Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:55

Als je met alleen primes werkt, lijkt het me idd handiger om met 2 bodies te werken: 1 met een 24 of 35 mm en 1 met een 85 of 130 of zo. Anders mis je altijd 1 van de 2. Ik ben zelf echt geen fan van primes, maar dat maakt niet uit.
Ik gebruik mijn 24-70 meestal voor close-ups van de ringen en zo, maar ik geloof dat er mooi 100 mm macrolenzen zijn. Ik ben daar ook niet goed in thuis...
De 24-70 is idd niet altijd even scherp. De 70-200 daar in tegen meestal wel! Dat is echt een heerlijke lens!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:08

Het is maar net wat je wil fotograferen met je macrolens. Een langere brandpuntsafstand is vooral handig als je bijvoorbeeld insecten wil fotograferen, dan hoef je er minder dicht bovenop, vliegen ze niet zo gauw weg. Verder is een langere brandpuntsafstand ook fijn voor een mooie bokeh. 100 mm is wel heel bruikbaar, keus genoeg qua merken, online is er veel te vinden, in ieder geval: geen enkele macrolens is echt slecht! De nog langere brandpuntsafstanden, 150 mm e.d. , zijn wat minder handig in gebruik, voor bruidsfotografie, voor de ringen enzo kan je ook prima toe met een 60 mm of vergelijkbaar.

Zelf zou ik er heel graag één willen, maar voorlopig geen budget, eerst die nieuwe externe flitser sowieso... Ik maak nu macrofoto's met behulp van tussenringen in samenwerking met mijn 50 mm lensje, ook leuk, niet ideaal, maar er zijn prima resultaten mogelijk. Op de verlanglijst heb ik de 105 mm van Sigma mét stabilisatie... of als ik het geld heb de 100 mm L macrolens van Canon...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:32

Geen fan van primes nee? Omdat je het niet handig in gebruik vind of ?

Insecten enzo ga ik niet fotograferen, ik hoef geen echt grote afstand tussen het onderwerp. Tussenringen heb ik ook al naar zitten kijken, maar dat weet ik dan weer niet zo goed... Eens kijken of ik een macro kan vinden van bijv. Sigma die goede recensies heeft.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:48

Wat tussenringen betreft, mocht je daarvoor kiezen, wel die mét AF nemen i.v.m. doorgeven diafragma e.d. aan de camera. Uiteindelijk maak ik de foto zelf vaak door met de hand scherp te stellen, bij hele kleine onderwerpen is dat nauwkeuriger. De 50 mm van Sigma is niet zo heel duur en geeft prima kwaliteit foto's, lekker klein en compact ook.

Primes zijn heel mooi wat beeldkwaliteit betreft, maar wel minder handig ja als je niet kan zoomen... Bij een bruiloft zou ik persoonlijk niet allemaal primes willen. De 24-105 die ik heb is heel fijn in gebruik. De 70-200 (van Canon) is inderdaad een erg fijne lens! Die gebruik ik ook graag! Ik heb de goedkopere versie zonder stabilisatie.

De 85 mm 1.8 van Canon staat ook goed bekend en is niet duur. Als je een 100 mm macro kiest zou je die ook voor portretten kunnen gebruiken, dan is een 85 mm 1.8 weer wat overbodig misschien.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:41

Yucca schreef:
Geen fan van primes nee? Omdat je het niet handig in gebruik vind of ?

Niet handig idd. Heb een 50 mm, maar die is of teveel groothoek (voor portretten) of veel te weinig (voor reportages). Misschien dat ik een 85mm 1.4 nog wel tof zou vinden voor portretten, maar er staat nog meer hoger op mijn verlanglijstje ;-)

@Dagmar: Ik denk dat de 70-200 f/2.8 wel het paradepaardje van beide merken is hoor. Mijn Nikon versie is echt heerlijk! Vandaag op 1/60 sec gefotografeerd en haarscherp! <3

@Alle andere: Sorry voor alle fotografiepraat hier ;-)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:49

Nee, leuk juist om te zien hoe "vakidioot" jullie hier bezig zijn! Tof.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:56

Haha, ik snap er geen bal van, maar ik stoor me er absoluut niet aan! Andersom gaat het hier soms ook over onderwerpen waar fotografen misschien weer geen bal aan hebben :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:28

Nou, ik snap de essentie wel. De details niet :?
Vind het altijd interessant als iemand met zijn vak bezig is. Of dat nou een stratenmaker is, automonteur of microbioloog. Leuk die passie voor iemands vak, daar kan ik van genieten.
Zelf ook hoor, als ik (zoals van de week) een boel geld voor iemand kan terugvragen van de belastingdienst. En ik weet dat degene het hard nodig heeft, dan ga ik in de "Jippie *\o/*" stand

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:49

Ik ga een dezer dagen op pad om de 70-200mm aan te schaffen, dan heb ik die alvast, dan denk ik nog even verder over een andere lens, al vind ik een macro ook wel lekker om te hebben!

