Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PSvanLot schreef:Ik hoef gelukkig maar een paar keer per jaar in de avond te werken. Meestal rond de examens omdat ik dan graag wil dat de tweede corrector niet te lang op de spullen hoef te wachten.
Vind eigenlijk dat het echte 'overwerken' niet heel veel hoeft in het onderwijs.
Goof schreef:hier denk ik hetzelfde. Ik heb mijn avonden rust echt nodig, maar ik vind het niet erg om in het weekend of op een vrije dag na te kijken.Precies, en ik pas ervoor om na een toch al lange werkdag thuis nog verder te werken. Ik denk dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft.
Ik ga op zondagen graag in de ochtend lekker op pad. Als ik daarna helemaal voldaan thuis kom vind ik het prima om nog even te gaan zitten. Dat houdt juist mijn avonden vrij.
Als ik op zondag andere plannen heb ga ik ook niet meer zitten, ik vind het geen must.
Westernfreak schreef:Hier een beginnend docent. De werkdruk vind ik meevallen. Ja je hebt ouderavonden, open dagen en soms belachelijk veel voorbereidingstijd, maar daar staat ook regelmatig vakantie tegenover. Ik krijg energie van mijn werk met de studenten en wil echt niet meer anders.
Ik zit zelf wel meerdere keren per week tot 22 of 23 uur achter mijn laptop, maar dat komt ook door de vele opdrachten die ik moet uitwerken voor de lerarenopleiding.
Als je in dienst bent, moet je een 4-jarige opleiding in 2 jaar proppen naast je werk. Dat is pittig.
Goof schreef:Sdaphnes, je vergadert 2x per week? Jeetje, waarover dan allemaal?
Mijn vorige school had daar ook een handje van, 2 á 3 middagen vergaderen. Ik heb er letterlijk een keer een vergadering gehad over de invulling van de vergaderingen. Dikke vinger, vanaf die tijd kwam ik dus niet altijd meer.
Sheran, ik vraag me altijd af wat die planningen van dag tot dag toevoegen? Zijn die voor jullie of de leerlingen?
Ik heb alles altijd in grote lijnen uitstaan, maar zeker niet van les tot les. Wat ik in de les doe hangt af van zoveel factoren. Als ik formatief check, moet ik de volgende les ook iets met de uitkomsten doen bijvoorbeeld.
Sheran schreef:Goof schreef:Sdaphnes, je vergadert 2x per week? Jeetje, waarover dan allemaal?
Mijn vorige school had daar ook een handje van, 2 á 3 middagen vergaderen. Ik heb er letterlijk een keer een vergadering gehad over de invulling van de vergaderingen. Dikke vinger, vanaf die tijd kwam ik dus niet altijd meer.
Sheran, ik vraag me altijd af wat die planningen van dag tot dag toevoegen? Zijn die voor jullie of de leerlingen?
Ik heb alles altijd in grote lijnen uitstaan, maar zeker niet van les tot les. Wat ik in de les doe hangt af van zoveel factoren. Als ik formatief check, moet ik de volgende les ook iets met de uitkomsten doen bijvoorbeeld.
Om eerlijk te zijn Goof, ik vind ze ook niet zo nodig. Ze zijn voor de leerlingen, ik vind ze alleen maar onhandig, het ligt veel te vast. Het idee is dat ze dan vooruit kunnen werken als ze bv sport hebben, zelf hun weken beter kunnen indelen. Ik vind dat het ze een beetje lui maakt soms
Dus ik moet dan inplannen: 1 maart, bespreken uitkomsten formatieve toets. Ruimte voor herhaling. Huiswerk: enkele oefeningen over de herhalingsstof.
Sheran schreef:Nieuwsgierig: hoe leer je kinderen goed nakijken? Bij het merendeel lukt het me maar een paar zijn echt veel te lief voor zichzelf of letten niet goed op. Hoe doe jij dat? Heb je er een methode voor?
Sheran schreef:Nieuwsgierig: hoe leer je kinderen goed nakijken? Bij het merendeel lukt het me maar een paar zijn echt veel te lief voor zichzelf of letten niet goed op. Hoe doe jij dat? Heb je er een methode voor?
Amandavd schreef:Westernfreak schreef:Hier een beginnend docent. De werkdruk vind ik meevallen. Ja je hebt ouderavonden, open dagen en soms belachelijk veel voorbereidingstijd, maar daar staat ook regelmatig vakantie tegenover. Ik krijg energie van mijn werk met de studenten en wil echt niet meer anders.
Ik zit zelf wel meerdere keren per week tot 22 of 23 uur achter mijn laptop, maar dat komt ook door de vele opdrachten die ik moet uitwerken voor de lerarenopleiding.
Als je in dienst bent, moet je een 4-jarige opleiding in 2 jaar proppen naast je werk. Dat is pittig.
Dat laatste vind ik zeer apart. Waarom zou dat moeten? Ik doe door omstandigheden al 7 jaar over mijn opleiding en werk nu al 3 jaar bij dezelfde school.
Goof schreef:Sdaphnes, je vergadert 2x per week? Jeetje, waarover dan allemaal?