[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannehelena

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:46

Yes, ik mag mijn TTT aanvragen! :)

@ElineGC Wat jammer... Over de lampjes in je dashboard, als het goed is staan die ook in je theorieboek.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:05

sannehelena schreef:

@ElineGC Wat jammer... Over de lampjes in je dashboard, als het goed is staan die ook in je theorieboek.

Klopt achterin het boek.

Wat goed! Hoeveel lessen heb je gehad?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:12

Wat vinden jullie er van als een rijinstructeur dit zegt:

Het rechts afslaan ging niet zo goed de laatste keer ik checkte mijn spiegels niet goed genoeg. Toen deze week moest ik dat weer oefenen en toen ging het gelukkig goed maar mijn instructeur zei: Het is maar goed dat je het goed deed want anders was ik direct met je naar huis gereden!

Ik ben hier best wel van geschrokken. Wat vinden jullie hier nou van?

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:13

Ik kan me dit alleen als heel erg sarcastisch voorstellen eigenlijk. Als dit echt serieus boos gemeend was zou ik het wel heel raar vinden

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:29

dreamheart schreef:
Ik kan me dit alleen als heel erg sarcastisch voorstellen eigenlijk. Als dit echt serieus boos gemeend was zou ik het wel heel raar vinden

volgens mij was hij bloedserieus en hij zei dat hij de lat hoger wou leggen

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:51

Mijn instructeur zegt ook van die dingen, maar daar hoef je niet bang voor te zijn. Als iets niet lukt dan lukt het niet. Probeer het er anders met hem over te hebben, vraag of hij het serieus bedoelde. Je eigen gedachten brengen je soms alleen maar in een tunnelvisie en soms slaat het helemaal nergens op wat je denkt.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:23

Wat is jullie beste tip voor het examen? Ik heb hem woensdag. Morgen en overmorgen nog 1,5 uur rijles dus 3 uur les nog voordat ik moet afrijden. De laatste paar lessen gingen heel goed, ben bang dat dat ineens heel erg omslaat als ik moet afrijden :=

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:43

Je hoeft niet een foutloze of perfecte rit te laten zien tijdens het afrijden. Succes en zet hem op!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:07

Heb het hier al eens eerder gevraagd, maar nog geen reactie gehad dus ik probeer het gewoon nog een keer: heeft iemand ervaring met een goede, betrouwbare rijschool in de omgeving Zoetermeer-Den Haag? Ik verzuip namelijk een beetje in het aanbod hier :+

Mag ook per pb natuurlijk :j

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:26

Hoihoi, ik ben ook bezig met rijlessen en vind het tot nu toe echt leuk, hopen dat dat zo blijft haha.

Heb inmiddels 9 lessen gehad van 1,5 uur en heb er nog 11 in mijn pakket. Gisteren ben ik in 1x geslaagd voor theorie dus dat heb ik ook weer gehad :')

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:25

ElineGC schreef:
sannehelena schreef:

Klopt achterin het boek.

Wat goed! Hoeveel lessen heb je gehad?

Late reactie, ben tussendoor even op vakantie geweest. :)
Ik heb nu zo'n 21 lessen gehad volgens mij.

@Emma_v Gefeliciteerd! Fijn dat je het leuk vindt, dan komt het vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:26

Hoe ging het, _Laura_? :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:40

Weet iemand een echt goede rijschool in Leeuwarden of Harlingen?
Ik rij nu bij een rijschool in Leeuwarden maar zou graag ergens anders proberen.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:00

Gezakt -O- Hij stuurde me gelijk de snelweg op, en dat ging niet helemaal lekker (terwijl dat het onderdeel is waar ik normaal echt nooit problemen mee heb). Daarna ging alles top, maar hij gaf me helaas geen tweede kans voor de snelweg. Het was wel een stomme examinator, hij zei na het examen "Je weet het al he?" terwijl ik, buiten de snelweg om, er een heel goed gevoel over had, en hij heeft niet echt meer iets nabesproken of uitleg gegeven. Hij zei alleen dat ik de snelweg zo slecht deed dat hij mij zijn autosleutels niet zou toevertrouwen. Verder niets. 19 oktober herexamen :\ Mijn instructrice en ik baalden echt ontzettend, want ik had gewoon kunnen/moeten slagen, de ritten daarvoor gingen vrijwel perfect...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:13

Ann99 schreef:
Ik rij nu bij een rijschool in Leeuwarden maar zou graag ergens anders proberen.

