Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:40

Dagmar80 schreef:
@ 11AFotograaf: Gebruik je diafragma 2.8 eigenlijk veel met zo'n lens? De scherptediepte is dan wel heel beperkt, zeker met tele. Misfocussen kan dan inderdaad sneller voorkomen. Je hebt dan neem ik aan ook de gestabiliseerde versie? 1/60 uit de hand met mijn 70-200 en dan haarscherp gaat me niet lukken. Probeer nu al om stabiel te staan e.d. Ik zal wel wiebelhandjes hebben dan :P Gelukkig ook twee lenzen met anti-bibber! :)

Het is ook maar net welke Canon objectief je vergelijkt met welke Sigma... Ik heb heel lang een kitlens gehad en toen ik serieuzer bezig ging met de fotografie was mijn eerste aankoop een Sigma 17-70 OS en die beeldkwaliteit is toch echt vele malen beter dan die van de Canon kitlens... Die is al heel lang werkeloos...

Lightroom zit inderdaad in de planning! Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken, zal eerst veel moeten uitzoeken, maar ja, als dat uiteindelijk tijdswinst oplevert dan graag! Eerst nog even de nu wachtende fotoberg door...

Iemand hier trouwens nog ervaringen met third party externe flitsers? Ik heb een snellere, met meer vermogen nodig voor de komende bruiloften. Zoiets a la de Canon 580 EX II, die nieuwe 600 is mij toch te prijzig, al kan die alles en meer dan ik wens! Een andere eis is de mogelijkheid om een externe batterypack aan te kunnen sluiten en high speed sync vind ik ook heel belangrijk.

Ligt er erg aan. Als het donker is, dan gaat mijn camera gewoon op f/2.8, maar als het niet hoeft, dan kies ik meestal toch wel voor f/4. Dat voelt wel prettiger. Ik heb idd de VRII, de laatste versie en dus met extra stabilisatie. Weet niet hoeveel verschil dat maakt, maar ik vind het een erg fijne lens.

@Yucca: Heb je hem ondertussen kunnen kopen?

Misschien is het slimmer om eerst een uurtje in Lightroom te steken en daarna aan die fotoberg te beginnen? Dat levert je waarschijnlijk direct dat uurtje aan tijdwinst op! Het is vooral een beetje wennen, maar als je de RAW Convertor van Photoshop al kent, dan ben je er heel snel aan gewent.

Als de 600 EX te duur is, waarom kijk je dan niet naar de 430? Die is een flink stuk goedkoper en is volgens mij een goede flitser om mee te beginnen. Het gaat uiteindelijk toch vooral om de techniek die je zelf gebruikt.
Met flitsers van andere merken heb ik geen ervaring.

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:54

Tip voor als je de basis van lightroom wil leren: http://www.joopluimes.com/pages/page.php?p=info . Oud leraar van de fotovakschool van mij en hij biedt voor een kleine prijs een lightroom workshop aan, heb ik echt heel erg veel aan gehad. Werk nu ook voornamelijk in lightroom.

Jaaaaa, ik heb hem in huis. Zaterdag gehaald bij fotokonijnenberg, heb hem alleen nog niet kunnen proberen en ik ben bang dat het er vandaag en morgen ook niet van komt...nouja, woensdag dan maar!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:56

He Holly, helaas heeft mijn man een behoorlijke terugval. De eerste 2 weken na de injecties gingen goed, maar nu..... Donderdag voor controle. Dan maar eens praten hoe we verder moeten.

Verder gaat het goed. Voor de shop in shop moet er deze maand een besluit genomen worden of het project door gaat. De laatste stand van zaken weet ik zo niet. Maar we duimen nog steeds dat het door gaat.

Ik ben druk voor mijn foto opdrachten. Maar het lukt niet helemaal. Vooral het scherstellen op 1/3 lukt niet goed. Van de week nog maar eens goed oefenen. Gisteren wel portret foto's gemaakt van mijn nichtjes. Die zijn gelukkig wel goed gelukt.

Iedereen lekker bezig zo, lees ik.

Welkom nieuwe ondernemers.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:28

Vraagje: hebben jullie bij de naam "Fotograaf van de liefde" enige associatie met de goedkope kant van liefde, zeg maar, haha weet anders niet hoe ik het moet omschrijven...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:30

Hm ja, bij mij roept het wel zoiets op ja..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:57

Bij mij niet hoor. Maar kan me wel indenken dat sommige dat zullen denken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:32

Humm, bij mij tot nu toe niet, maar nu je het eenmaal hebt gezegd klinkt het ineens wel een beetje dubieus ja :P

Maarja komop.... veel "erotischer" dan een love-shoot klinkt het toch niet en daarbij liggen ze ook niet te wippen toch? :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:37

Haha nu je het zegt, zie ik wel in dat je het ook op die manier kan bekijken! Maar ach, lekker boeiend, het was bij mij in elk geval niet het eerste wat er in me op kwam.

Zo ging ik laatst kijken naar de traffic op mijn weblog, dus ik klik (blond als ik ben) gewoon wat dingetjes aan en kwam er zo achter dat er ook een totaal ander publiek op mijn blog komt, hahaha. Komt waarschijnlijk door titels als "Ballen: De Do's en Don'ts" :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:43

@ 11AFotograaf: Iets meer op save met F4.0 denk ik. Kan ik me wat bij voorstellen ja. Stabilisatie doet wel degelijk wat tegen je eigen instabiliteit :P Scheelt vaak toch een stop of 3... Voor actie maakt het niet uit, dan heb je alle snelle sluitertijden om de actie vast te leggen en heb je de stabilisatie niet nodig, daarom heb ik destijds ook voor de niet-gestabiliseerde versie gekozen. Bij portretjes mis ik die stabilisatie soms wel...

