Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:29

_Nelleke_ schreef:
Sheran schreef:
Zodanig dat je je in een relatief simpel gesprek goed kan redden en belangrijke dingen kan lezen. :) Je krijgt wel een aardige basiswoordenschat.

Ah ok! Zijn er mensen in dit topic die daadwerkelijk hun taal geleerd met Duolingo nu in de praktijk brengen? Ik werk als stewardess en doe regelmatig Franse vluchten. Ik heb nooit Frans gehad op school dus ben nu via Duolingo Frans aan het leren en ik vraag me tot nu toe nog ernstig af of ik hier echt voldoende uit leer om me in het Frans te redden tijdens werk. :')

Mm Zweeds heb ik wel degelijk kunnen toepassen :D Het verstaan gaat al een stuk makkelijker doordat de zinsopbouw en manier van woorden onderscheiden een stuk duidelijker is geworden. En heb natuurlijk een grotere woordenschat gekregen. Praten is nog steeds lastig, maar ik krijg er al veel meer zinnen uit dan ervoor. Ben ondertussen ook wel behoorlijk ver met duolingo en bezig geweest met hulpwerkwoorden etc. Dat helpt bij de opbouw van zinnen natuurlijk een hoop. Voordeel van Zweeds is dat je ook wel woorden kunt gokken omdat ze vaak op NL lijken.

Het zal per taal denk verschillen hoeveel je echt kunt gaan toepassen (Frans lijkt ne daarin inderdaad een stuk lastiger vanwege o.a. de grammatica) en helemaal alleen met duolingo zal je het niet redden. Ik kijk wel af en toe Zweedse series/films en lees artikelen, maar zonder woordenboek en praat met vrienden maar
Duolingo is momenteel wel m'n hoofdleermiddel :)

@zomer. Je kunt vanuit het Nederlands alleen Engels leren. Vanuit Engels kun je wel andere talen leren.

_Nelleke_

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:40

Dankjewel voor je antwoord Diel_Zor! Wat goed om te horen dat je er toch wat van opsteekt!

Ik ben een echte boekenlezer, heb mezelf als kind Duits geleerd door middel van Harry Potter boeken in het Duits en een woordenboekje :+. Misschien moet ik me daar aan gaan wagen als ik duolingo heb afgerond.

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:41

_Linn_ schreef:
Bij de action hebben ze taalgidsjes in veel verschillende talen voor maar 1 euro. Waarschijnlijk ga ik er niet mega veel mee doen nu ik ook duolingo doe maar ik kon het niet laten liggen en heb Spaans (ook mee bezig via duolingo en weet dat ik ook nog een klein boekje Spaans thuis heb liggen maar die is niet zo fijn), Italiaans (wilde ik na Spaans graag gaan doen), en toch ook maar Portugees en Grieks meegenomen. Al ga ik dat Grieks denk niet begrijpen met die rare tekens :P Iemand die dat al aan het doen is?

Ik heb oud-Grieks gehad, lijkt er erg op dus mocht je hulp nodig hebben dan roep maar :)

Ik heb nu een 6 weken cursus Italiaans, daarna moet je alle grammatica enzo wel kennen. Daarna ga ik gewoon teksten schrijven om de woordenschat te vergroten :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:04

Stil hier :+

Ik ga dit jaar op vakantie naar Macedonië en zie dat ze daar ook het Cyrillische alfabet gebruiken met wat afwijkende letters. Zo toevallig nu ik Russisch aan het leren ben :D Nu kan ik een aantal dingen oefenen met lezen op vakantie!

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:21

Oh kijk dat is een leuk extraatje ghost.

Hier gaat het langzaamaan vooruit. Ik heb de app van duolingo afgelopen week op mijn telefoon gezet en dat maakt het een stuk makkelijker. Ik vind wel dat de "lessen" op de app een stuk makkelijker zijn dan op de pc op de gewone website, dus die twee combineren maakt het weer wat fijner en afwisselender.

Ik heb nog eens gekeken naar dat memrise, maar ik word er niet echt wijs van. Allemaal losse courses die door elkaar staan. Zijn het puur de "Danish 1 enz by memrise" waar ik in eerste instantie naar zou moeten kijken? Daar staat bij Danish 1 al gelijk dat de gemiddelde tijdsduur ervoor 3 uur in beslag neemt, kan je die courses dan ook opdelen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:29

In het weekend even vergeten te leren op duolingo, daar ging men 17days streak :')

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:40

The_Cat schreef:
In het weekend even vergeten te leren op duolingo, daar ging men 17days streak :')

Dat had ik een keer met meer dan 100 dagen :')

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:41

Ik zit Italiaanse dieren te leren op Memrise, krijg ik dit :')

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:04

Da's niet zo moeilijk :D

Het valt mij nu ineens op dat Italiaanse woord voor muis het zelfde is als het Spaanse voor mol. Dat ik daar na 25 jaar nog achter mag komen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:08

Ik ga mijn japanse lessen wat intensiveren.. gaan er volgende lente weer heen :#

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:31

Koper schreef:
Da's niet zo moeilijk :D

Het valt mij nu ineens op dat Italiaanse woord voor muis het zelfde is als het Spaanse voor mol. Dat ik daar na 25 jaar nog achter mag komen :')

En ik kom er nu achter waarom die dingen bij Wie is de mol 'topo's'/'topito's' heten.