Ik rij zelf bij Mosselaar (franeker-leeuwarden) hij gaat helaas eind van het jaar met pensioen en neemt daarom geen leerlingen meer aan, anders had ik hem zeker aangeraden. :D

Wie ik je wel kan aanraden is Rijschool Posseth! Toffe gast, goede lessen en een hoog slagingspercentage :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 00:38

Ann99 schreef:

Rijschool Harry vd Meer! Topvent is dat :j Als hij geen plek heeft weet ik evt nog wel iemand, dan moet je me even pb'en.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 03:01

@ fair en Yvankaxx
Thnx!! aanstaande maandag heb ik een proefles bij Vmax. ik ben benieuwd hoe hij les geeft....ik onthoud die jullie aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:23

Balen _Laura_, dat lijkt me naar om te horen als het verder zo goed ging -O- Volgende keer gaat het je vast lukken :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:15

Ik kom me hier ook melden, ik heb inmiddels 17 uur les erop zitten en mijn theorie in 1 keer gehaald en zojuist hebben we de datum geprikt voor mijn rijexamen. Ik heb besloten deze alleen met mijn man te delen zodat ik niet te hard op mijn bek ga als ik onverhoopt toch zak. Ik heb nog 9 uur in mijn pakket en ik hoop het daarmee te kunnen redden.

Theorie heb ik gedaan via Itheorie en nog 2 avonden examentraining bij mijn instructeur, ik vond het uiteindelijk een eitje.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:56

Zegt een slagingspercentage dat op het cbr staat echt hoe goed de rijschool is? Waarom wel/niet?

En zijn de slagingspercentages over een bepaald jaar? Want bijvoorbeeld bij rijschool Posseth staat het aantal 1e examens op 41-50. Maar het kan toch niet dat er maar zo weinig examenkandidaten zijn geweest sinds de start van die rijschool?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:40

Ann99 schreef:
Zegt een slagingspercentage dat op het cbr staat echt hoe goed de rijschool is? Waarom wel/niet?

En zijn de slagingspercentages over een bepaald jaar? Want bijvoorbeeld bij rijschool Posseth staat het aantal 1e examens op 41-50. Maar het kan toch niet dat er maar zo weinig examenkandidaten zijn geweest sinds de start van die rijschool?

Of ze van een bepaald jaar zijn weet ik niet, dat weet Polly vast :)

Maar ik weet wel dat er ook rijscholen zijn met hele hoge slagingspercentages, ofwel omdat ze mensen heel lang laten lessen voor een rijexamen, ofwel omdat ze mensen waarvan ze vermoeden dat die gaan zakken op een andere rijschool laten afrijden, een rijschool die zij ook hebben maar waar ze geen klanten mee werven, enkel om de slechte kandidaten daarmee te laten afrijden. Dit doen ze als je ze machtigt, die naam lijkt namelijk dan erg op de naam van de rijschool waar je bij zit ofzo, ooit een programma over gezien ;)

Niet alle hoge slagingspercentages zullen daardoor zijn natuurlijk, maar het komt erop neer dat alleen naar het slagingspercentage kijken niet goed genoeg is. Zoek ervaringen of kijk of je een klik hebt na een proefles, dat zegt meestal meer :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:51

De slagingspercentages die op de site staan zijn van de afgelopen 4 kwartalen, elk kwartaal word de laatste weggestreept en de nieuwe erbij verrekend.
Het aantal examens is dus van de afgelopen 4 kwartalen en het percentage daar het resultaat van.

Op zich is een slagingspercentage redelijk betrouwbaar, als je ook maar kijkt naar het aantal examens. Iemand met een percentage van 90-100 met maar 2 examens kan ook 2x mazzel gehad hebben.

