[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddhaJarig

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:39

Ik heb een week geleden mijn ttt gehaald, wel op het nippertje. Morgen heb ik de rijtest voor mijn ogen. Weet iemand hoe zo'n rijtest gaat?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:46

Celine_Famke schreef:
Peperkroket schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst in een andere auto gereden! Was wel even wennen, vooral met wegrijden. Toch wel anders, benzine; ik sloeg niet echt af, maar het optrekken ging heel langzaam. Nu heb ik even geoefend op een parkeerplaats en daarna ging het beter :)

Precies zoals bij mij! Ik heb vorige week ook voor het eerst in een andere auto gereden (en voor het eerst benzine) en is inderdaad flink wennen met de koppeling haha! Bij mij sloeg hij ook niet af, maar inderdaad wat jij zegt, wegrijden bij stoplichten gaat soms ergggg langzaam.
Onze diesel auto thuis heb ik helemaal geen problemen mee gelukkig. Dus het is echt alleen wennen aan onze benzine auto haha!

Ik heb afgelopen weekend een Kia Picanto gehuurd en scheurde juist weg bij de stoplichten :') Gaspedaal was erg gevoelig. Achteruit inparkeren is die wel een aantal keer afgeslagen omdat ik niet achteruit de bosjes in wilde rijden :o :')

Succes met de theorie Eline!

Eloya, veel plezier met je proefles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:50

Succes met je proefles Eloya

Eline succes met de theorie

Ik heb voor volgende week theorie weer gepland , ik twijfelde even over extra tijd maar probeer het nog 1x zo en dan extra tijd en dan mondeling . Verwacht dat ik voorlopig niet slaag :o

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:54

Ja die gaspedaal in mijn moeders auto (benzine) is ook zeker gevoeliger hoor, daar ligt het probleem niet, dat ligt bij de koppeling haha. Als ik eenmaal rijd is het goed.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:15

Celine_Famke schreef:
Ja die gaspedaal in mijn moeders auto (benzine) is ook zeker gevoeliger hoor, daar ligt het probleem niet, dat ligt bij de koppeling haha. Als ik eenmaal rijd is het goed.

Haha de koppeling van mijn lesauto was ook gevoelig, dus daar gaf ik altijd al gas bij. Maar daardoor scheur ik nu soms wat te hard weg :') En daarna probeer ik juist iets minder gas te geven en dan hoor je dat hij er moeite mee heeft, maar gelukkig nét niet uitvalt. De eerste dag rijden ging trouwens makkelijker dan de tweede dag. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik een aantal keer een helling had.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 01:15

Ik had juist af en toe wel veel gas, maar weinig reactie :') Dat ik met erg veel geluid weg reed, maar haast kruipend.. Oops! Haha.
Tsja, het aangrijpingspunt van de koppeling wist ik in mijn lesauto blindelings te vinden. In deze auto is dat blijkbaar net wat anders haha. Hoewel het met de diesel van m'n pa beter gaat.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:25

Hoe hebben jullie de stap gezet om een afspraak te maken voor een proefles??

Ik wil heeeel graag. Maar durf die stap niet te zetten

Heb het niet zo met onbekenden naast me( waarom weet ik niet)

En leer
Je je theorie. Betr al je onder tussen praktijk doet?
En welke rijschool
Is/zijn een een aanrader?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:21

Je kan beter leren autorijden van een onbekende dan van een bekende.
Gewoon opbellen en vragen voor een proefles. Na die proefles kan je dan zeggen dat je er even over wil denken (laat je niet meteen vastleggen, teken niks!) en dan kan je bedenken of het iets voor je is en dan evt in overleg met je instructeur of je eerst je theorie gaat doen.
Het is een proefles he, je trouwt niet met die rijschool.

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:35

doezel2 schreef:

En leer
En welke rijschool

Joke absoluut ! Ook niet duur.

Ik heb mn theorie gedaan toen ik een paar praktijkgedeelte heb gehad, om zo een beter beeld bij de gevaarherkenning te krijgen!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:25

Polly schreef:
Je kan beter leren autorijden van een onbekende dan van een bekende.
Gewoon opbellen en vragen voor een proefles. Na die proefles kan je dan zeggen dat je er even over wil denken (laat je niet meteen vastleggen, teken niks!) en dan kan je bedenken of het iets voor je is en dan evt in overleg met je instructeur of je eerst je theorie gaat doen.
Het is een proefles he, je trouwt niet met die rijschool.

Oja snap het wel. Tuurlijk zou het beter zijn, heb liever dat ik diegene. Eerst zo "ken" en dan pas in de auto stap snap je

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:26

SophieFT schreef:
doezel2 schreef:

En leer
En welke rijschool

Ik heb mn theorie gedaan toen ik een paar praktijkgedeelte heb gehad, om zo een beter beeld bij de gevaarherkenning te krijgen!

Kan altijd kijken bij joke

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:31

Celine_Famke schreef:
Ik had juist af en toe wel veel gas, maar weinig reactie :') Dat ik met erg veel geluid weg reed, maar haast kruipend.. Oops! Haha.
Tsja, het aangrijpingspunt van de koppeling wist ik in mijn lesauto blindelings te vinden. In deze auto is dat blijkbaar net wat anders haha. Hoewel het met de diesel van m'n pa beter gaat.

In m'n lesauto kon ik helemaal wegrijden op de koppeling, vandaar dat ik in de benzine nu zo megalangzaam wegrijd :'). Nu heb ik het volgens mij onder de knie, de koppeling sneller op laten komen, even vasthouden, gas geven. Volgens mij werkt dat :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:43

Een auto moet je altijd leren kennen, zelfs wanneer het een zelfde type is kan het anders zijn :j

Vriendin van mij had een oud Mercedes dieseltje dat niet vooruit ging. Zij is een iets vlottere chauffeur en nu gaat dat ding een pak sneller en vlotter de baan op. Hangt er maar vanaf hoe je er mee omgaat ook.

