[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:38

Ik heb ook niet gekeken naar de slageringpercentages, mijn rijschool zit onder het gemiddelde, maar ik zie liever een lager percentage en slagen na 27 lessen, dan een hoog percentage maar daarvoor minimaal 36 lessen moeten nemen zodat zij zeker weten dat je meteen slaagt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:49

Tsja examen doen is nou eenmaal een ding voor de kandidaat en zakken is om niet goed voor je zelfvertrouwen. Mijn leerlingen lessen echt niet meer dan nodig maar ik wil wel een veilige coureur op de weg. Liever 2 lessen meer dan een herexamen, dat is veeeeeeeel duurder

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:38

Ik wil binnenkort beginnen aan mijn autorijbewijs. Ik heb alleen een aantal vragen, want iedereen zegt iets anders.
Is het slimmer om eerst je theorie te halen voor je aan rijles begint?
hoelang doe je er gemiddeld over?
Heeft iemand ervaring met goede rijschool omgeving Alkmaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:55

Berinde schreef:
Ik wil binnenkort beginnen aan mijn autorijbewijs. Ik heb alleen een aantal vragen, want iedereen zegt iets anders.
Is het slimmer om eerst je theorie te halen voor je aan rijles begint?
hoelang doe je er gemiddeld over?
Heeft iemand ervaring met goede rijschool omgeving Alkmaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb hele goeie ervaring met rijschool Driekwart :j Mijn theorie heb ik gehaald toen ik al aan het lessen was, maar geen idee wat het best is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:17

Je theorie is 1.5jr geldig dus daarvoor hoef je niet te wachten tot je begonnen bent met lessen.
De eerste lessen ben je meer bezig met voertuigbeheersing maar na een les of 3 laat ik leerlingen toch echt wel al een beetje meekijken met kruispunten en het waar mogelijk zelf doen dus dan ben ik altijd heel blij met klanten met theorie.
Ik denk dat je het meeste uit je lessen kan halen als je in elk geval de theorie beheerst voor je begint en als je het dan toch beheerst kan je net zo goed examen doen. Ik vind het altijd doodzonde als ik een opleiding 'on hold' moet zetten omdat iemand geen theorie heeft.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:19

En heb je een ttt gedaan, en hoeveel uur was je bezig? @amira

Voertuigbeheersig, wat hou dat precies in? Alleen sturen en gas geven, of ook al schakelen enzo..? @polly

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:24

voertuigbeheersing is alles wat nodig is om de auto onder controle te houden, in volgorde van uitleg:

- instellen stoel en spiegels
- sturen, bochten links en rechts met verschillende stuurmethoden en de rechte lijn ook achteruit en als de omstandigheden het toelaten ook in de berm
- gasgeven
- remmen (gedoseerd en noodstop)
- (ont)koppelen
- schakelen

tm het sturen op een parkeerplaats en de rest op rustige weggetjes buiten de bebouwde kom, als de auto (meestal) onder controle is begin ik met aanleren kijkgedrag en zo verder.
Natuurlijk hoeft de voertuigbeheersing niet perfect te zijn maar de kandidaat moet wel weten wat wel en niet kan.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:54

Nee ik heb geen tussentijde toets gedaan, vond ik voor mezelf overbodig. Was via een andere rijschool al op examen geweest, dus wist hoe een examen eraan toeging.
Ik heb geloof ik 11 lessen gehad. Maar heb daarvoor wel al 30 lessen bij een andere rijschool gehad. Bij de tweede rijschool ben ik alleen wel helemaal vanaf de basis begonnen omdat ik in principe helemaal niks geleerd heb bij de andere rijschool behalve schakelen en gas geven etc. Dus dat is in die 11 lessen wel snel gegaan :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:55

Ik had mijn theorie van de scooter al en ik reed al jaren rond op de scooter voor ik autorijles nam, dus borden en voorrangsregels kende ik wel. Theorie vond ik niet al te moeilijk alleen dat rottige gevarenherkenning viel me tegen. Uiteindelijk vond ik die bij het CBR veel makkelijker als in de proefexamens.