Sowieso adviseer ik altijd een wat grotere rijschool met meer instructeurs, als het dan niet klikt kan je altijd overstappen van instructeur. Vraag ook altijd wat er gebeurd met je ingekochte uren als je slaagt voor ze op zijn of als je bijvoorbeeld stopt. Er zijn hier in de regio best wat (kleinere) rijscholen waar je je betaalde uren niet terug kan krijgen. Dus als je een pakket koopt van 30u + TTT + examen en je komt er na 5u achter dat het echt niet klikt tussen jou en de instructeur (dat kan je niet altijd opvangen met een proefles, soms doen mensen zich anders voor) dan zit je dus nog 25u met zo'n type in de auto.

Bij ons is het bv zo dat als je een pakket koopt dan krijg je korting, hoe groter je pakket hoe meer korting (bv. pakket 10u geeft €1.- per uur korting, een pakket van 20u geeft €2.- per uur korting etc) dus hoe groter het pakket hoe goedkoper de lessen per uur. Maar stel iemand koopt een pakket van (ik noem wat) 40u en die slaagt na 20u dan krijgt de kandidaat het geld van de resterende 20u terug (uiteraard wel het bedrag per uur wat incl korting is betaald). Maar dat doet dus niet iedere rijschool, sommige willen je ook in de auto een contract laten tekenen, nooit doen altijd mee naar huis nemen en goed lezen!

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:54

Floriske schreef:
Ann99 schreef:

Maar ik weet wel dat er ook rijscholen zijn met hele hoge slagingspercentages, ofwel omdat ze mensen heel lang laten lessen voor een rijexamen, ofwel omdat ze mensen waarvan ze vermoeden dat die gaan zakken op een andere rijschool laten afrijden, een rijschool die zij ook hebben maar waar ze geen klanten mee werven, enkel om de slechte kandidaten daarmee te laten afrijden. Dit doen ze als je ze machtigt, die naam lijkt namelijk dan erg op de naam van de rijschool waar je bij zit ofzo, ooit een programma over gezien ;)

Niet alle hoge slagingspercentages zullen daardoor zijn natuurlijk, maar het komt erop neer dat alleen naar het slagingspercentage kijken niet goed genoeg is. Zoek ervaringen of kijk of je een klik hebt na een proefles, dat zegt meestal meer :)

.....onmogelijk :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:34

Polly schreef:
De slagingspercentages die op de site staan zijn van de afgelopen 4 kwartalen, elk kwartaal word de laatste weggestreept en de nieuwe erbij verrekend.
Het aantal examens is dus van de afgelopen 4 kwartalen en het percentage daar het resultaat van.

Op zich is een slagingspercentage redelijk betrouwbaar, als je ook maar kijkt naar het aantal examens. Iemand met een percentage van 90-100 met maar 2 examens kan ook 2x mazzel gehad hebben.

Sowieso adviseer ik altijd een wat grotere rijschool met meer instructeurs, als het dan niet klikt kan je altijd overstappen van instructeur. Vraag ook altijd wat er gebeurd met je ingekochte uren als je slaagt voor ze op zijn of als je bijvoorbeeld stopt. Er zijn hier in de regio best wat (kleinere) rijscholen waar je je betaalde uren niet terug kan krijgen. Dus als je een pakket koopt van 30u + TTT + examen en je komt er na 5u achter dat het echt niet klikt tussen jou en de instructeur (dat kan je niet altijd opvangen met een proefles, soms doen mensen zich anders voor) dan zit je dus nog 25u met zo'n type in de auto.

Bij ons is het bv zo dat als je een pakket koopt dan krijg je korting, hoe groter je pakket hoe meer korting (bv. pakket 10u geeft €1.- per uur korting, een pakket van 20u geeft €2.- per uur korting etc) dus hoe groter het pakket hoe goedkoper de lessen per uur. Maar stel iemand koopt een pakket van (ik noem wat) 40u en die slaagt na 20u dan krijgt de kandidaat het geld van de resterende 20u terug (uiteraard wel het bedrag per uur wat incl korting is betaald). Maar dat doet dus niet iedere rijschool, sommige willen je ook in de auto een contract laten tekenen, nooit doen altijd mee naar huis nemen en goed lezen!

Bedankt Polly!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:35

Ann99 schreef:
Floriske schreef:

.....onmogelijk :)
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/rijscholen-sjoemelen-met-slagingspercentages/
;)