Proberen met veel auto's te rijden eens je je rijbewijs hebt, was een tip die ze mij gaven. Het is altijd een ontdekking :P

HappyBuddhaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:56

doezel2 schreef:
SophieFT schreef:

Kan altijd kijken bij joke

Gewoon een proefles nemen!

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:09

Dat rijden in verschillende auto's werkt zeker ! Heb nu 2 maanden mijn rijbewijs en al in 9 verschillende auto's gereden.
Ik blijf alleen echt een ramp in achteruit in parkeren, dit vermijd ik ook liever :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:17

doezel2, kan me herinneren dat je een tijdje geleden ook al wilde beginnen, klopt dat? Geef jezelf gewoon een schop onder je kont, bel op en maak een afspraak. Je kunt alvast een beeeetje een idee krijgen van de kwaliteit van een rijschool door naar slagingspercentages en reviews te kijken, maar je weet pas of een rijschool echt bij je past als je het een keer probeert :) Ik heb mijn theorie trouwens aangevraagd na mijn eerste rijles.

Het leek mij vooraf stiekem ook een beetje spannend en ongemakkelijk, zo 1 op 1 les, maar ik vond het juist onwijs leuk en gezellig. Het is een proefles hè, niemand verwacht dat je iets kan en niemand veroordeelt je als je uiteindelijk toch ergens anders gaat lessen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:28

culaccino schreef:
Ja, toch even wennen met benzine of gas inderdaad! Ik heb laatst in Duitsland gereden, pffff wat een korte invoegstroken, zeg.. :=

Ja he! In Italie was t nog erger, daar moet je stilstaan aan het einde van de invoegstrook voor je kan invoegen :=
Vond het wel heel vet dat er geen maximumsnelheid was op de weg die ik reed in Duitsland :))

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:48

[quote="culaccino"]doezel2, kan me herinneren dat je een tijdje geleden ook al wilde beginnen, klopt dat? Geef jezelf gewoon een schop onder je kont, bel op en maak een afspraak. Je kunt alvast een beeeetje een idee krijgen van de kwaliteit van een rijschool door naar slagingspercentages en reviews te kijken, maar je weet pas of een rijschool echt bij je past als je het een keer probeert :) Ik heb mijn theorie trouwens aangevraagd na mijn eerste rijles.

Het leek mij vooraf stiekem ook een beetje spannend en ongemakkelijk, zo 1 op 1 les, maar ik vond het juist onwijs leuk en gezellig. Het is een proefles hè, niemand verwacht dat je iets kan en niemand veroordeelt je als je uiteindelijk toch ergens anders gaat lessen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

[/quote
Ja klopt. Maar er komt een verhuising aan( binnen nu en jaar). Vandaar ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:08

Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, je hebt toch de eerste les niet zoveel tijd voor 'social talk' want er is genoeg uit te leggen.
Wel zou ik bij aanmelding aangeven dat je wat onzeker bent en er staat me iets van bij dat jij ook bekend bent met iets van autisme dus dat zou ik er zeker bij vermelden.
Sommige rijscholen hebben daarvoor speciaal opgeleide instructeurs (ik ben er zelf ook een) en dat geeft jou misschien ook wat rust. Dat betekend overigens niet dat ze je anders behandelen maar het helpt je instructeur wel om je beter te begrijpen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:19

Helaas gezakt voor mijn theorie. Super balen want ik had het ontzettend goed geleerd.. donderdag weer een poging

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:52

Balen, waar ben je op gezakt? Had je een categorie met meer fouten?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:00

Polly schreef:
Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, je hebt toch de eerste les niet zoveel tijd voor 'social talk' want er is genoeg uit te leggen.
Wel zou ik bij aanmelding aangeven dat je wat onzeker bent en er staat me iets van bij dat jij ook bekend bent met iets van autisme dus dat zou ik er zeker bij vermelden.
Sommige rijscholen hebben daarvoor speciaal opgeleide instructeurs (ik ben er zelf ook een) en dat geeft jou misschien ook wat rust. Dat betekend overigens niet dat ze je anders behandelen maar het helpt je instructeur wel om je beter te begrijpen.

Ja was ok van plan om zo iemand te zoeken.
Maar eerst maar afwachten (denk ik) voor de aankomende verhuizing

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:45

Polly schreef:
Balen, waar ben je op gezakt? Had je een categorie met meer fouten?

Op de kennis vragen. Eigenlijk van elke categorie 1 fout. Ik had gewoon pech. Zo was er een vraag, je rijd in een tunnel nog ongeveer 30 meter en je bent uit de tunnel. Er gaat een rood lampje knipperen op je dashboard en er komt rook uit de motorkap vandaan. Wat doe je? 1. Doorrijden naar de garage. 2. Doorrijden tot je de tunnel uit bent en dan de Wegenwacht bellen of 3. Direct stoppen en de Wegenwacht bellen.
Ik heb op instinct gekozen voor 3. was dus fout.

Nog een vraag: was een foto van een 80 km per uur weg met een trekker erop. Hoe hard mag de trekker..

Dus over het algemeen vragen die ik niet had kunnen weten. 2 vragen waren fout ingevuld terwijl ik die wel wist, door de spanning denk ik

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:55

Ik zou ook kiezen voor meteen stoppen en hoe hard een trekker mag zou in je theorieboek moeten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:22

Ik was voor 2 gegaan eerst de tunnel uit, en trekker snelheid staat in je theorieboek :j