Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:53

Joltsje schreef:
Wat zijn jullie goed bezig!

Ik ben een geluksvogel en val in de oude regelingen. Altijd 0% rente betaald. Tot nu, vnaf 1 janauri ga ik rente betalen. Ik heb nog 1.500 open staan en twijfel heel erg. Ik heb het geld, dus dan naar in 1x aflossen?

Het is ook maar relatief weinig rente wat je moet betalen, voor mij gaat het €3 per maand omhoog, dat is niet indrukwekkend.
Dus als dat een serieus deel is van je spaargeld, dan liever gewoon dat geld houden voor als je wasmachine, vaatwasser en koelkast tegelijkertijd bedenken te gaan overlijden.
Maar anders misschien wel fijn om inderdaad in 1x er vanaf te zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:15

Joltsje schreef:
Wat zijn jullie goed bezig!

Ik ben een geluksvogel en val in de oude regelingen. Altijd 0% rente betaald. Tot nu, vnaf 1 janauri ga ik rente betalen. Ik heb nog 1.500 open staan en twijfel heel erg. Ik heb het geld, dus dan naar in 1x aflossen?

Dat ligt er een beetje aan hoe jouw financiële situatie is. Als je verder weinig spaargeld hebt dan is 1500 veel geld en dan heb je het misschien nodig als buffer. Maar als je een gevulde spaarrekening hebt voor onverwachte uitgaven en je hebt de 1500 euro niet echt nodig dan zou ik zeker aflossen.
Als ik nog maar 1500 euro hypotheek had dan loste ik dit direct af. Het dubbele ook. Maar nogmaals, ik kan niet voor jou beslissen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:46

Ik zie net dat de tegemoetkoming gemiste basisbeurs van mijn lening is afgehaald *\o/* scheelt toch weer iets meer dan €1000,00.

Ik verwacht ook nog de tegemoetkoming studievoucher te krijgen, maar daarvoor moet ik mijn master nog behalen. Hopelijk gebeurt dat deze maand haha.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:24

Joy_Mennings schreef:
Ik zie net dat de tegemoetkoming gemiste basisbeurs van mijn lening is afgehaald *\o/* scheelt toch weer iets meer dan €1000,00.

Ik verwacht ook nog de tegemoetkoming studievoucher te krijgen, maar daarvoor moet ik mijn master nog behalen. Hopelijk gebeurt dat deze maand haha.

Ik had nog geen emails gezien maar ik zie nu ook dat beide er gisteren bij mij afgehaald zijn *\o/*
Toch wel fijn om ong. een kwart van je studieschuld te zien verdwijnen :o tis nog altijd wel jammer dat ik onder de oude/nieuwe regels wrs niks tot weinig terug had moeten betalen, maargoed, het is iets I guess :o
Mijn rente staat nog tot eind 2026 vast op 0% en met wat ik nu maandelijks afbetaal en daarnaast nog spaar op een spaarrekening zou ik hiermee eind 2026 in principe alles afbetaald moeten/kunnen hebben *\o/*

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:26

Hoi, wat zouden jullie doen als je nog 3 jaar de lage rente hebt (ik heb nu die van 0,46%) maar lang niet alle schuld kan afbetalen?

Ik kan misschien 1/3e van mijn schuld afbetalen binnen die tijd. Daarna begint de hoge rente van 2,57%. Dan is er nog steeds wel een flink bedrag over, maar wel minder.

Ik ga kijken of het me lukt om nog wat strakker te zijn op financiën maar ik wil ook niet 3 jaar lang elk dubbeltje omdraaien.. wil ook nog een beetje kunnen leven en wat spaargeld overhouden voor onverwachte zaken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 13:38

Je weet nog niet he, wat de rente over 3 jaar zal zijn. Dat hoeft niet 2,57 te zijn. Kan meer zijn. Kan minder zijn. Dat wordt dan in september voor het jaar dat je huidige rente vaste periode afloopt pas bepaald.

Ik zou denk ik kijken of ik mijn maand bedrag vrijwillig kon verhogen. Dan heb je er weinig omkijken naar. Kijk wat een goed bedrag is waarbij je wel ook nog wat ruimte hebt voor leuke dingen en sparen.

Eventueel zou je dat extra bedrag voorlopig ook in een spaarpot kunnen zetten en zelf een hogere rente over trekken. Over 3 jaar maak je dat dan in 1 keer over wanneer de hogere rente in gaat.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:04

Shiloh schreef:
Je weet nog niet he, wat de rente over 3 jaar zal zijn. Dat hoeft niet 2,57 te zijn. Kan meer zijn. Kan minder zijn. Dat wordt dan in september voor het jaar dat je huidige rente vaste periode afloopt pas bepaald.

Ik zou denk ik kijken of ik mijn maand bedrag vrijwillig kon verhogen. Dan heb je er weinig omkijken naar. Kijk wat een goed bedrag is waarbij je wel ook nog wat ruimte hebt voor leuke dingen en sparen.

Eventueel zou je dat extra bedrag voorlopig ook in een spaarpot kunnen zetten en zelf een hogere rente over trekken. Over 3 jaar maak je dat dan in 1 keer over wanneer de hogere rente in gaat.

