Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:22

Wij inderdaad na het vijfde lesuur gestopt, dat is 12.35. Mijn mentorklas had het zesde een toets dus die vonden het helemaal niet zo erg :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:55

theadora99 schreef:
Wij inderdaad na het vijfde lesuur gestopt, dat is 12.35. Mijn mentorklas had het zesde een toets dus die vonden het helemaal niet zo erg :')

Haha! Hier ook een toets voor mijn mentorklas die uitviel. Op het laatste moment werd het uur naar voren verplaatst omdat er iets anders uitviel (ze mogen geen tussenuur bij ons in de onderbouw), maar de toets ging alsnog niet door.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:59

Die tekening!
Wij hebben ze ook om 12.10 laten gaan. Ik ben zelf om 13.00 weg gegaan.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:41

Bij ons niet eerder weg (ik zelf wel :+, ben altijd om 12.30/13.00u klaar op vrijdag). Dat vonden ze wel jammer. Ik vind de storm tot nu toe erg meevallen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:36

Bij ons zijn de kinderen altijd om 14 uur uit. Toen viel het gelukkig nog mee.
Iedereen is vrij vlot naar huis gegaan om niet in het hevigst van de storm te moeten reizen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:00

Normaal gesproken 13.55u uit, maar nu om 13u door besluit van bestuur.
Ik zat zelf om 13.15u in de auto, lekker een weekje vakantie.
Hopelijk na de vakantie weer eens met mn hele klas op school, dat is sinds begin dec. niet meer gelukt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:31

deksel schreef:
Bij ons niet eerder weg (ik zelf wel :+, ben altijd om 12.30/13.00u klaar op vrijdag). Dat vonden ze wel jammer. Ik vind de storm tot nu toe erg meevallen.

Het had hier ook helemaal niet gehoeven. Maar ik was blij, want normaal geef ik tot 1615 les en nu kom ik om 1415 weg.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:00

Hoi, ik kom even inbreken.
Ik ben opzoek naar de volgende stap in mijn loopbaan en het onderwijs overweeg ik ook.
Heb inmiddels een dagje meegelopen op een basisschool en op een middelbare school.

Middelbare school lijkt mij het leukste, ik zou dan een exact vak willen gaan geven.

Nu hangt er rond het onderwijs ZO veel negativiteit over werkdruk, dat ik eigenlijk niet meer durf. Ik heb ook een naaste die net docent is maar nu al wilt stoppen.

Hier zitten vast enthousiastelingen, waarom is het onderwijs wél leuk?
Vallen de negatieve punten echt niet mee?
En wie is er wel of niet geschikt voor dit werk?

Ik mocht op de meeloopdag ook iets uitleggen aan de klas, voelde wel lichtelijk ongemakkelijk. Is dit een slecht teken of kom ik daar wel overheen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:08

Ah, dat ongemakkelijke is logich. Dat was je allereerste keer voor een groep.
Wat er leuk is? De relatie met de klas, met de leerlingen, de interactie, het pedagogische. Ik ben zelf geen vakidioot om het even oneerbiedig te zeggen, ik doe dit voor de doelgroep, dat vind ik zo leuk werken en daar haal ik energie uit.

De werkdruk verschilt echt per school, sommige scholen vergaderen om het vergaderen en vullen middag na middag. Andere scholen werken anders. De opslagfactor (heet dat zo?) per school verschilt ook. Belangrijk is dat je 'nee' kan zeggen en privé en werk gescheiden kan houden. Wat vandaag niet afkomt, komt morgen wel.

Ik ben enkele jaren geleden 2 jaar het onderwijs uit geweest, omdat ik wilde kijken wat er nog meer is, maar ik miste het dusdanig dat ik dus weer terug ben. Dat zegt wel iets over hoe leuk ik het vind <3

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:14

Fijn om eens een positief geluid te horen!

De dingen die jij noemt lijken mij ook erg leuk.