Wie weet is dat slimmer ja... Met de RAW converter ben ik wel bekend, schiet al heel lang geen foto's meer in JPG.

Ik heb nu al een 420 EX en ik wil behalve meer snelheid, o.a. door een externe batterypack, nieuwer model, ook meer power...

@ Yucca: Bedankt voor de tip! Ga denk ik eerst zelf wat klooien, iets met budget :p

Citaat:
Maarja komop.... veel "erotischer" dan een love-shoot klinkt het toch niet en daarbij liggen ze ook niet te wippen toch? :P

LOL

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:50

Ja nu je het zegt ..... proest

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:52

Ik had vandaag mijn bedrijfsnaam veranderd op Facebook en kreeg prompt een privé bericht dat het een goedkope naam was. Dus ik zat even helemaal in de penarie, haha. Maargoed, ik sta achter mijn naam: samen met mijn huisstijl en uitstraling verwacht ik niet dat mensen massaal die associatie gaan hebben. Dan zijn het gewoon dirty-minds!

Voel me toch een beetje gesterkt door jullie reacties, haha! Die ballen ook Joyce :+

Dagmar, die workshop heb ik toen gedaan voor 68 euro incl. btw....echt geen geld.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:54

Ach weet je er zijn altijd lui die door een zoekcombinatie op een voor hen verkeerde site komen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:56

Precies, lekker laten gaan! En zoiets kan je altijd nog inzetten als een soort van guerillia marketingactie :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:04

Thanks! Kan weer blij zijn met mijn nieuwe naam :D

Guerilla marketing daar hou ik altijd wel van... ~~}> *-:)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:41

Nu je het zegt, dan wel. Maar weet je wat het is, je merkt vanzelf wat de naamsverandering gaat doen. Als de interesse van mensen naar beneden gaat, het aantal klanten daalt enz, dan was het toch geen goed plan geweest.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:01

Heeft er iemand een pin automaat? Volgens mij zijn er verschillende maatschappijen etc. Of moet je dit via je bank regelen? Ik zie met regelmaat pin apparatuur te koop staan op marktplaats. Kun je een pin contract af sluiten zonder zo'n apparaat die je dan 2e hands koopt?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:04

Ik heb een pinautomaat via de rabo, waar ik ook mn rekeningen heb.

Gekozen voor huur aangezien het pinnen nog weleens veranderd en zij dus regelen dat ik de juiste automaat heb.

Contracten kun je gewoon afsluiten zonder automaat maar dan moet je zelf dus zorgen dat deze up to date blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:21

*komt uit meelees modus*

@Paan:
Ik heb er zelf eentje via payleven. Ideaal als je maandelijks voor minder dan 1.000,- euro aan pin betalingen hebt, omdat je geen maandelijkse kosten hebt ( vanaf ongeveer 1.000,- per maand kan t via de bank mogelijk goedkoper zijn, afhankelijk van de bank...). Je betaalt alleen per transactie 2,75%.
Eenmalig voor 79,- de pinreader aanschaffen en thats it. Ook als je eens n tijdje geen pinners hebt, heb je dus ook geen kosten die blijven doorlopen.

En hij is mobiel, je kunt m overal in NL gebruiken.
Bovendien kun je er ook creditcards mee accepteren, voor t zelfde tarief van 2,75% per transactie.

Ik vind t heel fijn werken....
k Heb eventueel n linkje voor je, waarmee je nog eens 20,- euro korting krijgt op de pin reader... dan kost hij maar 59,- euro ipv 79,- euro..... *D

https://payleven.nl/go/rmneyx

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:24

Met bovenstaand apparaat heb ik van de week bij iemand gepind, werkt prima! En je krijgt de bon op de mail toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:49

Ja, klopt inderdaad! :j

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:56

Dat is handig Femke! Die onthoud ik even. :)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:57

Ik heb die ook. Ik vind het ideaal. Als ik een tijdje weinig pinnende klanten heb hoef ik me geen zorgen te maken voor de doorlopende kosten van zo'n automaat. Ook kan ik bij de klanten thuis pinnen mocht dat nodig zijn. Gaat samen met je telefoon of tablet. (kijk voor de vereiste versie op hun website. http://www.payleven.nl)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:33

pmarena schreef:
Humm, bij mij tot nu toe niet, maar nu je het eenmaal hebt gezegd klinkt het ineens wel een beetje dubieus ja :P

Haha daar is ook best vraag naar hoor :P

Was toch ook wel het eerste waar ik aan dacht bij de naam, maar denk dat het in combinatie met je portfolio best moet kunnen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:19

Yucca schreef:
Vraagje: hebben jullie bij de naam "Fotograaf van de liefde" enige associatie met de goedkope kant van liefde, zeg maar, haha weet anders niet hoe ik het moet omschrijven...

Ik vind het ook een beetje cheap. Zou ook verder kijken. Je wilt iets moois en die associatie krijg ik niet door de naam.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:40

Dat gaat (nu) niet, alles is al klaar: website, huisstijl ect.

Ik kijk het wel aan, kan altijd nog terug/anders.