Ohh, ik dacht dat je dan automatisch overgaat naar het huidige rentepercentage. Maar ze kunnen dat dus jaarlijks weer veranderen. Geldt dat dan ook voor studenten die nu nog studeren? Een vriendin van mij studeert dit jaar af en ik vind het zo zielig dat zij meteen dat hoge rentepercentage krijgt.

Hmm, ik zit momenteel met een uitkering dus ik mag niet zoveel sparen. Dan bouw ik niet veel rente op met met maximale vermogen dat ik mag hebben. Ik ben wel weer aan het reintegreren maar voordat ik vd uitkering af ben zal nog wel wat tijd overheen gaan.

Ik hoef van duo ivm mijn inkomen ook nog niet af te lossen, maar ook met die 0,46% komt er elk jaar weer een paar honderd euro bij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 14:09

Als je nog studeert wordt de rente niet vast gezet en geldt de voor dat jaar geldende rente voor de tot dus ver al opgebouwde studieschuld.

Als je afstudeert wordt de rente steeds 5 jaar vast gezet. Elk jaar wordt in september de rente vastgesteld voor het jaar daarna. Als jou rente vast staat geldt die nieuwe rente niet voor jou. Maar als jou rente vaste periode afloopt gaat dus de rente voor het jaar daarop weer gelden voor 5 jaar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:14

Shiloh schreef:
Als je nog studeert wordt de rente niet vast gezet en geldt de voor dat jaar geldende rente voor de tot dus ver al opgebouwde studieschuld.

Als je afstudeert wordt de rente steeds 5 jaar vast gezet. Elk jaar wordt in september de rente vastgesteld voor het jaar daarna. Als jou rente vast staat geldt die nieuwe rente niet voor jou. Maar als jou rente vaste periode afloopt gaat dus de rente voor het jaar daarop weer gelden voor 5 jaar.

Ohhh, dit was mij niet helemaal duidelijk, dankjewel.

Hopelijk wordt de rente tzt dan weer verlaagd. De 2,57% vind ik echt absurd. Als je een flinke schuld hebt, hoe moet je er dan ooit vanaf komen..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:38

Vraagje: ik heb nu een paar keer een groter bedrag extra afbetaald, maar dan krijg ik dus een brief van DUO met de mededeling dat er van de, zeg, €500 €493 ofzo is afgeboekt van mijn schuld. Staat er ergens in de kleine lettertjes dat (en wat) er een deel van die bedragen bij DUO blijft plakken? Er staat in de brief geen uitleg, percentage of wat dan ook... Als ik elke keer bijna €10 minder van mijn schuld afschrijf dan ik denk, dan wacht ik wel tot ik het in 1x af kan lossen of mijn rentevrije periode afloopt.

En, als er steeds iets bij DUO de achterzak in gaat, geldt dat dan ook als ik straks in 1x af zou lossen? En hoeveel is dat dan? Ik kan die kleine lettertjes dus nergens vinden...

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:42

Eelmo schreef:
Vraagje: ik heb nu een paar keer een groter bedrag extra afbetaald, maar dan krijg ik dus een brief van DUO met de mededeling dat er van de, zeg, €500 €493 ofzo is afgeboekt van mijn schuld. Staat er ergens in de kleine lettertjes dat (en wat) er een deel van die bedragen bij DUO blijft plakken? Er staat in de brief geen uitleg, percentage of wat dan ook... Als ik elke keer bijna €10 minder van mijn schuld afschrijf dan ik denk, dan wacht ik wel tot ik het in 1x af kan lossen of mijn rentevrije periode afloopt.

En, als er steeds iets bij DUO de achterzak in gaat, geldt dat dan ook als ik straks in 1x af zou lossen? En hoeveel is dat dan? Ik kan die kleine lettertjes dus nergens vinden...

Ik heb dit ook gehad en voelde mij bijna bestolen :') Ik had verwacht dat met de 1500 euro aflossing, de schuld 1500 euro minder werd. Niks is minder waar en ik kon ook niet vinden hoe dit zit. Ik ben in elk geval gedemotiveerd om meer versneld af te lossen. Was een onaangename verrassing. :Y)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:16

Detroit schreef:
Eelmo schreef:

Ik heb dit ook gehad en voelde mij bijna bestolen :') Ik had verwacht dat met de 1500 euro aflossing, de schuld 1500 euro minder werd. Niks is minder waar en ik kon ook niet vinden hoe dit zit. Ik ben in elk geval gedemotiveerd om meer versneld af te lossen. Was een onaangename verrassing. :Y)

Huh ik heb dat nog nooit gemerkt en ook geen brief over gehad.

Blue_flower

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:54

Houden ze dan een bedrag voor administratie in? Net als de politie geld rekent voor administratie?