Bij de meeloopdag werd er in de docentenkamer vooral gesproken over alles wat er omheen komt inderdaad. Ze zeggen dat 3 dagen werken altijd 4 wordt door de extra taken. Of je moet het minder goed doen volgens hen, maar veel leerkrachten zijn een beetje perfectionistisch werd me gezegd.

Gelukkig herken ik mezelf daar totaal niet in :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:25

Ik sluit me aan bij Hoog. Ik heb gemerkt hoe ontzettend belangrijk het is dat je je fijn en veilig voelt op een school, en dat je je gewaardeerd voelt. Dan is het veel makkelijker werken en echt beter te doen. Ook de kinderen moeten je liggen, iedere school heeft weer een ander slag kinderen.

Maar verwacht zeker in het begin wel dat je er veel tijd aan kwijt bent. Ik merk vooral dat het bij mij op school vaak echt piekdrukte is. Weken waarin je bij wijze van spreken al om 4 uur klaar bent, en weken waarin je om 23:00 denkt: nu moet ik echt stoppen met werken want morgen weer om 07:00 op en ik heb nog niet eens gegeten :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:45

Het onderwijs is echt super leuk! Ik zou niet willen ruilen voor iets anders.
Bij ons zijn het vooral piekmomenten inderdaad. Proefwerkweek of een bepaald inlevermoment van verslagen. Als je drie klassen in dezelfde jaarlaag hebt, dan is het even doorbikkelen met nakijken.
Ik merk wel dat het ook heel erg persoonsgebonden is. Ik werk graag vooruit en daardoor voelt het altijd alsof ik niet veel 'moet'. Een collega van mij is wat rommeliger en schuift het op de lange baan. Zij zit altijd tegen werk aan te hikken.
Dan heb je ook nog verschil in voorbereiding. Ik heb collega's die voor elke les een PowerPoint in elkaar zetten en daardoor veel tijd kwijt zijn. Zelf kijk ik vaak even in mijn planner en dan weet ik het wel. Ik werk niet meer PowerPoint.

Je kunt zelf dus ook al veel schuiven met de werkdruk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:10

Goede aanvulling van Sheran; als startende docent ben je inderdaad meer tijd en energie kwijt. Simpelweg omdat je nog niet kunt putten uit de kennis en ervaring die wij al wel hebben. Daarnaast gaat er in het begin veel tijd zitten in het bedenken van je lessen, ontwikkelen van materialen etc. Onderschat dat niet. Daarentegen profiteer je daar de reat vab je leven van!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:30

Oke, ja het zal vast ook een stuk handig plannen of indelen zijn. Bedankt voor jullie antwoorden!

Al ben ik niet van plan om tot 23:00. Savonds door te werken, ook niet tijdens piekbelastingen :+

Weet iemand in welke vakken vooral werk is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:33

Ik zou niet een vak kiezen op de hoeveelheid vacatures. Kies een vak dat je ligt, je moet er immers 4 jaar voor studeren en je zit er daarna de rest van je leven aan vast tenzij je een tweede studie gaat doen voor een ander vak.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:58

Biks2 schreef:
Al ben ik niet van plan om tot 23:00. Savonds door te werken, ook niet tijdens piekbelastingen :+

Dat doe ik ook niet. Om 2100 uur is bij mij bedtijd en eten sla ik ook echt niet over. Ik ben docent Nederlands en die zijn er veel nodig, maar kies vooral iets wat je echt echt leuk vindt om te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:39

Na 18.00 gaat mijn laptop sowieso niet meer aan.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:02

Ik had exacte vakken erbij moeten schrijven!
Ik twijfel tussen biologie, scheikunde. Al lijkt maatschappijleer en aardrijkskunde mij ook leuk alleen heb ik daar geen examen in gedaan.