Wel raar dat dat in Italië een muis is. Ik ken het woord eigenlijk vooral van de wetenschappelijke naam van 'onze' Europese mol.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:01

Ja, nu al? Die dingen zijn in het seizoen in Mexico geïntroduceerd :D

Jans wat gaaf! Ga je bloesems kiek'n?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:03

Jup! :D Ben zo benieuwd naar de bloesems!

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:18

Oh wat gaaf Jans!

Typisch hoe sommige woorden in bepaalde talen bijna hetzelfde zijn en in andere talen juist iets totaal anders betekenen.

Afgelopen weekend viel het vriendlief en schoonouders op dat ik toch echt al wat dingetjes op begin te pikken van het Deens. Er zit wel wat vooruitgang in, zo na 1,5 maand van niks naar dit *\o/* Helaas over een paar dagen terug naar NL voor een cursus die ik moet volgen, dan duurt het een paar maanden voordat ik weer terug hierheen kan gaan. Ik ga proberen in die maanden het duolingo in ieder geval bij te houden en regelmatig online kinderseries kijken. Ik keek hier naar een programma op NGC waar heel duidelijk en langzaam gesproken werd, dan waren de beelden al mooi en wat ik oppikte van de tekst was alleen maar meegenomen - helaas zal dat straks in NL niet meer gaan.

Even een quote van mijn vorige bericht hier, iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Citaat:
Ik heb nog eens gekeken naar dat memrise, maar ik word er niet echt wijs van. Allemaal losse courses die door elkaar staan. Zijn het puur de "Danish 1 enz by memrise" waar ik in eerste instantie naar zou moeten kijken? Daar staat bij Danish 1 al gelijk dat de gemiddelde tijdsduur ervoor 3 uur in beslag neemt, kan je die courses dan ook opdelen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:22

Iemand die Babbel gebruikt om taal mee te leren? Ik vind Duolingo wel oké maar heb niet echt het idee dat ik er iets van leer spreken (alleen verstaan en lezen). Het is een betaalde app maar als ie goed is heb ik dat er zeker voor over.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:25

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 17:42

Dat soort dingen zijn leuk :))

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:47

Leuke link musiqolog :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:07

Hier zijn veel talen-leerders. Ik heb een paar kleine tekstjes van een paar woorden die ik heel graag vertaald zou hebben zodat ik weet wat er staat. Eentje is in het Spaans of Portugees gok ik, eentje lijkt me Arabische letters te hebben en de derde heeft onze letters, maar geen idee welke taal het is. Zou iemand hier toevallig kunnen/willen helpen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:39

_Mirjam schreef:
Hier zijn veel talen-leerders. Ik heb een paar kleine tekstjes van een paar woorden die ik heel graag vertaald zou hebben zodat ik weet wat er staat. Eentje is in het Spaans of Portugees gok ik, eentje lijkt me Arabische letters te hebben en de derde heeft onze letters, maar geen idee welke taal het is. Zou iemand hier toevallig kunnen/willen helpen?

Gooi maar op. :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:44

Ik heb geen idee dus wat er staat, het zijn reacties ergens op die ik graag wil weten. De meeste reacties waren in het Nederlands en Engels en die begreep ik wel - daar zaten een paar zeer vreemde tussen, dus excuses als er wat vreemds staat ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:50

De tweede is volgens mij: het 5de raam of rode raam, hangt er wat vanaf of de schrijver al dan niet puntjes er niet bij zet uit schrijf gewoonte.
Verbeter me als het fout is, lezen van schrijfschrift is niet mijn beste.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:54

_Mirjam schreef:
Ik heb geen idee dus wat er staat, het zijn reacties ergens op die ik graag wil weten. De meeste reacties waren in het Nederlands en Engels en die begreep ik wel - daar zaten een paar zeer vreemde tussen, dus excuses als er wat vreemds staat ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De eerste is inderdaad Spaans en de laatste is Baskisch. De Spaanse zegt iets van "ik vind het leuk omdat..." maar de laatste 2 woorden zijn te onduidelijk geschreven om te lezen :Y)
De Baskische zegt "Het rode raam"

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:55

Het eerste stukje vd eerste plaatje is 'ik houd hiervan omdat' en daar blijft mijn Spaanse kennis (en het ontrafelen van dit handschrift?) steken :+

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:57

Wow, heel erg bedankt voor het vertalen! Die eerste kreeg ruimtegebrek geloof ik dat het zo onduidelijk werd haha. Ik ga de vertalingen bij de briefjes schrijven zodat ik ze niet vergeet :)