Maar dan zou dat bedrag voor iedereen gelijk moeten zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 16:05

Eelmo schreef:

Nee hoor. Ze verrekenen dat heel raar. Ze kennen het eerste delen steeds toe aan je maand bedrag, maar je maand bedrag wordt vervolgens ook gewoon afgeboekt. Communicatie daarover is echt raar. Maar als je een paar dagen later naar je totalen kijkt op mijn Duo dan zie je dat gewoon alles er netjes vanaf gaat.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:31

Shiloh schreef:
Eelmo schreef:

Nee hoor. Ze verrekenen dat heel raar. Ze kennen het eerste delen steeds toe aan je maand bedrag, maar je maand bedrag wordt vervolgens ook gewoon afgeboekt. Communicatie daarover is echt raar. Maar als je een paar dagen later naar je totalen kijkt op mijn Duo dan zie je dat gewoon alles er netjes vanaf gaat.

Oh wat de heck :') Ik ging er vanuit dat het idd administratiekosten ofzo waren, daarom vond ik het zo gek dat ik er nergens iets over kon vinden! Vond het heel demotiverend ja. Maar dan ga ik even al die betalingen uitpluizen/checken. Thanks!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 17:44

Op mijn duo ga je naar mijn schulden en dan kun je in een tabje of zo bovenaan kijken naar bedragen die er af en bij gaan. En dan zie je dat gewoon netjes het totaal bedrag van je schuld af is gegaan. Maar in de communicatie halen ze daar dan eerst je maand vanaf en waarschijnlijk ook nog iets met de rente. Ik had dat ook de eerste keer dat ik extra afloste. Heb daar toen zelfs over gebeld.

Maar elke cent gaat netjes van je schuld af. Geen zorgen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:59

Fearn schreef:
Hoi, wat zouden jullie doen als je nog 3 jaar de lage rente hebt (ik heb nu die van 0,46%) maar lang niet alle schuld kan afbetalen?

Ik kan misschien 1/3e van mijn schuld afbetalen binnen die tijd. Daarna begint de hoge rente van 2,57%. Dan is er nog steeds wel een flink bedrag over, maar wel minder.

Ik ga kijken of het me lukt om nog wat strakker te zijn op financiën maar ik wil ook niet 3 jaar lang elk dubbeltje omdraaien.. wil ook nog een beetje kunnen leven en wat spaargeld overhouden voor onverwachte zaken

Als je rente nu laag is, kan je het beste het geld wat je wil gaan gebruiken om af te lossen op spaarrekening zetten waar de rente hoger is dan 0,46%. Dan kan je aan het einde van die 3 jaar het bedrag wat je anders had afgelost + rente naar DUO doen, scheelt altijd weer iets!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:32

Shiloh schreef:
Op mijn duo ga je naar mijn schulden en dan kun je in een tabje of zo bovenaan kijken naar bedragen die er af en bij gaan. En dan zie je dat gewoon netjes het totaal bedrag van je schuld af is gegaan. Maar in de communicatie halen ze daar dan eerst je maand vanaf en waarschijnlijk ook nog iets met de rente. Ik had dat ook de eerste keer dat ik extra afloste. Heb daar toen zelfs over gebeld.

Maar elke cent gaat netjes van je schuld af. Geen zorgen.

Als ze dat nou gewoon netjes ergens zouden melden.. |o thanks voor de opheldering!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:03

Hoi,
Mag ik hier een vraag stellen?

Weet iemand of het mogelijk is om een soort overzicht te krijgen van de berekening van het aantal maanden dat je nog moet terugbetalen? En zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik kan het nergens vinden :?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:12

Er staat ergens nog hoeveel maanden het is, volgens mij als je details open klikt. Ik herinner me dat er dan per schuld staat; nog XX maanden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:19

Ja, dat klopt. Maar ik wil weten hoe ze aan dat aantal komen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:36

Aimee schreef:
Ja, dat klopt. Maar ik wil weten hoe ze aan dat aantal komen.

Hij geeft bij mij aan dat ik nog 23 maanden heb te gaan van mijn 160 maanden totaal.
Als ik mijn maandbedrag vermenigvuldig met 23, dan kom ik net iets hoger uit. Maar moet ook nog een keer rente bij. Dus zal al met al wel redelijk kloppen denk ik?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:51

Sanet schreef:
Hij geeft bij mij aan dat ik nog 23 maanden heb te gaan van mijn 160 maanden totaal.
Als ik mijn maandbedrag vermenigvuldig met 23, dan kom ik net iets hoger uit. Maar moet ook nog een keer rente bij. Dus zal al met al wel redelijk kloppen denk ik?

Het gaat me niet om de berekening van het maandbedrag. Ik wil weten hoe ze aan dat aantal maanden komen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:59

Dat is 15 jaar onder oude stelsel en 35? Onder nieuwe stelsel. Ze delen je schuld gewoon door 15 jaar en dat dan per maand.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:30

SansaS schreef:
Dat is 15 jaar onder oude stelsel en 35? Onder nieuwe stelsel. Ze delen je schuld gewoon door 15 jaar en dat dan per maand.

Dit. Bij mij staat er x/420 maanden. Ik val onder het nieuwe stelsel dus 12 maanden x 35 jaar = 420 maanden.
Val je onder het oude stelsel van 15 jaar, dan kom je dus op 12 x 15 = 180 maanden uit.