Maar de tip om vooral te kijken waar mijn interesse het meeste ligt is misschien nog wel het beste idee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:08

Goof schreef:

Nieuwsgierig: hoe doe jij dat dan? Of werk je lang niet fulltime?
Ik werk 4 dagen en probeer 1 dag wel vet te houden. Meestal gaat dat wel als ik tot laat werk. Anders niet. Maar hangt erg van de periode af.
Mijn werkdruk zit vooral in het maken en nakijken van proefvertalingen, het maken van planners, het maken van toetsen en het nakijken ervan. Ook ben ik mentor en dat kost ook een paar uur per week. De lessen zelf gaan heel vlot, daar ben ik eigenlijk nauwelijks tijd aan kwijt. De rest is schoolbreed, dus daar heb ik niet gek veel keuze in.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:10

Biks2 schreef:
Oke, ja het zal vast ook een stuk handig plannen of indelen zijn. Bedankt voor jullie antwoorden!

Hoe wil je dat dan doen als er een deadline is die je moet halen? Af en toe is het echt niet anders dan dat je even gas moet geven.
Mits je fulltime werkt natuurlijk. Parttime is het wat beter te verdelen. Ik doe het ook liever niet, maar soms is het niet anders.

Ik geef biologie, een super leuk vak!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:33

PSvanLot schreef:
Biks2 schreef:

Hoe wil je dat dan doen als er een deadline is die je moet halen? Af en toe is het echt niet anders dan dat je even gas moet geven.
Mits je fulltime werkt natuurlijk. Parttime is het wat beter te verdelen. Ik doe het ook liever niet, maar soms is het niet anders.

Ik geef biologie, een super leuk vak!

Een deadline op werk of op studie?
Ik heb eerder op het HBO gestudeerd, ik maakte het nooit laat en haalde wel in een jaar mijn P. Maar moet wel zeggen dat mijn werk echt geen schoonheidsprijs verdiend en ik bijna nooit boven een 6 haal :=

Deadline op school als docent, geen idee hoe ik daarmee om ga. Ik ga als het lukt financieel maar 3 dagen werken. Ik zie geen toekomst in een nieuwe auto of grote hypotheek. Dus parttime werken zou prima zijn tenzij het fulltime moet (om schuld af te lossen oid)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:35

Sheran schreef:
Goof schreef:

Ik werk 4 dagen en probeer 1 dag wel vet te houden. Meestal gaat dat wel als ik tot laat werk. Anders niet. Maar hangt erg van de periode af.
Mijn werkdruk zit vooral in het maken en nakijken van proefvertalingen, het maken van planners, het maken van toetsen en het nakijken ervan. Ook ben ik mentor en dat kost ook een paar uur per week. De lessen zelf gaan heel vlot, daar ben ik eigenlijk nauwelijks tijd aan kwijt. De rest is schoolbreed, dus daar heb ik niet gek veel keuze in.

Ik werk 0,8 fte, 4 dagen dus. Op die dagen start ik om 8 uur met teamoverleg, vervolgens heb ik 1 uur coachgesprekken met mijn leerlingen (bij ons ben je geen mentor, maar coach en heb je daar (afhankelijk van het leerjaar) wekelijks of om de week coachgesprekken mee) en vervolgens heb ik 2 dagen lessen tot half 3, 1 dag tot kwart over 3 en 1 dag tot één uur. Op die kortste dag hebben we eens in de zoveel weken vergadering, de andere weken niet.
Ik kan dus na lestijd altijd tijd pakken (en ja, daar zitten bijvoorbeeld ook oudergesprekken in of leerlingen die terugkomen en op maandag vakondersteuning tot half 4) om te werken. Op de korte dag kan ik ook nog tijd pakken als ik geen vergadering heb.
Op de langste dag is mijn stagiair er, zij doet haar lessen inmiddels zelf en daar speel ik nu ook wat tijd mee vrij, maar dat is echt pas recent.
Op mijn vrije woensdag zit ik in de middag altijd nog wel even, soms om alleen mail te checken en soms om wat werk na te kijken. Op zondag zit ik wat langer, dan zet ik het werk klaar (wij werken digitaal) en zorg ik dat mijn lessen voorbereid zijn. Maar omdat al die werkpaden digitaal al klaar zijn van vorige jaren hoef ik die in principe alleen maar aan de leerlingen te koppelen. De formatieve checks, oefeningen, etc heb ik ook allemaal al.
In de week dat al mijn klassen hun hoofdstuk afronden heb ik het wel drukker. Wij ronden niet af met toetsen, maar met presentaties en dat kan echt wel wat nakijkwerk zijn. Maar goed, dat is dus niet wekelijks.
Ik vind mijn eigen leven te belangrijk om ook in de avonduren door te werken, ik weiger dat simpelweg. Mijn teamleider staat er hetzelfde in, die verwacht zelfs dat wij 'savonds niet op mail reageren oid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:36