Als je echt niets van de theorie weet zou ik daar wel vaart mee maken voor je gaat lessen, want weten hoe het werkt met voorrang geven en wat borden betekenen is toch wel erg handig.

Auto rijden zelf vond ik al meteen erg makkelijk, ik vrees alleen de eerste keren dat ik in onze eigen benzine auto op moet trekken.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:01

@polly dus jouw advies is om eerst je theorie te halen omdat je dan sneller kan naar de volgende stap na voertuigbeheersing? Heb jij toevallig ervaring met het RIS systeem?

@amira Wow, dan zie je wel dat het echt nodig is om een goede rijschool te hebben!

@zonnebloem ik heb wel wat verstand van de theorie, maar ben nog niet in het bezit van een certificaat...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:36

Ik ben tegelijk met praktijk en theorie begonnen.
Ging na +- 9 praktijklessen op voor m'n theorie en in 1x gehaald.

Tijdens de praktijk is het natuurlijk makkelijk om het 1 en ander aan theorie te weten.
Maar ik vond het ook heel fijn dat ik praktijksituaties kon gebruiken in mijn theorie bij bijv. gevaarherkenning.

Eerder flopte ik gigantisch op de gevaarherkenning, met name omdat ik geen flauw benul had van hoe snel 50, 80, 120km/h nu werkelijk was dus ik kon heel lastig inschatten of ik dan moest remmen, gas los laten of niets doen.
Toen ik eenmaal wat kilometers gereden had wist ik dat wel en ging m'n gevaarherkenning in de theorie ook een stuk beter.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:11

Ik geef geen ris, ik merk dat leerlingen die al theorie hebben wel makkelijker gaan.

Voor gevaarherkenning zijn hele handige weetjes wat je wanneer moet doen maar dat leer je dan weer op theorie cursus..

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:58

Pff. ik krijg het niet voor elkaar met mijn theorie.. Ik heb hem maandag. Maar ik weet niet hoe ik het ooit ga halen..

Die oefentheories die kan ik op mijn duimpje omdat ik ze allemaal heb nagekeken en dus de antwoorden inmiddels al wel weet. :Y) En uit het boek is zulke droge stof.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:26

Stuur ff een pb met wat je lastig vind dan kijk ik even mee

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:48

Nu wat aan de late kant maar de klassikale theorielessen zijn wel echt een aanrader. Je slaat het vaak makkelijker op als uit een boek.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:16

Ik heb net mn proefles gepland!! Morgen, om 19.00.. Zin in!!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:44

Leuk! Bij welke rijschool ga je? :D

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:32

Heb 21 december mn rijbewijs gehaald en rij vanaf 25 maart rij ik alleen. En als het goed is ga ik binnenkort een proef les E achter B rijden. Maar nu twijfel ik een beetje of ik een dagcursus moet doen of gewoon een paar lessen en dan examen. Iemand ervaring

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:04

Intake les doen bij een ervaren instructeur, die kan precies zien hoe je erin zit

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:50

@amira bob muskee in Alkmaar, vriendin van mij heeft daar ook gelest en had goede ervaringen! Dus ga het proberen. Het is overigens gratis én vrijblijvend...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:35

Ik loop nu richting het CBR voor mijn autotheorie! Ik ben zo zenuwachtig.. ;(

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:51

Fair schreef:
Ik loop nu richting het CBR voor mijn autotheorie! Ik ben zo zenuwachtig.. ;(

Succes!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:21

Helaas gezakt met 1 te veel fout.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:42

Aah zuur! Dat heb ik toen der tijd ook gehad :(

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:44

Ik heb a.s. dinsdag weer theorie examen. Vanavond naar theorieles van mijn rijschool. Heb totaal geen vertrouwen meer in mezelf. Ik heb gewoon nog steeds het gevoel dat ik het goed ken..

Wat kun je verwachten bij zo'n theorieles?