Dagmar80 schreef:@ 11AFotograaf: Gebruik je diafragma 2.8 eigenlijk veel met zo'n lens? De scherptediepte is dan wel heel beperkt, zeker met tele. Misfocussen kan dan inderdaad sneller voorkomen. Je hebt dan neem ik aan ook de gestabiliseerde versie? 1/60 uit de hand met mijn 70-200 en dan haarscherp gaat me niet lukken. Probeer nu al om stabiel te staan e.d. Ik zal wel wiebelhandjes hebben danGelukkig ook twee lenzen met anti-bibber!
![]()
Het is ook maar net welke Canon objectief je vergelijkt met welke Sigma... Ik heb heel lang een kitlens gehad en toen ik serieuzer bezig ging met de fotografie was mijn eerste aankoop een Sigma 17-70 OS en die beeldkwaliteit is toch echt vele malen beter dan die van de Canon kitlens... Die is al heel lang werkeloos...
Lightroom zit inderdaad in de planning! Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken, zal eerst veel moeten uitzoeken, maar ja, als dat uiteindelijk tijdswinst oplevert dan graag! Eerst nog even de nu wachtende fotoberg door...
Iemand hier trouwens nog ervaringen met third party externe flitsers? Ik heb een snellere, met meer vermogen nodig voor de komende bruiloften. Zoiets a la de Canon 580 EX II, die nieuwe 600 is mij toch te prijzig, al kan die alles en meer dan ik wens! Een andere eis is de mogelijkheid om een externe batterypack aan te kunnen sluiten en high speed sync vind ik ook heel belangrijk.
Ligt er erg aan. Als het donker is, dan gaat mijn camera gewoon op f/2.8, maar als het niet hoeft, dan kies ik meestal toch wel voor f/4. Dat voelt wel prettiger. Ik heb idd de VRII, de laatste versie en dus met extra stabilisatie. Weet niet hoeveel verschil dat maakt, maar ik vind het een erg fijne lens.
@Yucca: Heb je hem ondertussen kunnen kopen?
Misschien is het slimmer om eerst een uurtje in Lightroom te steken en daarna aan die fotoberg te beginnen? Dat levert je waarschijnlijk direct dat uurtje aan tijdwinst op! Het is vooral een beetje wennen, maar als je de RAW Convertor van Photoshop al kent, dan ben je er heel snel aan gewent.
Als de 600 EX te duur is, waarom kijk je dan niet naar de 430? Die is een flink stuk goedkoper en is volgens mij een goede flitser om mee te beginnen. Het gaat uiteindelijk toch vooral om de techniek die je zelf gebruikt.
Met flitsers van andere merken heb ik geen ervaring.