ik kan dan pas vanaf die dag gaan nakijken. Op dit moment zijn dat 8 klassen, met deels proefvertalingen, die gaan langzaam. Intussen wordt er verwacht dat je voor al die klassen een planner maakt van dag tot dag tot het einde van het volgende trimester. En ook zijn dan vaak de voorbesprekingen voor de rapportvergaderingen. Ook ben je nog coördinator van een jaarlaag voor je vak, waardoor je materiaal moet maken en klaarzetten voor de rest. Vanuit de sectie komt regelmatig wat druk zodat we eerder de planningen kunnen maken, maar het is tot nu toe niet gelukt. Heb 2x geprobeerd te gokken wat we zouden doen, maar dat was achteraf alleen maar meer werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:05

Sdaphnes, je vergadert 2x per week? Jeetje, waarover dan allemaal?
Mijn vorige school had daar ook een handje van, 2 á 3 middagen vergaderen. Ik heb er letterlijk een keer een vergadering gehad over de invulling van de vergaderingen. Dikke vinger, vanaf die tijd kwam ik dus niet altijd meer.

Sheran, ik vraag me altijd af wat die planningen van dag tot dag toevoegen? Zijn die voor jullie of de leerlingen?
Ik heb alles altijd in grote lijnen uitstaan, maar zeker niet van les tot les. Wat ik in de les doe hangt af van zoveel factoren. Als ik formatief check, moet ik de volgende les ook iets met de uitkomsten doen bijvoorbeeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:08

Dat is behoorlijk veel vergaderen Sdaphnes! Hier 1x in de 1 á 2 weken. Helemaal prima!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:29

Goof schreef:
Mijn vorige school had daar ook een handje van, 2 á 3 middagen vergaderen. Ik heb er letterlijk een keer een vergadering gehad over de invulling van de vergaderingen. Dikke vinger, vanaf die tijd kwam ik dus niet altijd meer.

Sheran, ik vraag me altijd af wat die planningen van dag tot dag toevoegen? Zijn die voor jullie of de leerlingen?
Ik heb alles altijd in grote lijnen uitstaan, maar zeker niet van les tot les. Wat ik in de les doe hangt af van zoveel factoren. Als ik formatief check, moet ik de volgende les ook iets met de uitkomsten doen bijvoorbeeld.

Om eerlijk te zijn Goof, ik vind ze ook niet zo nodig. Ze zijn voor de leerlingen, ik vind ze alleen maar onhandig, het ligt veel te vast. Het idee is dat ze dan vooruit kunnen werken als ze bv sport hebben, zelf hun weken beter kunnen indelen. Ik vind dat het ze een beetje lui maakt soms :P
Dus ik moet dan inplannen: 1 maart, bespreken uitkomsten formatieve toets. Ruimte voor herhaling. Huiswerk: enkele oefeningen over de herhalingsstof.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:35

Hier vind ik de werkdruk ook meevallen. Heb het alleen mezelf te moeilijk gemaakt met 0,7 fte in drie dagen, daarnaast mentoraat, stagebegeleider en dyslexiecoördinator onderbouw. :+ nu ook thuis komen te zitten, want ik deed dit toen ik moeder was geworden. Geen goed idee. :\

Maar wij vergaderen echt niet vaak. 2x per maand? Hier ook vooral piekmomenten, aan het eind van de periode nog aftekenen bij leerlingen, daarna hun rapport maken en nieuwe blok voorbereiden. Ik werk op een montessori-school. Wij hebben dan ook geen toetsweek en we willen graag formatief evalueren. Dus de eerste klas heeft bij ons dus maar 3 summatieve toetsen per jaar. Ik geef trouwens Nederlands. Maar leerlingen maken zelf hun werk, kijken dit na en moeten dan aftekenen. Eind van het blok moet alles afgetekend zijn door de docent, dan is het blok gehaald.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:38

Nieuwsgierig: hoe leer je kinderen goed nakijken? Bij het merendeel lukt het me maar een paar zijn echt veel te lief voor zichzelf of letten niet goed op. Hoe doe jij dat? Heb je er een methode voor?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:06

Sheran schreef:
Goof schreef:

Om eerlijk te zijn Goof, ik vind ze ook niet zo nodig. Ze zijn voor de leerlingen, ik vind ze alleen maar onhandig, het ligt veel te vast. Het idee is dat ze dan vooruit kunnen werken als ze bv sport hebben, zelf hun weken beter kunnen indelen. Ik vind dat het ze een beetje lui maakt soms :P
Dus ik moet dan inplannen: 1 maart, bespreken uitkomsten formatieve toets. Ruimte voor herhaling. Huiswerk: enkele oefeningen over de herhalingsstof.

Maar dat kun je toch gewoon per week vast leggen? Jullie weken na een toetsweek tot de volgende toetsweek liggen toch wel vast? Net als activiteiten die extra gepland staan. Dit vind ik nou wel iets wat ik juist wel kan voorbereiden.
Je hebt toch vast momenten in de week? Alleen de data hoef je dat later toe te voegen als er een nieuw rooster komt. Of denk ik nu te simpel?
Wij werken inderdaad precies zo op havo/vwo.
Alleen onderbouw kent geen toetsweken dat is wel een verschil.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:12

Sheran schreef:
Nieuwsgierig: hoe leer je kinderen goed nakijken? Bij het merendeel lukt het me maar een paar zijn echt veel te lief voor zichzelf of letten niet goed op. Hoe doe jij dat? Heb je er een methode voor?