Ik heb ook geld terug gekregen van de belasting, totaal overwacht, dus dat was ook Yippie! Aan de andere kant moet ik de belastindienst ook (terug) betalen dus je kan je voorstellen dat ik blij ben, haha. Zeker nu mijn auto ook steeds meer kapot begint te gaan....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:07

haha, fijn om te horen dat jullie het niet erg vinden.

idd, die passie die iemand voor een vak heeft, is erg leuk om mee te maken!

Veel plezier alvast gewenst met die 70-200, Yucca! Je gaat meteen spijt krijgen dat je hem niet VEEL eerder hebt gekocht :P

Lekker, geld terugkrijgen van de BD. Ik heb vorig kwartaal flink moeten betalen. Deels niet erg, deels toch pijnlijk. Ben wel benieuwd wat de IB nog op kan leveren, maar daar is mijn boekhouder mee bezig ;-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:21

Haha ik wou hem kopen toen ik mijn D700 kocht, alleen was die toen niet op voorraad. Dus heb ik toen de 24-70 gekocht en de 70-200 is er niet meer van gekomen tot nu toe. Fijn dat je zo enthousiast bent, kan bijna niet meer wachten nu, dat had ik even nodig voor een dergelijk bedrag, haha!

Het geld dat ik terug krijg is omdat er is gemiddeld met mijn inkomen van een aantal jaren. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar ik ben er blij mee *\o/* .

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:12

Oeh de 70-200 is echt een fijne hoor. Daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Trekt bij jullie de aanvragen voor huwelijken ook ineens heel erg aan? Hier wel. Ben met heel veel stellen bezig op het moment. Super leuk.
Binnenkort ook weer een babyboom. Gelukkig afgelopen week heerlijk rustig dus kunnen genieten van het mooie weer.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:40

Ik snap er ook geen snars van maar vind het niet erg, ga maar lekker door :D
Ik heb wel een Canon camera, maar zet 'm altijd op dummystand of sportstand :P

Leermoment voor mezelf: loslaten. ik heb sinds enkele weken een stagiaire in de zaak voor 10u per week, en nu komt toch het moment dat ze zelfstandig klanten verder helpt. Ik moet altijd heel hard op m'n tong bijten om het verkoopgesprek niet over te nemen, maar ze moet het natuurlijk leren en ze doet het bijlange niet slecht. Toch weer een stap voor mezelf, klinkt stom, maar aansturen is ook een vak :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:18

Leer ik ook een keer wat over fotograferen :D

Lijkt me ook heel moeilijk, Mallootje.

Gisteren een trainingsdag gehad van meer dan 12 uur, maar ik mag mezelf nu wel gecertificeerd gelukscoach noemen voor kinderen van 8-12 jaar. Zo leuk om daar nu iets mee te gaan doen! Het is een wetenschappelijk onderbouwde methode van 6 sessies waarin kinderen leren waar ze gelukkig van worden en hoe ze bewust hun gevoel en gedrag kunnen beïnvloeden. Daardoor wordt de weerbaarheid vergroot en werkt het preventief in het omgaan met dingen die op hun pad kunnen/zullen gaan komen. Ze zijn nu 5 jaar bezig met hele goede resultaten en blije kinderen, en nu mag ik hier een bijdrage aan gaan leveren :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:19

@ 11Afotograaf: Ik heb helaas niet de 2.8 versie en ook geen gestabiliseerde versie, beetje jaloers hoor als ik lees: op 1/60 gefotografeerd en haarscherp, dat krijg ik echt niet voor elkaar met de F4 versie die ik heb... Maar de beeldkwaliteit is geweldig, dat wel! :) Zowel Nikon als Canon is prima inderdaad, al hoor ik over die van Sigma ook wel veel goeds en zo nu en dan mindere verhalen, dat sommige modellen soft zijn...

Overigens is mijn Sigma 17-70 een prima lens! Dus overall niets mis met Sigma.

En inderdaad wel veel fotografenpraat ineens :P Bedacht ik me ook al tijdens mijn vorige post... Gelukkig mag het even! ;)

@ Yucca: Veel plezier alvast met je lens! Ga je inderdaad veel plezier van hebben, kan niet anders!