Dan moet je mentaliteit voor je werk wel wat beter zijn ben ik bang ;)

Leerlingen zijn hele goede spiegels en als je met minder goed werk of zesjeswerk genoegen neemt is mijn ervaring dat de leerlingen ook voor jou niet voor een 10 willen gaan.

Ik bedoel een deadline op je werk. Cijfers die voor een bepaald moment ingevoerd moeten zijn en jij bent net de laatste toets in de toetsweek bijvoorbeeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:39

Goof schreef:
Sheran schreef:

Ik werk 0,8 fte, 4 dagen dus. Op die dagen start ik om 8 uur met teamoverleg, vervolgens heb ik 1 uur coachgesprekken met mijn leerlingen (bij ons ben je geen mentor, maar coach en heb je daar (afhankelijk van het leerjaar) wekelijks of om de week coachgesprekken mee) en vervolgens heb ik 2 dagen lessen tot half 3, 1 dag tot kwart over 3 en 1 dag tot één uur. Op die kortste dag hebben we eens in de zoveel weken vergadering, de andere weken niet.
Ik kan dus na lestijd altijd tijd pakken (en ja, daar zitten bijvoorbeeld ook oudergesprekken in of leerlingen die terugkomen en op maandag vakondersteuning tot half 4) om te werken. Op de korte dag kan ik ook nog tijd pakken als ik geen vergadering heb.
Op de langste dag is mijn stagiair er, zij doet haar lessen inmiddels zelf en daar speel ik nu ook wat tijd mee vrij, maar dat is echt pas recent.
Op mijn vrije woensdag zit ik in de middag altijd nog wel even, soms om alleen mail te checken en soms om wat werk na te kijken. Op zondag zit ik wat langer, dan zet ik het werk klaar (wij werken digitaal) en zorg ik dat mijn lessen voorbereid zijn. Maar omdat al die werkpaden digitaal al klaar zijn van vorige jaren hoef ik die in principe alleen maar aan de leerlingen te koppelen. De formatieve checks, oefeningen, etc heb ik ook allemaal al.
In de week dat al mijn klassen hun hoofdstuk afronden heb ik het wel drukker. Wij ronden niet af met toetsen, maar met presentaties en dat kan echt wel wat nakijkwerk zijn. Maar goed, dat is dus niet wekelijks.
Ik vind mijn eigen leven te belangrijk om ook in de avonduren door te werken, ik weiger dat simpelweg. Mijn teamleider staat er hetzelfde in, die verwacht zelfs dat wij 'savonds niet op mail reageren oid.

Wij hoeven na 17:00 niet meer te reageren. Soms doe ik dat wel, als ik toch wat aan het doen ben.

Maar ik pas er echt voor om op zondag voor mijn werk te zitten. Het is echt een unicum als dat een keer moet, dan heb ik iets niet goed gedaan. Maar om nu standaard iedere zondag aan t werk te zijn, dat vind ik verschrikkelijk. Dan zit ik liever met vrienden of ga ik op wedstrijd. Zijn maar weinig zondagen dat ik thuis ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:48

Precies, en ik pas ervoor om na een toch al lange werkdag thuis nog verder te werken. Ik denk dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft.
Ik ga op zondagen graag in de ochtend lekker op pad. Als ik daarna helemaal voldaan thuis kom vind ik het prima om nog even te gaan zitten. Dat houdt juist mijn avonden vrij.
Als ik op zondag andere plannen heb ga ik ook niet meer zitten, ik vind het geen must.