Bij b/k bovenbouw laat ik ze altijd de eerste toets van het jaar ‘zelf’ nakijken.
Ik kopieer de toets en ze krijgen mijn nakijkblad en als ze dan het net zo als ik hebben nagekeken (doe er vaak wel een marge in van 2 tienden of zo) dan kunnen ze bonus punten verdienen op de toets.
Worden ze bloed fanatiek van maar ook kritisch. Mijn doel hierin is wel iets anders dan dat van jou want ik wil dat ze leren hoe ze nou een vraag volledig beantwoorden wat op dit niveau heel lastig is maar ze worden er ook kritischer van.

Mijn vak is maar 1,5 jaar en in de bovenbouw nieuw dus ook om die reden doe ik het. In de onderbouw is m&m door de vaste mentor niet echt een goede basis voor de bovenbouw… dus ze verwachten zo een 8 te halen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:39

Sheran schreef:

Wij hebben nakijkboekjes liggen, de meeste leerlingen zetten krulletjes met groen en verbeteren met rood. (Ze zetten dan het juiste antwoord erachter). Ze moeten daarna met hun schrift bij ons komen, ik kijk dan even snel of wat zij goed rekenen ook echt goed is. Dat is de basis. Daarnaast bespreek ik het onderdeel als een leerling ergens veel fout heeft, eventueel nog wat extra oefeningen mee. Ook als een leerling ergens heel veel goed heeft, vraag ik om het mij uit te leggen. (Soms schrijven ze alles over :+ )

Het scheelt natuurlijk dat ze bij ons bij alle vakken zelf nakijken, alles gaat zelfstandig. Dat zijn ze ook gewend.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:55

Amandavd schreef:
Westernfreak schreef:

Dat laatste vind ik zeer apart. Waarom zou dat moeten? Ik doe door omstandigheden al 7 jaar over mijn opleiding en werk nu al 3 jaar bij dezelfde school.

Officieel mag je niet langer dan 2 jaar als onbevoegd docent bij een school voor de klas staan. Alleen als zij-instromer met een geschiktheidsverklaring kan die periode met nog eens 2 jaar verlengd worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... benoembaar

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:34

Westernfreak, er staat ook in: Hoelang u dat mag doen, ligt aan uw opleiding. 

Mij is verteld dat ik dit 4 jaar mag doen, zolang de duur van de studie is die ik volg. Dus ik kan hierna nog maximaal 1 jaar een tijdelijk contract krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:00

Bedankt voor de uitleg over het leren nakijken! Het is zo'n handige skill voorzet (en voor mij) :)

@Lenaatje: de momenten in de week liggen redelijk vast, maar de stof vaak nog niet, in de zin van hoe snel je moet gaan en wat voor extra opdrachten je moet doen. Ook niet alle activiteiten staan in de jaaragenda :). En er is uiteraard een deadline, meestal een paar dagen na de toetsweek, waarop je de planners klaar en upgeload moet hebben.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:11

Goof schreef:

Deze week zelfs extra geluk. Drie vergaderingen! Dus hele dag lesgeven, direct een vergadering in en om 17 uur stond ik vandaag weer buiten. Haha. Deze week heb ik een vergadering voor een project die ik organiseer met een andere school in ons dorp. Een vergadering over een nieuwe functie en hoe we die als school willen invullen/vormgeven. En nog een vergadering met een platform waarmee wij samenwerken en waarmee we een eigen vak ontwikkelen.
Allemaal leuke vergaderingen hoor, maar tijd om lessen voor te bereiden is er niet bij haha. Gelukkig een aardig archief liggen. :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:25

Wij vergaderen volgens LeerKRACHT en dat gaat super snel en efficiënt. En 1x per week, vaker absoluut niet. Wij zijn ook een zelfsturend team dus er komt nauwelijks een leidinggevende tussen. Wij regelen bijna alles van A tot Z als OT.
Als startend docent vind ik de werkdruk meevallen, denk dat het er aan ligt hoeveel moeite je zelf ergens in wilt steken. Natuurlijk zet ik mijn beste beentje voor maar heb bijv ook extra uren afgewezen omdat ik mezelf niet voorbij wil lopen en een aardig pittige klas had. Met andere woorden, je hebt het deels ook zelf in de hand. Ik werk 's avonds en in het weekend niet. Hooguit een mailtje beantwoorden die echt niet kan wachten, maar mijn studenten weten ook dat ik weekend vier. En ja, soms improviseer ik wat tijdens de les omdat ik niet heb kunnen voorbereiden. Dat vind ik geen probleem, want dat werkt voor mij. Maar dingen kunnen loslaten is wel echt de key!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:47

Klinkt goed Macs! Worden de extra taken ook opgebouwd als je langer in het vak zit?

En heeft iemand ervaringen met de docentenopleiding via afstandsleren? Dat wordt gegeven aan Windesheim in Zwolle.