@ElineGC Wat jammer... Over de lampjes in je dashboard, als het goed is staan die ook in je theorieboek.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ElineGC schreef:sannehelena schreef:Yes, ik mag mijn TTT aanvragen!
@ElineGC Wat jammer... Over de lampjes in je dashboard, als het goed is staan die ook in je theorieboek.
Klopt achterin het boek.
Wat goed! Hoeveel lessen heb je gehad?
Ann99 schreef:Weet iemand een echt goede rijschool in Leeuwarden of Harlingen?
Ik rij nu bij een rijschool in Leeuwarden maar zou graag ergens anders proberen.
Ann99 schreef:Zegt een slagingspercentage dat op het cbr staat echt hoe goed de rijschool is? Waarom wel/niet?
En zijn de slagingspercentages over een bepaald jaar? Want bijvoorbeeld bij rijschool Posseth staat het aantal 1e examens op 41-50. Maar het kan toch niet dat er maar zo weinig examenkandidaten zijn geweest sinds de start van die rijschool?
Floriske schreef:Ann99 schreef:Zegt een slagingspercentage dat op het cbr staat echt hoe goed de rijschool is? Waarom wel/niet?
En zijn de slagingspercentages over een bepaald jaar? Want bijvoorbeeld bij rijschool Posseth staat het aantal 1e examens op 41-50. Maar het kan toch niet dat er maar zo weinig examenkandidaten zijn geweest sinds de start van die rijschool?
Of ze van een bepaald jaar zijn weet ik niet, dat weet Polly vast
Maar ik weet wel dat er ook rijscholen zijn met hele hoge slagingspercentages, ofwel omdat ze mensen heel lang laten lessen voor een rijexamen, ofwel omdat ze mensen waarvan ze vermoeden dat die gaan zakken op een andere rijschool laten afrijden, een rijschool die zij ook hebben maar waar ze geen klanten mee werven, enkel om de slechte kandidaten daarmee te laten afrijden. Dit doen ze als je ze machtigt, die naam lijkt namelijk dan erg op de naam van de rijschool waar je bij zit ofzo, ooit een programma over gezien
Niet alle hoge slagingspercentages zullen daardoor zijn natuurlijk, maar het komt erop neer dat alleen naar het slagingspercentage kijken niet goed genoeg is. Zoek ervaringen of kijk of je een klik hebt na een proefles, dat zegt meestal meer
Polly schreef:De slagingspercentages die op de site staan zijn van de afgelopen 4 kwartalen, elk kwartaal word de laatste weggestreept en de nieuwe erbij verrekend.
Het aantal examens is dus van de afgelopen 4 kwartalen en het percentage daar het resultaat van.
Op zich is een slagingspercentage redelijk betrouwbaar, als je ook maar kijkt naar het aantal examens. Iemand met een percentage van 90-100 met maar 2 examens kan ook 2x mazzel gehad hebben.
Sowieso adviseer ik altijd een wat grotere rijschool met meer instructeurs, als het dan niet klikt kan je altijd overstappen van instructeur. Vraag ook altijd wat er gebeurd met je ingekochte uren als je slaagt voor ze op zijn of als je bijvoorbeeld stopt. Er zijn hier in de regio best wat (kleinere) rijscholen waar je je betaalde uren niet terug kan krijgen. Dus als je een pakket koopt van 30u + TTT + examen en je komt er na 5u achter dat het echt niet klikt tussen jou en de instructeur (dat kan je niet altijd opvangen met een proefles, soms doen mensen zich anders voor) dan zit je dus nog 25u met zo'n type in de auto.
Bij ons is het bv zo dat als je een pakket koopt dan krijg je korting, hoe groter je pakket hoe meer korting (bv. pakket 10u geeft €1.- per uur korting, een pakket van 20u geeft €2.- per uur korting etc) dus hoe groter het pakket hoe goedkoper de lessen per uur. Maar stel iemand koopt een pakket van (ik noem wat) 40u en die slaagt na 20u dan krijgt de kandidaat het geld van de resterende 20u terug (uiteraard wel het bedrag per uur wat incl korting is betaald). Maar dat doet dus niet iedere rijschool, sommige willen je ook in de auto een contract laten tekenen, nooit doen altijd mee naar huis nemen en goed lezen!
Ann99 schreef:http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/rijscholen-sjoemelen-met-slagingspercentages/Floriske schreef:Of ze van een bepaald jaar zijn weet ik niet, dat weet Polly vast
Maar ik weet wel dat er ook rijscholen zijn met hele hoge slagingspercentages, ofwel omdat ze mensen heel lang laten lessen voor een rijexamen, ofwel omdat ze mensen waarvan ze vermoeden dat die gaan zakken op een andere rijschool laten afrijden, een rijschool die zij ook hebben maar waar ze geen klanten mee werven, enkel om de slechte kandidaten daarmee te laten afrijden. Dit doen ze als je ze machtigt, die naam lijkt namelijk dan erg op de naam van de rijschool waar je bij zit ofzo, ooit een programma over gezien
Niet alle hoge slagingspercentages zullen daardoor zijn natuurlijk, maar het komt erop neer dat alleen naar het slagingspercentage kijken niet goed genoeg is. Zoek ervaringen of kijk of je een klik hebt na een proefles, dat zegt meestal meer
.....onmogelijk