@ Hilda79: Leuk dat je zoveel aanvragen hebt! (misschien ken je me nog van het huwelijk van mijn schoonzusje...?) Ik hobbelde toen mee met mijn camera. Dit jaar weer 2 bruiloften in mijn eentje, spannend! Eén keer eerder een huwelijk gefotografeerd. :) Ik ga ook hard op zoek naar manieren om die fotoberg beter te bedwingen, mijn workflow moet anders :P Ook wat meer gebruikmaken van automatische handelingen in PS, zo'n gedoe vind ik dat opnemen van handelingen... Maar als je ze eenmaal hebt dan bespaart dat een hoop werk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:28

Mallootje schreef:
Ik snap er ook geen snars van maar vind het niet erg, ga maar lekker door :D

Leermoment voor mezelf: loslaten. ik heb sinds enkele weken een stagiaire in de zaak voor 10u per week, en nu komt toch het moment dat ze zelfstandig klanten verder helpt. Ik moet altijd heel hard op m'n tong bijten om het verkoopgesprek niet over te nemen, maar ze moet het natuurlijk leren en ze doet het bijlange niet slecht. Toch weer een stap voor mezelf, klinkt stom, maar aansturen is ook een vak :D

Heeeel herkenbaar van toen ik nog leidinggevende in de lingeriezaak was. Zelf ben je toch een soort vakidioot en het is moeilijk als je merkt dat anderen andere/beknoptere informatie geven dan je zelf zou doen. Ik heb toen ook heel erg moeten leren om het los te laten en op drukke momenten ging dat het beste, want dan kon ik niet anders en dan ging het ook goed ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:24

Dagmar80 schreef:
@ 11Afotograaf: Ik heb helaas niet de 2.8 versie en ook geen gestabiliseerde versie, beetje jaloers hoor als ik lees: op 1/60 gefotografeerd en haarscherp, dat krijg ik echt niet voor elkaar met de F4 versie die ik heb... Maar de beeldkwaliteit is geweldig, dat wel! :) Zowel Nikon als Canon is prima inderdaad, al hoor ik over die van Sigma ook wel veel goeds en zo nu en dan mindere verhalen, dat sommige modellen soft zijn...

Overigens is mijn Sigma 17-70 een prima lens! Dus overall niets mis met Sigma.

En inderdaad wel veel fotografenpraat ineens :P Bedacht ik me ook al tijdens mijn vorige post... Gelukkig mag het even! ;)

@ Yucca: Veel plezier alvast met je lens! Ga je inderdaad veel plezier van hebben, kan niet anders!

@ Hilda79: Leuk dat je zoveel aanvragen hebt! (misschien ken je me nog van het huwelijk van mijn schoonzusje...?) Ik hobbelde toen mee met mijn camera. Dit jaar weer 2 bruiloften in mijn eentje, spannend! Eén keer eerder een huwelijk gefotografeerd. :) Ik ga ook hard op zoek naar manieren om die fotoberg beter te bedwingen, mijn workflow moet anders :P Ook wat meer gebruikmaken van automatische handelingen in PS, zo'n gedoe vind ik dat opnemen van handelingen... Maar als je ze eenmaal hebt dan bespaart dat een hoop werk.

Wat jammer zeg, Dagmar. Ik had mijn camera ook op f/4 staan, omdat anders het risico op een kleine misfocus net iets te groot is. Maar kon lekker hoog in de iso en een stille hand, dan gaat 1/60 sec. wel lukken. Lukte mij 5 jaar geleden ook niet zo goed hoor ;-)

Er is idd niets mis met Sigma, maar ik blijf toch lekker bij Nikon lenzen. Sigma blijft goedkoper en er komt een punt dat je dat tegen komt ;-)

Wat betreft je workflow: Ben je wel eens met Lightroom aan de slag gegaan? Daar win je snel een paar uur mee als je een grote fotoberg hebt! Ik werk nog regelmatig in Photoshop, maar mijn foto's werk ik af in Lightroom. 95% komt niet meer in Photoshop! Heerlijk is dat!

@Nado: Klinkt als een erg interessante training! Gaaf dat je daar in gecertificeerd bent!

@Mallootje: Logisch dat dat moeilijk is! Lijkt mij ook niet makkelijk! Ik zou dat ook niet zomaar kunnen hoor!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:53

Op de boerderij in april in de kop van Overijssel!

Gelukscoach. Dat klinkt interessant. Van welk principe gaat dat uit?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:17

Die fotografie praat vind ikwel interessnt. Heb woensdag net les 3 gehad vanmijn cursus fotografie. Poeh, lastig hoor diafragma. Maar jullie termen zeggen mij al wel wat. Ik heb een sony alpha 300 met een 18-70 objectief. Om te beginnen prima maar weet nu al dat ik een macro objectief er bij wil. Maar eerst deze cursus afmaken :o

Dingen uithanden geven aan een stagiair is moeilijk, dat moet je leren. Maar het levert ookmooie en goede momenten op om te reflecteren. Endaar leren ze het meeste van.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:50

Wat een gezelligheid hier! :)

Leuk om te horen hoe jullie zo bezig zijn met fotografie. Sommige dingen zeggen me wel wat, maar veel ook (nog) niet. Lijkt mij zo gaaf om goed te kunnen fotograferen.. maarja... ik vind zoveel leuk! ;)

Hier erg hard gewerkt deze week en morgen weer op pad voor een opdracht. Pfoe.. en wil ook graag m'n website opzetten. Much work to do! Dus ik ga maar weer eens aan de slag! :D

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:18

Het zegt mij ook wel iets, maar niet heel veel. Toen ik mijn videocamera ging kopen, heb ik even overwogen om een spiegelreflexcamera te nemen en daar ook mee te filmen. Maar toen bedacht ik mij dat ik daar niet genoeg verstand van had. Ik heb uiteindelijk voor de Canon XA10 gekozen :) Ik kon trouwens de YouTube filmpjes van een Japans trio wel waarderen die al die camera's testte :D Die gasten zijn onder de fotografen hier vast wel bekend? Ik weet hun namen even niet meer.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:37

Kan het deels wel volgen.
Canon 350d maar gebruik vaker de kleine canon.
Ik was eens bij kamera expres(snoepwinkel) en daar zag ik een joekel van een lens. Metertje of 2 lang lang

Paan hoe gaan de dingen? Met je man ook goed?

Mallootje dat is ook leuk zeg, een stagiaire. Leer je zelf ook weer van.
Het meest bizarre dat ik ooit mee heb gemaakt is dat ik iemand moest ontslaan omdat het meisje haar werk niet goed deed en dat ze uit boosheid begon te roepen dat het discriminatie was omdat ze een hoofddoek droeg en buitenlander was enz. Grappige was, mijn marokaanse collega zat op dat moment naast me.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:34

Mallootje schreef:

Jaaaa, ik heb ook een Canon *\o/* De PowerShot A530.
100 jaar oud zowat, maar hij doet het. :D

Ik heb ook geen flauw idee waar jullie het over hebben :D :+

Ik zag laatst 3 vogelspotters in het bos. Die hadden pas lange lenzen. Ik stond mijn ogen uit te kijken.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:08

@ 11AFotograaf: Gebruik je diafragma 2.8 eigenlijk veel met zo'n lens? De scherptediepte is dan wel heel beperkt, zeker met tele. Misfocussen kan dan inderdaad sneller voorkomen. Je hebt dan neem ik aan ook de gestabiliseerde versie? 1/60 uit de hand met mijn 70-200 en dan haarscherp gaat me niet lukken. Probeer nu al om stabiel te staan e.d. Ik zal wel wiebelhandjes hebben dan :P Gelukkig ook twee lenzen met anti-bibber! :)

Het is ook maar net welke Canon objectief je vergelijkt met welke Sigma... Ik heb heel lang een kitlens gehad en toen ik serieuzer bezig ging met de fotografie was mijn eerste aankoop een Sigma 17-70 OS en die beeldkwaliteit is toch echt vele malen beter dan die van de Canon kitlens... Die is al heel lang werkeloos...

Lightroom zit inderdaad in de planning! Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken, zal eerst veel moeten uitzoeken, maar ja, als dat uiteindelijk tijdswinst oplevert dan graag! Eerst nog even de nu wachtende fotoberg door...

@HorseTopShop: O ja, ook leuk zo'n vogeltjeslens :P Maar voorlopig staat bij mij die macrolens bovenaan de wensenlijst!

Iemand hier trouwens nog ervaringen met third party externe flitsers? Ik heb een snellere, met meer vermogen nodig voor de komende bruiloften. Zoiets a la de Canon 580 EX II, die nieuwe 600 is mij toch te prijzig, al kan die alles en meer dan ik wens! Een andere eis is de mogelijkheid om een externe batterypack aan te kunnen sluiten en high speed sync vind ik ook heel belangrijk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:15

Hoi! :wave: Mag ik me hier ook melden?

Ik ben sinds een week of 6 afgestudeerd als maatschappelijk werkster en ben natuurlijk druk aan het solliciteren. Nu kwam van het een het ander en heb ik inmiddels een baan als thuisbegeleider, gefinancierd vanuit het pgb. Ik ga dus als zzp'er aan de slag :D Niet wat ik had gedacht, maar wel super leuk en spannend

Vrijdag heb ik een afspraak bij de KVK en ben bezig met het regelen van allerlei papierwerk, verzekeringen en bijv een zakelijke rekening (iemand een tip bij welke bank dit goed bevalt en prijsgunstig is?)

Ga eens even doorlezen wat jullie allemaal voor bedrijfjes hebben :)